Europaudvalget 2005-06
2704 - Økofin
Offentligt
1453499_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
C/06/11
5387/06 (Presse 11)
PRESSEMEDDELELSE
2704. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 24. januar 2006
Formand
Karl-Heinz GRASSER
Forbundsfinansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
5387/06 (Presse 11)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453499_0002.png
24.I.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede i afventen af bekræftelse fra tre delegationer til enighed om anvendelse af
nedsatte
momssatser
i medlemsstaterne. Det vedtog en beslutning om et uforholdsmæssigt stort offentligt
underskud i
Det Forenede Kongerige
og henstillede, at der træffes korrigerende foranstaltninger.
Rådet godkendte også 33,5 mio. EUR i makrofinansiel bistand til
Georgien
med henblik på at støtte
de økonomiske reformer og hjælpe landet med at forbedre sin gældsholdbarhed.
5387/06 (Presse 11)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453499_0003.png
24.I.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER
Finland, Den Tjekkiske Republik, Danmark, Ungarn, Slovakiet og Sverige
4
6
6
6
7
7
7
7
8
9
9
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Det Forenede Kongerige
FORBEREDELSE AF FORÅRSMØDET I DET EUROPÆISKE RÅD
Lissabon-strategien for økonomisk reform
De offentlige finansers kvalitet
NEDSATTE MOMSSATSER
ENERGIMARKEDER
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Georgien - finansiel bistand*
Moms - Letland - transaktioner med tømmer
EKSTERNE FORBINDELSER
Forbindelserne med Ukraine - EU-udvidelse
TOLDUNION
Toldkontingenter for landbrugs- og industriprodukter
BESKIKKELSER
Regionsudvalget - nyt mandat
10
10
10
10
11
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
5387/06 (Presse 11)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453499_0004.png
24.I.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Bohuslav SOBOTKA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Per STEINBRÜCK
Estland:
Aivar SÕERD
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Thierry BRETON
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Michalis SARRIS
Letland:
Oskars SPURDZIŅŠ
Litauen:
Zigmantas BALČYTIS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
János VERES
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Alfred FINZ
Polen:
Zbigniew DYNAK
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Slovenien:
Andrej BAJUK
Vicepremierminister og finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og finansmi-
nister
Økonomi-, finans- og industriminister
Finansminister
Viceministerpræsident
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Finansminister
Premierminister og finansminister
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Vicestatssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Finansminister
5387/06 (Presse 11)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453499_0005.png
24.I.2006
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Eero HEINÄLUOMA
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Dawn PRIMAROLO
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Paymaster General
Kommissionen:
Joaquin ALMUNIA
László KOVÁCS
Medlem
Medlem
Deltagere fra andre institutioner:
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Joe GRICE
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Lubomir DATZOV
Rumænien:
Alice Cezarina BÎTU
Vicefinansminister
Statssekretær, Ministeriet for offentlige finanser
5387/06 (Presse 11)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453499_0006.png
24.I.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Det nuværende østrigske og det kommende finske formandskab forelagde arbejdsprogrammet for
det økonomiske og finansielle område for 2006
(16088/05).
De vigtigste prioriterede aktioner i programmet er:
fremme af økonomisk vækst og beskæftigelse i Europa: koordinering af de økonomisk politik-
ker, bæredygtige offentlige finanser, bedre regulering, integration af det finansielle marked, ko-
ordinering på skatteområdet
styrkelse af Europas rolle på globalt plan
styrkelse af Den Europæiske Investeringsbanks bidrag til vækst og beskæftigelse
udvidelse af euro-området
forlængelse af Den Europæiske Investeringsbanks eksterne lånemandater
tilvejebringelse af tilstrækkelige budgetmidler for EU: den budgetmæssige ramme for perioden
2007-2013, budgettet for 2007, finansiel styring.
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER
Finland, Den Tjekkiske Republik, Danmark, Ungarn, Slovakiet og Sverige
Rådet vedtog udtalelser om en første række af opdateringer af medlemsstaternes stabilitets- og kon-
vergensprogrammer, dvs.:
det opdaterede stabilitetsprogram for Finland
de opdaterede konvergensprogrammer for Den Tjekkiske Republik, Danmark, Ungarn, Slovakiet
og Sverige.
I henhold til EU's stabilitets- og vækstpagt skal medlemsstater, der anvender møntenheden euro,
forelægge stabilitetsprogrammer, og lande, der ikke deltager i den fælles valuta, skal forelægge
konvergensprogrammer. Formålet er at sikre sunde offentlige finanser som et middel til at styrke
forudsætningerne for prisstabilitet og for en vedvarende og beskæftigelsesskabende vækst.
5387/06 (Presse 11)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453499_0007.png
24.I.2006
Programmerne opstiller en mellemfristet målsætning for medlemsstatens budgetstilling, hovedanta-
gelserne vedrørende den forventede økonomiske udvikling og vigtige økonomiske variabler, en be-
skrivelse af budgetforanstaltninger og andre økonomisk-politiske foranstaltninger og en analyse af,
hvordan ændringer i antagelser vil påvirke budget- og gældsstillingen.
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Det Forenede Kongerige
Rådet har vedtaget en beslutning i henhold til EF-traktatens artikel 104, stk. 6, om et uforholdsmæs-
sigt stort offentligt underskud i Det Forenede Kongerige og en henstilling i henhold til artikel 104,
stk. 7, om at bringe denne situation til ophør.
Beslutningen er baseret på Kommissionens vurdering, som er, at Det Forenede Kongeriges under-
skud - efter at have ligget over, men dog tæt på den maksimale referenceværdi i henhold til EF-
traktaten siden finansåret 2003-04 - fortsat vil overskride 3% af bruttonationalproduktet og ligge på
omkring 3,1% i 2006-07 til trods for de finanspolitiske foranstaltninger, der blev bebudet i decem-
ber. Under disse omstændigheder kan overskridelsen ikke længere anses for at være exceptionel el-
ler midlertidig.
Rådets henstilling giver Det Forenede Kongerige seks måneder til at træffe korrigerende foranstalt-
ninger, og der stilles krav om, at det uforholdsmæssigt store underskud bringes til ophør senest ved
udgangen af finansåret 2006-07, således at den strukturelle saldo forbedres med mindst 0,5% af
BNP mellem finansårene 2005-06 og 2006-07.
FORBEREDELSE AF FORÅRSMØDET I DET EUROPÆISKE RÅD
Lissabon-strategien for økonomisk reform
Rådet drøftede procedureaspekterne af den opfølgning, der skal foretages af Kommissionens årlige
statusrapport om den økonomiske reformstrategi, der blev fastlagt i 2000 i Lissabon, som forbere-
delse til mødet i Det Europæiske Råd den 23.-24. marts
Rådet vil behandle rapporten på sit møde den 14. februar.
I forbindelse med en midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien i marts sidste år vedtog Det Europæ-
iske Råd ændringer af ledelsesforskrifter med henblik på at styrke bidraget til vækst og beskæftigel-
se i EU. Medlemsstaterne har på grundlag af denne vedtagelse fastlagt nationale reformprogram-
mer, der er tilpasset medlemsstaternes behov og specifikke situation, som reaktion på de økono-
misk-politiske retningslinjer og beskæftigelsesretningslinjer, der er fastlagt af Rådet, mens Kom-
missionen har forelagt "Fællesskabets Lissabon-program", der omfatter alle foranstaltninger, der
skal træffes på EU-plan.
5387/06 (Presse 11)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.I.2006
Rådet vedtog den 6. december konklusioner om de første nationale reformprogrammer forelagt af
medlemsstaterne, og Kommissionen vil vurdere dem i sin årlige statusrapport, der udsendes i den
nærmeste fremtid. Formandskabet vil derefter udarbejde et oplæg om nøglespørgsmål til drøftelse
på Rådets samlinger den 14. februar og den 14. marts.
De offentlige finansers kvalitet
Rådet drøftede de offentlige finansers kvalitet på grundlag af en rapport fra Udvalget for Økono-
misk Politik og vedtog følgende konklusioner:
"En forbedring af de offentlige finansers kvalitet kan bidrage til øget vækst og beskæftigelse i over-
ensstemmelse med Lissabon-strategien, således som det også anerkendes i den reviderede stabili-
tets- og vækstpagt. Rådet (økonomi og finans) hilser den rapport velkommen, som Udvalget for
Økonomisk Politik har udarbejdet om udfordringer og fremskridt i forbedringen af de offentlige fi-
nansers kvalitet. Rådet understreger, at sammensætningen af de offentlige finanser, budgetlovgiv-
ningen og de finanspolitiske rammer og institutioner er nationale anliggender; men det anerkender
samtidig, at de offentlige finansers kvalitet får stadig større betydning i udformningen af den øko-
nomiske politik, både på nationalt plan og på EU-plan.
Rådet understreger, at den rolle, de nationale finanspolitiske regler og institutioner spiller for det
endelige budget, har afgørende betydning for en bedre sammensætning af de offentlige finanser.
Medlemsstater, der har fastholdt budgetdisciplin, har i højere grad kunnet fokusere på en effektiv
ressourcefordeling. Mellemlangsigtede nationale udgiftsregler og resultatbudgetteringsordninger
kan tilsyneladende hjælpe medlemsstaterne til at styre deres udgifter i retning af deres prioriteter.
En analyse af disse spørgsmål kan sammen med EU-medlemsstaternes indbyrdes udveksling af
bedste praksis bidrage til en bedre finanspolitisk styring. Rådet opfordrer derfor Kommissionen til
at arbejde sammen Rådet og EPC om at foretage en samlet analyse af de finanspolitiske regler og
institutioner i EU.
Rådet understreger også, at der er nogle udgiftstendenser, man skal være mere opmærksom på, hvis
man vil undgå, at vækstfremmende udgifter glider ud, eller at der igen opstår uholdbare underskud
på statens finanser. Det opfordrer Eurostat og de nationale statistiske kontorer til i samarbejde med
EPC at øge deres bestræbelser på at gøre data tilgængelige, så det bliver lettere at analysere tenden-
serne i de offentlige udgifters sammensætning. Det vil bidrage til gennemførelsen af både Lissabon-
strategien og retningslinjerne for indhold og form af stabilitets- og konvergensprogrammerne.
Rådet lægger vægt på, hvor vigtigt det er for de offentlige finansers kvalitet, at de offentlige udgif-
ters efficiens og effektivitet bliver endnu bedre. Det opfordrer EPC til yderligere at udvikle både
metoderne til at måle de offentlige udgifters efficiens ved at bistå medlemsstaterne med at forbedre
budgetternes informationsindhold og udvekslingen af bedste praksis i evalueringen af offentlige ud-
gifter.
Rådet er enigt om at vende tilbage til disse spørgsmål i efteråret 2006."
5387/06 (Presse 11)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453499_0009.png
24.I.2006
NEDSATTE MOMSSATSER
Formandskabet konkluderede, at Rådet, i afventen af bekræftelse fra Den Tjekkiske Republik, Po-
len og Cypern senest den 29. januar, nåede til enighed om følgende:
"På baggrund af resultaterne fra mødet i Det Europæiske Råd i december 2006 havde Rådet en ind-
gående drøftelse af spørgsmålene om nedsatte momssatser og nåede til politisk enighed om følgen-
de:
For at forlænge forsøget med nedsatte momssatser for arbejdskraftintensive ydelser forlænges gyl-
digheden af bilag K til direktiv 77/388/EØF fra den 1.1.2006 til den 31.12.2010. Alle medlemsstater
bemyndiges til at vælge at lade bilag K finde anvendelse. Medlemsstater, der ønsker at anvende be-
stemmelserne i bilag K, kan søge om en sådan tilladelse indtil den 31.3.2006.
Fjernvarme medtages i den valgmulighed, der omhandles i artikel 12, stk. 3, litra b), i sjette moms-
direktiv.
Rådet opfordrer Kommissionen til inden udgangen af juni 2007 at forelægge Rådet og Europa-
Parlamentet en rapport med en samlet vurdering af virkningen af nedsatte momssatser for lokale
tjenesteydelser, herunder restaurantydelser, navnlig for så vidt angår jobskabelse, økonomisk vækst
og det indre marked, på grundlag af en undersøgelse foretaget af en uafhængig økonomisk tænke-
tank."
ENERGIMARKEDER
Rådet havde en kort udveksling af synspunkter om spørgsmål vedrørende energimarkeder på bag-
grund af et memorandum fra den franske delegation.
Formandskabet agter på Rådets samling den 14. marts at genoptage drøftelserne på grundlag af en
grønbog fra Kommissionen.
*
*
*
Under frokosten blev ministrene orienteret om Eurogruppens møde den 23. januar. De noterede sig
formanden for Den Europæiske Investeringsbanks fremlæggelse af mulighederne for, at EIB invol-
veres yderligere i fremme af vækst og beskæftigelse; Rådet vil fortsætte drøftelserne om dette
spørgsmål på samlingen den 14. februar.
5387/06 (Presse 11)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453499_0010.png
24.I.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Georgien - finansiel bistand*
Rådet vedtog en afgørelse om makrofinansiel bistand til Georgien på op til 33,5 mio. EUR med
henblik på at støtte de økonomiske reformer og hjælpe landet med at forbedre sin gældsholdbarhed
(14840/05 og 15711/05 ADD 1).
EU's finansielle bistand i form af gavebistand stilles til rådighed i to år med mulighed for forlængel-
se i et år. De økonomisk-politiske og finansielle betingelser, der knytter sig til denne støtte, fastlæg-
ges i et aftalememorandum.
Moms - Letland - transaktioner med tømmer
Rådet vedtog en beslutning, der bemyndiger Letland til fortsat at udpege modtageren som den
momspligtige ved transaktioner med tømmer indtil den 31. december 2009
(15653/05).
Formålet med denne særlige foranstaltning, der udgør en undtagelse fra de fælles EU-regler om om-
sætningsafgifter, er at gøre det muligt for Letland at formindske risikoen for momsunddragelse og
forenkle proceduren for momsopkrævning på tømmermarkedet.
EKSTERNE FORBINDELSER
Forbindelserne med Ukraine - EU-udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse, der godkender indgåelsen af en protokol til partnerskabs- og samar-
bejdsaftalen mellem EU og Ukraine for at tage hensyn til de ti nye medlemsstaters tiltrædelse til EU
i maj 2004, og om tilpasninger af aftalen (14889/05).
Aftalen blev undertegnet den 14. juni 1994 og trådte i kraft den 1. marts 1998.
TOLDUNION
Toldkontingenter for landbrugs- og industriprodukter
Rådet vedtog en forordning om forvaltning af fællesskabstoldkontingenter for import af visse land-
brugs- og industriprodukter og om ændring af forordning (EF) nr. 2505/96
(15812/05).
5387/06 (Presse 11)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453499_0011.png
24.I.2006
Forordningen åbner nye toldkontingenter til nedsat sats eller nulsats og forlænger gyldigheden af
visse gældende toldkontingenter for at dække Fællesskabets behov for forsyninger af de pågælden-
de produkter på de gunstigste betingelser uden at forstyrre ligevægten på markedet for disse produk-
ter.
Den lader visse produkter, for hvilke der ikke opretholdes fællesskabstoldkontingenter i 2006, udgå
af forordning (EF) nr. 2505/96.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget - nyt mandat
Rådet traf afgørelse om beskikkelse af medlemmer af og suppleanter til Regionsudvalget for perio-
den fra den 26. januar 2006 til den 25. januar 2010.
Medlemmer af og suppleanter til Regionsudvalget skal, ud over at være repræsentant for en regional
eller lokal myndighed, enten være valgt til en regional eller lokal myndighed eller være politisk an-
svarlig over for en valgt forsamling. De beskikkes af Rådet på grundlag af indstillinger fra med-
lemsstaterne.
Regionsudvalget har nu 317 medlemmer og samme antal suppleanter.
Den fuldstændige liste findes i dokument 15368/3/05.
5387/06 (Presse 11)
11
DA