Europaudvalget 2005-06
2704 - Økofin Bilag 5
Offentligt
243081_0001.png
Notat
Referat fra EU finans- og økonomiministermøde (ECOFIN) den
24. januar 2006
Dagsordenspunkt:
halvår
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 1.
2006
30. januar 2006
6.kt.
Formandskabet (Østrig) og det kommende formandskab (Finland) præsenterede
arbejdsprogrammet på det økonomiske og finansielle område i 2006.
Formandskabet vil i første halvår 2006 prioritere ECOFIN’s del i forberedelsen af
Det Europæiske Råds forårstopmøde, herunder udarbejdelse af et ”key issues”
papir indeholdende forslag til fremadrettede prioriteringer i forhold til de
overordnede økonomisk-politiske retningslinier og de nationale reform-
programmer samt behandling af Kommissionens årlige rapport om Lissabon-
strategien. Derudover vil ECOFIN fortsætte implementeringen af den
reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder behandle en række sager i relation
til proceduren for uforholdsmæssigt store underskud og gennemgå de opdaterede
stabilitets- og konvergensprogrammer. Endelig vil ECOFIN under det østrigske
formandskab behandle sager på skatteområdet og det finansielle område.
Kommissionen og Rådet udtrykte støtte til formandskabets arbejdsprogram.
Dagsordenspunkt:
Vurdering af opdaterede konvergens- og stabilitets-
programmer for Finland, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn,
Danmark og Sverige
Rådet vedtog udtalelser vedrørende det opdaterede stabilitetsprogram for Finland
og de opdaterede konvergensprogrammer for Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn,
Danmark og Sverige. Der var en kort drøftelse af programmerne.
For så vidt angår Ungarn følger landet ikke sporet i sine oprindelige planer og
dermed heller ikke anbefalingerne i henstillingerne til Ungarn. Ungarn blev derfor
opfordret til at præsentere et tilpasset konvergensprogram senest den 1.
september 2006.
I udtalelsen om det danske konvergensprogram noteres det, at den danske strategi
er et godt eksempel på finanspolitik, der er i overensstemmelse med Stabilitets- og
Vækstpagten, samt at de nuværende offentlige overskud gør, at Danmark er i en
favorabel udgangsposition med hensyn til at sikre en holdbar finanspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt:
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
vedrørende Storbritannien
Rådet vedtog – på grundlag af Kommissionens udspil – en beslutning under
Traktatens artikel 104(6) om at der eksisterer i uforholdsmæssigt stort underskud i
Storbritannien og en henstilling under Traktatens artikel 104(7), som anbefaler
Storbritannien at få bragt underskuddet ned under 3 pct. af BNP. Det anføres, at
Storbritannien bør gennemføre budgetforbedringer på ca. 0,5 pct. af BNP for at
få bragt det uforholdsmæssigt store underskud til ophør i
næste finansår, dvs.
finansåret
2006/2007, samt at Storbritannien bør have iværksat korrigerende
budgettiltag inden for 6 måneder.
Dagsordenspunkt:
Lissabon-strategien. Kommissionens årlige
fremskridtsrapport
Kommissionen orienterede Rådet om de overordnede rammer for den årlige
fremskridtsrapport vedrørende implementeringen af den relancerede Lissabon-
strategi. Rapporten blev offentliggjort den 25. januar 2006. Kommissionen
tilkendegav, at den ikke ville anbefale ændringer i de overordnede generelle
økonomisk-politiske (BEPG), samt at rapporten ikke ville indeholde
landespecifikke anbefalinger, men alene landespecifikke vurderinger. Rådets
drøftelse fokuserede primært på de proceduremæssige aspekter i sagen, herunder
at formandskabet som led i forberedelsen af forårstopmødet vil præsentere sit
udkast til ”Key Issues” papir med henblik på behandling på rådsmøderne den 14.
februar og 14. marts 2006.
Dagsordenspunkt:
Rapport om kvaliteten af de offentlige finanser
På baggrund af en rapport fra Den Økonomisk-Politiske Komité (EPC) havde
Rådet en drøftelse om kvaliteten af de offentlige finanser, herunder vedrørende
finanspolitiske regler og institutioners rolle, styrkelse af datagrundlaget for
analyser af de offentlige finansers sammensætning samt måling af effektiv
anvendelse af de offentlige udgifter. Der blev vedtaget konklusioner herom,
jf.
vedlagte bilag.
Rådet ventes at drøfte sagen på ny i efteråret 2006.
Dagsordenspunkt:
Direktiv om nedsat moms
Rådet drøftede endnu engang en ændring af EU-reglerne om nedsat moms med
udgangspunkt i et løsningsforslag præsenteret af formandskabet.
22 medlemslande gav deres opbakning til en politisk aftale, der bl.a. indebærer, at
ordningen vedrørende reducerede momssatser for arbejdskraftintensive ydelser
(bilag K) forlænges til den 31. december 2010, at alle medlemslande får mulighed
for at søge om anvendelse af bilag K inden 31. marts 2006, samt at
Kommissionen inden udgangen af juni 2007 opfordres til at præsentere Rådet og
Europa-Parlamentet for en rapport om virkningerne af nedsat moms på lokale
tjenesteydelser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk vækst og indre marked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Analyserne skal gennemføres af en uafhængig økonomisk tænketank,
jf. vedlagte
bilag.
Formandskabet konkluderede, at den politiske aftale om nedsat moms ville kunne
være en realitet ved udgangen af uge 4 under forudsætning af tilslutning til aftalen
fra Tjekkiet, Polen og Cypern. Tjekkiet og Cypern har efterfølgende tilsluttet sig
aftalen. Polen har imidlertid fastholdt sin modstand og i stedet foreslået, at andre
landes særordninger (bilag K) begrænses til 2007.
Dagsordenspunkt:
Energi
Som opfølgning på ECOFIN den 6. december 2005 drøftede Rådet – på
baggrund af et fransk oplæg – forskellige energirelaterede emner, herunder bl.a.
energieffektivitet, forsyningssikkerhed og forskning i energisektoren.
Formandskabet ventes med udgangspunkt i Kommissionens grønbog at følge op
herpå i forbindelse med rådsmødet den 14. marts 2006.
A-punkter
Rådet vedtog uden drøftelse en beslutning om at give makrofinansiel assistance til
Georgien på maksimalt 33,5 mio. euro som gavebistand i perioden 2005-2006
samt en beslutning om at tillade Letland en fravigelse fra EU’s momsregler for så
vidt angår handel med tømmer, således at køber i stedet for sælger bliver
betalingspligtig for momsen.
Diverse
Direktøren for den Europæiske Investeringsbank (EIB) orienterede under
frokosten ministrene om EIB’s muligheder for en styrket indsats på områder, der
kan bidrage til vækst og beskæftigelse, herunder forskning og udvikling, små og
mellemstore virksomheder mv. Emnet ventes behandlet igen på rådsmødet den
14. februar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Bilag
Rådskonklusioner om kvaliteten af de offentlige finanser
The Council adopted the following conclusions:
“Improving the quality of public finances can contribute to increasing growth
and employment in line with the Lisbon strategy, as also recognised by the
reformed Stability and Growth Pact. The Council (ECOFIN) welcomes the
Report prepared by the Economic Policy Committee on challenges and
progress made in improving the quality of public expenditure. While
underlining that the composition of public finances, budgetary laws, fiscal
frameworks and institutions are issues of national responsibility, the Council
acknowledges the increasing importance of the quality of public finances in
national and EU economic policy making.
The Council emphasises the role played by national fiscal rules and institutions
on final budgetary outcomes as a key element for improving the composition of
public finances. Member States that have maintained fiscal discipline have
been able to put a stronger focus on efficient resource allocation. National
expenditure rules and performance budgeting schemes within a medium-term
framework appear to help Member States direct spending towards their
priorities. The analysis of these issues along with an exchange of best practices
among EU Member States can contribute to the improvement of fiscal
governance. The Council therefore invites the Commission in joint cooperation
with the EPC to conduct a comprehensive analysis of the fiscal rules and
institutions in the EU.
The Council also underlines that some spending trends call for increased
attention in order to avoid the squeezing out of growth-enhancing expenditure
items or the resurgence of unsustainable fiscal deficits. It invites Eurostat and
the National Statistical Offices, in co-operation with the EPC, to step up efforts
on data availability in order to facilitate the analysis of trends in public
expenditure composition. This will help the implementation of both the Lisbon
strategy and the guidelines on the format and content of Stability and
Convergence Programmes.
The Council stresses the importance of further improving efficiency and
effectiveness of public spending in order to enhance the quality of public
finances. It invites the EPC to further develop the measurement of public
expenditure efficiency, by assisting Member States in improving the
information content of budgets, and the exchange of best practices in the
evaluation of public spending.
The Council agrees to come back to these issues in the autumn of 2006.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Udkast til politisk aftale om nedsat moms
”With a view to the outcome of the December 2005 European Council, the
Council had an in depth discussion on the question of reduced rates of VAT
and reached political agreement on the following:
In order to prolong the experiment of reduced rates for labour-intensive
services, the validity of Annex K to Directive 77/378/EEC shall be extended as
from 1.1.2006 until 31.12.2010. All member states shall be authorised to opt
for the application of Annex K. Member states wishing to make use of the
provisions of Annex K may apply for such an authorisation until 31.3.2006.
District heating shall be included in the option provided for by Article 12(3)(b)
of the sixth VAT Directive.
The Council invites the Commission to present a report to the Council and the
European Parliament, by the end of June 2007, providing for an overall
assessment of the impact of reduced rates applying to locally supplied services,
including restaurant services, in terms notably of job creation, economic
growth and the internal market, based on a study carried out by an independent
economic think tank.”