Den internationale enhed
Vester Voldgade 123
1552 København V.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 5411
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Undervisningsministeriets redegørelse for Rådsmødet (uddannel-
se, ungdom og kultur) den 18. - 19. maj 2006
11. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rå-
det: "Den europæiske indikator for sprogkundskaber" - Rådets
konklusioner
Formålet med meddelelsen er at foreslå, at der iværksættes en europæisk
sprogindikator, som kan give et bedre billede af sprogkundskaberne i
EU. Formandskabet har foreslået, at der vedtages et sæt rådskonklusio-
ner, der principielt bakker op om forslaget om etablering af en europæisk
sprogindikator, men samtidig nødvendiggør yderligere afklaring i forhold
til de praktiske og økonomiske konsekvenser for de enkelte medlemslan-
de.
Kommissær Figel henviste til, at DER i marts 2002 i Barcelona havde
påpeget at mindst 2 fremmedsprog bør lærers i en tidlig alder. Derfor
mente han, at det var bedst at teste på ISCED 2 niveau svarende til PISA
niveau – de 15 årige.
Formandskabet konstaterede efter et par bemærkninger fra enkelte dele-
gationer, at konklusionerne var vedtaget.
12. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om nøg-
lekompetencer for livslang læring (R) - Generel indstilling
På opfordring fra Det Europæiske Råds har Kommissionen vedtaget en
henstilling om nøglekompetencer for livslang læring. Formandskabet har
fremlagt et kompromisforslag, som har karakter af et inspirationskatalog
for medlemslandene.
Kommissær Figel henviste bl.a. til, at nøglekompetencer var nødvendige
i forbindelse med livslang læring gennem et helt arbejdsliv. Det er desu-
den vigtigt at sikre adgang til arbejdsmarkedet for alle grupper, herunder
ikke mindst de særligt udsatte. Han henviste til, at der inden for arbejds-
programmet for gennemførelsen af Lissabon-strategien på uddannelses-
30. maj 2006
Sags nr.:
189.401.021