Europaudvalget 2005-06, Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06, Forsvarsudvalget 2005-06, Udenrigsudvalget 2005-06
2727+2728 almindelige anl. Bilag 1, UPN Alm.del Bilag 91, FOU Alm.del Bilag 144, URU Alm.del Bilag 176
Offentligt
275087_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 4. maj 2006
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 15.-16. maj 2006
Samlenotat
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. juni 2006
-
Kommenteret dagsorden
2. Det vestlige Balkan
3. EU-Rusland: Forberedelse af topmøde
4. Irak
5. Iran
6. Mellemøsten
7. Afrika
8. (Evt.) Nepal
9. Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
10. WTO/DDA
11. Eventuelt
(side 2)
(side 4)
(side 6)
(side 8)
(side 10)
(side 12)
(side 14)
(side 16)
(side 18)
(side 21)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275087_0002.png
2
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. juni 2006
- Kommenteret dagsorden
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet ventes at præsentere et udkast til kommenteret dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd
den 15.-16. juni 2006. Substansdrøftelse af dagsordenen ventes først at finde sted i forbindelse med det ufor-
melle udenrigsministermødet den 27.-28. maj respektiv næste møde i Rådet (almindelige anliggender og eks-
terne forbindelser) den 12.-13. juni 2006.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16. juni 2006 er et ordinært møde. I henhold til gæl-
dende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det Eu-
ropæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet forventes i forbindelse med møde i Coreper II den 11. maj at præsentere et
udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 15.-16. juni 2006.
Det primære emne på dagsordenen forventes at være en drøftelse om tænkepausen, herun-
der en evaluering af de nationale debatter.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
På baggrund af dagsordensudkastets indhold ventes relevante ministerier og interesseorgani-
sationer hørt i sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandskabets orientering om den kommenterede dagsorden til
efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275087_0004.png
4
2. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være på folkeafstem-
ningen i Montenegro, på overgangen fra den Høje Repræsentant til EU’s Særlige Repræsentant i Bosnien-
Hercegovina, på status for samarbejdet med det internationale krigsforbrydertribunal for det tidligere Jugosla-
vien (ICTY) samt på indgåelse af Stabiliserings- og Associeringsaftale med Albanien.
2. Baggrund
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være
på folkeafstemningen i Montenegro den 21. maj om løsrivelse fra statsunionen med Serbien,
på overgangen fra den Høje Repræsentant til EU’s Særlige Repræsentant i Bosnien-
Hercegovina, på status for samarbejdet med det internationale krigsforbrydertribunal for det
tidligere Jugoslavien (ICTY) samt på indgåelse af Stabiliserings- og Associeringsaftale med
Albanien.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være
på folkeafstemningen i Montenegro, på overgangen fra den Høje Repræsentant til EU’s Sær-
lige Repræsentant i Bosnien-Hercegovina, på status for samarbejdet med det internationale
krigsforbrydertribunal for det tidligere Jugoslavien (ICTY) samt på indgåelse af Stabilise-
rings- og Associeringsaftale med Albanien.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter svarende til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om udviklingen i landene på Det vestlige Balkan har senest været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eks-
terne forbindelser) den 20.-21. marts 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275087_0006.png
6
3. EU-Rusland: Forberedelse af topmøde
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil forberede EU’s holdninger til topmødet EU-Rusland den 25. maj, der som hovedemne har gen-
nemførelse af handlingsplanen for de fire fælles rum.
2. Baggrund
På topmødet den 10. maj 2005 blev der opnået enighed om en omfattende handlingsplan for
de fire fælles rum (økonomisk rum, rum for frihed, sikkerhed og retfærdighed, rum for eks-
tern sikkerhed, rum for videnskab og uddannelse). Opgaven er nu at gennemføre denne
plan.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at bekræfte den fælles EU-linie til topmødet med præsident Putin, som bl.a. an-
giver prioriteter for konkret gennemførelse af ovennævnte handlingsplan. Energi forventes
at blive et vigtigt emner. Desuden ventes en drøftelse af aktuelle internationale politiske pro-
blemer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter udviklingen af et nærmere konkret samarbejde med Rusland på områder
af fælles interesse og på grundlag af fælles værdier som respekt for demokratiske principper
og menneskerettigheder. Der forhandles i Bruxelles om nærmere fastlæggelse af en linie i
tråd med EU’s generelle politik over for Rusland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel tilslutning i EU-kredsen til formandskabets og Kommissionens linie i for-
handlingerne med Rusland.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275087_0008.png
8
4. Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det ventes, at Rådet den 15.-16. maj 2006 vil drøfte udviklingen i den politiske proces i Irak, herunder
dannelsen af en irakisk regering. Der forventes for indeværende ikke vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
EU’s samlede engagement i Irak er under udbygning. Der er i efteråret 2005 undertegnet en
fælles erklæring om gennemførelse af en politisk dialog mellem EU og Irak samt fremsat
forslag om etablering af et EU-Kommissionskontor i Bagdad i første halvdel af 2006. Be-
slutning vedr. oprettelsen af EU-kontoret er under implementering. Desuden er EU fortsat
engageret i Iraks genopbygning, herunder retssikkerhed og respekt for menneskerettigheder
via EUJUST LEX-retsstatsmissionen, hvis mandat medio april d.å. blev udvidet og forlænget
med yderligere 18 måneder (1. juli 2006 – 31. december 2007).
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 20.-21. marts 2006 be-
sluttede Rådet at bemyndige Europa-Kommissionen til at åbne forhandlinger om en han-
dels- og samarbejdsaftale med Irak.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med den politiske dialog mellem EU og Irak er at øge EU’s engagement i Irak,
herunder at støtte op om den igangværende politiske proces mod et sikkert, stabilt, samlet og
demokratisk Irak, hvor menneske- og politiske rettigheder holdes i hævd. EU/Irak-dialogen
skal endvidere underbygge de politiske fremskridt i Irak, som er fastsat under FN Sikker-
hedsrådsresolution 1546.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man generelt et styrket EU-engagement, herunder videreførelsen af
den politiske dialog mellem EU og Irak. Danmark er tilfreds med den igangværende imple-
mentering af beslutningen om at oprette et EU-Kommissionskontor i Bagdad. Danmark
finder, at EU fortsat bør yde støtte til Irak for at sikre opretholdelse af retssikkerhed og re-
spekt for menneskerettigheder. I den forbindelse er der stor dansk tilfredshed med udvidel-
sen og forlængelsen af mandatet for EUJUST LEX-retsstatsmissionen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger enighed om udbygningen af EU’s engagement fsva. Irak, herunder etablerin-
gen af et EU-Kommissionskontor i Bagdad samt forlængelsen af EUJUST LEX-
retsstatsmissionen til ultimo december 2007.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 20.-21. marts 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275087_0010.png
10
5. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en generel drøftelse af Iran med fokus på udviklingen i sagen om det iranske atomprogram.
2. Baggrund
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) har løbende drøftet sagen om det
iranske atomprogram, herunder senest på mødet den 10.-11. april 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Styrelsesrådet for Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) vedtog den 24. september
2005 en resolution om det iranske atomprogram, som bl.a. fastslog, at Iran ikke har efterle-
vet sine forpligtelser i henhold til NPT-traktaten, samt at Irans hemmeligholdelse af atomak-
tiviteter og utilstrækkelige samarbejde med IAEA rejser spørgsmål, som falder inden for Sik-
kerhedsrådets kompetence. Den 9. januar 2006 genoptog Iran i strid med flere IAEA-
resolutioner aktiviteter under det suspenderede iranske uranberigelsesprogram. EU-trioen
(Tyskland, Frankrig og UK, bistået af Den Høje Repræsentant) meddelte herefter, at man
betragtede det iranske skridt som en afvisning af EU-Iran-forhandlingsprocessen. Den 29.
marts 2006 vedtog Sikkerhedsrådet en erklæring, som bl.a. udtrykker alvorlig bekymring over
de iranske atomaktiviteter samt opfordrer Iran til at efterleve IAEA’s resolutioner, herunder
genetablere fuld suspension af landets berigelsesaktiviteter.
I forbindelse med seneste rådsdrøftelse den 10. april 2006 vedtoges konklusioner, der bl.a.
udtrykte opbakning til Sikkerhedsrådets erklæring og opfordrede Iran til at efterleve landets
internationale forpligtelser. Endvidere understregedes EU’s fortsatte opbakning til en diplo-
matisk løsning på sagen. På det kommende rådsmøde ventes en generel statusdrøftelse med
fokus på den seneste udvikling i sagen, herunder i FN’s Sikkerhedsråd. Andre Iran-
spørgsmål vil evt. kunne blive rejst under drøftelsen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s målsætning fortsat må være en fuldstændig og verificerbar iransk
efterlevelse af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske
atomprograms udelukkende civile karakter. Sikkerhedsrådet vil kunne bidrage til at styrke
den diplomatiske indsats og lægge et øget pres på Iran til at efterleve landets internationale
forpligtelser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10.-11. april 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275087_0012.png
12
6. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at fortsætte drøftelsen om EU’s fremtidige bistand til de palæstinensiske selvstyreområder
efter dannelsen af den nye Hamas-ledede regering.
2. Baggrund
Den nye Hamas-ledede palæstinensiske regering blev indsat d. 30. marts 2006. Rådet vedtog
den 10. april 2006 nye rådskonklusioner, som bl.a. udtrykker alvorlig bekymring over, at den
palæstinensiske regering ikke har opfyldt Rådets og Kvartettens krav. Der var enighed om
midlertidigt at indstille den direkte bistand til den palæstinensiske regering samtidig med
fortsættelse af bistanden til dækning af den palæstinensiske befolknings basale behov, herun-
der sundhed og uddannelse. Der var ligeledes enighed om generelt at undlade kontakt med
palæstinensiske regeringsmedlemmer og repræsentanter fra Hamas.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at fortsætte drøftelsen om den aktuelle økonomiske og politiske situation i
Mellemøsten og om EU’s fremtidige bistand til de palæstinensiske selvstyreområder i lyset af
den Hamas-ledede regerings konkrete adfærd.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne med at
fremme fredsprocessen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats
fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne relationer) den 10.-11. april 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275087_0014.png
14
7. Afrika
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Afrika ventes at fokusere på situationen i Sudan/Tchad, herunder resultatet af en EU-
trojka mission, der ultimo april er sendt til Tchad, og status for de AU (den Afrikanske Union)-ledede
Darfur fredsforhandlinger i Abuja, som er inde i en kritisk fase, samt EU’s støtte til AU og FN’s overta-
gelse af AU’s mission. Sudan modsætter sig FN overtagelse og blokere for FN forundersøgelsesmission.
Herudover forventes af afrapportering fra EU/AU ministermødet (i trojka-form) i Wien den 8. maj 2006,
hvor gennemførelsen af EU’s Afrika-strategi har været et tema.
2. Baggrund
Situationen i Darfur er fortsat spændt og forværring i Tchad giver anledning til alvorlig be-
kymring. Oprør mod Tchads præsident Deby eskalerer op mod præsidentvalg 3. maj i
Tchad, og har samtidig klar forbindelse til Darfur og tydelige tegn på ekstern støtte. Forhol-
det mellem Sudan og Tchad er forværret. Sagen blev drøftet i FN’s sikkerhedsråd senest 25.
april, med klar opfordring til genoptagelse af afbrudt Triboli-dialog. En EU trojkadelegation
er ultimo april rejst til Tchad. De AU-ledede Darfur fredsforhandlinger i Nigerias hovedstad
Abuja er inde i en vigtig fase og presset øget. AU har præsenteret parterne for et samlet for-
slag og sat en deadline med udgangen af april. FN’s sikkerhedsråd vedtog 25. april med
Danmark som medforslagsstiller individuelle sanktioner mod 4 navngivne sudanesere samt
erklæring med støtte til fredsforhandlinger. Planlægningen af kommende FN operation i
Darfur er forsinket grundet sudanesisk modstand og blokering af FN forundersøgelsesmis-
sion i området. Støtte til AU i overgangsfasen er vigtig. EU har for nylig bevilget yderligere
50 mio. euro og søger at sikre fuld udsendelse af personelbidrag. Danmark har p.t. to rådgi-
vere ved civile del af EU støtteoperation. NATO har styrket sin støtte til transport og træ-
ning.
EU godkendte i december 2005 Afrika-strategien ”EU og Afrika: Hen imod et strategisk
partnerskab”. Strategien, som har mange danske fingeraftryk, forholder sig til en vifte af em-
ner, herunder fred og sikkerhed, god regeringsførelse, økonomisk vækst og handel. Der læg-
ges vægt på afrikansk ejerskab. EU-trojkaen samt rådssekretariatet har sammen med AU og
de regionale organisationer drøftet, hvorledes strategien gøres operativ, og der er udarbejdet
en matrix, hvor fremskridt inden for forskellige områder løbende opdateres. Tanken er des-
uden, at der skal udarbejdes en fælles note, hvortil matrixen skal vedlægges. Disse papirer
skal på sigt danne udgangspunkt for en fælles EU/AU Afrika-strategi. AU og EU mødes den
8. maj 2006 i Wien på ministerniveau (trojka-format) for at fortsætte drøftelserne om gen-
nemførelse af strategien.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
5. Formål og indhold
Drøftelse af samarbejdet med Afrika, især den aktuelle situation i Darfur/Tchad, gennemfø-
relse af fredsprocessen samt en mulig FN overtagelse af AU’s mission og EU’s fortsatte en-
gagement ventes at stå centralt.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
EU's Afrika-strategi er et politisk dokument, og der er ikke knyttet finansielle beløb til strate-
gien. Strategien vil imidlertid være retningsgivende for f.eks. udmøntningen af den 10. Euro-
pæiske Udviklingsfond samt for genopfyldningen af EU's Fredsfacilitet for Afrika, som af-
holdes over den 9. (ubrugte midler) og den 10. Europæiske Udviklingsfond. Det danske bi-
drag til den 10. udviklingsfonden, der er fastsat til 476,7 millioner euro i 2008-2013 forudses,
som i forbindelse med tidligere europæiske udviklingsfonde, afholdt inden for rammerne af
den samlede danske bevilling til udviklingslandene. Forslaget har ikke konsekvenser for mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet. Drøftelsen af Sudan forventes ikke umiddelbart at have kon-
sekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i rådet, med udgangspunkt i den seneste udvikling, fokuse-
re på at sikre, at EU fortsat aktivt bidrager til bestræbelserne på at fremme fredsprocessen og
fastholde presset på parterne i Darfur og i Tchad, herunder en mulig FN overtagelse af AU’s
mission. Regeringen vil støtte et aktivt samarbejde mellem AU og EU med henblik på at
fremme gennemførelsen af EU’s Afrika-strategi og afrikansk medejerskab til strategien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for aktiv støtte til fredsbestræbelserne i Darfur og
Tchad. Der er generelt opbakning til et tæt samarbejdet med andre internationale organisati-
oner om støtte til AU’s indsats samt til en FN overtagelse af AU’s mission i området. Der
forventes opbakning til fortsat aktivt samarbejde mellem AU og EU i forbindelse med gen-
nemførelsen af EU’s Afrika-strategi.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sudan har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (alminde-
lige anliggender og eksterne forbindelser), senest den 20.-21. marts 2006. Opfølgende på
vedtagelsen af EU’s Afrika-strategi har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275087_0016.png
16
8. (Evt.) Nepal
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Nepal i lyset af kongens overdragelse af magten til Parlamentet og deraf
følgende forventede fredsforhandlinger med maoisterne. Der ventes muligvis vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Der er med de seneste ugers begivenheder skabt en ny situation i Nepal. De politiske partier
har fået et mandat af det nepalesiske folk, der er entydigt i sit krav om fred og demokrati.
Kongen har måttet fravige sit autokratiske styre og maoisterne synes indstillet på fred og på
at forfølge sine mål ad demokratisk vej. Maoisterne, der tilslutter sig behovet for en grund-
lovsgivende forsamling, har således erklæret våbenhvile og forventes at være indstillet på at
påbegynde egentlige fredsforhandlinger med regeringen. Situationen er positiv, men endnu
ikke stabil.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen af situationen i Nepal og med den forventelige rådskonklusion er at
udtrykke støtte til den demokratiske proces i Nepal – herunder til Syvpartialliancens 12-
punkt forståelse med maoisterne (køreplan for demokrati og fred), og til en øget, men velaf-
grænset, FN-rolle i forbindelse med monitorering af våbenhvilen, afvæbning af maoisterne
og teknisk støtte til den grundlovsgivende forsamling.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Regeringen ser genindsættelsen af parlamentet som et vigtigt første skridt for at løse de
mange udfordringer Nepal står overfor. Blandt de vigtigste opgaver er at afslutte den volde-
lige konflikt med maoisterne gennem en aftale om fred. De politiske partier må nu vise le-
derskab og stå sammen for at sikre fred og demokrati for den hårdt plagede befolkning. Det
er afgørende, at maoisterne nedlægger våbnene og deltager i den demokratiske proces. Det
er regeringens klare opfattelse, at det internationale samfund nu må bakke solidt op om den
demokratiske proces i Nepal og koordinere støtten hertil. Regeringen støtter en øget, men
velafgrænset, FN-rolle i en kommende fredsproces.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel enighed blandt EU-landene om at støtte den demokratiske proces i Nepal.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275087_0018.png
18
9. Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet vil emner relateret til den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP) blive drøftet af
både forsvars- og udenrigsministre. Der ventes at ske en gennemgang af udviklingen af kapabiliteter på såvel
det civile som militære område. Tiltag til styrkelse af EU’s reaktionskapacitet i katastrofe- og
krisesituationer ventes også berørt. Fsva. konkrete missioner vil der være særlig fokus på EU’s planlagte
styrkebidrag under de forestående valg i Den Demokratiske Republik Congo. EU-bidrag til
sikkerhedssektorreformer i Det vestlige Balkan vil også blive gennemgået. Endelig vil der blive afholdt møde i
Styrelsesrådet for Det Europæiske Forsvarsagentur, som Danmark – grundet forsvarsforbeholdet – ikke
deltager i.
2. Baggrund
På rådsmødet vil forsvarsministrene drøfte de militære aspekter af EU’s sikkerheds og for-
svarspolitik (ESDP). Der vil desuden være et fælles møde mellem udenrigs- og forsvarsmini-
strene, hvor der vil blive drøftet ESDP emner af tværgående civil og militær karakter. Dags-
ordenen omfatter emner relateret til såvel generel kapacitetsudvikling som konkrete missio-
ner.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet vil der være en gennemgang af udviklingen af EU’s kapabiliteter inden for den
europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik. Der vil i den sammenhæng ligeledes blive oriente-
ret om fremdriften i Forsvarsagenturets arbejde. På det militære område arbejdes der fortsat
med opfyldelsen af de overordnede styrkemål under overskriften Headline Goal 2010, her-
under også EU’s kampgruppekoncept, som ventes at være fuldt operativt fra 2007. På det
civile område er fokus på evnen til at forkorte deployeringstiden for de eksperter, som ud-
sendes til konfliktområder. Rådet ventes endvidere at drøfte muligheden for fortsat at sikre
en mere effektiv koordination mellem civile og militære instrumenter under både planlæg-
ning og gennemførelse af ESDP-missioner.
Det østrigske formandskab prioriterer - i lyset af bl.a. Tsunamien og jordskælvet i Pakistan –
endvidere arbejdet med at styrke EU’s evne til at reagere hurtigt og effektivt i katastrofe- og
konfliktsituationer. For tiden er der tale om en bred eksercits, som foregår i flere spor.
Blandt initiativerne kan fremhæves, at EU-formandskabet og EU-Kommissionen – til brug
for Det Europæiske Råd i juni 2006 - har bedt tidligere EU-Kommissær Michel Barnier om
at udarbejde en rapport om EU’s evne til at reagere på kriser. Det forventes, at Barnier på
rådsmødet vil fremlægge sine anbefalinger. Hertil kommer, at HR Solana i april i år har frem-
lagt forslag om brug af militær transportkapacitet. Forslaget drejer sig om etablering af en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
koordinationsmekanisme inden for EU’s Militære Stab (EUMS). Hermed vil EUMS kunne
medvirke til at sikre koordination mellem nationale kontaktpunkter i medlemslandene, så der
sikres en hurtig identifikation af mulige transportmidler og en koordineret anvendelse af de
aktiver, der måtte blive stillet til rådighed af medlemsstaterne. Der er i forslaget ikke lagt op
til opstilling af nye kapaciteter, men koordination af medlemsstaternes allerede eksisterende
transportkapacitet. Formandskabet vil formentlig arbejde for, at der på rådsmødet opnås
enighed om den foreslåede mekanisme.
Af konkrete missioner ventes der særlig opmærksomhed omkring EU’s støtte med et styrke-
bidrag til Den Demokratiske Republik Congo (DRC) under de planlagte valg senere på året.
Der ventes at blive indsat en militær styrke med predeployering af ca. 450 soldater, som bl.a.
vil skulle beskæftige sig med evakuering af personel, lufthavnssikkerhed og støtte til FN’s
mission i DRC (MONUC). Det vil endvidere blive tale om en midlertidig udvidelse af den
eksisterende ESDP-politimission i DRC med ca. 40 politifolk med henblik på bl.a. rådgiv-
ning i opretholdelse af offentlig orden. Bidraget sker på anmodning fra FN. I den forbindel-
se vedtog FN’s Sikkerhedsråd den 25. april 2006 den nødvendige resolution for EU-bidraget.
Dansk deltagelse i ESDP-bidraget vil ske i overensstemmelse med forsvarsforbeholdet,
hvorfor Danmark ikke vil kunne bidrage til den militære del af EU’s indsats i DRC.
Med henblik på at styrke EU’s bidrag til stabilitet i Det vestlige Balkan vil der på rådsmødet
også blive fremlagt forslag til, hvordan EU – baseret på hidtidige erfaringer - kan forbedre
indsatsen til fordel for sikkerhedssektorreformer. Behovet for øget koordination mellem re-
levante aktører ventes understreget.
I forbindelse med mødet vil der desuden blive afholdt møde i styrelsesrådet for Det Euro-
pæiske Forsvarsagentur. Styrelsesrådet består af de øvrige 24 medlemslandenes forsvarsmini-
stre. Danmark deltager på grund af forsvarsforbeholdet ikke i Forsvarsagenturets styrelses-
råd.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
På grund af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i beslutninger, der har ind-
virkning på forsvarsområdet.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget om EU-støtte til DRC under de forestående valg har umiddelbart ingen statsfinan-
sielle konsekvenser eller administrative konsekvenser ud over indvirkningen på EU's budget.
Forslaget om en midlertidig udvidelse af den eksisterende ESDP-politimission i DRC kan –
afhængig af missionens varighed – ventes at medføre en udgift på EU's budget. Danmark
betaler ca. 2 pct. af EU's udgifter. De militære elementer af operationen vil blive finansieret
uden for fællesskabsbudgettet ved at gøre brug af procedurerne og personellet i den såkaldte
Athena-mekanisme. Danmark deltager på grund af forsvarsforbeholdet ikke i Athena-
mekanismen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Forslaget fra HR Solana om etablering af en koordinationsmekanisme ventes i dets nuvæ-
rende form ikke at have statsfinansielle konsekvenser, da det baseres på udnyttelse af eksiste-
rende ressourcer.
9. Høring
Emnet har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
På grund af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i foranstaltninger, der har
indvirkning på forsvarsområdet. Overordnet støtter regeringen imidlertid udviklingen af
ESDP. Regeringen vil endvidere støtte tiltag, som kan bidrage til en styrkelse af EU’s reakti-
onskapacitet i katastrofe- og krisesituationer
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der vurderes at være bred opbakning blandt medlemslandene til den fortsatte udvikling af
ESDP.
12. tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige og eksterne anliggender) den 21.-22. november 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275087_0021.png
21
10. WTO/DDA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Frankrig har varslet muligvis at ville kræve WTO sat på dagsordenen m.h.p., at Kommissionen orienterer
om status i Doha-forhandlingerne.
2. Baggrund
Hongkong-erklæringens frist for enighed om modaliteter for landbrug og NAMA udløber
med udgangen af april. Allerede i mandags den 24. april konkluderede generaldirektør Pascal
Lamy imidlertid på et WTO delegationschefmøde i Genève, at fristen ikke vil blive over-
holdt.
Lamys konklusion kom ikke som nogen overraskelse, idet der stort set siden Hongkong-
mødet har været enighed i WTO om, at årets reelle forhandlingsknudepunkt ligger ultimo
juli, hvor der jf. Hongkong-erklæringen er frister på alle forhandlingsområder. Alle de større
aktører har fremhævet, at der uanset den overskredne april-frist fortsat er mulighed for et
balanceret resultat til juli m.h.p. afslutning af runden i år. Det har imidlertid også været
fremhævet, at situationen bliver stadig vanskeligere i takt med, at tiden går uden et gennem-
brud.
Doha-runden befinder sig dermed i en kritisk fase, hvor de mange overskredne tidsfrister
efterhånden har undermineret troen på via gradvise fremskridt at kunne nå et resultat. Stadig
flere synes således at fæstne deres lid til generaldirektør Lamys evne til på et tidspunkt at
fremlægge et dokument, som vil kunne danne grundlag for et kompromis til juli. Lamy skulle
i fortrolighed over for centrale aktører have givet udtryk for at være villig til at påtage sig det
ansvar, selv om det ikke vil være med stor begejstring. Lamy har understreget, at et resultat
under alle omstændigheder forudsætter politisk vilje hos medlemmerne.
Der spekuleres i øjeblikket i tre begivenheder, der politisk kunne udnyttes i det videre for-
handlingsforløb: OECD’s ministermøde ultimo maj, et APEC-ministermøde primo juni
samt G8-mødet i juli. Selv om et positivt politisk skub fra de tre begivenheder ikke kan ude-
lukkes, vil de væsentligste fremskridt dog stadig skulle nås i Genève. Formanden for land-
brugsforhandlingerne Crawford Falconer har vurderet, at der er behov for endnu ca. seks
ugers forhandlinger, før landbrugsområdet er tilstrækkelig fremskredent til, at det vil kunne
give mening at fremlægge kompromistekst. Da en kompromistekst jf. det vellykkede fortil-
fælde i juli 2004 vil skulle foreligge senest to uger før det afsluttende møde inden sommerfe-
rien til august, synes næste interessante forhandlingsfase at blive fra midten af juni til begyn-
delsen af juli.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen ventes at informere om status for forhandlingerne, herunder specifikt i rela-
tion til de overtrådte frister for at opnå enighed om modaliteter på landbrug og NAMA den
30. april.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Organisationer og NGO’er har løbende drøftelser inden for rammerne af Beach Club-
samarbejdet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionen arbejder forsat på, at det endelige resultat af forhandlingerne i Doha-Runden
bliver så detaljeret og på alle områder substantielt som muligt. Denne linie støttes fra dansk
side. Det er således væsentligt for Danmark, at EU fortsat efter Hongkong-mødet påtager sig
et hovedansvar og spiller en ledende og konstruktiv rolle i at drive forhandlingerne fremad,
herunder særligt med sigte på at tilgodese de fattigste landes interesser og integration i ver-
densøkonomien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til at arbejde for opnåelsen af et substantielt resultat i Runden.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering, herunder senest
forud for rådsmøder (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. og 29.
juli, 10.-11. oktober 2004, 7. november, 21.–22. november, 12.-13 december 2005, 30.-31.
januar, 20.-21. marts og den 10.-11. april 2006.