Europaudvalget 2005-06
2731 - Konkurrenceevne
Offentligt
1453527_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9334/06 (Presse 136)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2731. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 29.-30. maj 2006
Formand
Martin BARTENSTEIN
Østrigs forbundsminister for økonomi og arbejde
Ursula HAUBNER
Østrigs forbundsminister for social sikkerhed,
generationsspørgsmål og forbrugerbeskyttelse
Elisabeth GEHRER
Østrigs forbundsminister for uddannelse, videnskab og kultur
Hubert GORBACH
Østrigs vicekansler og forbundsminister for transport,
innovation og teknologi
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6219 / 6715 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9334/06 (Presse 136)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0002.png
29.-30.V.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om udkastet til direktiv om
tjenesteydelser i det indre marked.
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til Det Europæiske Fællesskabs
syvende
rammeprogram for forskning,
teknologisk udvikling og demonstration (2007-2013) og om
reglerne for virksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelse.
Rådet vedtog også uden debat en forordning om
overførsel af affald.
9334/06 (Presse 136)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0003.png
29.-30.V.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BEDRE REGULERING ...................................................................................................................... 7
BÆREDYGTIG UDVIKLING............................................................................................................ 8
FORBRUGERKREDITAFTALER ..................................................................................................... 9
TJENESTEYDELSER I DET INDRE MARKED ............................................................................ 10
SYVENDE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING: EF OG EURATOM .................................. 11
REGLER FOR DELTAGELSE I FORANSTALTNINGER UNDER SYVENDE
RAMMEPROGRAM......................................................................................................................... 12
EUROPÆISK RUMPOLITIK........................................................................................................... 13
Eventuelt ............................................................................................................................................ 14
1
Fremme af den industrielle vækst............................................................................................. 14
Reach ........................................................................................................................................ 14
Konferencer om forbrugerbeskyttelse under det østrigske formandskab................................. 14
EF-handlingsprogram for sundhed og forbrugerbeskyttelse (2007-2013) ............................... 14
Direktiver om offentlige indkøb ............................................................................................... 14
Euro V....................................................................................................................................... 15
Importafgifter på aluminium .................................................................................................... 15
Turisme..................................................................................................................................... 15
Modernisering af universiteter.................................................................................................. 15
Fusionsenergi: ITER................................................................................................................. 15
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9334/06 (Presse 136)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.-30.V.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
INDUSTRIPOLITIK
Fremstillingsindustrien i EU - mod en mere integreret industripolitisk strategi -
Rådets konklusioner
................ 16
EKSTERNE FORBINDELSER
Mauretanien - Afslutning af konsultationerne ....................................................................................................... 19
FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Burma/Myanmar - Restriktive foranstaltninger..................................................................................................... 19
Bekæmpelse af terrorisme - restriktive foranstaltninger mod visse personer og enheder...................................... 20
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Reserve under 9. EUF til langfristet udvikling ...................................................................................................... 20
MILJØ
Overførsel af affald*.............................................................................................................................................. 20
ENERGI
Energifællesskabstraktaten .................................................................................................................................... 22
UDDANNELSE
Aftale med USA - Samarbejde om videregående uddannelse og erhvervsuddannelse.......................................... 22
9334/06 (Presse 136)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0005.png
29.-30.V.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marc VERWILGHEN
Fientje MOERMAN
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel
og videnskabspolitik
Viceministerpræsident i den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, virksomheder, videnskab,
innovation og udenrigshandel
Viceindustri- og vicehandelsminister
Viceminister for uddannelse, ungdom og sport
Økonomi- og erhvervsminister
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Tenologi
Forbundsminister for uddannelse og forskning
Økonomi- og kommunikationsminister
Statssekretær for økonomi- og finansspørgsmål
Statssekretær for udviklingsspørgsmål
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Minister med ansvar for Europaspørgsmål
Minister for erhvervspolitik, handel og beskæftigelse
Minister for Europaspørgsmål og udenrigshandel
Den Tjekkiske Republik:
Martin TLAPA
Petr KOLÁŘ
Danmark:
Bendt BENDTSEN
Helge SANDER
Tyskland:
Joachim WUERMELING
Annette SCHAVAN
Estland:
Edgar SAVISAAR
Grækenland:
Christos FOLIAS
Anastasios NERATZIS
Spanien:
Alberto NAVARRO GONZÁLES
Frankrig:
Catherine COLONNA
Irland:
Micheál MARTIN
Italien:
Emma BONINO
Fabio MUSSI
Cypern:
Yiorgos LILLIKAS
Letland:
Aigars ŠTOKENBERGS
Baiba RIV�½A
Litauen:
Kęstutis DAUKŠYS
Raimundas MOCKELIŪNAS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
François BILTGEN
Minister for universiteter og forskning
Minister for handel, industri og turisme
Økonomiminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Økonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Chef for statssekretariatet for integration og eksterne
økonomiske forbindelser, Udenrigsministeriet
Statssekretær. Ministeriet for Forskning og Teknologi
Ungarn:
Péter GOTTFRIED
Miklós BODA
9334/06 (Presse 136)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0006.png
29.-30.V.2006
Malta:
Censu GALEA
Nederlandene:
Karien van GENNIP
Maria van der HOEVEN
Østrig:
Hubert GORBACH
Martin BARTENSTEIN
Ursula HAUBNER
Elisabeth GEHRER
Polen:
Piotr Grzegorz WOŹNIAK
Michał SEWERYŃSKI
Portugal:
Manuel PINHO
José MARIANO GAGO
Slovenien:
Andrijana STARINA KOSEM
Jure ZUPAN
Slovakiet:
László POMOTHY
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Thomas ÖSTROS
Kerstin ELIASSON
Det Forenede Kongerige:
Lord David SAINSBURY of TURVILLE
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Minister for udenrigshandel
Minister for undervisning, kultur og videnskab
Vicekansler og forbundsminister for transport, innovation
og teknologi
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Forbundsminister for
social sikkerhed,
generationsspørgsmål og forbrugerbeskyttelse
Forbundsminister for uddannelse, videnskab og kultur
Økonomiminister
Minister for uddannelse og videnskab
Økonomi- og innovationsminister
Minister for videnskab, teknologi og videregående
uddannelse
Statssekretær, Økonomiministeriet
Minister for videregående uddannelser, videnskab og
teknologi
Statssekretær, Økonomiministeriet
Handels- og industriminister
Erhvervsminister
Statssekretær, Uddannelses, Forsknings- og
Kulturministeriet
Statssekretær, Handels- og Industriministeriet
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Janez POTOČNIK
Markos KYPRIANOU
Charlie MCCREEVY
Næstformand
Medlem
Medlem
Member
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Rumen OVCHAROV
Ekaterina VITKOVA
Rumænien:
Zsolt BOGOS
Adrian CIOCANEA
Anton ANTON
Økonomi- og energiminister
Viceminister for videnskab og uddannelse
Statssekretær, Økonomi- og Handelsministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Europæisk Integration
Statssekretær, Uddannelses- og Forskningsministeriet
9334/06 (Presse 136)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0007.png
29.-30.V.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BEDRE REGULERING
Rådet havde en offentlig debat om den igangværende proces med bedre regulering og noterede sig
en situationsrapport fra formandskabet.
I situationsrapporten gives der en kort redegørelse for det igangværende arbejde under det østrigske
formandskab for så vidt angår konsekvensanalyser, forenkling af lovgivningen, screening af
lovgivningsforslag, der endnu ikke er vedtaget, og vurdering og reduktion af de administrative
omkostninger.
9334/06 (Presse 136)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0008.png
29.-30.V.2006
BÆREDYGTIG UDVIKLING
Rådet havde en orienterende drøftelse om revisionen af EU's strategi for bæredygtig udvikling i
relation til konkurrenceaspekterne med henblik på Det Europæiske Råds møde den 15.-
16. juni 2006 (9395/06,
9478/06).
Formålet med revisionen er at forny strategien for de næste fem år og samtidig styrke
miljøbeskyttelsen, den sociale lighed og samhørigheden samt den økonomiske velstand og sikre, at
EU opfylder sit internationale ansvar. Det Europæiske Råd skal i juni vedtage en ny strategi med
mål, indikatorer og en kontrolprocedure, som inddrager både de interne og de eksterne dimensioner
af bæredygtig udvikling. Der arbejdes med strategien i otte ud af Rådets ni sammensætninger.
I lyset af debatten i Rådets forskellige sammensætninger vil formandskabet udarbejde et udkast,
som skal forelægges for Det Europæiske Råd.
9334/06 (Presse 136)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0009.png
29.-30.V.2006
FORBRUGERKREDITAFTALER
På grundlag af en note fra formandskabet og under offentlig forhandling havde Rådet en
orienterende drøftelse om udkastet til direktiv om forbrugerkreditaftaler og om ændring af Rådets
direktiv 93/13/EF
1
.
Forslaget har til formål at skabe betingelser for et ægte indre marked, sikre et højt
forbrugerbeskyttelsesniveau og opnå en klarere EU-regulering ved at omarbejde tre gældende
direktiver om forbrugerkredit (87/102/EF
2
, 90/88/EF
3
og 98/8/EF
4
).
Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse blev vedtaget i april 2004
5
, og Kommissionen
forelagde et ændret forslag i oktober 2005. Det ændrede forslag er baseret på en tilgang med
fuldstændig harmonisering, men giver også et vist spillerum for den nationale gennemførelse af et
begrænset antal bestemmelser, idet der tages hensyn til de eksisterende forskelle med hensyn til
nationale markeder og national lovgivning og til principperne for bedre lovgivning.
De vigtigste bestemmelser i det ændrede forslag er blevet drøftet under det østrigske formandskab.
Den orienterende drøftelse drejede sig om de vigtigste spørgsmål, nemlig harmonisering,
tilbagebetaling før forfaldstidspunktet og forbrugerkreditaftalers sammenlignelighed på tværs af
grænserne. Som grundlag for den orienterende drøftelse havde det østrigske formandskab
udarbejdet et baggrundsdokument (se dok. 9332/06) med spørgsmål til ministrene om ovennævnte
emner.
Hvad angår harmonisering støttede et stort flertal af medlemsstaterne tilgangen med fuldstændig
harmonisering, som Kommissionen har foreslået, med henblik på at få det indre marked til at
fungere bedre på forbrugerkreditområdet, forudsat at en sådan harmonisering ikke forringer
forbrugerbeskyttelsen. Medlemsstaterne gav også udtryk for nogen betænkeligheder med hensyn til
bestemmelsen om gensidig anerkendelse, som foreslået af Kommissionen i artikel 21, stk. 2, i
forslaget, navnlig fordi dette princip kunne være ufordelagtigt for forbrugerne.
Rådet fandt, at de andre punkter bør drøftes på gruppeniveau og i Coreper.
Kommissionen bekræftede, at det er nødvendigt at foreslå et harmoniseringsdirektiv for at opnå et
ægte indre marked med et højt forbrugerbeskyttelsesniveau. Kommissionen er også villig til fortsat
at arbejde intensivt sammen med Rådet i lyset af resultatet af den orienterende drøftelse.
1
2
3
4
5
EFT L 95 af 21.4.1993, s. 29-34.
EFT L 42 af 12.2.1987, s. 48-53.
EFT L 61 af 10.3.1990, s. 14-18.
EFT L 123 af 24.4.1998, s. 1-63.
8493/04.
9
9334/06 (Presse 136)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0010.png
29.-30.V.2006
TJENESTEYDELSER I DET INDRE MARKED
(se også pressemeddelelse 9926/06)
Rådet nåede
1
under offentlig forhandling til politisk enighed om et udkast til direktiv om
tjenesteydelser i det indre marked. Rådet vil vedtage sin fælles holdning på en kommende samling,
når teksten er endeligt udformet, og vil sende den til Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Formålet med forslaget er at forbedre grundlaget for økonomisk vækst og beskæftigelse i EU, at nå
frem til et ægte indre marked for tjenesteydelser i EU ved at fjerne lovgivningsmæssige og
administrative hindringer for udviklingen af servicevirksomhed, at styrke forbrugernes rettigheder
som brugere af tjenesteydelser og at fastlægge retligt bindende forpligtelser til et effektivt
administrativt samarbejde mellem medlemsstaterne.
Rådets enighed er baseret på en kompromistekst fra det østrigske formandskab, som i substansen
svarer nøje til Europa-Parlamentets
2
førstebehandlingsudtalelse og Kommissionens ændrede
forslag
3
, der bygger på denne udtalelse.
Kompromiset vedrører især direktivets anvendelsesområde, bestemmelserne om fri udveksling af
tjenesteydelser og overvågningsprocessen i forbindelse med nationale krav, der kan pålægges
tjenesteleverandørerne.
1
2
3
Den belgiske og den litauiske delegation tilkendegav, at de vil undlade at stemme.
6275/06.
8413/06.
10
9334/06 (Presse 136)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0011.png
29.-30.V.2006
SYVENDE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING: EF OG EURATOM
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling vedrørende EF's syvende rammeprogram (RP7)
for forskning og teknologisk udvikling (2007-2013) (9187/06), i afventen af Europa-Parlamentets
udtalelse.
Det gennemgik også udkastet til Euratoms rammeprogram (2007-2013) med henblik på at nå til
enighed på et senere tidspunkt (9481/06).
Efter den interinstitutionelle enighed om EU's budget for perioden 2007-2013
1
vil RP7 få tildelt i alt
54,5 mia. EUR.
RP7 (EF) omfatter fire særprogrammer svarende til fire hovedmål for europæisk forskningspolitik:
"Samarbejde": et forskningssamarbejde med over 32 mia. EUR
"Idéer": bl.a. oprettelse af et europæisk forskningsråd, som vil modtage 7,5 mia. EUR
"Kapacitet": små og mellemstore virksomheders potentielle forskningskapacitet med
ca. 4,2 mia. EUR og
"Mennesker": menneskelige ressourcer, som vil modtage ca. 5 mia. EUR.
Euratom-programmet vil få en tildeling på 2,7 mia. EUR over fem år.
Rådets drøftelser tog afsæt i en delvis generel enighed, der blev opnået i november 2005.
Det nye RP7 tager sigte på at hjælpe med gennemførelsen af et af EU's prioriterede mål, der er at
øge potentialet for økonomisk vækst og styrke Europas konkurrenceevne ved at investere i viden,
innovation og menneskelig kapital.
1
Den interinstitutionelle enighed, der blev opnået i april mellem Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen, forhøjede budgettet for RP7 med 300 mio. EUR (i 2004-priser) for hele
perioden i forhold til den konsensus, som Det Europæiske Råd nåede frem til den 16. de-
cember.
11
9334/06 (Presse 136)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0012.png
29.-30.V.2006
REGLER FOR DELTAGELSE I FORANSTALTNINGER UNDER SYVENDE RAMME-
PROGRAM
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling vedrørende et udkast til forordning om regler for
virksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelse i foranstaltninger under RP7 (EF) og
for formidling af forskningsresultater (2007-2013) (9180/06). Europa-Parlamentet skal afgive
udtalelse efter proceduren med fælles beslutningstagning; udtalelsen foreligger endnu ikke.
Reglerne for deltagelse fastsætter betingelserne, rettighederne og pligterne for de juridiske enheder,
der ønsker at deltage i RP7, og principperne for anvendelse og formidling af forskningsresultater.
Den 13. marts havde Rådet en indledende drøftelse om forslaget for så vidt angår de generelle
principper for betingelserne for deltagelse i projekter, om bedømmelses-, udvælgelses- og
tildelingsprocessen og om reglerne for formidling og anvendelse og adgangsret.
De tilsvarende regler om deltagelse i RP7 (Euratom) vil blive behandlet på et senere tidspunkt.
9334/06 (Presse 136)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0013.png
29.-30.V.2006
EUROPÆISK RUMPOLITIK
Rådet noterede sig oplysninger fra formandskabet om de vigtigste resultater af GMES-konferencen
(global miljø- og sikkerhedsovervågning) den 19.-20. april i Graz, Østrig, som input til den
fremtidige udarbejdelse af det europæiske rumprogram (9182/06).
Rådet noterede sig også oplysninger fra Kommissionen om, hvor langt man er nået med
udviklingen af den europæiske rumpolitik, og om køreplanen for den fremtidige udvikling på dette
område.
9334/06 (Presse 136)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0014.png
29.-30.V.2006
Eventuelt
Fremme af den industrielle vækst
Rådet noterede sig oplysninger fra næstformand i Kommissionen, Günter Verheugen, om
konkurrenceevne-klynger til fremme af den industrielle vækst og styrkelse af regionerne i Europa.
Reach
Rådet noterede sig oplysninger fra formandskabet om konferencen om Reach i forbindelse med
andenbehandlingen fra den 30. til den 31. marts 2006 i Wien.
Konferencer om forbrugerbeskyttelse under det østrigske formandskab
Rådet noterede sig oplysninger fra formandskabet (8826/06) om tre arrangementer vedrørende
forbrugerbeskyttelse: 1) workshoppen om alternativ bilæggelse af tvister den 23. februar 2006, 2)
konferencen "Effektiv adgang til retlig prøvelse - forbrugerbeskyttelsesinstrumenterne søgsmål med
påstand om forbud og gruppesøgsmål med henblik på erstatning" den 24. februar 2006, og 3) den
europæiske forbrugerdag den 15. marts 2006.
EF-handlingsprogram for sundhed og forbrugerbeskyttelse (2007-2013)
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport om det igangværende arbejde med
forbrugerbeskyttelsesaspekterne af udkastet til afgørelse om et EF-handlingsprogram for sundhed
og forbrugerbeskyttelse (2007-2013). Kommissær Kyprianou meddelte Rådet, at Kommissionen vil
forelægge et ændret forslag om programmet.
Direktiver om offentlige indkøb
Rådet noterede sig en orientering fra den østrigske, franske og tyske delegation om udkastet til
fortolkende meddelelse fra Kommissionen om den fællesskabslovgivning, der gælder for
kontrakttildeling, der ikke eller kun delvis er omfattet af direktiverne om offentlige indkøb. Den
finske, græske, tjekkiske og Det Forenede Kongeriges delegation støttede ovennævnte tre
delegationer.
9334/06 (Presse 136)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.-30.V.2006
Euro V
Rådet noterede sig den franske delegations orientering (9479/1/06) om forslaget til en forordning,
der har til formål at begrænse forurenende emissioner fra lette køretøjer "Euro V". En række
delegationer tog ordet til støtte for den franske delegation.
Importafgifter på aluminium
Rådet noterede sig den polske delegations orientering om EU-importafgifterne på primær
aluminium (9560/06), idet delegationen anmodede om, at Kommissionen suspenderer
importafgifterne på ubearbejdet aluminium for at afskaffe konkurrencebegrænsende adfærd på EU-
markedet. Den tjekkiske, ungarske, italienske, lettiske, portugisiske, slovenske, svenske og Det
Forenede Kongeriges delegation støttede denne anmodning, mens den tyske delegation
understregede, at den var imod.
Turisme
Rådet noterede sig formandskabets mundtlige orientering om ministerkonferencen om turisme den
20. og 21. marts i Wien. Det noterede sig også næstformand i Kommissionen, Günter Verheugens
fremlæggelse af meddelelsen "En ny turismepolitik - mod et stærkere partnerskab inden for
europæisk turisme (7669/06).
Modernisering af universiteter
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om dens nye meddelelse "Virkeliggørelse af
universiteternes moderniseringsdagsorden for uddannelse, forskning og innovation" (9166/06).
Fusionsenergi: ITER
Rådet noterede sig en rapport fra Kommissionen om, hvor langt man er nået med ITER-projektet
efter afslutningen af forhandlingerne om den internationale aftale.
9334/06 (Presse 136)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0016.png
29.-30.V.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
INDUSTRIPOLITIK
Fremstillingsindustrien i EU - mod en mere integreret industripolitisk strategi -
Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SOM ERINDRER OM konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde i 2006
1
,
Rådets tidligere konklusioner
2
og Kommissionens meddelelse "Gennemførelse af
Fællesskabets Lissabon-program: Politiske rammer til styrkelse af fremstillingsindustrien i
EU - mod en mere integreret industripolitisk strategi"
3
;
SOM FREMHÆVER betydningen af en hurtig og velkoordineret opfølgning af
Kommissionens meddelelse og en vellykket gennemførelse af de syv horisontale og syv
sektorspecifikke initiativer, som fremlægges i meddelelsen som et vigtigt bidrag til at nå
målene i Lissabon-strategien vedrørende vækst og beskæftigelse; Fællesskabets initiativer
bør tage hensyn til foranstaltninger på nationalt plan, der afspejler de særlige forhold i de
enkelte medlemsstater;
UNDERSTREGER betydningen af at kombinere de horisontale og sektorspecifikke
dimensioner i EU's industripolitik og udtrykker tilfredshed med det velafbalancerede
arbejdsprogram, som er skitseret i Kommissionens meddelelse;
2.
3.
1
2
3
7775/06.
Rådets konklusioner om "Mere forskning og innovation - investering i vækst og
beskæftigelse: en fælles strategi" af 29.11.2005, dok. 14604/05; "Industripolitik og
strukturændringer" af 24.9.2004, dok. 12898/04; "Konkurrenceevne og innovation" af
18.5.2004, dok. 9995/04; "Bedre lovgivning" af 18.5.2004, dok. 9995/04;
"Industripolitikkens bidrag til europæisk konkurrenceevne" af 27.11.2003, dok. 15472/03;
"Industriel konkurrenceevne i et udvidet Europa" af 13.5.2003, dok. 9341/03; "Styrkelse af
europæisk innovationspolitik" af 13.5.2003, dok. 9341/03; samt "SMV-politik for vækst og
beskæftigelse" af 13.3.2006, dok. 7309/06.
13143/05.
16
9334/06 (Presse 136)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0017.png
29.-30.V.2006
4.
FREMHÆVER nødvendigheden af i vid udstrækning at drage fordel af mulige synergier
mellem forskellige af Fællesskabets politikområder. Der bør derfor indkredses initiativer
og forslag, der har stor indvirkning på den europæiske industris konkurrenceevne, så de
kan behandles effektivt og sammenhængende i Rådet (konkurrenceevne) og andre
relevante rådssammensætninger;
KONSTATERER MED TILFREDSHED, at der er nedsat en ekspertgruppe på højt niveau
om konkurrenceevne, energi og miljø
1
for at øge sammenhængen mellem de nævnte
politikområder, der har afgørende betydning for bæredygtig vækst og beskæftigelse i
Europa, og ser frem til ekspertgruppens anbefalinger om nøglespørgsmål såsom
energimarkedernes funktion og EU-ordningen for handel med emissioner;
BEKRÆFTER, at det finder en bedre reguleringsramme, både på EU-plan og i
medlemsstaterne, afgørende for at få konkurrenceevnen forbedret ved fjernelse af unødige
administrative byrder og få taget fat på andre af de byrder, der er pålagt europæiske
virksomheder, navnlig SMV'erne. Navnlig forenkling af lovgivningen, der dog skal
overholde gældende fællesskabsret, og effektiv anvendelse af konsekvensanalyser i
overensstemmelse med den interinstitutionelle fælles indstilling, der blev vedtaget i 2005
2
,
er vigtige instrumenter til at opnå bedre lovgivning og derigennem konkurrenceevne og
vækst;
UNDERSTREGER, at industripolitikken i EU er af horisontal karakter, og at den har fokus
på at skabe de rette rammebetingelser for en vellykket industriel udvikling. Samtidig skal
industripolitikken beskæftige sig med konkrete problemer, udfordringer og mangler, som
de enkelte sektorer af industrien står over for. Rådet ser derfor frem til at modtage
detaljerede og rettidige rapporter fra Kommissionen om både eksisterende og nye
sektorspecifikke initiativer, der er omhandlet i meddelelsen;
UNDERSTREGER i den forbindelse nødvendigheden af at forbedre den samlede pulje af
tværgående og sektorspecifikke kvalifikationer i den europæiske industri og dermed hjælpe
den med at tilpasse sig strukturelle forandringer nu og i fremtiden;
SER MED TILFREDSHED PÅ, at Kommissionen har indledt en bred debat om
konkurrenceevnens eksterne aspekter og disses sammenhæng med Lissabon-strategien.
Navnlig aspekter som markedsadgang, intellektuel ejendomsret, regulering, investering og
offentlige indkøb er af stor betydning som hjælp til EU's håndtering af globaliseringens
udfordringer;
5.
6.
7.
8.
9.
1
2
Kommissionens afgørelse af 23. december 2005 (2006/77/EF).
14901/05 JUR 486 COMPET 263, der blev vedtaget af Rådet (konkurrenceevne) den
29. november 2005.
17
9334/06 (Presse 136)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0018.png
29.-30.V.2006
10.
AGTER at følge udviklingen nøje med hensyn til gennemførelsen af politikmålsætningerne
i Kommissionens meddelelse og at gennemgå alle relevante bidrag fra Kommissionen og
medlemsstaterne, navnlig således som de afspejles i den vejledende køreplan i bilaget til
disse konklusioner.
Industripolitik 2006–2007 – Vejledende køreplan
Initiativer/Meddelelser/Rapporter
2006
Første halvdel
Lancering af individuelle industripolitiske initiativer
Rådets konklusioner om industripolitik
Anden halvdel
Rapport om konkurrenceevne
Meddelelse om de eksterne aspekter af konkurrenceevne
Meddelelse om markedsadgang
Meddelelse om bilindustriens konkurrenceevne
2007
Midtvejsevaluering af strategien og handlingsplanen for
biovidenskab og bioteknologi
Rapport om IKT-sektorens konkurrenceevne
Rapport om skibsbygning
Meddelelse om rummet
Meddelelse om forsvaret
Midtvejsevaluering: Meddelelse om industripolitik
"
9334/06 (Presse 136)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0019.png
29.-30.V.2006
EKSTERNE FORBINDELSER
Mauretanien - Afslutning af konsultationerne
Rådet vedtog en afgørelse om afslutning af konsultationerne med Mauretanien i henhold til
Cotonou-aftalens artikel 96, der var blevet indledt efter statskuppet i dette land
(8902/06).
Med denne afgørelse vil EU meddele de mauretanske myndigheder, at samarbejdet som led i
9. europæiske udviklingsfond (EUF) vil blive genopdaget, idet EU er af den opfattelse, at de tiltag,
der er igangsat af overgangsmyndighederne, vil bidrage til at styrke overholdelsen af demokratiets
principper, de grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder og retsstatens principper og
indførelsen af en god offentlig forvaltning i Mauretanien.
Landestrategidokumentet under 10. EUF vedrørende Mauretanien undertegnes dog først af EU, når
det bekræftes, at landet rent faktisk er vendt tilbage til forfatningsmæssige tilstande efter frie og
gennemskuelige parlaments- og præsidentvalg.
Konsultationerne blev indledt i november 2005 i Bruxelles, hvor Mauretanien forelagde en redegørelse
for, hvordan forholdene i landet har udviklet sig siden statskuppet den 3. august 2005, og for
myndighedernes program for overgangsperioden.
EU fordømte statskuppet som en krænkelse af væsentlige elementer i AVS-EU-aftalen. Det indledte
en politisk dialog med Mauretaniens overgangsregering, som førte til, at der blev indledt
konsultationer i henhold til aftalens artikel 96 med henblik på en tilbundsgående analyse af
situationen sammen med de mauretanske myndigheder på grundlag af deres offentlige tilsagn om at
arbejde i retning af en demokratisk stat.
FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Burma/Myanmar - Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en forordning om gennemførelse af fælles holdning 2006/318/FUSP om forlængelse
for et år af de restriktive foranstaltninger over for Burma/Myanmar
(8804/06).
9334/06 (Presse 136)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0020.png
29.-30.V.2006
I henhold til fælles holdning 2006/318/FUSP, som blev vedtaget den 27. april, opretholdes
visumforbuddet og indefrysningen af midler over for medlemmer af militærregimet og andre
enkeltpersoner, grupper og virksomheder knyttet til militærregimet, der formulerer, iværksætter
eller nyder godt af politikker, der hindrer Burma/Myanmars overgang til demokrati. De restriktive
foranstaltninger omfatter også et forbud mod at yde lån eller kreditter til statsejede burmesiske
virksomheder samt at erhverve eller udvide en deltagelse i disse virksomheder
(se pressemeddelelse
8402/06, s. 41).
Da disse foranstaltninger falder inden for traktatens anvendelsesområde, kræves der for
Fællesskabets vedkommende en forordning til gennemførelse heraf, navnlig for at sikre, at EU-
medlemsstaternes økonomiske aktører anvender dem ensartet.
(Se også EU-formandskabets erklæring af 26. maj: 9834/06).
Bekæmpelse af terrorisme - restriktive foranstaltninger mod visse personer og enheder
Rådet ajourførte EU-listen over terrororganisationer og personer med tilknytning til terrorisme, så
den også kommer til at omfatte LTTE (De Tamilske Tigre). Listen blev oprindelig vedtaget i
december 2001 i kølvandet på terrorangrebene den 11. september og er senest blevet ajourført den
21. marts 2006.
Den ajourførte liste offentliggøres i EU-Tidende L 144 af 31.5.2006
(se også EU-formandskabets erklæring: 9974/06).
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Reserve under 9. EUF til langfristet udvikling
Rådet vedtog en afgørelse om Fællesskabets holdning i AVS-EF-Ministerrådet vedrørende en
afgørelse om omfordeling af en del af reserven under det rammebeløb, der er afsat til langfristet
udvikling under 9. Europæiske Udviklingsfond (EUF).
MILJØ
Overførsel af affald*
Rådet vedtog med enstemmighed en forordning om overførsel af affald, der har til formål at
beskytte miljøet, idet det godkendte alle Europa-Parlamentets andenbehandlingsændringer
(PE-CONS
3662/4/05, 9407/06 ADD 1).
9334/06 (Presse 136)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0021.png
29.-30.V.2006
Ved forordningen indføres procedurer og kontrolordninger for overførsel af affald, der afhænger af
overførslens oprindelse, bestemmelsessted og rute, affaldstypen og den behandling, affaldet skal
gennemgå ved bestemmelsesstedet.
Den gælder for overførsel af affald mellem medlemsstater inden for Fællesskabet eller med transit
gennem tredjelande, importeret til Fællesskabet fra tredjelande, eksporteret fra Fællesskabet til
tredjelande og i transit gennem Fællesskabet på vej til eller fra tredjelande.
Forordningens hovedmål er:
– at indarbejde OECD-Rådets beslutning
1
og den reviderede Basel-konvention
2
om kontrol med
grænseoverskridende overførsel af affald i fællesskabslovgivningen
– at tilskynde til harmonisering af reglerne på internationalt plan på området grænseoverskridende
overførsel af affald
– at løse de problemer, der er opstået i forbindelse med gennemførelsen af eksisterende
fællesskabslovgivning for så vidt angår overvågning af og kontrol med overførsel af affald
3
.
Der er navnlig opnået enighed med Europa-Parlamentet om to centrale elementer, nemlig
forordningens anvendelse og ophugning af skibe. Med hensyn til forordningens anvendelse skal
medlemsstaterne foretage fysiske inspektioner og samarbejde om forebyggelse og opdagelse af
skibstransport af ulovligt affald. Med hensyn til ophugning af skibe indeholder forordningen en
erklæring fra Rådet om, at medlemsstaterne vil gøre deres bedste for at øge ophugningen af skibe i
EU, og at medlemsstaterne vil gøre deres yderste for at sikre gode fremskridt i de internationale
forhandlinger om indførelse af obligatoriske krav på globalt plan.
Forordningen anvendes 12 måneder efter offentliggørelsen i EU-Tidende. Den ophæver forordning
(EØF) nr. 259/93 og beslutning 94/774/EF med virkning fra anvendelsesdatoen samt beslutning
1999/412/EF med virkning fra den 1. januar året efter året for dens anvendelse.
1
2
3
OECD-Rådets beslutning C(2001)107 final fra maj 2002.
Basel-konventionen af 22. marts 1989.
Forordning (EØF) nr. 259/93 skal erstattes og have ændret og forenklet sin struktur.
21
9334/06 (Presse 136)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453527_0022.png
29.-30.V.2006
ENERGI
Energifællesskabstraktaten
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af energifællesskabstraktaten, der sigter mod oprettelsen
af et integreret marked for naturgas og elektricitet i Sydøsteuropa (13886/1/05).
Traktaten blev undertegnet den 25. oktober 2005 i Athen af EU og ni lande i Sydøsteuropa -
Albanien, Bulgarien, Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien, Montenegro, Rumænien, Serbien og FN's midlertidige administrative mission i
Kosovo.
UDDANNELSE
Aftale med USA - Samarbejde om videregående uddannelse og erhvervsuddannelse
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og
USA om fornyelse af samarbejdsprogrammet for videregående uddannelse og erhvervsuddannelse
(9019/1/06).
Aftalen træder i stedet for aftalen af 2000 mellem Fællesskabet og USA om fornyelse af
samarbejdsprogrammet for videregående uddannelse og erhvervsuddannelse.
Den har til formål:
at opnå større gensidig forståelse mellem befolkningerne i EU og USA, herunder et bredere
kendskab til deres sprog, kulturer og institutioner og
at forbedre kvaliteten af udviklingen af menneskelige ressourcer i både EU og USA, herunder
opnåelse af kvalifikationer, der sætter borgerne i stand til at tage udfordringerne i forbindelse
med den globale videnbaserede økonomi op.
Aftalen indgås for otte år og kan forlænges eller ændres efter gensidig skriftlig aftale.
9334/06 (Presse 136)
22
DA