Europaudvalget 2005-06
2736+2737 - almindelige anl. Bilag 7
Offentligt
288119_0001.png
Bidrag til samlenotat for Rådsmøde (almindelige anliggende og eksterne forbindelser) den 12.-
13. juni 2006.
Forslag om forordning om etablering af et finansieringsinstrument for stabilitet
(”Stabilitetsinstrumentet”), KOM-dokument nr. (2004)630 af 29.9. 2004
Nyt notat.
1. Resumé
Stabilitetsinstrumentet er et nyt instrument, hvis hovedformål er at gøre Fællesskabet i stand til
at agere hurtigt og koordineret i krisesituationer eller i situationer, der truer med at udvikle sig
til en krise. Instrumentet skal således være med til at bygge bro frem til det tidspunkt, hvor
mere traditionel bistand under de øvrige eksterne instrumenter kan bringes i anvendelse.
2. Baggrund
Som led i forenklingen af samarbejdsinstrumenter på det eksterne område under EU-budgettets
kategori 4 vil Stabilitetsinstrumentet danne grundlag for Fællesskabets arbejde for at bidrage til
stabilitet i krisesituationer eller i situationer, der truer med at udvikle sig til en krise. Hensigten
er navnlig at sikre, at Fællesskabet i sådanne situationer har et enkelt instrument, der kan
anvendes, indtil normal bistand under de mere traditionelle instrumenter (Naboskab, Udvikling
og Førtiltrædelse) kan bringes i anvendelse. Instrumentet skal komplettere og vil i et vist
omfang understøtte den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik i en krisesituation.
Et særtræk ved stabilitetsinstrumentet er således, at størstedelen af midlerne vil skulle anvendes
netop i krisesituationer, og at beslutningsprocedurerne i den forbindelse som hovedregel ikke
vil være de traditionelle komitologiprocedurer, men et lettere og mere politisk
informationssystem, der skal sikre hurtigere og mere fleksibel ageren. Modsat de øvrige
eksterne instrumenter er Stabilitetsinstrumentet et helt nyt instrument, der ikke som de øvrige
samler en række eksisterende eksterne instrumenter. Stabilitetsinstrumentet er dog baseret på en
overførsel af en række stabilitetsorienterede aktiviteter under eksisterende forordninger,
fusioneret med den eksisterende Rapid Reaction Mechanism. Stabilitetsinstrumentet går ind i et
område, der ligger i grænselandet mellem traditionelle fællesskabsforanstaltninger og
foranstaltninger, der normalt gennemføres under traktatens afsnit 5 vedr. den fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik. Af samme grund er der under forhandlingerne sket en vis indsnævring af
instrumentets rækkevidde for at for at undgå overlap i forhold til og sikre sammenhæng med
aktiviteter under den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Forslaget indgår i pakken af fire nye instrumenter på det eksterne område, som Kommissionen
har foreslået i forbindelse med de finansielle perspektiver 2007-2013. De afløser det nuværende
store antal ad hoc-prægede geografiske og tematiske instrumenter, som EU har trukket på i
forbindelse med udførelsen af de eksterne indsatser. Udover Stabilitetsinstrumentet drejer det
sig om 1) Førtiltrædelsesbistand, 2) EU’s naboskabs- og partnerskabsinstrumentet og 3) Bistand
og økonomisk samarbejde i forhold til tredje lande.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 179 (1) og 181a , der indebærer vedtagelse med
kvalificeret flertal og fælles beslutningstagen i forhold til Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en fælles indsats på EU-plan, der langt overstiger hvad de enkelte lande ville
kunne have gennemført alene, vurderes nærhedsprincippet at være overholdt.
5. Formål og indhold
Stabilitetsinstrumentet skal danne grundlag for Fællesskabets mulighed for at agere hurtigt og
koordineret for at bidrage til stabilitet samt til at håndtere mere langsigtede globale og
transnationale trusler, der ikke kan håndteres inden for rammerne af de øvrige instrumenter.
Fokus er på følgende nærmere definerede målsætninger:
I krisesituationer eller i situationer, der truer med at udvikle sig til en krise: At bidrage til
stabilitet ved at yde en effektiv reaktion, der kan bevare, etablere eller genetablere de
nødvendige vilkår for en normal implementering af Fællesskabets udviklings- og
samarbejdspolitikker. Indsatsområder inkluderer bl.a. støtte til mægling, tillidsskabende
foranstaltninger, dialog og forsoning; støtte til udvikling af demokratiske og pluralistiske
statsinstitutioner; støtte til interimsadministrationer og international og nationale
domstole; støtte til genetablering af infrastruktur samt til forskellige foranstaltninger
vedr. landminer, lette våben og håndvåben samt til fremme af menneskerettigheder og
grundlæggende frihedsrettigheder.
Under stabile vilkår: At bidrage til at opbygge kapacitet mhp. at håndtere specifikke
destabiliserende globale og transregionale trusler samt sikre et beredskab til at håndtere
krisesituationer. Indsatsområderne inkluderer bl.a. støtte til imødegåelse af
grundlæggende udfordringer for retssikkerheden i tredjelande, herunder organiseret
kriminalitet, smugling og terrorisme samt fremme af nuklear sikkerhed og
kapacitetsopbygning i forhold til bl.a. internationale, regionale og sub-regionale
organisationer.
Stabilitetsinstrumentet står således centralt i at give EU en styrket global rolle.
Stabilitetsinstrument vil medvirke til en bedre sammenhæng mellem krisestyringsindsatser og
langsigtede bistandsprogrammer og kan dermed bidrage til en mere effektiv reetablering af
normaltilstande i postkrisesituationer. Samtidig vil instrumentet kunne bidrage til at skabe større
sammenhæng mellem EU’s mellemstatslige og de kommunautære indsatser. Instrumentet kan
geografisk dække alle tredjelande.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Stabilitetsinstrumentet har været genstand for flere drøftelser i Europaparlamentets
udenrigsudvalg. Sagen forventes på dagsordenen for plenarsessionen i juni.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er alene statsfinansielle konsekvenser som følge af udgifterne på EU's budget. I forlængelse
af den samlede aftale om EU's budget 2007-13 forventes en samlet økonomisk ramme på
2.500 mio. euro (2004-priser) for perioden 2007-13. Den danske bidragsandel til EU udgør
knap 2 % heraf, svarende til. 370 mio. kr. over perioden.
9. Høring
Forslaget har ikke været sendt i ekstern høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter oprettelsen af et finansieringsinstrument for stabilitet, der kan gøre
Fællesskabet i stand til at agere hurtigt og koordineret i krisesituationer eller i situationer, der
truer med at udvikle sig til en krise.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er enighed mellem medlemsstaterne. Der er dog stadig tvivl om, hvorvidt der vil blive
udskilt et særskilt tværgående Menneskerettighedsinstrument dækkende alle de eksterne
finansielle instrumenter, hvilket kan støttes fra dansk side.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Finansieringsinstrumentet for stabilitet har ikke tidligere været forelagt FEU, men selve pakken
om de finansielle perspektiver har været forelagt FEU gentagne gange og den 9. juni 2005 til
forhandlingsoplæg.
3