Bidrag til samlenotat for Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-
13. juni 2006
Forslag til Rådets forordning om etablering af et førtiltrædelsesinstrument
(”Førtiltrædelsesinstrumentet”), KOM-dokument nr. (2004) 627 af 29.9.2004, final)
Nyt notat
1. Resumé
Førtiltrædelsesinsstrumentet tilsigter at etablere ét instrument for førtiltrædelsesbistand med
henblik på fra 1. januar 2007 at afløse en række nuværende bistandsinstrumenter. Den
væsentligste nyskabelse ved forslaget er, at kandidatlande og potentielle kandidatlande samles
under ét bistandsinstrument med det primære formål at forberede landene på medlemskab, om
end der inden for instrumentet fastholdes en klar adskillelse mellem de to landegrupper.
2. Baggrund
Kommissionens forslag til Rådsforordning (rammeforordning) tilsigter at etablere ét instrument
for førtiltrædelsesbistand (Instrument for Pre-Accession Assistance - IPA), som et af de af
Kommissionen foreslåede nye instrumenter for ekstern bistand under de finansielle
perspektiver 2007-2013 (KOM(2004)626 final)). Det overordnede mål er en ny og forenklet
politisk og administrativ struktur for Fællesskabets bistands- og samarbejdsprogrammer.
Rammeforordningen forudses at finde anvendelse fra 1. januar 2007 og vil da afløse en række
nuværende bistandsinstrumenter, herunder PHARE (instrumentet for bistand til Central- og
Østeuropa), forordningen vedrørende Tyrkiet, og CARDS (instrumentet for bistand til vestlige
Balkan, der under alle forhold udløber d. 31. december 2006). Rammeforordningen vil skulle
suppleres med gennemførelsesbestemmelser.
Forslaget indgår i pakken af fire nye instrumenter på det eksterne område, som Kommissionen
har foreslået i forbindelse med de finansielle perspektiver 2007-2013. De afløser det nuværende
store antal ad hoc-prægede geografiske og tematiske instrumenter, som EU har trukket på i
forbindelse med udførelsen af de eksterne indsatser. Udover Førtiltrædelsesinstrumentet drejer
det sig om 1) EU’s naboskabs- og partnerskabsinstrumentet, 2) Stabilitetsinstrumentet og 3)
Bistand og økonomisk samarbejde i forhold til tredje lande.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEF art 181 (a), der indebærer vedtagelse af Rådet ved enstemmighed
efter samstemmende udtalelse fra Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en fælles indsats på EU-plan, der langt overstiger, hvad de enkelte lande ville
kunne have gennemført alene, vurderes nærhedsprincippet at være overholdt.
5. Formål og indhold