SAMLENOTAT om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner, om adgang til
reparationsinformationer om køretøjer og om ændring af direktiv 72/306/EØF og
direktiv../../EF (Euro 5)
KOM(2005)683
Resumé
Forslaget indeholder skærpede krav (Euro 5) til udstødningsgassen fra person- og varebiler med
ikrafttrædelse omkring 2010. Det væsentligste element i forslaget er, at der indføres krav til
partikeludslip, som med den nuværende teknologi vil forudsætte anvendelse af partikelfiltre på nye
køretøjer. Der foreslås samtidig en 20-25% skærpelse af gældende krav til udslip af kvælstofoxider
(NO
x
) og kulbrinter (HC) fra både benzin- og dieselbiler. Vedtagelse af forslaget forventes at
medføre en forøgelse af produktionsprisen på dieselbiler på ca. 2.800 kr. og på benzinbiler på ca.
380 kr., svarende til en samlet merudgift for samfundet på ca. 218 mio. kr. pr år. En cost-benefit
beregning viser, at forslaget medfører et samfundsøkonomisk overskud. Forslaget medfører en
positiv påvirkning af miljøbeskyttelsesniveauet.
1. Status
Kommissionen sendte den 10. januar 2006 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i
traktatens artikel 95, og skal vedtages efter proceduren om fælles beslutningstagen i traktatens
artikel 251.
Forslaget er endnu ikke behandlet i Europa Parlamentet.
Folketinget fik et aktuelt notat om sagen den 23. februar 2006.
Det østrigske formandskabet havde forslaget på Rådsmøde (miljø) den 9. marts til politisk drøftelse.
Formandskabet forventer at opnå en 1. læsningsenighed med Europa-parlamentet formentlig til
september 2006.
2. Formål og indhold
Kommissionen har på baggrund af de analyser, der er gennemført inden for CAFE-programmet
(Clean Air for Europe), identificeret en række foranstaltninger, som skønnes nødvendige for at
opfylde vedtagne fremtidige luftkvalitetsstandarder. Fastsættelsen af skærpede krav til person- og
varebiler er en af de foranstaltninger, som Kommissionen har peget på som vigtige for at nedbringe
udslippet af partikler og af stoffer, der fører til dannelse af ozon (HC og NO
x
).
Procedure
Den foreslåede retsakt er en forordning. Tidligere regler om bilers forurening er udarbejdet som
direktiver. Kommissionen begrunder det med, at det skaber større sikkerhed for overholdelse,
samtidig med at det ikke kræver gennemførelse i medlemsstaternes lovgivning.
Forslaget fremlægges som en konsolideret udgave af det oprindelige direktiv fra 1970 (direktiv
70/220) med efterfølgende ændringer. Herved vil 24 gældende direktiver kunne erstattes af den nye
forordning. I samme forbindelse foreslås det at integrere i forordningen de eksisterende
bestemmelser vedrørende måling af CO
2
og energiforbrug (direktiv 80/1268) og måling af sod-
1