NOTAT
J.nr. D 651-0009
Ref. EHT
EUK
REDEGØRELSE TIL FOLKETINGET OM
RÅDSMØDE(MILJØ) DEN 27. JUNI 2006
Ad punkt 1 - Forslag til direktiv om vurdering og håndtering af oversvømmelse
risici.
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om en fælles holdning. Rådet ind-
satte bestemmelser om, at medlemsstaterne kan beslutte at anvende fare- og risikokort
for oversvømmelser, der er udarbejdet inden den 22. december 2010, hvis disse giver
samme indformationsniveau som krævet af direktivet. Tilsvarende kan medlemsstater-
ne beslutte at anvende risikostyringsplaner for oversvømmelser, der er udarbejdet in-
den samme dato, forudsat at disse svarer til direktivets krav.
Ad punkt 2 - Kommissionens forslag til Rådets og Parlamentets direktiv om luft-
kvalitet og renere luft for Europa.
Rådet havde en politisk drøftelse. Danmark støttede Kommissionens forslag om en
grænseværdi for PM 2,5 i 2010 og foreslog en bindende reduktionsforpligtelse fra 2010
på 10-15 % i 2020 afløst af differentierede reduktionsforpligtelser for de enkelte med-
lemslande ved revisionen i 2013. Sverige støttede det danske krav. Frankrig støttede
kravet om bindende reduktionsprocent fra 2010 på 10 %. Danmark understregede
sammenhængen mellem luftkvalitetsdirektivet og ny ambitiøs regulering af emissioner-
ne herunder de nye EURO 5 normer, hvor en accept af den foreslåede NO
x
-værdi for-
udsatte, at man allerede nu fastlagde en trin 2-værdi (EURO 6).
Kommissionen (Verheugen) redegjorde for Kommissionens begrundelse for ikke at
kunne melde EURO 6 ud sammen med EURO 5. Dels ville teknologien først være til
stede i 2013, dels var der ikke foretage en konsekvensvurdering og Kommissionen
måtte sikre de mest miljøvenlige biler til en pris, forbrugerne ville betale. Danmark afvi-
ste Kommissionen begrundelse under henvisning til at USA og Japan var langt foran
Europa og at der var behov for at fremme teknologiudviklingen af hensyn til konkurren-
ceevnen og luftkvaliteten. Fremhævede at store dele af den europæiske bilindustri ikke
var afvisende over for en trin 2 værdi. En lang række medlemslande udtalte sig på linie