Europaudvalget 2005-06
2746 - RIA
Offentligt
1453542_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11556/06 (Presse 216)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2746. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Bruxelles, den 24. juli 2006
Formand
Leena LUHTANEN
Finlands justitsminister
Kari RAJAMÄKI
Finlands indenrigsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9548 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11556/06 (Presse 216)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0002.png
24.VII.2006
De vigtigste resultater af Rådets samling
Formandskabet orienterede Rådet om sit program vedrørende spørgsmål inden for retlige og indre
anliggender i de kommende seks måneder.
Rådet havde en indgående debat om gennemførelsen af den samlede migrationsstrategi.
Kommissionens næstformand Franco Frattini og Det Europæiske Grænseagenturs administrerende
direktør Ilkka Laitinen rapporterede om gennemførelsen, navnlig med hensyn til foranstaltninger i
Middelhavs- og Atlanterhavsområdet. Rådet fremhævede også, at EU er fast besluttet på at
forstærke samarbejdet med sine afrikanske partnere på dette område.
Ministrene drøftede under frokosten situationen i Libanon med hensyn til internt fordrevne personer
og tidsrammen for oprettelse af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II).
Endelig nåede Rådet til enighed om et mandat til formandskabet med henblik på sammen med
Europa-Parlamentet at forhandle om og foretage den endelige udformning af SIS II-retsakterne, så
de kan vedtages så hurtigt som muligt.
11556/06 (Presse 216)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0003.png
24.VII.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
GENNEMGANG AF HAAG-PROGRAMMET ............................................................................. 7
DEN SAMLEDE MIGRATIONSSTRATEGI............................................................................... 10
FORVALTNING AF MIGRATIONSSTRØMME ........................................................................ 11
MOLDOVA: VISUMLETTELSE OG TILBAGETAGELSESAFTALER .................................... 12
DET BLANDEDE UDVALG ....................................................................................................... 13
SIS II ................................................................................................................................... 13
Hurtige indsatshold ved grænserne....................................................................................... 14
Udformning af den fælles visumpolitik ................................................................................ 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Politisk samarbejde..........................................................................................................................................16
EU's agentur for samarbejde ved de ydre grænser - Årsberetning......................................................................16
De Forenede Nationers konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret kriminalitet ...............16
Civilretligt samarbejde.....................................................................................................................................16
SCHENGEN
Schengen-informationssystemet - Anvendelse af nye funktioner.......................................................................17
EUROPOL
1
Udnævnelse af vicedirektør..............................................................................................................................17
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11556/06 (Presse 216)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VII.2006
EKSTERNE FORBINDELSER
Montenegro og Serbien - Stabiliserings- og associeringsaftaler.........................................................................17
Rusland - Møde om transport...........................................................................................................................17
Liberia - Undtagelser fra våbenembargoen - Forlængelse af forbuddet mod import af diamanter .......................18
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
AVS-landene - Undersøgelse af forhandlingerne vedrørende økonomiske partnerskabsaftaler...........................18
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Bueformede ringmekanismer med løftearm (hebel) - Kina ........................................................19
SKATTER OG AFGIFTER
Rationalisering af undtagelser på momsområdet*.............................................................................................19
ÅBENHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................20
11556/06 (Presse 216)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0005.png
24.VII.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jan DE BOCK
Den Tjekkiske Republik:
František BUBLAN
Roman POLÁŠEK
Danmark:
Claus GRUBE
Tyskland:
Peter ALTMAIER
Lutz DIWELL
Günter BECKSTEIN
Estland:
Rein LANG
Grækenland:
Anastasis PAPALIGOURAS
Vyron POLYDORAS
Spanien:
Antonio CAMACHO VIZCAÍNO
María Consuelo RUMÍ IBÁÑEZ
Ana María DE MIGUEL LANGA
Frankrig:
Pascal CLÉMENT
Christian ESTROSI
Irland:
Michael McDOWELL
Italien:
Giuliano AMATO
Cypern:
Sofoklis SOFOKLEOUS
Letland:
Dzintars JAUND�½EIKARS
Guntars GRÍNVALDS
Litauen:
Raimondas ŠUKYS
Paulius KOVEROVAS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Judit FAZEKAS LÉVAYNÉ
Ferenc KONDOROSI
Malta:
Tonio BORG
Nederlandene:
Tom de BRUIJN
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Vicejustitsminister
Fast repræsentant
Statssekretær under forbundsindenrigsministeren
Statssekretær, Forbundsindenrigsministeriet
Indenrigsminister (Bayern)
Justitsminister
Justitsminister
Minister for den offentlige orden
Statssekretær for sikkerhed
Statssekretær for indvandrings- og udvandringsspørgsmål
Vicestatssekretær, Justitsministeriet
Seglbevarer, Justitsminister
Viceminister med ansvar for fysisk planlægning
Justitsminister og minister for ligestilling og lovreformer
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Justitsminister og minister for statens finanser og budget
Viceminister med ansvar for udenrigsspørgsmål og
indvandring
Vicestatssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Vicepremierminister og justits- og indenrigsminister
Fast repræsentant
11556/06 (Presse 216)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0006.png
24.VII.2006
Østrig:
Liese PROKOP
Polen:
Grzegorz BLIŹNIUK
Wiesław TARKA
Portugal:
Alberto COSTA
José MAGALHÃES
Slovenien:
Dragutin MATE
Lovro ŠTURM
Slovakiet:
Stefan HARABIN
Finland:
Leena LUHTANEN
Kari RAJAMÄKI
Sverige:
Barbro HOLMBERG
Det Forenede Kongerige:
Joan RYAN
Forbundsindenrigsminister
Understatssekretær, Indenrigs- og Forvaltningsministeriet
Understatssekretær, Indenrigs- og Forvaltningsministeriet
Justitsminister
Statssekretær under ministeren, med ansvar for
indenrigsspørgsmål
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Minister, Udenrigsministeriet, med ansvar for
indvandringsspørgsmål
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Kommissionen:
Franco FRATTINI
Næstformand
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Vesselin VALKANOV
Rumænien:
Lazar COMANESCU
Råd
Fast repræsentant
Andre deltagere:
Ilkka LAITINEN
Administrerende direktør i Det Europæiske Agentur for
Forvaltning af det Operative Samarbejde ved EU-
medlemsstaternes Ydre Grænser (Frontex)
11556/06 (Presse 216)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0007.png
24.VII.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
GENNEMGANG AF HAAG-PROGRAMMET
Formandskabet forelagde sit program vedrørende spørgsmål inden for retlige og indre anliggender i
de kommende seks måneder.
Kommissionens næstformand Franco Frattini forelagde Rådet følgende meddelelser fra
Kommissionen:
Rapport om gennemførelsen af Haag-programmet i 2005 ("Resultattavle +") (11228/06
+
ADD 1 + ADD 2)
Evaluering af EU-politikkerne for frihed, sikkerhed og retfærdighed (11223/06)
Gennemførelsen af Haag-programmet: vejen frem (11222/06)
Udvidelse af Domstolens beføjelser som omhandlet i artikel 67, stk. 2, i TEF (11356/06).
Gennemgangen af Haag-programmet vil blive drøftet indgående på det uformelle ministermøde, der
holdes i september 2006 i Tammerfors.
*
*
*
Rapport om gennemførelsen af Haag-programmet i 2005 ("Resultattavle +")
Denne meddelelse er Kommissionens reaktion på Rådets opfordring til den om at fremlægge en
årlig rapport om gennemførelsen af Haag-programmet og -handlingsplanen ("resultattavle")
1
og
udgør den første konkrete aktivitet vedrørende 2005. Den valgte metode vil blive anvendt i
forbindelse med årsrapporterne de kommende fire år.
1
Haag-programmet: styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i Den Europæiske Union
(EUT C 53 af 3.3.2005, s. 1) og Rådets og Kommissionens handlingsplan om gennemførelse
af Haag-programmet om styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i Den Europæiske
Union (EUT C 198 af 12.8.2005, s. 1).
7
11556/06 (Presse 216)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0008.png
24.VII.2006
I lighed med resultattavlen i forbindelse med Tammerfors-programmet drejer det sig i første
omgang om at kontrollere, at de foranstaltninger, der er fastsat i Haag-programmet, herunder
foranstaltningerne vedrørende handlingsplanen på narkotikaområdet, strategien vedrørende de
eksterne aspekter af området med frihed, sikkerhed og retfærdighed og handlingsplanen til
bekæmpelse af terrorisme, der supplerer Haag-handlingsplanen, er blevet vedtaget i
overensstemmelse med den fastsatte tidsplan. Denne meddelelse gennemgår derfor alle de
foranstaltninger, der er fastsat for 2005.
Der gøres status over hver af de foranstaltninger, der var planlagt enten for 2005 eller
regelmæssigt/på kontinuerlig basis i Haag-handlingsplanen. Resultatet heraf, jf. tabellerne, er
overordnet positivt, selv om udviklingen ikke har været den samme på alle områder.
Evaluering af EU-politikkerne for frihed, sikkerhed og retfærdighed
Det hedder i Haag-programmet (2004)
1
, at "efter Det Europæiske Råds opfattelse er en evaluering
af såvel gennemførelsen af alle foranstaltningerne som deres virkninger af afgørende betydning for
effektiviteten af EU's indsats". Ifølge handlingsplanen om gennemførelse af Haag-programmet
(2005)
2
, der udstikker politiske rammer for EU's indsats på området frihed, sikkerhed og
retfærdighed de kommende fem år, skal der i 2006 vedtages en generel meddelelse fra
Kommissionen om, hvordan der kan oprettes en EU-evalueringsmekanisme på dette område
3
.
Det Europæiske Råd havde påpeget, at en evaluering af gennemførelsen er et vigtigt redskab til at
sikre, at de væsentlige resultater, som EU og medlemsstaterne opnår med hensyn til at udvikle et
område med frihed, sikkerhed og retfærdighed, udmøntes på passende vis og løbende tages op til
revision, når det er relevant.
1
2
3
Bilag 1 til Det Europæiske Råds konklusioner fra november 2004.
EUT C 198 af 12.8.2005, s. 1.
Ifølge handlingsplanen skal der også fremlægges en meddelelse om systematisk, objektiv og
upartisk evaluering af gennemførelsen af EU-politikker på det retlige område med henblik
på styrkelse af den gensidige tillid, samtidig med at domstolenes uafhængighed respekteres
fuldt ud. Kommissionen vil senere på året fremlægge endnu en meddelelse, der behandler
dette spørgsmål mere indgående i overensstemmelse med den foreliggende meddelelses
generelle principper.
8
11556/06 (Presse 216)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VII.2006
Gennemførelsen af Haag-programmet: vejen frem
Da forfatningstraktaten endnu ikke er trådt i kraft, er det stadig nødvendigt at foretage en første
politisk vurdering af de fremskridt, der er gjort i gennemførelsen af Haag-programmet, og foreslå de
nødvendige tilpasninger. Denne og de tidligere nævnte meddelelser udgør tilsammen svaret på Det
Europæiske Råds opfordring fra december 2004.
Denne omfattende pakke har således ikke til formål at kortlægge nye prioriteter i forhold til dem,
der blev fastlagt i Haag-programmet, men først og fremmest 1) at gøre status over de hidtidige
fremskridt, 2) at vurdere gennemførelsesniveauet på henholdsvis EU-plan og nationalt plan og 3) at
foreslå en tilbundsgående evaluering af resultaterne.
Udvidelse af Domstolens beføjelser som omhandlet i artikel 67, stk. 2, i TEF
I Amsterdam-traktaten opstilledes målet om gradvis at indføre et område med frihed, sikkerhed og
retfærdighed. I den forbindelse blev nogle politikker, der tidligere henhørte under afsnit VI i
traktaten om Den Europæiske Union ("tredje søjle"), integreret i EF-traktaten på visse betingelser. I
mellemtiden er oprettelsen af nævnte område blevet en prioritet for EU takket være de politiske
impulser, navnlig fra Det Europæiske Råd i 1999 (Tammerfors) og 2004 (Haag-programmet), og
det gode samarbejde mellem alle institutionerne.
Formålet med denne meddelelse er at bidrage til tilpasningen af de særlige bestemmelser i EF-
traktatens artikel 68 vedrørende Domstolens kompetence på de områder, der er omfattet af afsnit
IV. Efter Kommissionens opfattelse bør denne tilpasning bestå i at bringe denne kompetence på
linje med traktatens almindelige ordning.
11556/06 (Presse 216)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0010.png
24.VII.2006
DEN SAMLEDE MIGRATIONSSTRATEGI
Rådet havde en indgående debat om gennemførelsen af den samlede migrationsstrategi, der blev
vedtaget i december 2005.
Kommissionens næstformand Franco Frattini og administrerende direktør i Det Europæiske
Agentur for Forvaltning af det Operative Samarbejde ved EU-medlemsstaternes Ydre Grænser
(Frontex) Ilkka Laitinen gjorde status over gennemførelsen af den samlede strategi, navnlig med
hensyn til foranstaltninger i Middelhavs- og Atlanterhavsområdet vedrørende kystpatruljering,
indkredsning af ulovlige migrationsruter og overvågning af søgrænserne.
Rådet hilste disse foranstaltninger velkommen og fremhævede, at det er nødvendigt at forstærke det
operative samarbejde, bl.a. med fælles operationer.
Rådet fremhævede også, at EU er fast besluttet på at forstærke samarbejdet med sine afrikanske
partnere, navnlig med henblik på afholdelsen af en euro-afrikansk ministerkonference, og
understregede, hvor vigtig udvikling er i denne forbindelse.
Rådet udtrykte tilfredshed med resultatet af den euro-afrikanske ministerkonference om migration
og udvikling, der blev afholdt den 10.-11. juli 2006 i Rabat, og som førte til enighed om en politisk
erklæring og en handlingsplan.
Rådet erindrede desuden om den holdning, som EU blev enig om den 17. juli 2006, vedrørende FN-
dialogen på højt plan om international migration og udvikling, der finder sted den 14.-15. septem-
ber 2006 i New York.
Endelig anmodede Rådet sine forberedende organer om at følge udviklingen i Middelhavsområdet
og Afrika for at vurdere, hvilken indsats der bør gøres, og reagere hensigtsmæssigt.
11556/06 (Presse 216)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0011.png
24.VII.2006
FORVALTNING AF MIGRATIONSSTRØMME
Rådet drøftede Kommissionens meddelelse om en politikplan for lovlig migration og en meddelelse
om ulovlig indvandring. Rådet hilste de to meddelelser velkommen, der behandler begge aspekter
af migrationsfænomenet, og opfordrede de relevante organer til at arbejde videre med dem.
Kommissionens meddelelse om en politikplan for lovlig migration blev udsendt den 21. decem-
ber 2005 som svar på en opfordring i Haag-programmet. Planen er en opfølgning af den dialog, der
er indledt på EU-plan om spørgsmål vedrørende økonomisk migration. Den opregner også en række
forslag til lovgivning om lovlig migration, som Kommissionen agter at forelægge Rådet i perioden
2007-2009.
Kommissionens meddelelse om en fælles politik vedrørende ulovlig indvandring blev udsendt den
19. juli 2006. Formålet er at fastlægge en samlet tilgang til ulovlig indvandring. Der opstilles en
række prioriterede områder: samarbejde med tredjelande, yderligere forstærkning af de ydre
grænser, bekæmpelse af menneskehandel, indsats mod ulovlig beskæftigelse, legalisering af
ulovlige indvandreres situation, tilbagesendelsespolitik og bedre informationsudveksling.
11556/06 (Presse 216)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0012.png
24.VII.2006
MOLDOVA: VISUMLETTELSE OG TILBAGETAGELSESAFTALER
Rådet opfordrede Kommissionen til at foretage konsultationer med medlemsstaterne i de relevante
forberedende rådsorganer, som omhandlet i punkt 11 i den fælles strategi for visumlettelse, om
muligheden for at indlede forhandlinger med Moldova om visumlettelse og tilbagetagelsesaftaler.
Kommissionen opfordres til at forelægge en evalueringsrapport forud for Rådets samling i oktober.
*
*
*
Ministrene drøftede under frokosten situationen i Libanon med hensyn til internt fordrevne personer
og tidsrammen for oprettelse af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II).
11556/06 (Presse 216)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0013.png
24.VII.2006
DET BLANDEDE UDVALG
SIS II
Det Blandede Udvalg EU-Island, Norge og Schweiz nåede til enighed om en række udestående
spørgsmål vedrørende retsakterne om anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II),
herunder navnlig:
den langsigtede operationelle forvaltning af SIS II
brug af biometri
den overgangsperiode, der skal gælde for indholdet af gamle indberetninger.
Hvad angår spørgsmålet om indberetninger i tilknytning til procedurerne for overgivelse opfordrede
Det Blandede Udvalg Rådets forberedende organer til at udfærdige en kompromistekst.
Rådets formandskab vil på den baggrund føre forhandlinger med Europa-Parlamentet, så SIS II-
retsakterne kan vedtages så hurtigt som muligt.
Schengen-informationssystemet udgør et væsentligt værktøj for anvendelsen af Schengen-reglernes
bestemmelser. For at SIS II kan sættes i drift snarest muligt, og kontrollen ved de indre grænser
afskaffes for de nye medlemsstater, er nødvendigt, at Rådet og Europa-Parlamentet hurtigt vedtager
retsakterne. De retsakter, der skal være retsgrundlag for SIS II, består af to forordninger, der skal
vedtages ved fælles beslutningstagning (Europa-Parlamentet og Rådet), og en rådsafgørelse.
11556/06 (Presse 216)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VII.2006
Hurtige indsatshold ved grænserne
Det Blandede Udvalg noterede sig Kommissionens forslag til en forordning om indførelse af en
mekanisme til oprettelse af hurtige indsatshold ved grænserne og om ændring af Rådets forordning
(EF) nr. 2007/2004 for så vidt angår denne mekanisme.
Det Blandede Udvalg opfordrede Rådets forberedende organer til straks at påbegynde drøftelserne
om dette forslag.
Der gøres opmærksom på, at Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005 vedtog en samlet
migrationsstrategi. Denne samlede strategi omfatter en liste med prioriterede tiltag, der skal
gennemføres af Kommissionen, Frontex og medlemsstaterne. Kommissionen blev opfordret til som
et af disse tiltag at fremlægge et forslag om oprettelse af hurtige reaktionshold af nationale
eksperter, der kan yde hurtig teknisk og operationel bistand i perioder med stor indstrømning af
migranter.
Kommissionens forslag blev vedtaget den 19. juli 2006 og består af to dele, hvor den ene del
vedrører indførelse af en mekanisme til oprettelse af hurtige indsatshold ved grænserne samt
indsatsholdenes opgaver og finansiering, mens den anden del er en ændring af Rådets forordning
(EF) nr. 2007/2004, der tilsigter en implementering af de hurtige indsatshold ved grænserne inden
for rammerne af Frontex.
Forslaget har til formål at indføre en mekanisme, så medlemsstater, der kommer ud for ekstremt
store problemer med kontrol af deres ydre grænser, midlertidigt kan trække på ekspertise og
personaleressourcer fra andre medlemsstaters grænsevagter. For at sikre, at personale fra andre
medlemsstaters grænsevagter anvendes på den mest effektive måde, definerer forslaget også de
opgaver, som dette personale bør udføre i forbindelse med operationelle aktiviteter i en anden
medlemsstat.
Forslaget kombinerer således oprettelse af hold af nationale eksperter i form af hurtige indsatshold
ved grænserne, der skal fungere inden for rammerne af Frontex, med indførelse af fælles regler for
de opgaver, der kan udføres af gæstepersonale fra andre medlemsstaters grænsevagter, der deltager i
fællesaktioner eller er udsendt som medlemmer af et hold i Frontex-regi.
11556/06 (Presse 216)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VII.2006
Udformning af den fælles visumpolitik
Kommissionens næstformand Franco Frattini orienterede Det Blandede Udvalg om Kommissionens
forslag til forordning om en fællesskabskodeks for visa, der blev vedtaget den 19. juli 2006.
Han redegjorde også for Kommissionens planer om pilotprojekter i forbindelse med fælles
visumansøgningscentre.
Med hensyn til "kodeksen for visa" understregede Haag-programmet "behovet for en videre
udbygning af den fælles visumpolitik som del af et system med flere niveauer, der skal lette den
lovlige rejseaktivitet og håndtere den ulovlige indvandring gennem yderligere harmonisering af
national lovgivning og behandlingspraksis ved de lokale konsulære missioner." Med henblik herpå
blev Kommissionen bl.a. opfordret til "at revidere de fælles konsulære instrukser".
Kommissionens forslag har til formål at etablere en kodeks for visa, der omfatter alle de juridiske
bestemmelser, der gælder for behandling af visumansøgninger.
Med hensyn til de fælles visumansøgningscentre opfordrede Det Europæiske Råd Kommissionen til
at forelægge "et forslag om oprettelse af fælles ansøgningscentre, bl.a. med fokus på mulige
synergier i forbindelse med udviklingen af VIS". På samlingen i Rådet (retlige og indre
anliggender) den 1. og 2. juni 2006 forelagde Kommissionen et forslag til forordning om ændring af
de fælles konsulære instrukser til de diplomatiske og konsulære repræsentationer med hensyn til
indførelse af biometriske identifikatorer, herunder bestemmelser om organisering af modtagelsen og
behandlingen af visumansøgninger
(10023/06 VISA).
Ved den lejlighed gav Kommissionen også udtryk for, at den havde til hensigt at etablere
pilotprojekter for de fælles visumansøgningscentre og i den forbindelse at anvende eventuelle
midler under Argo-programmet til etablering af sådanne projekter.
11556/06 (Presse 216)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0016.png
24.VII.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Politisk samarbejde
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af afgørelse 2003/170/RIA
1
om fælles benyttelse af
forbindelsesofficerer udsendt af medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder
(10571/06).
EU's agentur for samarbejde ved de ydre grænser - Årsberetning
Rådet noterede sig en årsberetning, der redegjorde for Frontex' arbejde i 2005.
Beretningen omfatter en beskrivelse af de opgaver, der er udført siden indvielsen den 3. okto-
ber 2005 med henblik på at sætte agenturet i stand til at påbegynde operationelle aktiviteter.
Frontex blev oprettet i 2004 ved Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004 (offentliggjort i EU-Tidende
nr. L 349 af 25.11.2004)
De Forenede Nationers konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret
kriminalitet
Rådet vedtog afgørelser om indgåelse af to protokoller om bekæmpelse af menneskesmugling til
lands, ad søvejen og ad luftvejen og om forebyggelse, bekæmpelse og retsforfølgning af
menneskehandel, særlig handel med kvinder og børn, til supplering af De Forenede Nationers
konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret kriminalitet
(11384/06).
Civilretligt samarbejde
I afventning af Europa-Parlamentets udtalelse nåede Rådet til generel enighed om en afgørelse om
et særprogram om civilret for perioden 2007-2013 som en del af det generelle program om
grundlæggende rettigheder og retfærdighed
(10800/1/06).
Afgørelsen har til formål at fremme etableringen af et europæisk civilretligt område og at mindske
hindringerne for en smidig afvikling af grænseoverskridende civile retssager i medlemsstaterne.
1
EUT L 67 af 12.3.2003, s. 27.
16
11556/06 (Presse 216)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0017.png
24.VII.2006
SCHENGEN
Schengen-informationssystemet - Anvendelse af nye funktioner
Rådet vedtog to afgørelser om fastsættelse af datoerne 1. oktober og 1. november 2006 som
anvendelsesdatoer for indførelse af nye funktioner i Schengen-informationssystemet, bl.a. med
henblik på terrorismebekæmpelse (11336/06
og 11337/06).
EUROPOL
Udnævnelse af vicedirektør
Rådet vedtog en afgørelse om udnævnelse af Michel Quillé til vicedirektør for Europol fra 1.
september 2006 til 31. august 2010.
EKSTERNE FORBINDELSER
Montenegro og Serbien - Stabiliserings- og associeringsaftaler
Rådet vedtog afgørelser om bemyndigelse af Kommissionen til at forhandle en stabiliserings- og
associeringsaftale (SAA) med Montenegro samt om ændring af forhandlingsdirektiverne for
stabiliserings- og associeringsaftalen med Serbien for at tage hensyn til, at Montenegro for nylig er
blevet selvstændig.
Efter folkeafstemningen den 21. maj i Montenegro og det montenegrinske parlaments efterfølgende
uafhængighedserklæring af 3. juni må der foretages en tilpasning af de nuværende rammer for EU's
forhandlinger med Serbien og Montenegro om en stabiliserings- og associeringsaftale.
Rusland - Møde om transport
Rådet noterede sig forberedelserne til det første møde i Det Permanente Partnerskabsråd EU-
Rusland om transport, der afholdes den 8. september 2006 i Lappeenranta, Finland.
11556/06 (Presse 216)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0018.png
24.VII.2006
Liberia - Undtagelser fra våbenembargoen - Forlængelse af forbuddet mod import af
diamanter
Rådet vedtog en fælles holdning om ændring af visse restriktive foranstaltninger over for Liberia for
at gennemføre FN's Sikkerhedsråds resolutioner
(11056/06).
I henhold til den fælles holdning
anvendes de restriktive foranstaltninger, der blev indført ved fælles holdning
2006/31/FUSP, under visse betingelser ikke på våben til brug for medlemmer af de
liberiske politi- og sikkerhedsstyrker med henblik på gennemførelsen af FN's
Sikkerhedsråds resolution 1683(2006) om yderligere undtagelser fra våbenembargoen mod
Liberia
finder de restriktive foranstaltninger, der blev indført ved fælles holdning 2004/137/FUSP
vedrørende forbuddet mod import af uslebne diamanter fra Liberia, fortsat anvendelse
indtil den 22. december 2006 med henblik på gennemførelsen af FN's Sikkerhedsråds
resolution 1689(2006).
Rådet vedtog også en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 234/2004 og om ophævelse af
forordning (EF) nr. 1030/2003 med henblik på at gennemføre disse foranstaltninger på
fællesskabsplan
(11489/06).
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
AVS-landene - Undersøgelse af forhandlingerne om økonomiske partnerskabsaftaler
Rådet godkendte et udkast til fælles AVS-EU-erklæring om undersøgelsen af forhandlingerne om
økonomiske partnerskabsaftaler (ØPA).
Ifølge Cotonou-partnerskabsaftalen skal der i løbet af 2006 foretages en undersøgelse af
forhandlingerne for alle lande og regioner for at sikre, at fristen 1. januar 2008, der er sat for
ikrafttrædelsen af de økonomiske partnerskabsaftaler, kan overholdes.
11556/06 (Presse 216)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0019.png
24.VII.2006
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Bueformede ringmekanismer med løftearm (hebel) - Kina
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af
den midlertidige told på importen af bueformede ringmekanismer med løftearm (hebel) med
oprindelse i Kina
(11286/06).
SKATTER OG AFGIFTER
Rationalisering af undtagelser på momsområdet*
Rådet vedtog et direktiv, der skal give alle medlemsstater mulighed for at forenkle
momsopkrævningen og anvende visse fravigelser for at bekæmpe momsunddragelse og
momsundgåelse, når behovet opstår, idet de eksisterende fravigelser indarbejdes i sjette
momsdirektiv
(11025/06 og 11400/06 ADD 1).
Direktivet ændrer sjette momsdirektiv (77/388/EØF) om harmonisering af lovgivningen om
omsætningsafgifter, således at der indarbejdes bestemmelser, der skal:
sikre, at foranstaltninger, der vedrører afgiftspligtige personer og overdragelse af en
virksomhed, ikke udnyttes til momsunddragelse og momsundgåelse
gøre det muligt for medlemsstaterne at sikre, at der ikke bliver noget afgiftstab, fordi der
benyttes forbundne parter til at opnå afgiftsfordele
sikre beskatning af investeringsguld, hvor guldet som følge af forarbejdning mister sin
status som investeringsguld
gøre det muligt for medlemsstaterne at lade ydelser, der har karakter af investeringsgoder,
indgå i den ordning, der tillader regulering af fradrag for investeringsgoder i hele deres
levetid
gøre det muligt for medlemsstaterne at gøre modtageren af leveringer ansvarlig for betaling
og bogføring af merværdiafgiften for at forenkle reglerne og modvirke momsunddragelse
og momsundgåelse i nærmere bestemte sektorer og for en række transaktionstypers
vedkommende.
Ved at udvide denne mulighed til at omfatte alle medlemsstater tilstræbes det med dette direktiv at
få momssystemet i det indre marked til at fungere bedre.
Rådet havde under forskellige betingelser indrømmet individuelle medlemsstater visse fravigelser i
forbindelse med lignende problemer i medfør af artikel 27, stk.1, i sjette momsdirektiv. Det aktuelle
direktiv træder i stedet for ti af disse fravigelser.
11556/06 (Presse 216)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453542_0020.png
24.VII.2006
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog:
et svar på genfremsat begæring 28/c/03/06, som den svenske delegation stemte imod
(10532/06)
et svar på genfremsat begæring 29/c/01/06, som den ungarske delegation stemte imod
(10895/06)
et svar på genfremsat begæring 30/c/02/06, som den danske og den svenske delegation
stemte imod (11020/06).
11556/06 (Presse 216)
20
DA