Europaudvalget 2005-06
2746 - RIA Bilag 2
Offentligt
294887_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
10. juli 2006
Internationalt kontor
2006/4050-822
Bidrag til supplerende samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
og møde i det blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af
Schweiz den 24. juli 2006
Dagsordenspunkt 24): Meddelelse fra Kommissionen om tilpasning af bestemmelserne i
EF-traktatens afsnit IV om EF-Domstolens kompetence med henblik på at sikre en mere
effektiv retlig beskyttelse (KOM(2006)346 endelig) .................................................................................2
Dagsordenspunkt 25): Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af
Kommissionen til at føre forhandlinger med Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien om en tilbagetagelsesaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (SEK(2006)561 endelig) ..................................................5
Dagsordenspunkt 26): Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af
Kommissionen til at føre forhandlinger med Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien om en aftale mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og
Fællesskabet vedrørende lempelser reglerne for udstedelsen af korttidsvisa
(SEK(2006)564 endelig) ...........................................................................................................................7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294887_0002.png
Dagsordenspunkt 24): Meddelelse fra Kommissionen om tilpasning af bestemmelser-
ne i EF-traktatens afsnit IV om EF-Domstolens kompetence med henblik på at sikre en
mere effektiv retlig beskyttelse (KOM(2006)346 endelig)
Nyt notat
Resumé:
Kommissionens meddelelse indeholder forslag til en rådsafgørelse, hvorved EF-Domstolen
gives fuld kompetence på afsnit IV-området. På rådsmødet forventes en præsentation af
meddelelsen fra Kommissionens side og en helt overordnet drøftelse i Rådet. Meddelelsen
og forslaget til rådsafgørelse vurderes ikke at have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige
konsekvenser. Regeringen vil tage Kommissionens præsentation og medlemslandenes
eventuelle foreløbige bemærkninger til efterretning.
1. Baggrund
EF-Domstolen har på de områder, der er omfattet af EF-traktatens afsnit IV, en begrænset
kompetence. Begrænsningerne er fastlagt i Traktatens art. 68.
I EF-traktatens art. 67, stk. 2, er det angivet, at Rådet efter en overgangsperiode på fem år
efter Amsterdam-traktatens ikrafttræden skal træffe afgørelse med henblik på at tilpasse be-
stemmelserne vedrørende Domstolens beføjelser på afsnit IV-området.
Kommissionen har på den baggrund fremsat forslag til en rådsbeslutning, hvorefter Domsto-
len gives fuld kompetence på afsnit IV-området.
Afgørelsen vil have hjemmel i EF-traktatens afsnit IV, artikel 67, stk. 2, og skal træffes med
enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006 forventes Kommissionen at
præsentere meddelelsen, og der forventes alene en helt overordnet drøftelse om meddelel-
sen.
Forslaget ventes fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stil-
ling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294887_0003.png
2. Formål og indhold
I EF-traktatens art. 67, stk. 2, er det angivet, at Rådet efter en overgangsperiode på fem år
efter Amsterdam-traktatens ikrafttræden skal træffe afgørelse med henblik på at tilpasse be-
stemmelserne vedrørende EF-Domstolens beføjelser på afsnit IV-området.
Med meddelelsen og det hertil knyttede forslag til rådsbeslutning lægger Kommissionen op
til, at Rådet træffer en sådan afgørelse. Forslaget vil indebære, at Domstolen gives fuld
kompetence på afsnit IV-området. Det foreslås således, at den eksisterende begrænsning i
Domstolens kompetence, der vedrører EF-traktatens art. 234 om præjudicielle sager, og
som er nærmere fastlagt i EF-traktatens art. 68, ophæves. Herved sidestilles Domstolens
kompetence på afsnit IV-området med den kompetence, Domstolen i øvrigt har i medfør af
Traktaten.
Konkret vil forslaget navnlig indebære, at ikke blot retter, hvis afgørelser ikke kan appelleres,
men enhver national domstol kan anmode EF-Domstolen om en præjudiciel afgørelse. End-
videre vil EF-Domstolen ikke længere vil være afskåret fra at afgøre spørgsmål om foran-
staltninger eller afgørelser om opretholdelse af lov og orden og beskyttelse af den indre sik-
kerhed, der er vedtaget med hjemmel i EF-traktatens art. 62, stk. 1.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens meddelelse og forslaget til rådsafgørelse har ikke lovgivningsmæssige kon-
sekvenser og giver ikke anledning til en redegørelse for gældende dansk ret.
4.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil tage Kommissionens præsentation og medlemslandenes eventuelle foreløbi-
ge bemærkninger til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der findes ikke officielle tilkendegivelser om andre medlemslandes holdning til meddelelsen.
6. Høring
Sagen er sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS) og Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde forud for rådsmø-
det den 24. juli 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet er endnu ikke blevet hørt i sagen.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294887_0004.png
8. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse og forslaget til rådsafgørelse har ikke umiddelbart statsfinansiel-
le, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller beskyttelsesmæssige konsekvenser for Dan-
mark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294887_0005.png
Dagsordenspunkt 25): Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissi-
onen til at føre forhandlinger med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
om en tilbagetagelsesaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Tidligere Ju-
goslaviske Republik Makedonien (SEK(2006)561 endelig)
Nyt notat.
Resumé:
Kommissionens henstilling indeholder et udkast til forhandlingsdirektiver vedrørende bemyn-
digelsen af Kommissionen til at føre forhandlinger om indgåelse af en tilbagetagelsesaftale
mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om tilbagetagelsesaftale og Fæl-
lesskabet. Rådsafgørelsen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-
ser. Danmark deltager som følge af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslaget. Regeringen
tager vedtagelsen af rådsafgørelsen til efterretning.
1. Baggrund
Kommissionen har den 4. maj 2006 fremsat en henstilling til Rådet indeholdende et udkast til
mandat til Kommissionen til at føre forhandlinger om indgåelse af en tilbagetagelsesaftale
mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Fællesskabet.
Kommissionens forslag har hjemmel i artikel 63, stk. 3, litra b), sammenholdt med artikel
300, stk. 1.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
Der er i mandatet lagt op til, at der i til tilknytning til aftalen bør indsættes en erklæring om, at
Danmark og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien bør indgå en tilsvarende afta-
le.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006 ventes Kommissionens udkast
til mandat vedtaget.
Forslaget ventes fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stil-
ling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294887_0006.png
2. Formål og indhold
Formålet er at opnå enighed om et mandat til brug for Kommissionens forhandlinger med
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om en tilbagetagelsesaftale.
Mandatforslaget omfatter spørgsmål vedrørende tilbagetagelse af egne statsborgere, tilbag-
etagelse af tredjelandsstatsborgere, tilbagetagelse af statsløse personer, bevismidler, trans-
portformer, rejsedokumenter og transit.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager vedtagelsen af mandatet til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemsstater ventes at støtte vedtagelsen af mandatet.
6. Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS) forud for rådsmødet den 24. juli 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Medlemsstaterne kan alene opnå en ensartet aftale med Den Tidligere Jugoslaviske Repu-
blik Makedonien om tilbagetagelse via en fællesskabsaftale. Nærhedsprincippet ses derfor
overholdt.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens forslag skønnes hverken at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske, mil-
jømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294887_0007.png
Dagsordenspunkt 26): Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissi-
onen til at føre forhandlinger med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
om en aftale mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Fællesska-
bet vedrørende lempelser reglerne for udstedelsen af korttidsvisa (SEK(2006)564 en-
delig)
Nyt notat.
Resumé:
Kommissionens henstilling indeholder et udkast til forhandlingsdirektiver vedrørende bemyn-
digelsen af Kommissionen til at føre forhandlinger om indgåelse af en visumlempelsesaftale
mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Fællesskabet. Rådsafgørelsen
har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark deltager som
følge af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslaget. Regeringen tager vedtagelsen af rådsaf-
gørelsen til efterretning.
1. Baggrund
Kommissionen har den 3. maj 2006 fremsat en henstilling til Rådet indeholdende et udkast til
mandat til Kommissionen til at føre forhandlinger om indgåelse af en visumlempelsesaftale
mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Fællesskabet.
Kommissionens forslag er fremsat under henvisning til EF-traktatens artikel 62, stk. 2, litra
b), sammenholdt med artikel 300, stk. 1.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
Der er i mandatet lagt op til, at der i aftalen bør indsættes en erklæring om, at det er ønske-
ligt, at Danmark og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien indgår en tilsvarende
bilateral aftale.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006 ventes Kommissionens udkast
til mandat vedtaget.
Forslaget ventes fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stil-
ling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294887_0008.png
2. Formål og indhold
Formålet er at opnå enighed om et mandat til brug for Kommissionens forhandlinger med
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om lempelser i Schengenlandenes visum-
praksis over for Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien. Aftalen skal indeholde
fuld gensidighed. Forslaget vedrører alene korttidsvisum, og en eventuel aftale skal respek-
tere eksisterende Schengen-regler. Forslaget indebærer ingen ændringer i mulighederne for
at udøve kontrol, herunder afvisning, ved indrejse.
Mandatforslaget omfatter spørgsmål vedrørende visumgebyrer, enklere procedurer for ud-
stedelse af visa, herunder anvendelse af visa med ret til flere indrejser, med lang gyldighed
for særlige grupper, kortere procedurer for udstedelse af visa og visumfrihed for indehavere
af diplomatpas.
Ifølge udkastet til mandat er datoen for ikrafttræden knyttet til indgåelse af en aftale om tilba-
getagelse mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Fællesskabet, såle-
des at aftalen først vil træde i kraft på samme dato som ikrafttrædelsen for tilbagetagelsesaf-
talen.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet om gældende dansk ret i forhold til forhandlingsmandatet er ikke relevant.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager vedtagelsen af mandatet til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige lande forventes at støtte vedtagelsen af mandatet.
6. Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS) forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Medlemsstaterne kan alene opnå en ensartet aftale med Den Tidligere Jugoslaviske Repu-
blik Makedonien om visumlempelser via en fællesskabsaftale. Nærhedsprincippet ses derfor
overholdt.
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294887_0009.png
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens forslag forventes umiddelbart hverken at have statsfinansielle, samfunds-
økonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 9