Europaudvalget 2005-06
2746 - RIA Bilag 4
Offentligt
295474_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale Kontor
2006-3061/1-0021
KKN40272
Skriftlig redegørelse til Folketingets Europaudvalg vedrørende de sager inden for Justits-
ministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) og mødet i de blandede udvalg på ministerniveau med deltagelse af henholdsvis
Norge og Island og af Schweiz den 24. juli 2006
Mandag den 24. juli 2006 afholdes der rådsmøde om retlige og indre anliggender, hvor der for-
ventes behandlet en række sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde.
De pågældende sager forelægges til orientering for Folketingets Europaudvalg. Idet der i øvrigt
henvises til det samlenotat, der er oversendt til Europaudvalget, kan der oplyses følgende om
sagerne:
Dagsordenspunkt 1
vedrører Kommissionens præsentation af en række meddelelser vedrørende
et nyt program inden for området retlige og indre anliggender. Fra dansk side vil vi tage præsen-
tationen til efterretning, idet vi i øvrigt vil afvente resultatet af den igangsatte hjemlige høring,
før der gives udtryk for en dansk holdning til et fremtidigt program på området. Det bemærkes,
at programmet – efter det finske formandskabs planlægning – vil skulle behandles på det ufor-
melle rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 20.-22. september 2006 i Tampere og på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. oktober 2006 i Luxembourg, hvorefter det vil
skulle godkendes af Det Europæiske Råd.
For så vidt angår
dagsordenspunkt 2
– forslagene til nye retsakter om SIS II (den næste genera-
tion af Schengen-informationssystemet) – kan følgende oplyses:
Fra dansk side ser man positivt på de foreliggende udkast til retsakter vedrørende SIS II, der bl.a.
udgør en forudsætning for de nye medlemsstaters fuldstændige deltagelse i Schengen-
samarbejdet.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udkastet til hovedforordning vedrørende SIS II er omfattet af det retlige forbehold, og Danmark
deltager derfor ikke i vedtagelsen heraf og bindes ikke af instrumentet. Da hovedforordningen
imidlertid vil udgøre en udbygning af Schengen-reglerne, vil Danmark – efter hovedforordnin-
gens vedtagelse – skulle træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre denne i sin nati-
onale lovgivning. Hvad angår de øvrige to forslag til SIS II-retsakter deltager Danmark fuldt ud i
vedtagelsen heraf.
Sagen om SIS II-retsakterne er senest forelagt for Europaudvalget til forhandlingsoplæg forud
for rådsmødet den 1.-2. juni 2006. På det pågældende rådsmøde blev der opnået enighed om et
udkast til forordning om oprettelse, drift og brug af SIS II. I lyset af triolog-forhandlingerne mel-
lem formandskabet (på vegne af Rådet), Kommissionen og Europaparlamentet kan det imidlertid
ikke udelukkes, at formandskabet på det kommende rådsmøde vil genoptage drøftelsen af visse
udvalgte problemstillinger vedrørende udkastet til hovedforordning. Det drejer sig særligt om
spørgsmålet om ansvaret for den driftsmæssige ledelse af SIS II, anvendelse af biometriske op-
lysninger (fingeraftryk) til direkte identifikation samt spørgsmålet om, hvilke nationale myndig-
heder der skal have adgang til SIS II. Formandskabet vil muligvis også rejse spørgsmålet om
adgangen til at opbevare off-line kopier af oplysninger fra SIS II.
Fra dansk side vil vi kunne tilslutte os, at Rådet sammen med Kommissionen og Europaparla-
mentet afgiver en (fælles) erklæring om, at ansvaret for den driftsmæssige ledelse skal varetages
af et agentur.
Vi vil desuden tilslutte os, at Kommissionen forud for implementeringen i SIS II af en adgang til
at foretage direkte søgninger på fingeraftryk fremlægger en rapport herom med henblik på høring
af Europaparlamentet.
Vi vil fra dansk side lægge vægt på, at de nationale myndigheder, som hidtil har haft adgang til
oplysninger om uønskede udlændinge i SIS, fortsat gives adgang til SIS II.
Vi vil fra dansk side ikke have bemærkninger til, at der indsættes en tidsmæssig begrænsning af
adgangen til at opbevare kopier af SIS II-oplysninger i off-line databaser. En sådan fremgangs-
måde anvendes ikke i Danmark.
Som nævnt i det oversendte samlenotat forventes Rådet også at få forelagt et samlet udkast til
rådsafgørelse om oprettelse, drift og brug af den nye generation af Schengen-informations-
systemet. Fra dansk side vil vi tilslutte os politisk enighed om udkastet til rådsafgørelse.
Vi vil i den forbindelse acceptere, at det bliver muligt at foretage direkte søgninger på fingeraf-
tryk i forbindelse med indberetninger af personer i SIS II i henhold til rådsafgørelsen. Vi lægger
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
herved vægt på, at der er bred tilslutning blandt medlemslandene hertil, og at der alene er tale om
en fakultativ bestemmelse.
Vi vil tilslutte os, at de nationale Sirene-kontorer – i henhold til en generel instruks fra den kom-
petente myndighed – under nærmere angivne betingelser kan anmode om, at der indsættes en
påtegning på en indberetning foretaget på grundlag af en europæisk arrestordre.
Vi vil lægge vægt på, at der ikke i rådsafgørelsen fastsættes en fast tidsfrist for fremsendelse af
en oversættelse af en europæisk arrestordre.
Vi vil acceptere, at der gives Eurojust adgang til andre kategorier af oplysninger i SIS II end de,
der omfattes af den adgang, Eurojust har i dag, samt at der gives adgang for andre, nærmere ud-
pegede Eurojust-ansatte, end de der har adgang i dag. Der er blandt medlemsstaterne bred tilslut-
ning hertil.
Endelig vil vi acceptere, at visse oplysninger om stjålne pas indberettet i SIS II kan udveksles
med Interpol. Vi vil i den forbindelse fra dansk side understrege, at det er nødvendigt at sikre, at
en sådan udveksling kan ske på betryggende vis.
Danmark vil i øvrigt opretholde et parlamentarisk forbehold over for udkastet til rådsafgørelse
med henblik på efter grundlovens § 19, stk. 1, at indhente Folketingets forudgående samtykke til,
at Danmark kan medvirke til vedtagelsen af rådsafgørelsen.
Som nævnt i det oversendte samlenotat er det også muligt, at Rådet vil få forelagt et udkast til
forordning om adgang til SIS II for motorkøretøjsregistreringsmyndigheder. Fra dansk side kan
vi støtte forordningsforslaget, som indholdsmæssigt svarer til, hvad der allerede gælder.
Herudover forventes Rådet at blive orienteret om status for arbejdet med den tekniske udvikling
af SIS II. Denne orientering vil vi fra dansk side tage til efterretning.
Dagsordenspunkt 3
vedrører Liechtensteins tilslutning til Schengen-associeringsaftalen. Fra
dansk side kan vi støtte, at Liechtenstein gives adgang til at deltage i Schengen-samarbejdet, og
vi vil således – inden for rammerne af det retlige forbehold – kunne tilslutte os EU's undertegnel-
se af en protokol herom. Fra dansk side vil vi i den forbindelse afgive erklæring om, at Danmark
ikke er bundet af protokollen vedrørende Liechtensteins deltagelse i Schengen-samarbejdet, før
de krav, der gælder ifølge de danske forfatningsmæssige procedurer, er opfyldt, jf. herved grund-
lovens § 19, stk. 1. En dansk tilslutning til senere rådsafgørelser om indgåelse (ratifikation) af
protokollen, der vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark, vil således først
kunne finde sted efter, at Folketingets samtykke hertil er indhentet.
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med hensyn til
dagsordenspunkt 4
– spørgsmålet om udpegning af en ny vicedirektør for Euro-
pol – forventer vi fra dansk side at kunne støtte op om udpegelsen af den kandidat, som indstilles
af Europols Styrelsesråd.
-
4
-