Europaudvalget 2005-06
2746 - RIA Bilag 6
Offentligt
296050_0001.png
Supplerende samlenotat pkt. 27 - rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 24.
juli 2006
Kommissionens anbefaling af den 6. juli 2006 til Rådet om at bemyndige
Kommissionen til at indlede forhandlinger med Republikken Montenegro om en
stabiliserings- og associeringsaftale
SEC (2006) 886 final af den 06.07.2006
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget et forhandlingsmandat for en stabiliserings- og associeringsaftale med Republikken
Montenegro. Forhandlingsmandatet vil være baseret på det eksisterende forhandlingsmandat for statsunionen
Serbien og Montenegro. Formålet med aftalen er at støtte den socioøkonomiske udvikling, styrke
demokratiet, retsstatsprincipper og den politiske stabilitet i Montenegro. Aftalen vil være et led i landets
tilnærmelse til EU. Tilpasningen i forhandlingsmandatet ændrer ikke ved krav om samarbejde med Det
Internationale Krigsforbrydertribunal for det Tidligere Jugoslavien (ICTY), som også dækker Montenegro.
De hidtidige oplysninger er, at Montenegro i det seneste år har samarbejdet med ICTY, hvorfor forhandlinger
ventes igangsat i nær fremtid.
2. Baggrund
Med Montenegros løsrivelse fra statsunionen Serbien og Montenegro er der opstået behov
for at tilpasse Kommissionens forhandlingsmandat af 3. oktober 2005 vedrørende
forhandlinger om en stabiliserings- og associeringsaftale med statsunionen Serbien og
Montenegro med henblik på indgåelse af to særskilte aftaler med Serbien henholdsvis
Montenegro.
I henhold til forfatningsgrundlaget for statsunionen Serbien og Montenegro anerkendes
Serbien som successorstat og Serbien succederer følgelig i den opløste statsunions aftaler.
Der er derfor behov for en ny bemyndigelse til Kommissionen til at indlede forhandlinger
med det selvstændige land, Montenegro.
Kommissionen har på den baggrund henstillet til Rådet, at Kommissionen bemyndiges til at
forhandle en stabiliserings- og associeringsaftale med Montenegro på grundlag af det
eksisterende forhandlingsmandat, der alene tilpasses ved tekniske justeringer i form af, at
henvisninger til statsunionen Serbien og Montenegro, bestemmelser for republikken
Montenegro og bestemmelser, hvor begge republikker omtales, slettes.
Med det tilpassede mandat ændres der ikke ved det grundlag, der var opnået i de hidtidige
forhandlinger med statsunionen Serbien og Montenegro indtil den 3. maj 2006, hvor
Kommissionen besluttede at aflyse forhandlingsrunden den 11. maj grundet utilstrækkeligt
samarbejde med Det Internationale Krigsforbrydertribunal for det Tidligere Jugoslavien
(ICTY). Tilpasningen i forhandlingsmandatet ændrer ikke ved krav om samarbejde med
ICTY, som også dækker Montenegro. De hidtidige oplysninger er, at Montenegro i det
seneste år har samarbejdet med ICTY, hvorfor forhandlinger ventes igangsat i nær fremtid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
3. Hjemmelsgrundlag
Stabiliserings- og associeringsaftaler er hjemlet i Traktatens artikel 310 jf. art. 300(2) og
300(3) samt Euratom art. 101. Rådets afgørelse træffes ved enstemmighed.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet skønnes ikke at være relevante.
5. Formål og indhold
Formålet med en stabiliserings- og associeringsaftale med Montenegro er at støtte den
socioøkonomiske udvikling, styrke demokratiet, retsstatsprincipper og den politiske stabilitet
i landet. Aftalen vil være et led i Montenegros tilnærmelse til EU.
Forhandlingsmandatet for Montenegro bygger på forhandlingsmandatet for statsunionen
Serbien og Montenegro vedtaget på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 3. oktober 2005 og de forhandlingsmandater, der allerede er vedtaget for
de øvrige Vestbalkan-lande.
Fremme af de økonomiske og handelsmæssige forbindelser er centralt for aftalen. Denne
forudses at indarbejde eksisterende autonome handelsindrømmelser givet Montenegro, og
progressivt liberalisere samhandelen med det mål at skabe et frihandelsområde efter en
overgangsperiode, i overensstemmelse med WTO’s regler. Aftalen vil videre omfatte
bestemmelser om arbejdskraftens bevægelighed, etablering, tjenesteydelser og
kapitalbevægelser. Den vil indeholde bestemmelser om progressiv tilnærmelse af
Montenegros lovgivning til EU's regelsæt. Derudover vil aftalen også indeholde
bestemmelser om samarbejde inden for retlige og indre anliggender samt politisk dialog.
Gennemførelsen af aftalen vil blive understøttet af EU's bistand til Montenegro under
associerings- og stabiliseringsprocessen for Det vestlige Balkan.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget har været i høring hos relevante myndigheder.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at Kommissionen bemyndiges til at indlede forhandlinger med
Montenegro på grundlag af det eksisterende forhandlingsmandat for statsunionen Serbien og
Montenegro med de nødvendige tekniske rettelser, der følger af Montenegros uafhængighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
11. Generelle forventning til andre landes holdning
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg modtog den 18. juli 2005 grundnotat om bemyndigelsen til
Kommissionen til forhandlinger om en stabiliserings- og associeringsaftale med statsunionen
Serbien og Montenegro.