Europaudvalget 2005-06
2746 - RIA Bilag 6
Offentligt
296051_0001.png
Supplerende samlenotat pkt. 28 - rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 24.
juli 2006
Kommissionens anbefaling af den 6. juli 2006 til Rådet om at ændre
forhandlingsmandatet for en stabiliserings- og associeringsaftale med statsunionen
Serbien og Montenegro med henblik på forhandlinger med Republikken Serbien
SEC (2006) 885 final af den 06.07.2006
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget ændring af Kommissionens forhandlingsmandat for en stabiliserings- og associeringsaftale
med statsunionen Serbien og Montenegro med henblik på fortsættelse af forhandlinger med Serbien.
Formålet med aftalen er at støtte den socioøkonomiske udvikling, styrke demokratiet, retsstatsprincipper og
den politiske stabilitet i Serbien. Aftalen vil være et led i landets tilnærmelse til EU. Tilpasningen i
forhandlingsmandatet ændrer ikke ved kravet til Serbien om fuldt samarbejde med Det Internationale
Krigsforbrydertribunal for det Tidligere Jugoslavien (ICTY).
2. Baggrund
Med Montenegros løsrivelse fra statsunionen Serbien og Montenegro er der opstået behov
for at tilpasse Kommissionens forhandlingsmandat af 3. oktober 2005 vedrørende
forhandlinger om en stabiliserings- og associeringsaftale med statsunionen Serbien og
Montenegro. I henhold til forfatningsgrundlaget for statsunionen Serbien og Montenegro
anerkendes Serbien som successorstat og Serbien succederer følgelig i den opløste
statsunions aftaler.
Kommissionen har på den baggrund henstillet til Rådet, at forhandlingsmandatet af 3.
oktober 2005 tilpasses den nye situation, således at der indgås to særskilte stabiliserings- og
associeringsaftaler med henholdsvis Serbien og med Montenegro. Kommissionen foreslår, at
forhandlingerne med Serbien fortsættes på grundlag af det eksisterende forhandlingsmandat,
der alene tilpasses ved tekniske justeringer i form af, at henvisninger til statsunionen Serbien
og Montenegro, bestemmelser for republikken Montenegro og bestemmelser, hvor begge
republikker omtales, slettes.
Med det tilpassede mandat ændres der ikke ved det grundlag, der var opnået i de hidtidige
forhandlinger med statsunionen Serbien og Montenegro indtil den 3. maj 2006, hvor
Kommissionen besluttede at aflyse forhandlingsrunden den 11. maj 2006 grundet
utilstrækkeligt samarbejde med Det Internationale Krigsforbrydertribunal for det Tidligere
Jugoslavien (ICTY). Tilpasningen i forhandlingsmandatet ændrer ikke ved kravet til Serbien
om fuldt samarbejde med ICTY.
3. Hjemmelsgrundlag
Stabiliserings- og associeringsaftaler er hjemlet i Traktatens artikel 310 jf. art. 300(2) og
300(3) samt Euratom art. 101. Rådets afgørelse træffes ved enstemmighed.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet skønnes ikke at være relevante.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
5. Formål og indhold
Formålet med en stabiliserings- og associeringsaftale med Serbien er at støtte den
socioøkonomiske udvikling, styrke demokratiet, retsstatsprincipper og den politiske stabilitet
i landet. Aftalen vil være et led i Serbiens tilnærmelse til EU.
Forhandlingsmandat for Serbien bygger på forhandlingsmandatet for statsunionen Serbien
og Montenegro vedtaget på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 3. oktober 2005 og de forhandlingsmandater, der allerede er vedtaget for de øvrige
Vestbalkan-lande.
Fremme af de økonomiske og handelsmæssige forbindelser er centralt for aftalen. Denne
forudses at indarbejde eksisterende autonome handelsindrømmelser givet Serbien, og
progressivt liberalisere samhandelen med det mål at skabe et frihandelsområde efter en
overgangsperiode, i overensstemmelse med WTO’s regler. Aftalen vil videre omfatte
bestemmelser om arbejdskraftens bevægelighed, etablering, tjenesteydelser og
kapitalbevægelser. Den vil indeholde bestemmelser om progressiv tilnærmelse af Serbiens
lovgivning til EU's regelsæt. Derudover vil aftalen også indeholde bestemmelser om
samarbejde inden for retlige og indre anliggender samt politisk dialog. Gennemførelsen af
aftalen vil blive understøttet af EU's bistand til Serbien under associerings- og
stabiliseringsprocessen for Det vestlige Balkan.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget har været i høring hos relevante myndigheder.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at forhandlingerne med Serbien kan fortsættes på grundlag af det
eksisterende forhandlingsmandat for statsunionen Serbien og Montenegro med de
nødvendige tekniske rettelser, der følger af Montenegros uafhængighed. Den vil fortsat lægge
vægt på, at Serbien samarbejder med ICTY.
11. Generelle forventning til andre landes holdning
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg modtog den 18. juli 2005 grundnotat om bemyndigelsen til
Kommissionen til forhandlinger om en stabiliserings- og associeringsaftale med statsunionen
Serbien og Montenegro.