Europaudvalget 2005-06
2751 - konkurrenceevne Bilag 4
Offentligt
305474_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
19. september 2006
Dok. 45380/ph
Møde i Europaudvalget den 22. september 2006
Hermed Forbrugerrådets kommentarer til tre af punkterne på Europaudvalgets
dagsorden den 22. september 2006 kl. 10.
Rådsmøde nr. 2751 (konkurrenceevne) den 25. september 2006
Pkt. 4. Ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om etablerin-
gen af et EU handlingsprogram om forbrugerpolitik (2007-2013). Politisk enighed
(offentlig drøftelse).
Forbrugerrådet kan tilslutte sig, at forbrugerbeskyttelse nu er udskilt i et separat
program. Det er imidlertid ikke tilstrækkeligt at udarbejde ambitiøse programmer,
hvis budgettet ikke står mål med programmet. Forbrugerrådet skal derfor igen på-
pege, at budgettet for 2007 er lavere end budgetterne for de foregående år, trods at
det både skal dække de 10 nye medlemslande og de nye ansøgerlande.
Generelt er Forbrugerrådet enig i programmet, men regeringen bør være opmærk-
som på
at forbrugerdeltagelsen i beslutningsprocessen skal fremmes
at spørgsmålet om maksimumsharmonisering skal vurderes åbent fra sag til sag
at forbrugerinteresserne skal integreres i alle politikområder i EU
at Kommissionen er opmærksom på at foreslå løsningsmodeller, der styrker
forbrugerorganisationernes indflydelse i de nye medlemslande.
./.
Forbrugerrådets brev af 3. juli 2006 og høringssvar af 22. august 2006 vedlægges
til orientering.
Pkt. 5. (Evt.) Kommissionens forslag til indførelse af endelig antidumpingtold på
import af visse lædersko fra Kina og Vietnam. Vedtagelse.
Forbrugerrådet kan støtte den foreløbige danske holdning om, at forslaget vil gå
imod øget frihandel.
Det er ikke i forbrugernes interesse at opretholde en toldmur rundt om Europa, der
er med til at hæve priserne på almindelige forbrugsvarer, herunder sko, ligesom det
generelt ikke er i forbrugernes interesse at forhindre handel af almindelige for-
brugsvarer mellem lande eller kontinenter.
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Pkt. 7. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om markedsføring af
pyrotekniske artikler. Punktet ventes behandlet på et senere rådsmøde. KOM
(2005) 0457.
Generelt kan Forbrugerrådet tilslutte sig, at der etableres et europæisk direktiv på
området, såfremt der – som nævnt i forslaget – er mulighed for, at de enkelte med-
lemslande kan fastsætte strammere krav til mindstealder for køb af fyrværkeri og
begrænse markedsføring af visse kategorier samt fastsætte købs- og anvendelsespe-
rioden.
Forbrugerrådet ser gerne, at der af sikkerhedsmæssige årsager fastlægges et mak-
simalt lydtryksniveau i direktivet, da erfaringen fra andre områder viser, at det er
meget svært at blive enige om den slags krav i standardiseringssammenhæng.
Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at en mærkning i tråd med den danske
mærkningsordning af fyrværkeri, hvor alle fyrværkeriartikler mærkes med et god-
kendelsesnummer af myndighederne, medfører større sikkerhed for forbrugerne.
Kravene til denne type mærkning bør derfor skærpes og præciseres i direktivet.
Endelig så Forbrugerrådet gerne, at der blev stillet øgede krav til læsbarheden af
eksempelvis anvendelses- og advarselsmærkning på produkterne. Ofte er mærk-
ningen skrevet så småt og utydeligt, at det er umuligt at læse og derfor ikke har
nogen værdi for forbrugeren.
./.
Forbrugerrådets høringssvar af 16. marts og 4. september 2006 vedlægges til
orientering.
Med venlig hilsen
Rasmus Kjeldahl
Direktør
2/2