Europaudvalget 2005-06
2751 - konkurrenceevne
Offentligt
319574_0001.png
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
Den 3. november 2006
Besvarelse af spørgsmål 2 til Rådsmøde nr. 2751 (konkurrenceevne)
stillet af Folketingets Europaudvalg den 2. oktober 2006.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Spørgsmål :
”Ministeren bedes – som lovet på europaudvalgsmødet fredag den 22.
september 2006 – oversende notat om principperne bag Kommissionens
kommende regelsæt for statsstøtte til forskning, udvikling og innovation,
der ventes vedtaget inden udgangen af 2006, og som omtalt i innovati-
onshandlingsplanen, jf. KOM (2006) 0502.”
Svar:
Europa-Kommissionen offentliggjorde i juli 2005 sin handlingsplan:
”Handlingsplan på statsstøtteområdet – mindre og bedre målrettet stats-
støtte: en reformplan for 2005-2009.” Handlingsplanen skitserer Kom-
missionens planer på statsstøtteområdet de kommende år. Et af punkterne
i Kommissionens handlingsplan er forskning, udvikling og innovation
(FUI).
Handlingsplanen blev i efteråret 2005 fulgt op af Kommissionens hø-
ringsdokument om statsstøtte og innovation, og i april 2006 offentlig-
gjorde Kommissionen sit forslag til rammebestemmelser (retningslinjer)
om forskning, udvikling og innovation. På baggrund af Kommissionens
høring og et møde herom i maj 2006 har Kommissionen udsendt et revi-
deret udkast til høring. Rammebestemmelserne forventes vedtaget inden
udgangen af 2006 og sat i kraft 1. januar 2007.
Der lægges op til en model, hvor de støtteordninger, der af Kommissio-
nen anses for egnede hertil, skal indgå i en gruppefritagelse. Gruppefrita-
gelsen indebærer, at ordningerne vil kunne sættes i værk uden at skulle
anmeldes til og godkendes af Kommissionen. Kommissionens udkast til
en gruppefritagelse er endnu ikke udarbejdet. Kommissionen har tilken-
degivet, at den har til hensigt at udvide anvendelsesområdet for gruppefri-
tagelsen for forskning og udvikling, der for øjeblikket er begrænset til
SMV (små og mellemstore virksomheder).
Sideløbende vil der gælde et sæt rammebestemmelser for de støtteordnin-
ger, som fortsat skal eller ønskes anmeldt til Kommissionen. Kommissio-
nen har foreslået en støttetærskel på 5 mio. EUR for støtte, der er egnet til
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319574_0002.png
2/2
at indgå i en gruppefritagelse
1
.
For så vidt angår de støtteordninger, der stadig skal anmeldes til og god-
kendes af Kommissionen, skal der alt afhængig af støttens potentielle
konkurrencefordrejende karakter foretages en simpel eller en detaljeret
test (se afsnit om balancetesten nedenfor). Bl.a. opererer Kommissionen
med en beløbsgrænse på 5 mio. EUR for flere af de støtteordninger, der
vil blive omfattet af den detaljerede test.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for rammebestemmelserne er TEF art. 87. Kommissionen
kan vedtage rammebestemmelserne efter at have konsulteret medlemssta-
terne.
Formålet med statsstøtte til forskning, udvikling og innovation
Kommissionen anfører, at fremme af forskning, udvikling og innovation
er en vigtig målsætning af fælles interesse. Målsætningen med rammebe-
stemmelserne er at forbedre den økonomiske effektivitet gennem stats-
støtte og derved bidrage til bæredygtig udvikling og bæredygtige job.
Statsstøtte til forskning, udvikling og innovation er derfor forenelig med
fællesmarkedet, hvis støtten kan forventes at skabe mere forskning, ud-
vikling og innovation, og hvis konkurrencefordrejningen ikke anses for at
stride mod den fælles interesse.
Kommissionen er af den opfattelse, at en øget indsats inden for forskning,
udvikling og innovation vil føre til større vækst i EU.
Hvad indebærer FUI rammebestemmelserne
Udkastet indeholder en detaljeret beskrivelse af, hvorledes det kan for-
ventes at opnå Kommissionens godkendelse af statsstøtte til aktiviteter
inden for forskning, udvikling og innovation. Som noget nyt vil det efter
rammebestemmelserne være muligt at give støtte til innovation, herunder
også til aktiviteter, der ligger tættere på en kommerciel udnyttelse. Der
lægges bl.a. op til, at der kan gives støtte til unge innovative virksomhe-
der indtil et beløb på 1 mio. EUR, støtte til innovationsrådgivning for
SMV’er, støtte til udlån af højt kvalificerede medarbejdere, støtte til
SMV’ers udgifter til industrielle ejendomsrettigheder, støtte til innovati-
onsklynger og støtte til proces- og organisationsinnovation inden for tje-
nesteydelser.
1
Af Kommissionens memorandum om rammebestemmelserne for forskning, udvikling
og innovation, dateret den 13. marts 2006, fremgår det, at Kommissionen forventer en
støttetærskel på 5 mio. EUR for så vidt angår støttebeløbets størrelse til projekter. For-
slag til Kommissionens gruppefritagelse for forskning, udvikling og innoation vil blive
fremlagt i 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/2
Balancetesten
Kommissionen introducerer endvidere den såkaldte balancetest for visse
støtteordninger. Balancetesten går kort fortalt ud på at afveje støttens
positive følger (øget forskning, udvikling og innovation) over for støttens
negative følger (konkurrenceforvridning).
Kommissionen anser testen for et skridt i retningen af en mere økonomisk
tilgang til statsstøtte og skal hjælpe Kommissionen til at vurdere, om
medlemsstaternes støtteordninger kan godkendes.