Notat
Kemikalier
J.nr.
Ref. hel
Den 10. oktober 2006
Supplement til samlenotat af 5. december 2005
REACH: Afstemning i Parlamentets Miljøkomité d. 10. oktober 2006
Rådets Fælles Holdning blev vedtaget den 27. juni 2006. Kommissionen vedtog sin oversen-
delsesskrivelse den 12. juli 2006 og Parlamentet modtog den Fælles Holdning med Rådets
Begrundelse den 7. September. Frem til afstemningen i Parlamentets Miljøudvalg den 10.
oktober blev fremsat 359 ændringsforslag indenfor stort set alle områder af REACH, men ho-
vedparten af ændringsforslagene berører bestemmelserne om godkendelse og substitution,
registrering og datadeling og begrænsning af dyreforsøg. I det følgende gives en oversigt over
de vedtagne ændringsforslag.
Formål og omfang
Der blev vedtaget ændringer, der gør det klart, at strengere nationale regler kan indføres, hvis
de implementerer fællesskabslovgivning på miljø- og arbejdsmiljøområdet, samt en række
ændringsforslag, der undtager tilsætningsstoffer i tobak fra registrering, men til gengæld om-
fatter disse tilsætningsstoffer i tobak af krav om godkendelse.
”Duty of Care”
Komitéen vedtog, at industriens principielle ansvar for alle stoffer på markedet tydeliggøres i
selve den legale tekst gennem en Duty-of-Care bestemmelse, som omfatter, at producenter,
importører og downstream brugere skal gøre deres yderste for at forebygge skader på men-
nesker og miljø, som de med rimelighed kan forventes at forudse, sikre passende information i
leverandørkæden inkl. teknisk assistance, dokumentere risikoen og vælge de sikreste stoffer.
Registrering og downstream user pligter
Der blev vedtaget forslag om, at potentielle PBT stoffer klassificeret R50-53 i mængder > 1 t/å
skal registreres efter 6 år. Kommissionen skal senest 6 år fra ikrafttræden fremlægge forslag
til registrering af polymerer.
Der blev fremsat nogle forslag om at lempe datakravene i forbindelse med registrering. Bl.a.
blev det vedtaget at lempe kravene om oplysninger om skader på forplantningsevnen og af-
kommet for stoffer 10-100 t/å og ligeledes ændre kravet om en fisketest, så omfanget af den-
ne test reduceres i det omfang, at resultaterne af test på alger og dafnier giver mulighed her-
for.
Det er også foreslået, at der kræves en kemikaliesikkerhedsrapport for alle stoffer i mængder
over 1 t/å, men til gengæld undtages stoffer i præparater på fast form dvs. især metaller er
undtaget for kemikaliesikkerhedsrapport.
Der er ligeledes vedtaget forslag om i forbindelse med præ-registrering og registrering at for-
bedre downstream brugeres muligheder for at finde en anden leverandør, hvis deres nuvæ-
rende leverandør vælger ikke at registrere, og at der i forbindelse med præregistrering bl.a.