NOTAT
Referat til Folketingets Europaudvalg
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 13.-14. november
KULTUR
1. Revision af direktivet om ”tv uden grænser”
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestem-
melser i medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed
(direktivet om ”tv uden grænser”)
Efter en længere debat kunne formandskabet konstatere, at der var vedtaget en generel
indstilling.
Der var på forhånd udpeget 4 punkter af særlig interesse: 1) Udvidelse af anvendelses-
området, 2) jurisdiktion, 3) produktplacering og 4) reklameregler.
Der var bred enighed om forslaget om udvidelse af anvendelsesområdet, idet formand-
skabet havde formået at præcisere beskrivelsen af de omfattede on demand tjenester til
at være ”tv-lignende” tjenester. Enkelte lande, herunder Tyskland og Frankrig, mente
dog, at anvendelsesområdet på den måde var blevet for snævert og derfor ikke fremtids-
sikret. Kun et enkelt land udtalte sig imod at inddrage on demand tjenester under
direktivet.
Jurisdiktionsforslaget viste sig som forventet at være betydelig mere kontroversielt. En
række lande, anført af Sverige, ønskede at indføre en mulighed for at modificere sender-
landsprincippet i visse tilfælde. Nogle af disse lande endte med at stemme nej til den
generelle indstilling, da deres ønsker ikke blev imødekommet.
En anden gruppe lande – herunder Danmark – insisterede tværtimod på, at sender-
landsprincippet bliver opretholdt. De fleste af disse lande var indstillet på, at der indfø-
res en ny samarbejdsprocedure med henblik på at løse konflikter medlemslandene
imellem.
Der var generel enighed om forslaget om at indføre regulering af produktplacering –
dels fordi denne finansieringsform kan tilføre kommercielle tjenesteudbydere flere
midler, dels fordi produktplacering allerede forekommer, og forbrugerne derfor er bedre
tjent med, at det er reguleret. Enkelte lande, herunder Tyskland, ønskede en stram
regulering af produktplacering. Andre lande, herunder Storbritannien, mente, at forsla-
get var for restriktivt.
Danmark ønskede et direkte forbud mod produktplacering med den begrundelse, at der
ikke er tilstrækkelig tillid hos forbrugerne til, at den form for reklame kan reguleres
tilstrækkelig effektivt, så seerne bliver klar over, at der er tale om en form for reklame.
16. november 2006
J.Nr.2004-14900-45