19. december 2006
Eksp.nr.
/hen-dep
Referat fra rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi)
den 11.-12. december 2006
Dagsordenspunkterne 6-9 hører under Økonomi- og Erhvervsministeriet.
De øvrige dagsordenspunkter hører under Transport- og Energiministeri-
et.
6. Rådskonklusioner om fremme af nærskibsfart
Formandskabskonklusionerne om fremme af nærskibsfarten blev vedta-
get uden indlæg fra delegationerne.
7. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om havnestatskontrol
1
- KOM(2005) 588 af 23. november 2005.
Formandskabet redegjorde for det fremlagte kompromisforslag, der var
på dagsordenen til generel indstilling. Formandskabet fandt den generelle
indstilling vigtig, bl.a. i lyset af de sideløbende forhandlinger om et nyt
regime for havnestatskontrol, som til maj 2007 skal gennemføres i det
Europæiske havnestatskontrolsamarbejde (Paris MoU), ligesom den vil
være et klart signal til Europa-Parlamentet om Rådets holdning.
Efter en længere drøftelse af formandskabets kompromisforslag, konklu-
derede formandskabet, at der var tilslutning til ønsker om mindre tekst-
ændringer om bl.a. uddannelse af inspektører, adgangsforbud, og øget
fleksibilitet, mens et forslag om definitionen af havne ikke vandt tilslut-
ning. Ændringerne berører ikke de centrale danske fokusområder. Et en-
kelt land må dog anses for usikker deltager i den generelle indstilling.
Kommissionen tilkendegav, at den gerne så en mere strikt kurs, og at man
i det lys så frem til at modtage Europa-Parlamentets udtalelse i sagen.
8. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under passa-
gertransport ad søvejen og indre vandveje – KOM(2005) 592 af 23.
november 2005
Formandskabet gennemgik kort det væsentligste indhold af forslaget og
opfordrede det kommende tyske formandskab til at behandle sagen med
1
Havnestatskontrol: Medlemsstatens kontrol af fremmedflagede skibe i sine havne med
henblik på – på stikprøvebasis - at kontrollere, hvorvidt disse overholder de internatio-
nale konventioner mv. for skibes sikkerhed, forureningsforebyggelse samt besætninger-
nes leve- og arbejdsvilkår om bord.