Europaudvalget 2006-07
2768 - RIA Bilag 1
Offentligt
324543_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
22. november 2006
Internationalt
2006/4050-893
Bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) og møde i
det blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz
den 4.-5. december 2006
Dagsordenspunkt 16): Kommissionens meddelelser i forbindelse med midtvejs-
evalueringen af Haag-programmet – for så vidt angår Integrationsministeriets område
(KOM(2006)331 endelig, KOM(2006)332 endelig og KOM(2006)333 endelig) .......................................3
Dagsordenspunkt 17): Kommissionens meddelelse om opfølgning på den samlede
migrationsstrategi med fokus på Afrika og Middelhavsområdet...............................................................9
Dagsordenspunkt 18): Meddelelse fra Kommissionen om fælles politik vedrørende ulovlig
indvandring (KOM(2006)402 endelig) ....................................................................................................12
Dagsordenspunkt 19): Strategi og rådskonklusioner om en integreret forvaltning af de
ydre grænser. .........................................................................................................................................16
Dagsordenspunkt 20): Meddelelse om styrkelse af de maritime grænser i EU .....................................19
Dagsordenspunkt 21): Frontex arbejdsprogram 2007 ...........................................................................22
Dagsordenspunkt 22): Konklusioner om et mere effektivt og intensiveret lokalt Schengen-
samarbejde i tredjelande ........................................................................................................................25
Dagsordenspunkt 23): Forslag til Rådets forordning med henblik på ændring af Rådets
forordning nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere
skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de
tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (Visumforordningen), (KOM(2006)
84 endelig) ..............................................................................................................................................28
Dagsordenspunkt 24): Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om EF-
statistikker over migration og international beskyttelse (Statistikforordningen)
(KOM(2005)375 endelig) ........................................................................................................................31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 25): Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede
forhandlinger om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Moldova
om lempelse af reglerne for udstedelse af korttidsvisa ..........................................................................34
Dagsordenspunkt 26): Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede
forhandlinger om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Moldova
om tilbagetagelse ...................................................................................................................................38
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0003.png
Dagsordenspunkt 16): Kommissionens meddelelser i forbindelse med midtvejsevalue-
ringen af Haag-programmet – for så vidt angår Integrationsministeriets område
(KOM(2006)331 endelig, KOM(2006)332 endelig og KOM(2006)333 endelig)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé:
Kommissionen fremlagde den 28. juni 2006 tre meddelelser i forbindelse med midtvejseva-
lueringen af Haag-programmet. Meddelelserne indeholder 1) en statusrapport om gennem-
førelsen af Haag-programmet både i forhold til EU’s gennemførelse og i forhold til den natio-
nale gennemførelse af de relevante retsakter, 2) en angivelse af de initiativer, som Kommis-
sionen agter at tage som led i opfølgningen af Haag-programmet samt forslag til fremtidige
indsatsområder i forbindelse med gennemførelsen og 3) forslag til en evalueringsmekanisme
af Haag-programmet, der har til formål at evaluere Haag-programmets virkning og gennem-
slagskraft. På rådsmødet ventes Kommissionens meddelelser drøftet, og der forventes ved-
taget rådskonklusioner herom. Meddelelserne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser. Regeringen er generelt positiv over for meddelelserne og fin-
der det vigtigt, at der sker en effektiv gennemførelse af Haag-programmets prioriteter.
1. Baggrund
Det Europæiske Råd fastlagde på sit møde den 4.-5. november 2004 et nyt arbejdsprogram,
”Haag-programmet til styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i Den Europæiske Uni-
on”, som indeholder de politiske prioriteter for de kommende fem år på området for retlige og
indre anliggender. Det Europæiske Råd opfordrede i Haag-programmet Kommissionen til i
2005 at forelægge en handlingsplan, hvor Haag-programmets mål og prioriteter omsættes til
konkrete initiativer. Det Europæiske Råd anmodede samtidig Rådet om at sikre, at tidspla-
nen for de enkelte foranstaltninger overholdes. Endvidere opfordredes Kommissionen til at
forelægge Rådet årlige rapporter om gennemførelsen af Haag-programmet, såkaldte ”resul-
tattavler”, ligesom der pr. 1. november 2006 skal foretages en midtvejsevaluering af hand-
lingsplanen.
Kommissionen fremlagde den 10. maj 2005 en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet
om en handlingsplan, som indeholdt Kommissionens forslag til konkrete initiativer og tidspla-
ner for udmøntningen af de politiske prioriteter, der er fastlagt i Haag-programmet.
Kommissionen har den 28. juni 2006 fremlagt en række meddelelser vedrørende midtvejs-
evalueringen af Haag-programmet samt udkast til nyt arbejdsprogram på området for retlige
og indre anliggender, jf. Kommissionens meddelelser om ”Gennemførelsen af Haag-
programmet: vejen frem" (KOM(2006)331), ”Evaluering af EU’s politik vedrørende frihed,
sikkerhed og retfærdighed” (KOM(2006)332), ”Rapport om gennemførelsen af Haag-
programmet i 2005” (KOM(2006)333).
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006 præsenterede Kommissionen
meddelelserne.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0004.png
På det uformelle ministermøde (retlige og indre anliggender) den 20.-22. september 2006
dannede Kommissionens meddelelser grundlag for en uformel drøftelse.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. oktober 2006
dannede
Kommissio-
nens meddelelser grundlag for en substansdrøftelse.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2006
forventes meddelel-
serne drøftet på ny
med henblik på at forberede sagen inden forelæggelse af en midtvejs-
evaluering for Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2006.
Der vil formentlig blive ved-
taget rådskonklusioner herom.
2. Formål og indhold
Ved Haag-programmets godkendelse var det forventningen, at forfatningstraktaten ville træ-
de i kraft den 1. november 2006. Haag-programmet opfordrer derfor Kommissionen til ved
forfatningstraktatens ikrafttræden at aflægge rapport til Det Europæiske Råd om de frem-
skridt, der er gjort, og foreslå de nødvendige tilføjelser til programmet under hensyntagen til
overgangen til nye retsgrundlag som følge af forfatningstraktatens ikrafttræden.
Selvom forfatningstraktaten ikke træder i kraft som forventet, har Kommissionen fundet det
nødvendigt at foretage en indledende politisk vurdering af de fremskridt, der er gjort i gen-
nemførelsen af Haag-programmet og foreslå de nødvendige tilpasninger. Kommissionen har
derfor fremlagt tre meddelelser om Haag-programmets gennemførelse, jf. ovenfor.
Formålet med disse meddelelser er ikke at identificere nye prioriteter i forhold til dem, der
fremgår af Haag-programmet, men 1) at gøre status over de fremskridt, der er gjort i gen-
nemførelsen, 2) at vurdere graden af gennemførelse på EU-plan og nationalt plan og 3) at
foreslå en tilbundsgående evaluering af de resultater, der er opnået. På den baggrund har
Kommissionen identificeret de områder, hvor Kommissionen finder det nødvendigt at priori-
tere højere på EU’s politiske dagsorden i forhold til Haag-programmet.
Nedenfor gennemgås indholdet af de enkelte meddelelser nærmere for så vidt angår Inte-
grationsministeriets område.
2.1. Meddelelse om ”Gennemførelsen af Haag-programmet: vejen frem"
(KOM(2006)331)
Kommissionen anfører i meddelelsen, at den rapport om gennemførelsen af Haag-
programmet, der er fremlagt som bilag til meddelelsen om evaluering af EU’s politik vedrø-
rende frihed, sikkerhed og retfærdighed, har sat Kommissionen i stand til at kortlægge de
områder, der fortjener opmærksomhed i EU’s arbejde, og hvor der er behov for en yderligere
indsats.
På Integrationsministeriets område foreslår Kommissionen blandt andet følgende indsatsom-
råder inden Haag-programmets udløb i 2009:
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udviklingen af den anden fase af det fælles europæiske asylsystem med effektive har-
moniserede procedurer blandt andet ved øget praktisk samarbejde mellem de nationale
administrationer samt ved oprettelse af en fælleseuropæisk database med landeoplys-
ninger fra asylansøgeres oprindelseslande.
Effektiv styring af migrationsstrømme. Dette ønskes blandt andet opnået ved parallelt at
udvikle strategier for både lovlig og ulovlig indvandring. Kommissionen forventer blandt
andet at fremsætte forslag til regulering af forskellige typer lovlig indvandring, ligesom
der forventes en opfølgning vedrørende samarbejdet om integration.
Desuden er der flere initiativer i planen for at styrke et integreret grænsekontrolsystem
for EU's ydre grænser. Kommissionen præsenterede bl.a. i juli et forslag om oprettelse
af hurtige indsatshold (Rapid Border Reaction Teams) under Frontex, der skal kunne
yde faglig og operationel bistand til medlemsstaterne i forbindelse med udøvelse af
grænsekontrol ved de ydre grænser. Herudover stilles der forslag om gennemførelse af
et studie om lagring af biometriske data og om muligheden for indførelse af et informati-
onssystem for ind- og udrejse (entry/exit-system).
Endelig fremhæves en styrkelse af tiltag, der integrerer spørgsmål om migration i EU’s
eksterne relationer med oprindelses- og transitlande for at sikre en global tilgang til mi-
gration. Der lægges særlig vægt på, at der sikres en sammenhæng mellem politikker
om migration og udvikling.
På det uformelle ministermøde (retlige og indre anliggender) den 20.-22. september 2006
præsenterede formandskabet et debatoplæg om udvidet finansiel byrdefordeling inden for
migration, grænsekontrol og asyl. Formandskabet foreslog blandt andet, at det bør overve-
jes, om EU skal finansiere nogle af de udgifter, som medlemsstaterne har i forbindelse med
behandlingen af sager vedrørende ulovlige indvandrere samt asylansøgere som et led i en
byrdefordeling.
2.2. Meddelelse om ”Evaluering af EU’s politik vedrørende frihed, sikkerhed og ret-
færdighed” (KOM(2006)332)
I handlingsplanen for gennemførelsen af Haag-programmet, som Kommissionen fremlagde
den 10. maj 2005, er det forudsat, at der pr. 1. november 2006 skal foretages en midtvejs-
evaluering af området for frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Kommissionen skelner i meddelelsen mellem gennemførelseskontrol og evaluering. Hvor
gennemførelseskontrollen alene undersøger, om en foranstaltning er gennemført på EU-plan
og på nationalt plan, skal evalueringen forstås som en egentlig bedømmelse af virkningerne
af de gennemførte foranstaltninger.
I forbindelse med meddelelsen gennemgår Kommissionen de eksisterende former for evalu-
eringer, herunder forskellige fora på migrationsområdet, der løbende udveksler information
og indsamler oplysninger om bl.a. implementering af EU-lovgivning på området.
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0006.png
Kommissionen beskriver samtidig fem forskellige mulige evalueringsmodeller af varierende
intensitet i forhold til, hvor detaljeret og effektiv en evaluering der ønskes.
I meddelelsen foreslår Kommissionen, at man anvender den af de fem opstillede modeller til
denne evaluering, der findes at medføre en tilstrækkelig høj grad af detaljer om ikke alene
gennemførelsen af EU-regulering på området, men også af effekten af gennemførelsen.
Denne mekanisme består af tre skridt: 1) informationsindsamling, 2) rapporteringsmekanis-
me, der skal konsolidere, anvende og analysere den indsamlede information, 3) målrettet
dybdegående strategisk evaluering, der munder ud i en evalueringsrapport.
Det foreslås i meddelelsen, at evalueringen gennemføres to gange hvert femte år.
Evalueringsmekanismen skal omfatte alle områder inden for frihed, sikkerhed og retfærdig-
hed. Formålet med en sådan evaluering er at give de politiske beslutningstagere adgang til
oplysninger om planlagte og gennemførte foranstaltningers virkninger og gennemslagskraft,
herunder at tilvejebringe relevant information til beslutningstagere forud for overvejelserne
om opfølgningen på Haag-programmet, der udløber i 2009.
Kommissionen lægger op til, at medlemslandene skal drøfte, om den af Kommissionen fore-
slåede mekanisme findes dækkende.
2.3. Meddelelse om ”Rapport om gennemførelsen af Haag-programmet i 2005 - resul-
tattavle plus” (KOM(2006)333)
Det Europæiske Råd opfordrede i Haag-programmet Kommissionen til at forelægge Rådet
årlige rapporter om gennemførelsen af Haag-programmet, såkaldte ”resultattavler”. Den fo-
religgende rapport for 2005 er den første af de årlige rapporter.
Rapporten indeholder i skematisk form en oversigt over alle de foranstaltninger, der skulle
være gennemført i 2005 i medfør af Haag-programmet og en angivelse af, om dette er sket.
På Integrationsministeriets område er der stort set sket en gennemførelse af Haag-
programmet i overensstemmelse med den fastlagte tidsplan for 2005. Rapporten indeholder
også en angivelse af de foranstaltninger, som medlemslandene skulle have gennemført, og
om dette er sket. På Integrationsministeriets område er der i vidt omfang tale om foranstalt-
ninger, der for Danmarks vedkommende er omfattet af forbeholdet for retlige og indre anlig-
gender, og som derfor ikke skal implementeres i dansk ret. Alene retsakter, der udgør en vi-
dereudvikling af Schengen-reglerne, er gennemført i dansk ret på mellemstatligt grundlag i
medfør af artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens meddelelser har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. En gen-
nemførelse af de anførte fremtidige initiativer under Haag-programmet vil kunne få lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser, idet det dog bemærkes, at initiativerne på Integrationsministe-
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0007.png
riets område i vidt omfang forventes at blive omfattet af det danske forbehold for retlige og
indre anliggender.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for meddelelserne og finder det vigtigt, at der sker en ef-
fektiv gennemførelse af Haag-programmets prioriteter.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Det forventes, at de øvrige lande vil være positive over for meddelelserne, men der forelig-
ger endnu ikke offentligt kendte holdninger fra andre lande.
6. Høring
Meddelelserne har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet (SPAIS).
Sagen har endvidere været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssam-
arbejdet (SPAIS) den 14. september 2006. Dansk Flygtningehjælp har i den forbindelse an-
ført, at der i den foreslåede evalueringsmekanisme bør sikres åbenhed, så offentligheden får
kendskab til evalueringernes udfald.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Meddelelserne og de deri anførte initiativer vurderes at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Kommissionen anfører vedrørende den foreslåede evalueringsmekanisme,
at en sådan bedst kan ske på EU-niveau, da evalueringen omfatter data fra alle medlems-
lande, hvorfor en koordinering alene kan ske på EU-niveau. Regeringen er enig i denne vur-
dering.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelser har ikke i sig selv hverken statsfinansielle, samfundsøkonomi-
ske, miljømæssige eller beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da der er tale om
et oplæg til debat om gennemførslen af Haag-programmet.
En eventuel fremtidig gennemførelse af de i meddelelsen anførte initiativer forventes i vidt
omfang at ville blive omfattet af det danske forbehold for retlige og indre anliggender, hvorfor
disse ikke vil have statsfinansielle konsekvenser.
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0008.png
Særligt vedrørende implementeringen af den foreslåede evalueringsmekanisme forventes
denne som følge af det danske forbehold på Integrationsministeriets område at kunne ske
inden for de eksisterende økonomiske rammer. En endelig vurdering heraf vil dog afhænge
af udformningen af den endelige mekanisme.
Vedrørende det foreslåede entry/exit-system forventes dette at udgøre en udbygning af
Schengen-reglerne, hvorfor Danmark vil kunne beslutte at deltage på mellemstatsligt grund-
lag i medfør af Protokollen om Danmarks Stilling. Et sådant eventuelt system må forventes
at ville få væsentlige statsfinansielle konsekvenser, men en endelig fastlæggelse af størrel-
sesorden og den danske holdning hertil må afvente Kommissionens analyse.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik til orientering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggen-
der) den 24. juli 2006
og forud for rådsmødet den 5.-6. oktober 2006.
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0009.png
Dagsordenspunkt 17): Kommissionens meddelelse om opfølgning på den samlede
migrationsstrategi med fokus på Afrika og Middelhavsområdet
Nyt notat.
Resumé:
Kommissionen forventes som opfølgning på vedtagelsen af DER-konklusionerne i december
2005 at informere om gennemførelsen af strategien om en samlet migrationsstrategi med
fokus på Afrika og Middelhavet på baggrund af en kommende meddelelse herom. Der er
gennemført et omfattende arbejde i EU og medlemslandene for at følge op på strategien bå-
de i forhold til grænsekontrol og dialogen med afrikanske lande i øvrigt. Regeringen støtter
en effektiv gennemførelse af DER-konklusionerne fra 15.-16. december 2005 og den ved-
tagne migrationsstrategi med fokus på såvel kortsigtede og langsigtede initiativer med hen-
blik på at bekæmpe den ulovlige indvandring. Da der er tale om en status på opfølgningen af
konklusioner fra DER, er spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant. Sagen skønnes
hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
1. Baggrund
Bekæmpelse af ulovlig indvandring har høj prioritet i EU. I overensstemmelse med Haag-
programmet, vedtaget af Det Europæiske Råd i november 2004, er indsatserne koncentreret
om kortsigtede løsninger, der hovedsageligt vedrører grænsekontrol ved EU's ydre grænser,
og langsigtede løsninger, der skal forsøge at bekæmpe årsagerne til den ulovlige indvan-
dring, herunder gennem kapacitetsopbygning, hvorved oprindelses- og transitlandene selv
bliver i stand til at håndtere migrationsstrømme.
Som opfølgning på drøftelserne på det uformelle møde blandt EU's stats- og regeringschefer
den 27. oktober 2005 i Hampton Court og drøftelser i rådsregi om den ulovlige indvandring
vedtog Kommissionen den 30. november 2005 en meddelelse om prioriterede handlinger for
at imødegå udfordringerne ved migration. Meddelelsen fokuserer på tre hovedområder: 1)
øget samarbejde og indsatser mellem medlemslandene på indvandringsområdet, 2) samar-
bejde med de vigtigste oprindelseslande i Afrika og 3) samarbejde med afrikanske nabolan-
de til EU.
Den 15.-16. december 2005 vedtog Det Europæiske Råd (DER) en samlet migrationsstrate-
gi med prioriterede aktioner med fokus på Afrika og Middelhavsområdet, der indeholder en
lang række prioriterede tiltag fra EU’s side på området. Strategien fokuserer på tre hovedom-
råder: Det operative samarbejde mellem medlemsstaterne, dialog og samarbejde med Afrika
og samarbejde med nabolande.
Ifølge strategien skal Kommissionen rapportere tilbage til DER om implementeringen af stra-
tegien inden udgangen af 2006 og Kommissionen forventes ved udgangen af november
2006 at fremlægge en meddelelse herom.
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0010.png
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2006 forventes Kommissio-
nen at præsentere sin meddelelse med henblik på at forberede afrapporteringen til det Euro-
pæiske Råd ved dets møde den 14.-15. december 2006.
2. Formål og indhold
Kommissionen forventes i sin kommende meddelelse at orientere om opfølgningen på
Hampton Court-initiativet om en global tilgang til migration og gennemførslen af den samlede
migrationsstrategi med fokus på Afrika og Middelhavsområdet, som Det Europæiske Råd
(DER) godkendte på sit møde den 15.-16. december 2005.
Det forventes, at Kommissionen vil anføre, at der er fulgt op på de i migrationsstrategien an-
førte initiativer i overensstemmelse med den anførte tidsplan.
Vedrørende samarbejdet med Afrika fokuserer den samlede strategi på en regional tilgang til
landene syd for Sahara og på en målrettet indsats over for de enkelte oprindelseslande og
nabolandene til flygtninge-producerende lande, herunder Tanzania, hvor der skal gennemfø-
res et regionalt pilotbeskyttelsesprogram. Dette indebærer bl.a. kapacitetsopbygning, der
skal sikre, at landet bliver i stand til bedre at håndtere migration.
Vedrørende samarbejdet med EU's nabolande koncentrerer strategien sig om samarbejdet
med transitlande i Nordafrika - med Marokko, Algeriet og Libyen som de prioriterede lande.
Vedrørende samarbejdet EU-landene imellem fokuserer migrationsstrategien på indsamling
af efterretninger om ulovlig indvandring samt overvejelser om, hvordan samarbejdet mellem
EU-landene kan forbedres blandt andet ved hjælp af det fælles europæiske grænseagentur,
Frontex. Endvidere er der lagt op til en undersøgelse af den tekniske gennemførlighed af et
grænsekontrolsystem, der dækker hele EU’s sydlige søgrænse og Middelhavet, samt mulig-
heden for etablering af eksperthold, der kan yde bistand i tilfælde af masseindstrømning af
ulovlige indvandrere.
For så vidt angår Danmarks bidrag til de aktiviteter, der er iværksat i EU, har Danmark været
positiv over for henvendelserne fra Frontex. Danmark deltog således i den Frontex-
koordinerede indsats på Malta med udstationeringen af en politiassistent til Malta i tre måne-
der fra den 31. juli 2006.
Danmark støtter herudover EU’s initiativ vedrørende regionale beskyttelsesprogrammer,
herunder i forhold til kompetence- og kapacitetsopbygning i Tanzania, og har været blandt
de mest aktive lande i forhold til at få projektet i Tanzania etableret. Danmark yder tillige mål-
rettet bistand til flere andre afrikanske lande, der er tynget af migrationsproblemstillinger,
herunder Kenya, Uganda, Zambia, Somalia og Sudan.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om en status på opfølgningen af konklusioner fra DER, er spørgsmålet om
gældende dansk ret ikke relevant.
Side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0011.png
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en effektiv gennemførelse af DER-konklusionerne fra 15.-16. december
2005 og den vedtagne migrationsstrategi med fokus på såvel kortsigtede og langsigtede ini-
tiativer for at bekæmpe den ulovlige indvandring.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
EU medlemslandene forventes generelt at være positive over for det arbejde, der pågår for
at sikre en opfølgning på Hampton Court samt gennemførslen af DER-konklusionerne fra
15.-16. december 2005 og den vedtagne strategi.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 16. november 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en status på opfølgningen af DER-konklusioner, har nærhedsprincippet
ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen skønnes hverken at ville have statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige
eller beskyttelsesmæssige konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0012.png
Dagsordenspunkt 18): Meddelelse fra Kommissionen om fælles politik vedrørende
ulovlig indvandring (KOM(2006)402 endelig)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé:
Med baggrund i Haag-programmet vedtaget af Det Europæiske Råd (DER) den 5. november
2004 samt konklusionerne fra Det Europæiske Råd fra 15.-16. december 2005, hvor der blev
vedtaget en fælles migrationsstrategi med fokus på Afrika og Middelhavslandene, ventes
Kommissionen på rådsmødet at lægge op til en drøftelse af meddelelsen om en fælles politik
vedrørende ulovlig indvandring. Meddelelsen sætter et bredt fokus på en række fælles tiltag,
der anses for nødvendige for at imødegå ulovlig indvandring til EU. Det forventes, at de af
Kommissionen foreslåede tiltag på området formentlig vil indgå i rådskonklusionerne fra det
kommende møde i DER i december 2006. Meddelelsen har i sig selv hverken lovgivnings-
mæssige eller statsfinancielle konsekvenser for Danmark. Da der er tale om en meddelelse
har nærhedsprincippet ikke relevans. Regeringen er positiv over for, at der ses nærmere på
de af Kommissionen udvalgte prioritetsområder.
1. Baggrund
I Haag-programmet vedtaget af DER den 5. november 2004 blev håndtering af migrations-
strømme, herunder bl.a. fælles grænsekontrol, bekæmpelse af ulovlig indvandring og fælles
visumpolitik, fremhævet som et område, hvor der er behov for en styrket indsats.
Grundet den store stigning i ulovlig indvandring særligt via Nordafrika til EU vedtog DER den
15.-16. december 2005 en samlet migrationsstrategi med fokus på Afrika og Middelhavslan-
dene med angivelse af en række prioriterede områder for fælles handlinger, herunder en
styrkelse af grænsekontrollen og et udbygget samarbejde med de afrikanske lande.
På rådsmødet den 24. juli 2006 præsenterede Kommissionen sin meddelelse af 20. juli 2006
om fælles politik vedrørende ulovlig indvandring.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.- 5. december 2006 lægges der op til en
drøftelse af meddelelsen med henblik på forberedelse af DER den 14.-15. december 2006,
hvor der bl.a. skal ske en opfølgning på migrationsstrategien samt foretages en midtvejseva-
luering af Haag-programmet.
2. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse tager sit udgangspunkt i Haag-programmet af 5. november
2004 samt den samlede migrationsstrategi med fokus på Afrika og Middelhavslandene fra
december 2005
og fokuserer bredt på ulovlig indvandring såvel fra Afrika som via Østeuro-
pa.
Side 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Meddelelsen må ses som en integreret del af den overordnede tilgang i EU til at sikre effek-
tiv håndtering af migrationsstrømme. Den bygger på de eksisterede politikker og er tiltænkt
at skulle supplere Kommissionens politikplan for lovlig indvandring og tidligere meddelelser
om integration samt migration og udvikling.
I meddelelsen fremhæves det, at ulovlig indrejse, transit og ophold af tredjelandsstatsborge-
re, der ikke har behov for international beskyttelse, underminerer troværdigheden af den fæl-
les migrationspolitik. EU og medlemslandene skal tage initiativ til, at der gennemføres effek-
tive initiativer og lovgivning samt arbejde for, at der foregår en rationel debat i medlemslan-
dene om ulovlig indvandring for derved samtidig at modvirke racisme og xenofobi. Det frem-
hæves ligeledes, at i betragtning af omfanget af udfordringen og dens kompleksitet er der
behov for en mangeartet indsats rettet mod alle led i migrationsprocessen, ligesom der er
behov for, at medlemslandene tager fælles ansvar og viser solidaritet over for de medlems-
lande, der bevogter de ydre fælles grænser. Endelig henvises der til behovet for at sikre, at
de internationale menneskerettigheder respekteres, herunder retten til at søge asyl.
Meddelelsen fokuserer på ni prioritetsområder: a) samarbejde med tredjelande, b) sikre
grænser (integreret forvaltning af de ydre grænser), c) bekæmpelse af menneskehandel, d)
sikre rejse- og identitetsdokumenter, e) legaliseringsprogrammer, f) bekæmpelse af ulovligt
arbejde, g) udsendelsespolitik, h) forbedring af udvekslingen af information gennem eksiste-
rende instrumenter og i) transportøransvar.
Særligt vedrørende samarbejdet med tredjelande udtrykker Kommissionen i klare vendinger,
at migration må anses som en integreret del af EU´s strategier for hjælp til udviklingslande,
og at EU i samarbejde med tredjelandene skal fortsætte med at modvirke årsagerne til mi-
gration, herunder bl.a. fattigdom, arbejdsløshed, konflikter og manglende adgang til uddan-
nelse. Der skal samtidig være mulighed for gennem kapacitetsopbygningsprojekter at hjælpe
partnere til bedre at håndtere indvandringsstrømme samt bekæmpe menneskehandel.
Kommissionen foreslår, at det overvejes at etablere et automatisk ind- og udrejse system
(”entry/exit system”) for tredjelandsstatsborgere. Et sådant system vil kunne muliggøre kon-
trol af opholdsstatus i forbindelse med tredjelandsstatsborgeres indrejse og udrejse fra EU’s
territorium og styrke medlemsstaternes muligheder for at kontrollere om tredjelandsstatsbor-
gere undlader at forlade landet ved udløbet af deres opholdstilladelse eller tidligere har gjort
det. Endvidere vil systemet kunne anvendes til at registrere arbejdstagere fra tredjelande i
forbindelse med forvaltningen af legal migration, herunder særligt i forhold til sæsonarbej-
derarrangementer i overensstemmelse med politikplanen for lovlig indvandring. Systemet
skal komplementere de allerede eksisterede databaser inden for Schengen Information Sy-
stem (SIS) og Visum information systemet (VIS).
I betragtning af de store økonomiske omkostninger og et sådant systems teknologiske kom-
pleksitet vil Kommissionen i 2006 påbegynde en tilbundsgående undersøgelse for at vurdere
hensigtsmæssigheden og de eventuelle juridiske konsekvenser.
Hvad angår medlemsstaternes legaliseringer af tredjelandsstatsborgere uden lovligt ophold,
vil Kommissionen påbegynde en undersøgelse i 2007 om gældende praksis, effekter og
konsekvenser af legaliseringer i medlemsstaterne. Undersøgelsen vil skulle udgøre grundla-
Side 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0014.png
get for fremtidige drøftelser, herunder om der er et behov for en fælles juridisk ramme vedrø-
rende legaliseringer på EU-plan.
De kommende forslag til retsakter, som fremlægges på baggrund af drøftelserne af en fælles
politik vedrørende ulovlig indvandring, må forventes at blive fremlagt med hjemmel i EF-
traktatens afsnit IV. Efter Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i vedta-
gelsen af sådanne forslag og er ikke bundet heraf.
Visse forslag vil dog samtidig være en udbygning af Schengen-reglerne, hvorfor Danmark vil
kunne tilslutte sig på mellemfolkeligt grundlag i overensstemmelse med artikel 5 i Protokollen
om Danmarks Stilling.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om en meddelelse, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.
Såfremt meddelelsen senere skulle føre til vedtagelse af konkrete retsakter, vil der blive ta-
get stilling til eventuelle konsekvenser for dansk ret.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der foretages en nærmere undersøgelse af konkrete tiltag, der kan
være med til at bekæmpe den ulovlige indvandring til EU.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der foreligger ikke officielle informationer om andre landes holdninger, men det forventes, at
de øvrige medlemslande vil være positive over for, at der ses nærmere på de af Kommissio-
nen foreslåede ideer.
6. Høring
Sagen
har senest været i skriftlig høring
i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet (SPAIS).
Amnesty International har i den forbindelse anført, at man finder
det særdeles vigtigt, at EU i de såkaldte "readmission agreements" med de afrikanske lande
sikrer sig, at udvisninger af asylansøgere, flygtninge og migranter sker i fuld respekt for
menneskerettighederne og at princippet om non-refoulement altid bliver overholdt. EU bør
opstille en række betingelser over for de afrikanske lande, således at menneskerettigheder-
ne til enhver tid overholdes. Amnesty International har været særligt bekymret over EU' s
samarbejde med lande såsom Algeriet, Marokko og Libyen på grund af disse landes kritisab-
le håndtering af asylansøgere og flygtninge. Amnesty International finder det endvidere øn-
skeligt, såfremt EU-landene også har mulighed for gennem kapacitetsopbygningsprojekter at
hjælpe partnere til at forbedre deres asylsystemer, og at EU-landene i højere grad engagerer
sig i genbosætningsprogrammer.
Side 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0015.png
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Såfremt meddelelsen vil føre til fremsættelse af forslag til konkrete retsakter, vil eventuelle
statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige
konsekvenser for Danmark blive vurderet i forbindelse med forhandlingerne om retsakterne.
De i meddelelsen anførte initiativer forventes i vidt omfang at ville blive omfattet af det dan-
ske forbehold for retlige og indre anliggender, hvorfor disse ikke vil have statsfinansielle kon-
sekvenser.
Vedrørende det foreslåede entry/exit-system forventes dette at udgøre en udbygning af
Schengen-reglerne, hvorfor Danmark vil kunne beslutte at deltage på mellemstatsligt grund-
lag i medfør af Protokollen om Danmarks Stilling. Et sådant eventuelt system må forventes
at ville få væsentlige statsfinansielle konsekvenser, men en endelig fastlæggelse af størrel-
sesorden og den danske holdning hertil må afvente Kommissionens analyse.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli
2006.
Side 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0016.png
Dagsordenspunkt 19): Strategi og rådskonklusioner om en integreret forvaltning af de
ydre grænser.
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé:
Det finske formandskab har fremlagt et udkast til et strategipapir for en integreret administra-
tion af EU’s ydre grænser. Strategien fremstår i vid udstrækning som en sammenskrivning af
EU’s allerede fastsatte prioriteter på området.
Som en opfølgning på strategien er formand-
skabet kommet med et udkast til rådskonklusioner om en integreret forvaltning af de ydre
grænser.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark. Regeringen støtter, at tiltag til forbedring af kontrollen ved de ydre grænser gives
en høj prioritet.
Regeringen støtter vedtagelse af rådskonklusioner om en integreret forvalt-
ning af de ydre grænser.
1. Baggrund
I overensstemmelse med Haag-programmet har medlemsstaterne udbygget det operationel-
le samarbejde på området for grænsekontrol. Dette ses særligt i forbindelse med oprettelsen
af det europæiske grænseagentur, Frontex, vedtagelsen af Schengen-grænsekodeks og det
øgede samarbejde mellem EU og tredjelande på området for grænsekontrol. For at sikre, at
den videre udvikling af en integreret administration af grænserne i EU fortsat vil være en pri-
oritet, har det finske formandskab fremlagt et forslag til en strategi med retningslinjer for en
integreret administration af de ydre grænser.
På det uformelle ministermøde for retlige og indre anliggender i Tammerfors den 21.-22.
september 2006 blev strategien drøftet indledningsvist. Formandskabet udarbejdede efter-
følgende et udkast til rådskonklusioner om en integreret forvaltning af de ydre grænser.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2006 forventes rådskonklu-
sioner om strategien for en integreret administration af de ydre grænser i EU drøftet og
eventuelt vedtaget.
2. Formål og indhold
Formålet med strategien er at udstikke nogle overordnede retningslinjer for den videre udvik-
ling af en integreret administration af de ydre grænser, og dermed styrke grænsekontrollen i
EU.
Forslaget tager udgangspunkt i begrebet ”Integrated Border Management”, der ofte benyttes
til at beskrive visionen, som EU ønsker at opnå med det fælles grænsesamarbejde (Schen-
gen). I forslaget angives de elementer, som begrebet dækker over, nemlig
Grænsekontrol som defineret i Schengen-grænsekodeks, herunder relevante ri-
sikoanalyser og kriminalitetsefterforskning
Side 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efterforskning af grænseoverskridende kriminalitet
Den såkaldte firsporede adgangskontrolmodel (foranstaltninger i tredjelande,
samarbejde med nabolande, grænsekontrol, kontrolforanstaltninger inden for
området for fri bevægelighed)
Samarbejde mellem relevante myndigheder (grænsepoliti, toldvæsen, politi, ef-
terretningstjenester m.v.) og internationalt samarbejde
Koordinering af medlemsstaternes og EU-institutionernes aktiviteter
I forslaget til strategien gennemgås herudover et antal forskellige temaer, der alle har betyd-
ning for udviklingen af en integreret administration af de ydre grænser, og hvor der er rum for
forbedringer. Heraf kan følgende fremhæves:
Rådets rolle, særligt at der er behov for at Rådet udformer politiske og strategi-
ske retningslinjer på området
Øget gennemsigtighed, herunder særligt at nationale myndigheder støtter Fron-
tex’ arbejde med risikoanalyser
En styrkelse af samarbejdet mellem medlemsstaternes nationale grænsemyn-
digheder
Krav til kandidatlande
Fremme af samarbejdet på tværs af de ydre grænser med nabolande og/eller
regioner
Fremme af operativt og konsulært samarbejde
Det understreges i forslaget, at ansvaret for kontrollen af de ydre grænser forbliver med-
lemsstaternes eget, men at byrdefordeling på området er nødvendig.
Det bemærkes, at strategien alene udgør et uformelt papir, der løbende kan justeres efter
behov og tjene som vejledning for medlemsstaterne.
Rådskonklusionerne er generelt meget bredt formuleret. Det konstateres, at for at opnå en
succesfuld integreret grænseforvaltning må man arbejde på tre områder: fælles lovgivning
(Schengen Grænsekodeks nævnes blandt andet), operationelt samarbejde (særligt via det
europæiske grænseagentur, Frontex), og princippet om solidaritet (den kommende fond for
ydre grænser nævnes).
Herudover indeholder rådskonklusionerne en definition af begrebet ”integrated border ma-
nagement”, som ofte benyttes til at beskrive den vision, som EU ønsker at opnå med det fæl-
les grænsesamarbejde (Schengen). I forlængelse af denne definition opfordres medlems-
landene af Frontex blandt andet til at arbejde for en mere ensartet grænsekontrol, blandt an-
det gennem fælles risikoanalyser, at udbygge regionalt samarbejde, og medlemsstaterne op-
fordres blandt andet til at bidrage til fælles operationer og indsatser med medarbejdere og
udstyr. Der opfordres desuden til at forbedre samarbejde mellem nationale parter for at be-
kæmpe grænseoverskridende kriminalitet og ulovlig indvandring.
Side 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0018.png
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Strategien
og rådskonklusionerne
fremstår i vid udstrækning som en sammenskrivning af og
en strategisk overbygning på EU’s allerede fastsatte prioriteter på området, hvorfor spørgs-
målet om gældende dansk ret ikke er relevant.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at tiltag til forbedring af kontrollen ved de ydre grænser gives en høj prio-
ritet. Regeringen kan på den baggrund tilslutte sig udformningen af en formel strategi på om-
rådet
og støtter vedtagelsen af rådskonklusioner om en integreret forvaltning af de ydre
grænser.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der er generelt støtte til strategien fra medlemsstaterne.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS),
senest
den 16. november 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et udkast til en strategi
samt om vedtagelse af rådskonklusioner,
har nær-
hedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Formandskabets forslag til en strategi
og rådskonklusioner
for administrationen af de ydre
grænser har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbruger-
beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da der er tale om et overordnet politisk
strategipapir, der i vidt omfang består af en sammenskrivning og præcisering af EU’s allere-
de fastsatte prioriteter.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg
og
Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. ok-
tober 2006.
Side 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0019.png
Dagsordenspunkt 20): Meddelelse om styrkelse af de maritime grænser i EU
Nyt notat.
Resumé:
Som et led i EU’s bestræbelser på at styrke grænsekontrollen forventes Kommissionen på
rådsmødet at præsentere en meddelelse om styrkelse af kontrollen af EU’s maritime græn-
ser. Meddelelsen foreligger ikke endnu, men forventes at fokusere på operationelt og prak-
tisk samarbejde samt på de forhold, der gør sig gældende særligt ved overvågningen af ma-
ritime grænser. Nærhedsprincippet er ikke relevant for meddelelsen, og der er ikke lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen er enig i, at det bør undersø-
ges, hvorledes der sikres en maksimal effektivitet og sammenhæng i forbindelse med be-
vogtningen af de ydre maritime grænser i EU.
1. Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) vedtog den 15.-16. december 2005 en samlet migrationsstrategi
med prioriterede aktioner med fokus på Afrika og Middelhavsområdet, der indeholder en
lang række prioriterede tiltag fra EU’s side på området.
EU-Middelhavslandene, særligt Spanien og Malta, men også Italien, oplever i øjeblikket et
stigende migrationspres fra Afrika. Middelhavslandene presser på for, at EU skal yde mere
støtte til Middelhavslandene, der grundet deres geografiske placering har en omfattende op-
gave med at bekæmpe ulovlige indvandring og samtidig modtager et stort antal ulovlige ind-
vandrere.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. oktober 2006 blev der vedtaget råds-
konklusioner om blandt andet forstærkning af den sydlige maritime grænse i EU. Kommissi-
onen blev i rådskonklusionerne opfordret til, sammen med Frontex, at identificere de opera-
tionelle tiltag, der kan iværksættes på kort sigt for at sikre Fællesskabet den nødvendige ka-
pacitet til at yde bistand med forebyggelse og forvaltning af krisesituationer på migrationsom-
rådet. Kommissionen blev særligt opfordret til at se på behov og muligheder for at styrke
Frontex, udarbejdelse af retningslinjer for bekæmpelse af migrationsstrømme på åbent hav,
sikre passende modtagelsesforhold og vilkår, når et stort antal tredjelandsstatsborgere for-
søger at indrejse ulovligt, og endelig at undersøge, hvordan man kan benytte databaser til
bedre identifikation af ulovlige indvandrere.
Kommissionen har på den baggrund iværksat udarbejdelsen af en meddelelse for at identifi-
cere tiltag, der kan forbedre forvaltningen af de sydlige maritime grænser.
Kommissionen forventes at fremlægge denne meddelelse i slutningen af november 2006.
Side 19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0020.png
Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. de-
cember 2006 vil præsentere sin meddelelse om forvaltningen af de sydlige maritime græn-
ser.
2. Formål og indhold
Idet meddelelsen ikke foreligger på nuværende tidspunkt, kan indholdet endnu ikke beskri-
ves detaljeret. Det forventes imidlertid, at meddelelsen vil indeholde forslag til kortsigtede og
langsigtede tiltag for at sikre en effektiv og sammenhængende grænsekontrol ved de ydre
maritime grænser.
På kort sigt forventes det, at meddelelsen vil fokusere på en styrkelse af det fælles europæi-
ske grænseagentur, Frontex, og på en styrkelse af medlemsstaternes kapacitet til at kunne
håndtere det nuværende indvandringspres af søvejen.
På lang sigt forventes det, at der vil blive fremsat flere forskellige forslag. Det forventes, at to
af de væsentligste forslag vil være oprettelsen af et fælles kystpatruljenetværk i Middelhavet
med tredjelande (MEDSEA) samt etableringen af et rader- og satellitbaseret overvågnings-
system af alle ydre grænser i EU. Begge forslag vil udgøre en opfølgning på den samlede
migrationsstrategi fra december 2005 og rådskonklusionerne fra den 5.-6. oktober 2006. An-
gående det radar- og satellitbaserede overvågningssystem forventes det foreslået at afprøve
dette som pilotprojekt i Middelhavsområdet.
Det kan videre eventuelt forventes, at meddelelsen kan indeholde tiltag omkring håndterin-
gen af såkaldt ”mixed flow” indvandring. Det vil sige, hvor indvandringsstrømmen består af
både ulovlige indvandrere og asylansøgere og muligt om bedste praksis i disse situationer.
Videre kan det eventuelt forventes, at meddelelsen vil indeholde tiltag for at sikre en korrekt
implementering af havretskonventionen og andre folkeretlige regler på havretsområdet for at
sikre fortsat overholdelse af disse internationale regler i forbindelse med indvandring ad sø-
vejen.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om en meddelelse, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at de tiltag, der forventes foreslået i meddelelsen, vil kun-
ne få lovgivningsmæssige konsekvenser. Der vil blive taget stilling hertil, når et konkret for-
slag foreligger.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at det bør undersøges, hvorledes der sikres en maksimal effektivitet og
sammenhæng i forbindelse med bevogtningen af de ydre maritime grænser i EU.
Side 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0021.png
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Det forventes, at medlemslandene generelt vil støtte en opfølgning på de i migrationsstrate-
gien fastsatte prioriteter og positivt overveje nye ideer vedrørende bekæmpelse af den ulov-
lige indvandring.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 16. november 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en meddelelse, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen vil ikke have hverken samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbe-
skyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da der er tale om en meddelelse.
Det kan dog ikke udelukkes, at de tiltag, der forventes foreslået i meddelelsen, vil kunne få
statsfinansielle konsekvenser. Der vil blive taget stilling hertil, når et konkret forslag forelig-
ger.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0022.png
Dagsordenspunkt 21): Frontex arbejdsprogram 2007
Nyt notat
Resumé:
EU’s grænseagentur, Frontex, er forpligtet til at fremsende agenturets godkendte arbejds-
program til Europa-Parlamentet og Rådet hvert år. Arbejdsprogrammet for 2007 skal vedta-
ges i Frontex i overensstemmelse med Fællesskabets årlige budgetprocedure og Fælles-
skabets lovgivningsprogram inden for de områder, der er relevante for forvaltning af de ydre
grænser. Arbejdsprogrammet har isoleret set hverken statsfinansielle eller lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark. Regeringen tager Frontex’ orientering af Rådet om arbejds-
programmet for 2007 til efterretning.
1. Baggrund
Det fremgår af artikel 20, stk. 2c af Rådets forordning (EF) Nr. 2007/2004 af 26. oktober
2004 om oprettelse af et europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved
EU-medlemsstaternes ydre grænser, at bestyrelsen i Frontex hvert år inden den 30. sep-
tember, efter at have modtaget Kommissionens udtalelse med et flertal på tre fjerdedele af
sine stemmeberettigede medlemmer, vedtager agenturets arbejdsprogram for det kommen-
de år og sender det til Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen til orientering.
Arbejdsprogrammet for 2007 vil herefter blive inddraget i Fællesskabets årlige budgetproce-
dure og Fællesskabets lovgivningsprogram inden for de områder, der er relevante for for-
valtning af de ydre grænser.
På Frontex’ bestyrelsesmøde den 21. september 2006 fremlagde Frontex udkast til arbejds-
program for 2007 for Frontex’ bestyrelse. Kommissionen havde imidlertid ikke afgivet be-
mærkninger til arbejdsprogrammet på daværende tidspunkt, hvorfor vedtagelsen af arbejds-
programmet blev udskudt. Det forventes, at arbejdsprogrammet vedtages på bestyrelses-
mødet i Frontex den 23. november 2006.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2006 eller et rådsmøde sna-
rest derefter forventes det, at Rådet vil tage fremsendelsen af Frontex’ arbejdsprogram for
2007 til efterretning, og at arbejdsprogrammet siden vil blive inddraget, når EU’s budget skal
vedtages.
2. Formål og indhold
Arbejdsprogrammet vedtages hvert år af Frontex’ bestyrelse som arbejdsplan for agenturet.
Arbejdsprogrammet for 2007 bærer præg af, at Frontex er et forholdsvist nyt agentur, som
kun har været operationel siden oktober 2005. Arbejdsprogrammet for 2007 har derfor fokus
Side 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0023.png
på at videreudvikle den operationelle kapacitet i 2007, særligt at øge kvaliteten og resultater
under hensyntagen til den foranderlige situation ved de ydre grænser.
Af særlige prioriteter for 2007 kan herudover nævnes et øget aktivt og operationelt samar-
bejde med andre institutioner, herunder særligt EUROPOL og INTERPOL, øget samarbejde
med tredjelande, forbedring af Frontex’ analytiske kapacitet og forbedring af Frontex’ reakti-
onskapacitet ved oprettelse af ”Frontex Joint Support Teams” og kommende ”Rapid Border
Intervention Teams.”
Herudover prioriteres blandt andet fokus på optimering af procedurer, herunder de finansielle
procedurer, rekruttering af medarbejdere og styrkelse af ledelsen.
Frontex har i 2007 planlagt en række fælles operationelle indsatser og pilotprojekter både
ved EU’s lande- og lufthavnsgrænser samt maritime grænser.
For så vidt angår landegrænserne planlægges 5-7 fælles indsatser i geografiske områder
baseret på risikoanalyser af ruter for ulovlig indvandring, en fælles indsats med fokus på fal-
ske dokumenter, og 1-2 pilotprojekter om bedste praksis på nærmere udpegede områder.
For så vidt angår de maritime grænser planlægges 6-7 fælles indsatser i geografiske områ-
der baseret på risikoanalyser, fuldførelse af forundersøgelsen om overvågning af de sydlige
maritime grænser i EU og iværksættelsen af pilotprojekter på denne baggrund. Det forven-
tes, at de fælles indsats hovedsageligt vil blive udført i Middelhavsområdet.
For så vidt angår grænserne i lufthavne planlægges 4 fælles operationer baseret på risiko-
analyser. Agenturet vil i det hele taget have stor fokus på risiko- og trusselsanalyser.
Der er herudover planlagt aktiviteter om blandt andet fælles tilbagesendelse af tredjelands-
statsborgere, der opholder sig ulovligt i EU, træning for Frontex Joint Support Teams, træ-
ning for helikopterpiloter og fokus på falske dokumenter, ligesom der er planlagt aktiviteter
inden for forskning og udvikling af teknologi med mere.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om vedtagelse af et arbejdsprogram for Frontex, er spørgsmålet om gældende
dansk ret ikke relevant
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager fremsendelsen af Frontex’ arbejdsprogram for 2007 til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Andre landes holdning er ikke kendt på nuværende tidspunkt.
Side 23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0024.png
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 16. november 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om arbejdsprogrammet, men parlamentet orienteres
herom.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om fremsendelse af et arbejdsprogram til Rådet, har nærhedsprincippet ikke
relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Arbejdsprogrammet for Frontex 2007 vurderes ikke at have samfundsøkonomiske, miljø-
mæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark. Frontex finansie-
res via EU’s budget. Da arbejdsprogrammet indebærer en øget kapacitet og aktivitet, har
Kommissionen foreslået, at budgettet for Frontex forøges fra 11,7 mio. euro i 2006 til 21,2
mio. euro i 2007, svarende til en stigning på godt 80 pct. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s
udgifter. Det endelige budget fastlægges som led i den generelle budgetprocedure vedrø-
rende 2007 mellem Rådet og Parlamentet.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0025.png
Dagsordenspunkt 22): Konklusioner om et mere effektivt og intensiveret lokalt
Schengen-samarbejde i tredjelande
Nyt notat.
Resumé:
Formålet med forslaget til konklusioner om et mere effektivt og intensiveret lokalt Schengen-
samarbejde er at sætte fokus på, hvilke opgaver henholdsvis de centrale visummyndigheder,
repræsentationerne og det siddende formandskab bør påtage sig med henblik på at forbedre
det lokale Schengen-samarbejde i relation til visumudstedelse. Nærhedsprincippet har ikke
betydning for sagen. Konklusionerne har ingen lovgivningsmæssige og statsfinansielle kon-
sekvenser i sig selv. Regeringen er enig i, at det lokale Schengen-samarbejde i tredjelande
bør fungere så effektivt som muligt.
1. Baggrund
Det finske formandskab har den 24. oktober 2006 fremsat forslag til rådskonklusioner om et
mere effektivt og intensiveret lokalt Schengen-samarbejde i tredjelande.
Konklusionerne har ikke form af en retsakt og er efter deres indhold ikke retligt bindende.
Konklusionerne er derfor ikke omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og indre
anliggender.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2006 eller et rådsmøde sna-
rest derefter forventes konklusionerne vedtaget som et a-punkt.
2. Formål og indhold
Formålet med forslaget til konklusioner om et mere effektivt og intensiveret lokalt Schengen-
samarbejde er at sætte fokus på, hvilke opgaver henholdsvis de centrale visummyndigheder,
repræsentationerne og det siddende formandskab bør påtage sig med henblik på at fortsæt-
te arbejdet med at forbedre det lokale Schengen-samarbejde i relation til visumudstedelse.
Konklusionerne skal ses som en konsekvens af resultaterne fra de målrettede missioner fo-
retaget af eksperter fra medlemsstaterne og Kommissionen til henholdsvis Cairo, New Delhi,
Lima og Beijing i 2004 og 2005 med henblik på at kortlægge svagheder og styrker i det loka-
le Schengen-samarbejde.
Der er blandt medlemsstaterne enighed om, at det lokale Schengen-samarbejde har stor be-
tydning for en ensartet anvendelse af fællesskabslovgivningen på visumområdet og for en
ensartet behandling af visumansøgere. Herudover er der enighed om, at især medlemslan-
denes centrale myndigheder spiller en stor rolle i anvendelsen af den fælles visumpolitik.
Side 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0026.png
De centrale nationale myndigheder bør således blandt andet sørge for at styrke informatio-
nen til repræsentationerne om nye regler på området, understrege over for repræsentatio-
nerne vigtigheden af at deltage i lokale møder om Schengen-samarbejdet samt instruere nyt
konsulært personale i regler og praksis for lokalt samarbejde i relation til visumudstedelse.
Herudover bør man lokalt sørge for at afholde møder jævnligt, i hvilken forbindelse der udar-
bejdes referater med henblik på orientering af de centrale myndigheder om tendenser og
problemer, der bør løses i centralt regi.
Endelig bør det siddende formandskab blandt andet bestræbe sig på at organisere sammen
med Kommissionen fælles trænings-seminarer i Bruxelles for medlemsstaternes eksperter
med henblik på træning i anvendelsen af nye regler på visumområdet.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om rådskonklusioner, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at det lokale Schengen-samarbejde i tredjelande bør fungere så effek-
tivt som muligt.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemsstater forventes at tilslutte sig vedtagelsen af konklusionerne.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 16. november 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om rådskonklusioner, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller
forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
Side 26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0027.png
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0028.png
Dagsordenspunkt 23): Forslag til Rådets forordning med henblik på ændring af Rå-
dets forordning nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis stats-
borgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen
over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (Visumforordningen),
(KOM(2006) 84 endelig)
Nyt notat.
Resumé:
Formålet med forslaget er at ændre den eksisterende visumforordning, Rådets forordning nr.
539/2001, med henblik blandt andet på indførelse af visumpligt for statsborgere fra Bolivia
og fritage statsborgere fra seks mikrostater for visumpligt. Der foretages endvidere ændrin-
ger i forhold til flygtninge og skoleelever fra tredjelande lovligt bosat i andre medlemslande.
Vedtagelsen af forslaget har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-
ser. Regeringen tilslutter sig vedtagelsen af forslaget.
1. Baggrund
Kommissionen har den 14. juli 2006 fremsat forslag til Rådets forordning med henblik på
ændring af Rådets forordning nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande,
hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen
over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (Visumforordningen).
Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i artikel 62, stk. 2, litra b, nr. i) i Traktaten
om etablering af Det Europæiske Fællesskab.
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2006 forventes sagen drøf-
tet med henblik på politisk enighed og efterfølgende vedtagelse.
2. Formål og indhold
Formålet med forslaget til ændring af Visumforordningen er først og fremmest at overføre
Bolivia fra bilag II til bilag I, det vil sige indføre visumpligt for bolivianske statsborgere. Dette
foreslås på baggrund af visse europæiske landes oplysninger om et stort antal indrejsende
fra det pågældende land, der imidlertid ikke udrejser efterfølgende.
Herudover foreslås mikrostaterne Antigua og Barbuda, Bahamas, Barbados, Mauritius, Saint
Kitts og Nevis samt Seychellerne overført fra bilag I til bilag II, det vil sige fritagelse fra vi-
sumpligt for statsborgere fra de nævnte stater. Kommissionen har før forslagets fremsættel-
se vurderet de seks stater i forhold til oplysninger om blandt andet migration, økonomi og of-
fentlig orden.
Side 28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0029.png
Endvidere foretages tilpasninger i forordningens tekst med henblik på at fastlægge, for hvilke
personkategorier der kan foretages undtagelser fra visumpligten og omvendt, for hvilke per-
sonkategorier der undtagelsesvis kan kræves visum, herunder i forhold til indehavere af di-
plomatpas, tjenestepas og specialpas.
Endelig fastlægges en pligt for medlemsstaterne til at fritage fra krav om visum alle aner-
kendte flygtninge og statsløse personer med fast ophold i en medlemsstat, og som er i be-
siddelse af et rejsedokument. Medlemsstaterne skal desuden fritage indehavere af et særligt
EU dokument til brug for lokal grænsetrafik for visumpligt. Endvidere skal skoleelever fra
tredjelande i bilag I (visumpligt), bosat i et medlemsland, og som rejser som deltagere i en
skolerejse i selskab med en lærer, fritages fra krav om visum.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslagets gennemførelse har ingen konsekvenser for gældende dansk ret. Forslagets gen-
nemførelse vil kræve ændringer i dansk visumpraksis, herunder en ophævelse af visumplig-
ten for statsborgere fra Antigua og Barbuda, Bahamas, Barbados, Mauritius, Saint Kitts og
Nevis samt Seychellerne og indførelse af visumpligt for statsborgere fra Bolivia.
For så vidt angår fritagelse af krav om visum for alle anerkendte flygtninge og statsløse per-
soner med fast ophold i en medlemsstat er Danmark allerede bundet af Europarådsaftalen
om visumfritagelse for flygtninge af 20. april 1959.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tilslutter sig vedtagelsen af forslaget.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Forslaget forventes vedtaget, om end enkelte lande har udtrykt betænkeligheder både for så
vidt angår visumpligt for bolivianske statsborgere og visumfritagelse for statsborgere fra de
seks mikrostater.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 16. november 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal høres i henhold til artikel 67, stk. 3, i Traktaten om Det Europæiske
Fællesskab, men har endnu ikke afgivet udtalelse i sagen.
Side 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0030.png
8. Nærhedsprincippet
Forslaget til forordning vedrører en ændring af en eksisterende Fællesskabsretsakt, Rådets
forordning nr. 539/2001, og kan derfor alene vedtages af Rådet.
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbruger-
beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0031.png
Dagsordenspunkt 24): Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om EF-
statistikker over migration og international beskyttelse (Statistikforordningen)
(KOM(2005)375 endelig)
Nyt notat.
Resumé:
Formålet med forordningen er at samordne medlemslandenes statistik på migration- og asyl
området med henblik på at kunne udvikle, gennemføre og overvåge udviklingen i medlems-
landene og virkningen af de fælles asyl- og indvandringsregler. Nærhedsprincippet er tilgo-
deset. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Regerin-
gen finder, at det er vigtigt at have sammenlignelige statistikker i EU på udlændingeområdet.
1. Baggrund
Det fremgår af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Thessaloniki den 20. juni 2003, at
der kræves mere effektive mekanismer til indsamling og analyse af oplysningerne om migra-
tion og asyl i EU. Kommissionens handlingsplan af april 2003 indeholder de kort- og mellem-
fristede mål for det statistiske arbejde om migration og asyl. Det fremgår heraf, at Kommissi-
onen har til hensigt at indføre et lovgrundlag for disse statistikker. Endvidere har Europa-
Parlamentet anført i sin beslutning af 6. november 2003, at lovgivning er et nødvendigt
grundlag for udarbejdelsen af omfattende statistikker, som er nødvendige for at udforme en
retfærdig og målrettet migrationspolitik.
Kommissionen har den 14. september 2005 fremsat forslag til forordning om statistikker ved-
rørende migration og international beskyttelse.
Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 285.
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med proceduren for fæl-
les beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. EF-traktatens artikel 251.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2006 forventes der opnået
politisk enighed om forordningen. Forordningen forventes endeligt vedtaget på et senere
rådsmøde.
2. Formål og indhold
Formålet med forordningen er at fastlægge fælles rammer for indsamling og udarbejdelse af
statistik på migration- og asylområdet blandt andet med henblik på at kunne udvikle, gen-
nemføre og overvåge de fælles asyl- og indvandringsregler. Der er i øvrigt et stigende behov
for sammenlignelige migrationsstatistikker i EU og medlemslandene.
En sådan samordning af statistiske oplysninger vil endvidere muliggøre bedre demografiske
og socioøkonomiske oplysninger om ind- og udvandrere. Endvidere vil mere detaljerede op-
Side 31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0032.png
lysninger om ulovlig migration muliggøre en bedre evaluering af politikken til bekæmpelse af
menneskehandel. Socioøkonomiske oplysninger vil muliggøre bedre analyse af spørgsmål
om integrering af ind- og udvandrere og deres deltagelse på arbejdsmarkedet.
Forordningen er i væsentlig grad en kodificering af den allerede eksisterende indsamling af
data, der foregår i forskellige fora under EU (CIREFI og ESTAT) og beror på uformelle afta-
ler. For så vidt angår indsamling af data om opholdstilladelser for tredjelandsstatsborgere er
der ikke tidligere indsamlet data.
Den foreslåede forordning forpligter medlemsstaterne til at udnytte de eksisterende data op-
timalt, således at der kan udarbejdes statistikker, der i så høj grad som muligt er i overens-
stemmelse med de harmoniserede definitioner. Det foreslås imidlertid ikke at pålægge med-
lemsstaterne at indføre helt nye datakilder eller foretage ændringer i de administrative sy-
stemer for indvandring eller asyl. Medlemsstaterne skal begrunde valget af datakilde og for-
klare denne kildes forventede virkninger for graden af overensstemmelse med de harmoni-
serede definitioner. Det første referenceår vil efter forordningsforslaget blive 2008.
I forordningen fastlægges fælles definitioner til brug for indsamlingen og udarbejdelsen af
definitioner (artikel 2), og hvilke statistikker der skal indberettes til Eurostat. Der skal blandt
andet indberettes statistikker om indvandrere (artikel 3), om asylansøgninger (artikel 4),
nægtelse af indrejse og om ulovligt ophold (artikel 5), tredjelandsstatsborgeres ophold (arti-
kel 6) og tredjelandsstatsborgeres tilbagevenden (artikel 7).
Forordningen fastlægger nærmere, hvilke oplysninger der skal indsamles, herunder nationa-
litet, alder og køn. Statistikkerne baseres på en række nærmere angivne nationale datakil-
der, herunder registre over populationen af fysiske personer, i overensstemmelse med nati-
onal lovgivning. Artikel 2 (4) fastlægger, at hvor definitionerne henviser til retsakter, der ikke
er gældende for en eller flere medlemsstater, da er medlemsstaten ikke fritaget for at levere
oplysningerne. Medlemsstaten skal i så fald levere sammenlignelige statistiske oplysninger i
overensstemmelse med eksisterende lovmæssige og administrative procedurer. Statistik-
kerne skal være karakteriseret ved upartiskhed, pålidelighed, objektivitet, videnskabelig uaf-
hængighed, omkostningseffektivitet og de statistiske oplysningers fortrolighed.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der findes ikke dansk lovgivning, der samordner medlemslandenes statistik på migration- og
asylområdet. Forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at det er vigtigt at have sammenlignelige statistikker i EU på udlændinge-
området.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Blandt de øvrige medlemslande er der generel opbakning til forslaget.
Side 32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0033.png
6. Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS) forud for rådsmødet den 4.-5. december 2006. Amnesty International har i
den forbindelse anført, at man umiddelbart bifalder ideen med at samordne medlemslande-
nes statistik på migrations- og asylområdet.
7. Europa-Parlamentet
Forslaget skal vedtages ved fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet i henhold til
EF-traktatens art. 251.
Der pågår forhandlinger mellem Europa-Parlamentet og Rådet med henblik på indgåelse af
en mulig 1. læsningsløsning.
8. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt. Der findes på nuværende tids-
punkt mange forskellige statistiske definitioner og begreber vedrørende migration. Det er
derfor ikke muligt at udarbejde sammenlignelige migrationsstatistikker. Målsætningen for den
foreslåede forordning, nemlig systematisk udarbejdelse af harmoniserede EF-statistikker om
international migration og asyl, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne in-
dividuelt og kan derfor bedre gennemføres på fælleskabsplan
Regeringen tilslutter sig Kommissionens vurdering.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbruger-
beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0034.png
Dagsordenspunkt 25): Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at ind-
lede forhandlinger om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og
Moldova om lempelse af reglerne for udstedelse af korttidsvisa
*
Nyt notat.
Resumé:
Kommissionens henstilling til Rådet indeholder forslag til rådsafgørelse om bemyndigelse af
Kommissionen til at føre forhandlinger med Moldova med henblik på indgåelse af en aftale
om visumlempelser mellem Fællesskabet og Moldova. Rådsafgørelsen har ingen lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark deltager som følge af forbehol-
det ikke i vedtagelsen af forslaget. Regeringen er positiv over for vedtagelsen af forhand-
lingsmandatet.
1. Baggrund
Kommissionen forventes den 28. november 2006 at fremsætte forslag til en henstilling til
Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger (forhandlingsmandatet)
om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Moldova om lempelse af
reglerne for udstedelse af korttidsvisa.
Kommissionens forslag til forhandlingsmandat forventes fremsat med hjemmel i EF -
traktatens afsnit IV, artikel 62, nr. 2, litra b, nr. ii, sammenholdt med artikel 300, stk. 1.
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den. 4-5. december 2006 eller på et rådsmøde
snarest herefter forventes henstillingen om et forhandlingsmandat vedtaget.
2. Formål og indhold
Fællesskabet traf den 22. maj 2006 beslutning om undertegnelse af den første visumlempel-
sesaftale med et tredjeland, Rusland. Der arbejdes nu mod at træffe beslutning om at påbe-
gynde forhandlinger om sådanne aftaler med yderligere relevante lande. Rådet og Kommis-
sionen har i den forbindelse tilkendegivet, at en forenkling af visumudstedelsesprocedurerne
*
En beslutning om vedtagelse af et forhandlingsmandat til Kommissionen skal træffes helt eller delvist
med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten,
finder derfor anvendelse.
Side 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0035.png
for statsborgere fra tredjelande, der er omfattet af visumpligt, kan øge mulighederne for at
fremme kontakt mellem EU og nabolande, og at beslutningen om at påbegynde forhandlin-
ger om sådanne aftale må træffes fra sag til sag, idet der tages hensyn til EU’s samlede for-
bindelser til kandidatlande, lande med et europæisk perspektiv og lande, der er omfattet af
den europæiske naboskabspolitik, samt strategiske partnerlande.
Rådsafgørelsen vedrørende en visumlempelsesaftale med Moldova forventes at have tre
formål:
1. at Rådet bemyndiger Kommissionen til at forhandle med Moldova med henblik på at
indgå en bilateral aftale om lempelse af reglerne for udstedelse af korttidsvisa,
2. at Rådet udpeger et særligt udvalg, der skal bistå Kommissionen med opgaver, og
at denne i overensstemmelse med traktaten fører disse forhandlinger på det Euro-
pæiske Fællesskabs vegne, og
3. at Rådet udsteder forhandlingsdirektiver for Kommissionen.
Aftalen skal alene omfatte korttidsvisa, det vil sige visa til ophold på ikke over tre måneder i
Schengen-området, og aftalen skal holde sig inden for rammerne af de eksisterende Schen-
gen-regler. En eventuel aftale vil endvidere ikke ændre på muligheden for at give afslag på
visum og på muligheden for at udøve kontrol ved grænsen og foretage en eventuel afvis-
ning.
Udkast til forhandlingsmandat forventes at indeholde følgende emner:
-
-
-
-
Visumgebyrer
Enklere procedure for udstedelse af visa til visse persongrupper, herunder mulighed
for udstedelse af visa til flere indrejser
Kortere og fælles frister for sagsbehandling
Visumfritagelse for indehavere af diplomatpas i forbindelse med deltagelse i officielle
møder og forhandlinger, under forudsætning af sikkerhed og integritet i landets ord-
ning for udstedelse af disse pas.
Det forventes endvidere at fremgå af udkastet til mandat, at en aftale skal tage højde for den
særlige stilling, som Danmark, Storbritannien, Irland, Island og Norge har, og at en eventuel
aftale mellem EU og Moldova bør indeholde en fælles erklæring om det ønskelige i, at de
nævnte lande hver for sig indgår en tilsvarende bilateral aftale med Moldova. En sådan er-
klæring indebærer ikke en juridisk forpligtelse for hverken Moldova eller de pågældende lan-
de til at indgå en bilateral aftale.
Indgåelsen og gennemførelsen af en aftale om visumlempelser kædes sammen med indgå-
elsen og gennemførelsen af en tilbagetagelsesaftale imellem EU og Moldova.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vedtagelse af rådsafgørelsen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da afgørelsen er
omfattet af Danmarks forbehold på området for retlige og indre anliggender. En eventuel se-
Side 35
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0036.png
nere indgåelse af en fællesskabsaftale om visumlempelser har derfor heller ingen lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser for Danmark.
En eventuel indgåelse af en tilsvarende bilateral visumlempelsesaftale mellem Moldova og
Danmark forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for vedtagelsen af forhandlingsmandatet.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådsafgørelsen.
6. Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPIAS).
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om forhandlingsmandatet til Kommissionen.
8. Nærhedsprincippet
Medlemsstaterne kan alene opnå en ensartet aftale med Moldova om visumlempelser via en
fællesskabsaftale. Nærhedsprincippet ses derfor overholdt.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af rådsafgørelsen har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljø-
mæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da afgørelsen er
omfattet af forbeholdet på området for retlige og indre anliggender.
En eventuel indgåelse af en bilateral aftale mellem Danmark og Moldova ventes ikke at ville
få hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttel-
sesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Forud for rådsmøderne (retlige og indre anliggender) henholdsvis den 24. juli og den 5.-6.
oktober 2006 blev Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og In-
Side 36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tegrationspolitik orienteret om spørgsmålet vedrørende Rådets opfordring til Kommissionen
om at fremlægge udkast til forhandlingsmandat med henblik på indgåelse af aftaler om tilba-
getagelse og visumlempelser med Moldova.
Side 37
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0038.png
Dagsordenspunkt 26): Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at ind-
lede forhandlinger om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og
Moldova om tilbagetagelse
Nyt notat.
Resumé:
Kommissionens henstilling til Rådet indeholder forslag til rådsafgørelse om bemyndigelse af
Kommissionen til at føre forhandlinger med Moldova med henblik på indgåelse af en aftale
om tilbagetagelse mellem Fællesskabet og Moldova. Rådsafgørelsen har ingen lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark deltager som følge af forbehol-
det ikke i vedtagelsen af forslaget. Regeringen er positiv over for vedtagelsen af forhand-
lingsmandatet.
1. Baggrund
Kommissionen ventes sidst i november 2006 at fremsætte forslag til en henstilling til Rådet
om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger (forhandlingsmandat) om ind-
gåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Moldova om tilbagetagelse.
Kommissionens forslag til forhandlingsmandat forventes fremsat med hjemmel i EF-
traktatens afsnit IV, artikel 63, nr. 3, litra b), sammenholdt med artikel 300, stk. 1.
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2006 eller på et rådsmøde
snarest herefter forventes henstillingen om et forhandlingsmandat vedtaget.
2. Formål og indhold
Rådsafgørelsen vedrører bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Moldova om indgåelse af en tilbagetagelsesaftale mellem Fællesskabet og Moldova.
En
beslutning om vedtagelse af et forhandlingsmandat til Kommissionen skal træffes helt eller delvist
med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten,
finder derfor anvendelse.
Side 38
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0039.png
Hensigten med en tilbagetagelsesaftale mellem Fællesskabet og Moldova er, at parterne
indgår bindende forpligtelser om tilbagetagelse af ege statsborgere og – under visse om-
stændigheder – tredjelandsstatsborgere samt statsløse personer, som ikke eller ikke længe-
re opfylder betingelserne for indrejse, tilstedeværelse eller ophold på de kontraherende par-
ters område.
Endvidere er det hensigten, at en tilbagetagelsesaftale mellem Fællesskabet og Moldova
skal indeholde forpligtelser vedrørende rammerne og vilkårene, herunder vedrørende udste-
delse af rejsedokumenter og beviser for nationalitet, for gennemførelsen af tilbagetagelse af
de omhandlede personer.
Der lægges op til, at der til fællesskabsaftalen om tilbagetagelse knyttes en erklæring om det
ønskelige i, at Danmark og Moldova indgår en tilsvarende bilateral tilbagetagelsesaftale.
Indgåelsen og gennemførelsen af en aftale om tilbagetagelse kædes sammen med indgåel-
sen og gennemførelsen af en visumlempelsesaftale mellem Fællesskabet og Moldova.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vedtagelsen af rådsafgørelsen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da afgørelsen
er omfattet af Danmarks forbehold på området for retlige og indre anliggender. En eventuel
senere indgåelse af en fællesskabsaftale om tilbagetagelse har derfor heller ingen lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser for Danmark.
En eventuel indgåelse af en tilsvarende bilateral tilbagetagelsesaftale mellem Moldova og
Danmark forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for vedtagelsen af forhandlingsmandatet.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådsafgørelsen.
6. Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS).
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om forhandlingsmandatet til Kommissionen.
Side 39
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324543_0040.png
8. Nærhedsprincippet
Medlemsstaterne kan alene opnå en ensartet aftale med Moldova om tilbagetagelse via en
fællesskabsaftale. Nærhedsprincippet ses derfor overholdt.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af rådsafgørelsen har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljø-
mæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da afgørelsen er
omfattet af forbeholdet på området for retlige og indre anliggender.
En eventuel indgåelse af en bilateral aftale mellem Danmark og Moldova ventes ikke at ville
få hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttel-
sesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Forud for rådsmøderne (retlige og indre anliggender) henholdsvis den 24. juli og den 5.-6.
oktober 2006 blev Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og In-
tegrationspolitik orienteret om spørgsmålet vedrørende Rådets opfordring til Kommissionen
om at fremlægge udkast til forhandlingsmandat med henblik på indgåelse af aftaler om tilba-
getagelse og visumlempelser med Moldova.
Side 40