Europaudvalget 2006-07
2768 - RIA Bilag 4
Offentligt
335323_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale Kontor
2006-3061/1-0025
CDH42005
REDEGØRELSE
for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2006 for så vidt angår sager
inden for Justitsministeriets, Integrationsministeriet og Forsvarsministeriets ansvarsområ-
der
Henvisningerne til dagsordenspunkterne svarer til den systematik, der er anvendt i de aktuelle
notater til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.
Dagsordenspunkt 1: Midtvejsevaluering af Haag-programmet – for så vidt angår Justits-
ministeriets område
Der blev vedtaget en række rådskonklusioner vedrørende midtvejsevalueringen af Haag-pro-
grammet.
I rådskonklusionerne hilser Rådet bl.a. de opnåede fremskridt på RIA-området velkommen, men
peger dog også på, at der på nogle områder ikke er opnået tilstrækkelige fremskridt. Rådet opstil-
ler en række prioriteter, som bl.a. er videreudvikling af det strafferetlige og civilretlige samar-
bejde, styrkelse af politisamarbejdet, bekæmpelse af terrorisme og organiseret kriminalitet, styr-
kelse af den eksterne RIA-dimension samt udvikling af den nye generation af Schengensystemet
(SIS II) og udvidelsen af Schengen-området med de ”nye” medlemsstater.
Det anføres endvidere i rådskonklusionerne, at den nuværende handlingsplan på RIA-området
skal opdateres under det tyske og kommende formandskaber.
Herudover anføres det bl.a. i rådskonklusionerne, at den procedure for beslutningstagning, som i
dag anvendes på RIA-området, ikke altid bidrager til at sikre en effektiv beslutningstagning. Rå-
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det (retlige og indre anliggender) vil fortsætte med at overveje spørgsmålet. Det bemærkes i den
forbindelse, at der på rådsmødet var stor modstand mod at anvende TEU artikel 42 (om søjle-
spring), og rådskonklusionerne indeholder ingen beslutning herom.
Endelig kan det nævnes, at der med rådskonklusionerne bl.a. opstilles et krav om et mere grun-
digt forarbejde forud for fremsættelse af forslag til nye instrumenter, ligesom det understreges, at
der skal ske en korrekt implementering af vedtagne tiltag inden for den fastsatte tidsfrist. I til-
knytning hertil lægges der op til, at der skal ses nærmere på mulighederne for at indføre nye eva-
lueringsmekanismer.
Dagsordenspunkt 2: Rammeafgørelse om den europæiske straffedom og overførelse af
domfældte mellem EU-medlemsstaterne (den europæiske fuldbyrdelsesordre)
Der blev ikke opnået politisk enighed om udkastet til rammeafgørelsen, idet et medlemsland ikke
kunne acceptere formandskabets kompromisforslag. Det pågældende medlemsland fastholdt så-
ledes, at fuldbyrdelsesstaten ikke skal være forpligtet til at overtage den domfældtes afsoning af
en frihedsstraf, hvis fuldbyrdelsesstaten finder, at dette ikke vil tjene et socialt rehabiliterings-
formål. Herudover kunne det pågældende medlemsland ikke acceptere, at overførelse kan ske
uden den domfældtes samtykke.
Dagsordenspunkt 3: Proceduremæssige rettigheder i straffesager
Rådet drøftede spørgsmålet om, hvorvidt en regulering af området bør finde sted i form af en
rammeafgørelse eller i form af et ikke-bindende instrument. Der blev ikke opnået enighed her-
om. Sagen vil derfor skulle drøftes på ny under det kommende tyske formandskab.
Dagsordenspunkt 4: Rammeafgørelse om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse
med det politimæssige og strafferetlige samarbejde
Formandskabet gav en kort status for forhandlingerne om udkastet til rammeafgørelse om be-
skyttelse af personoplysninger i forbindelse med det politimæssige og strafferetlige samarbejde.
Dagsordenspunkt 5: Gennemførelse af Schengen-reglerne
Der blev vedtaget en række rådskonklusioner vedrørende Schengen-informationssystemet og
udvidelsen af Schengen-området.
Det centrale i rådskonklusionerne er, at der gives grønt lys for det såkaldte SISone4all-projekt,
som indebærer, at de nye medlemslande – som en midlertidig løsning – kobles op på det eksiste-
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rende Schengen-informationssystem (SIS 1+) med henblik på så hurtigt som muligt at kunne
deltage i Schengen-samarbejdet med ophævelse af den indre grænsekontrol.
Det fremgår i den forbindelse bl.a af rådskonklusionerne, at Rådet opfordrer formandskabet til at
tilrettelægge evalueringen af de nye medlemsstaters anvendelse af Schengen-reglerne således, at
Rådet, såfremt Schengen-reglerne anvendes tilfredsstillende, inden udgangen af 2007 vil kunne
træffe afgørelser med henblik på ophævelsen af kontrollen ved de indre grænser for så vidt angår
land- og søgrænserne fra januar 2008 og luftgrænserne senest i marts 2008. Rådet noterer sig
endvidere, at det kan blive nødvendigt at træffe særskilte afgørelser om ophævelsen af de indre
grænser i forhold til visse nye medlemsstater, der ikke måtte være klar til at anvende Schengen-
reglerne som helhed fra samme dato som de øvrige medlemsstater.
Rådet noterer sig herudover bl.a., at de nye medlemsstater skal være integreret i det eksisterende
Schengen-informationssystem (SIS1+) senest medio oktober 2007, således at evalueringen af
disse medlemsstaters anvendelse af SIS kan påbegyndes i november 2007.
Endelig kan det nævnes, at Rådet i rådskonklusionerne bekræfter den enighed, der er opnået om
retsakterne vedrørende oprettelse, drift og brug af anden generation af Schengen-
informationssystemet (SIS II), og opfordrer de lande, som har parlamentariske forbehold (dette
gælder bl.a. Danmark) i forhold til retsakterne, til at hæve disse. Rådet opfordrer desuden Kom-
missionen til at fremlægge en revideret tidsplan for SIS II.
Dagsordenspunkt 6: Status for EU’s indsats mod terrorisme
Rådet blev orienteret om en række tiltag som led i EU’s indsats mod terrorisme. EU’s anti-
terrorkoordinator, Gijs de Vries, gav herunder sin halvårlige afrapportering.
Herudover tog Rådet rapporten om gennemførelsen af strategien og handlingsplanen for bekæm-
pelse af radikalisering og rekruttering af terrorister til efterretning. Rådet vedtog en række strate-
giske anbefalinger udarbejdet af Terrorismearbejdsgruppen. Endelig blev Rådet orienteret om
Terrorismearbejdsgruppens arbejde.
Dagsordenspunkt 7: Fremtidens Europol
Der blev – som følge af et forbehold fra et medlemsland – ikke vedtaget rådskonklusioner om
Europols fremtid. Det er dog forventningen, at det pågældende forbehold vil blive hævet i løbet
af kort tid.
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 8: EU’s handlingsplan om bekæmpelse og forebyggelse af menneskehan-
del
Rådet godkendte det fremlagte dokument vedrørende EU’s handlingsplan om bekæmpelse og
forebyggelse af menneskehandel.
Dagsordenspunkt 9: Rapport om gennemførelse af strategien for den eksterne dimension af
RIA-samarbejdet
Rådet noterede sig afrapporteringen vedrørende gennemførelse af strategien for RIA-politikkens
eksterne dimension.
Dagsordenspunkt 10: Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske Unions Agentur
for Grundlæggende Rettigheder og Rådets afgørelse om bemyndigelse af Den Europæiske
Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder til at udføre opgaver på de områder, der
er nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union
Rådet nåede til enighed om de udestående spørgsmål. Der var opbakning til det kompromisfor-
slag, som formandskabet havde fremlagt, herunder at de enkelte medlemslande og fællesskabets
institutioner frivilligt kan vælge, om de for deres vedkommende vil give Agenturet kompetence
på området for politimæssigt og strafferetligt samarbejde inden for søjle 3. Med forbehold for
Europa-Parlamentets udtalelse, som endnu ikke forelå, var der således politisk enighed om for-
slaget. Agenturet forventes på den baggrund oprettet i begyndelsen af 2007.
Dagsordenspunkt 11: (Evt.) Henstilling fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse af
Kommissionen til at føre forhandlinger med Europarådet om en aftale om samarbejde
mellem Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder og Europarådet
- Udgået
Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for
et kommende rådsmøde.
Dagsordenspunkt 12: (Evt.) Rådets afgørelse om et særprogram om grundlæggende ret-
tigheder og unionsborgerskab for perioden 2007-2013 som en del af det generelle program
om grundlæggende rettigheder og retfærdighed
Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for
et kommende rådsmøde.
-
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
335323_0005.png
Dagsordenspunkt 13: (Evt.) EU-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser (ROM I)
*
- Udgået
Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for
et kommende rådsmøde.
Dagsordenspunkt 14: Rådets forordning om oprettelse af et instrument for beredskab og
hurtig indsats i katastrofesituationer af 26. april 2005 (”det finansielle beredskabsinstru-
ment”)
Der blev på rådsmødet ikke opnået enighed om det udestående spørgsmål vedrørende fælles-
skabsfinansiering af flytransport og andre ressourcer til katastrofeområder inden for rammen af
det finansielle beredskabsinstrument på civilbeskyttelsesområdet. Der var enighed om at fortsæt-
te drøftelserne for at opnå enighed inden udgangen af 2006.
Efterfølgende er der på rådsmødet (GAERC) den 11. december 2006 opnået enighed i sagen.
Dagsordenspunkt 15: SISNET-budget for 2007
Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for
et kommende rådsmøde.
*
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet
til Amsterdam-traktaten finder derfor anvendelse.
-
5
-