Europaudvalget 2006-07
2769 - konkurrenceevne
Offentligt
1453566_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15717/06 (Presse 337)
PRESSEMEDDELELSE
2769. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 4. december 2006
Formand
Mauri PEKKARINEN
Finlands handels- og industriminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6715/6219 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
15717/06 (Presse 337)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453566_0002.png
4.XII.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om strategiske prioriteter for
innovation
på EU-plan.
Rådet vedtog også sin fælles holdning om forenkling af nominelle mængder for færdigpakkede
produkter.
15717/06 (Presse 337)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453566_0003.png
4.XII.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EF-TOLDKODEKS............................................................................................................................. 6
INNOVATIONSPOLITIK OG KONKURRENCEEVNE -
Rådets konklusioner
.............................. 8
BEDRE LOVGIVNING .................................................................................................................... 16
FORBRUGERKREDITAFTALER ................................................................................................... 17
EVENTUELT .................................................................................................................................... 18
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Euro-Middelhavs-aftalen om luftfart med Marokko ............................................................................................. 19
DET INDRE MARKED
Nominelle mængder for færdigpakkede produkter................................................................................................ 19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
15717/06 (Presse 337)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453566_0004.png
4.XII.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marc VERWILGHEN
Den Tjekkiske Republik:
Robert SZURMAN
Danmark:
Bendt BENDTSEN
Tyskland:
Brigitte ZYPRIES
Joachim WUERMELING
Estland:
Tiit NABER
Grækenland:
Spyros EFSTATHOPOULOS
Ioannis ICONOMOU
Spanien:
Alberto NAVARRO
Frankrig:
François LOOS
Irland:
Michael AHERN
Italien:
Luigi NICOLAIS
Cypern:
Efstathios HAMBOULLAS
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel
og videnskabspolitik
Viceminister, Industri- og Handelsministeriet
Økonomi- og erhvervsminister
Forbundsjustitsminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Specialsekretær, Udviklingsministeriet
Statssekretær, Udviklingsministeriet
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Minister med ansvar for industrispørgsmål
Viceminister, Ministeriet for erhvervspolitik, handel og
beskæftigelse, med særligt ansvar for handelsspørgsmål
Minister for reform og fornyelse i den offentlige
forvaltning
Statssekretær eller direktør, Departementet for Offentlige
Arbejder, Ministeriet for Kommunikation og Offentlige
Arbejder
Statssekretær, Økonomiministeriet
Økonomiminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Økonomi- og
Transportministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for udenrigshandel
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Letland:
Kaspars GERHARDS
Litauen:
Vytas NAVICKAS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Géza EGYED
Malta:
Theresa CUTAJAR
Nederlandene:
Karien van GENNIP
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
15717/06 (Presse 337)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453566_0005.png
4.XII.2006
Polen:
Marcin KOROLEC
Portugal:
Hugo SOBRAL
Slovenien:
Andrej VIZJAK
Slovakiet:
Jozef HABÁNIK
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Antti PAASIVIRTA
Sverige:
Sten TOLGFORS
Jöran HÄGGLUND
Det Forenede Kongerige:
Malcolm WICKS
Viceøkonomiminister, understatssekretær,
Økonomiminister
Mertens-Gruppen
Økonomiminister
Statssekretær, Uddannelsesministeriet
Handels- og industriminister
Politisk statssekretær, Ministeriet for Handel og Industri
Handelsminister
Statssekretær, Erhvervs- og Energiministeriet
Viceenergiminister
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Markos KYPRIANOU
Charlie MCCREEVY
László KOVÁCS
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Nina RADEVA
Rumænien:
Anton ANTON
Viceminister for økonomi og energi
Formand, ANCS
15717/06 (Presse 337)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453566_0006.png
4.XII.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EF-TOLDKODEKS
Rådet havde en orienterende debat om et forslag til modernisering af EF-toldkodeksen med henblik
på at opstille politiske retningslinjer for det fremtidige arbejde (14776/1/06).
Ved debattens afslutning opsummerede formanden hovedpunkterne:
"1.
Samlet kontaktpunkt
Delegationerne gik generelt ind for, at der oprettes et kontaktpunkt, som samler de administrationer,
der er involveret i import og eksport af varer, og fandt, at disse spørgsmål skulle fremmes både på
teknisk og politisk plan.
Under drøftelsen understregede mange delegationer, at:
toldmyndighederne bør indtage en førende og koordinerende rolle i forbindelse med udvikling
og drift af det samlede kontaktpunkt
det samlede kontaktpunkt skal gennemføres gradvis
Kommissionen skal spille en aktiv rolle som koordinator mellem medlemsstaterne og mellem
dens tjenestegrene og medlemsstaterne
Kommissionen skal følge initiativet op og regelmæssigt aflægge rapport.
Centraliseret toldklarering
2.
Delegationerne støttede bredt centraliseret toldklarering som et centralt instrument for forenkling og
modernisering af toldunionen, der kan give EU's erhvervsliv store konkurrencefordele.
Formanden bemærkede imidlertid, at gennemførelsen af dette koncept kræver mere arbejde, navnlig
med hensyn til fordelingen af nationale andele af egne indtægter og momsaspekterne, for at finde
løsninger på disse politisk vigtige spørgsmål.
Desuden understregede nogle delegationer, at der bør ses nærmere på styrket brug af selvevaluering
i toldprocedurer.
15717/06 (Presse 337)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.XII.2006
3.
Toldrepræsentation
Delegationerne anerkendte, at betingelserne for toldrepræsentation skal være i overensstemmelse
med principperne bag det indre marked. Formandskabet noterede sig, at en detaljeret samlet løsning
på spørgsmålet vil kræve yderligere drøftelser."
For et år siden vedtog Kommissionen et forslag
(15380/05)
til et udkast til forordning, som
fastsætter nye generelle regler og toldprocedurerne for varer, der handles mellem Fællesskabet og
tredjelande. Formålet med forordningen er at erstatte den eksisterende fællesskabstoldkodeks, der
stammer fra 1992, med henblik på at tilpasse den til ændringer i det miljø, hvor den internationale
handel foregår. Det behandler spørgsmål om kravene til de elektroniske rammer for told og handel,
forenkling af toldbestemmelserne og toldmyndighedernes ændrede opgaver.
15717/06 (Presse 337)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453566_0008.png
4.XII.2006
INNOVATIONSPOLITIK OG KONKURRENCEEVNE -
Rådets konklusioner
Rådet havde en orienterende debat om en bredt funderet innovationsstrategi for EU og vedtog
følgende konklusioner, der skal forelægges for Det Europæiske Råd i december til godkendelse:
"EN BREDT FUNDERET INNOVATIONSSTRATEGI: STRATEGISKE
PRIORITETER FOR INNOVATION PÅ EU-PLAN
Innovation spiller en helt afgørende rolle for Europas evne til at reagere effektivt på de udfordringer
og muligheder, som den globale økonomi byder på, og andre store udfordringer, bl.a.
klimaændringer. Alle former for innovation, herunder ikke-teknologisk innovation, skal være
omfattet. I den forbindelse minder Rådet om Det Europæiske Råds anmodning om en bredt funderet
innovationsstrategi på forårsmødet i 2006, om konklusionerne i rapporten fra den uafhængige
ekspertgruppe på højt plan (med Esko Aho som formand) med titlen "Creating an innovative
Europe" fra januar 2006
1
og om den enighed, som stats- og regeringscheferne opnåede i Lahti om at
for holde sig strategisk til innovation med et stærkt fokus på en række nøgleforanstaltninger. Rådet
hilser Kommissionens meddelelse "Viden i praksis: en bredt funderet innovationsstrategi for EU"
2
og Kommissionens meddelelse "Et innovationsvenligt og moderne EU"
3
velkommen.
Rådet har følgende opfattelse:
støtte til innovation er
en afgørende del af Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse,
og den fortjener en fast plads på EU's dagsorden vedrørende konkurrenceevne;
de offentlige politikker bør udformes således, at de skaber et stærkt incitament til innovation.
En innovationspolitik bør ses som
et sæt instrumenter.
Disse tager sigte på at forbedre
adgangen til finansiering til støtte for innovation, på at skabe et innovationsvenligt
regelkompleks og en efterspørgsel efter innovation samt på at styrke de aktiviteter i
institutionerne, der er relevante for innovation, herunder forbindelserne mellem
forskningsinstitutionerne og erhvervslivet;
1
2
3
http://www.europa.eu.int/invest-in-research/action/2006_ahogroup_en.htm.
12940/06 COMPET 239 RECH 219 EDUC 171 ECOFUN 293 SOC 411 ENV 468
ENER 211 TELECOM 81 MI 164 IND 64 MAP 13.
14065/06.
8
15717/06 (Presse 337)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.XII.2006
generelle rammebetingelser for innovation spiller en afgørende rolle, navnlig for SMV'er. Et
indre marked, konkurrence
og et
regelkompleks,
der er baseret på klare og konsekvente
regler, er en forudsætning for en bredt funderet innovationsstrategi. Et bindende tilsagn om
fuld gennemførelse og udvikling af reglerne for det indre marked er derfor af stor betydning.
Dette skal omhyggeligt følges op i Kommissionens analyse af det indre marked. Desuden
støtter EU's konkurrenceregler innovation, da de er med til at øge virksomhedernes incitament
til innovation. Et fuldt tilsagn om gennemførelse af dagsordenen vedrørende bedre lovgivning
er også nødvendigt;
de særlige forhold i medlemsstaterne inden for rammerne af de nationale Lissabon-
reformprogrammer kræver
overordnede og alligevel skræddersyede
politikforanstaltninger på nationalt plan vedrørende innovation.
Disse bør bl.a. omfatte
uddannelse, forskning, iværksætterkultur og fremme af innovationskultur. Navnlig skal
uddannelsessystemerne på alle passende niveauer klare nye udfordringer ved at sikre, at der i
tilstrækkeligt omfang tilbydes nøglekvalifikationer til støtte for innovation ;
Fællesskabets finansiering til støtte for innovation (navnlig syvende rammeprogram for
forskning og rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation (2007-2013)) og de
specifikke initiativer til støtte for innovation (f.eks. Europe Innova og Pro Inno Europe,
herunder initiativer til en klyngealliance, i2010, osv.), der finansieres af Kommissionen, er
vigtige elementer i den bredt funderede innovationsstrategi. Rådet opfordrer alle
medlemsstaterne til at gå aktivt ind i arbejdet under disse programmer for at realisere deres
fulde potentiale;
innovationspolitikken omfatter typisk horisontale emner og er sammensat af forskellige
offentlige politikker, og den kræver derfor en
effektiv styring.
Kommissionen opfordres til i
samarbejde med alle relevante organer på alle niveauer (EU-plan og nationalt, regionalt og
lokalt plan) at skabe endnu bedre sammenhæng og synergi i sine forskellige politikker,
inddrage interessenter og overvåge systemer, der bidrager til at fremme innovation, især for at
undgå overlapninger og inkonsekvens, navnlig ved anvendelse af den åbne
koordinationsmetode;
et fælles syn på innovation styrker EU's
eksterne konkurrenceevne
og er med til at give EU
en position som førende på verdensplan med hensyn til at udnytte de nye muligheder, der
følger af globaliseringen og de teknologiske forandringer. Udvikling af synergier mellem EU
og tredjelande inden for innovationspolitik kan også bidrage til at forbedre de fælles
spilleregler globalt set;
15717/06 (Presse 337)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.XII.2006
de nyligt vedtagne
EF-statsstøtterammer for FoU og innovation
bør sætte medlemsstaterne
i stand til bedre at målrette deres nuværende støttebudgetter mod innovationsaktiviteter på en
sammenhængende måde. Dette bør gøre det lettere for europæiske virksomheder at klare den
globale konkurrence og undgå, at der skabes unødige bureaukratiske byrder. Overordnet set
vil Kommissionen nøje overvåge de erfaringer, der opnås med de nye rammer.
Rådet noterer sig
offentliggørelsen af meddelelsen fra Kommissionen, hvori der udstikkes vejledende
retningslinjer vedrørende spørgsmål af tværnational interesse med hensyn til udformning,
anvendelse og evaluering af skattemæssige incitamenter for FoU, samtidig med at
medlemsstaternes kompetence med hensyn til den nationale skatte- og afgiftspolitik
anerkendes fuldt ud.
Strategiske prioriteter for innovation på EU-plan
På baggrund af ovenstående understreger Rådet, at en effektiv støtte til innovation er en
integrerende del af Lissabon-processen; der skal derfor gennemføres fælles foranstaltninger på EU-
plan. Gennemførelse af en bredt funderet innovationsstrategi kræver derfor, at
følgende strategiske
prioriteter
defineres på EU-plan:
1.
Intellektuelle ejendomsrettigheder - IER
En effektiv IER-ramme på EU-plan er afgørende for innovation. Rådet hilser det derfor
velkommen, at Kommissionen i løbet af 2007 vil fremlægge en omfattende IER-strategi. Rådet
understreger behovet for en sådan strategi, der skal omfatte alle former for IER og sikre synergier
med andre politikker. Med hensyn til patenter opfordrer Rådet Kommissionen til snarest muligt at
fremlægge sin meddelelse om patenter, som vil blive baseret på de igangværende høringer. Rådet
vil reagere på Kommissionens initiativer i rette tid.
2.
Indførelse af en proaktiv politik for fastsættelse af standarder
Standarder kan være afgørende for den kommercielle succes, da de kan være medvirkende til at
skabe efterspørgsel efter innovative aktiviteter. Det er også vigtigt at sikre interoperabilitet for at
undgå at øge antallet af standarder, hvilket ville medføre en fragmentering af det indre marked. Det
nuværende europæiske standardiseringssystem skal tilpasses behovene på markeder i rivende
udvikling, især inden for tjenesteydelser og højteknologiske produkter. EU bør også arbejde mere
aktivt for at påvirke globale standardiseringssystemer.
15717/06 (Presse 337)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453566_0011.png
4.XII.2006
Rådet understreger behovet for at styrke de europæiske standardfastsættelsessystemer.
Kommissionen bør senest i september 2007 på basis af igangværende bestræbelser og i samråd med
erhvervslivet, herunder SMV'er, og alle andre relevante interessenter udarbejde forslag til
foranstaltninger, der skal træffes af passende organer for at reformere og strømline systemet. Der
bør især lægges vægt på at nyvurdere standardiseringsorganisationernes arbejdsmetoder og samlede
ressourcer og på at analysere standardiseringens rolle inden for forskning og nye teknologiområder.
Rådet opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at undersøge, hvordan
standardiseringsaspekter kan indarbejdes yderligere i europæiske og nationale FTU-projekter.
Kommissionen opfordres desuden til at aflægge rapport om, hvordan man kan styrke anvendelsen af
standarder. Rådet vil vende tilbage til dette emne senest i november 2007 for at se på, hvilke
fremskridt der er er gjort, og beslutte, hvad der videre skal ske.
3.
Offentlige indkøb til gavn for innovation
Rådet anerkender det store potentiale for udnyttelse af offentlige indkøb til at stimulere innovation,
navnlig for SMV'er, der har brug for bedre adgang til procedurerne for offentlige indkøb. Det er en
nøgleudfordring at skabe større bevidsthed om dette og udnytte de nye metoder, der er indført med
de moderniserede og forenklede EU-regler for offentlige indkøb. Rådet ser derfor frem til
Kommissionens retningslinjer, som den forventes at fremlægge i december 2006, for, hvordan EU-
reglerne om offentlige indkøb kan anvendes til at stimulere innovation.
4
Rådet vil vende tilbage til dette spørgsmål senest i november 2007 for at drøfte Kommissionens
svar og beslutte, hvad der videre skal ske.
4.
Igangsætning af fælles teknologiinitiativer (FTI)
De industriledede europæiske teknologiplatforme har eksisteret siden 2003, og de samler
virksomheder, forskere og civilsamfundet og inddrager offentlige myndigheder. For yderligere at
fremme et europæisk samarbejde om specifikke teknologier og for at etablere et europæisk
lederskab inden for de fremtidige strategiske teknologier er det nu på tide at komme videre med at
igangsætte FTI som beskrevet i syvende rammeprogram for forskning. Dette omfatter eksempler på
områder, hvor FTI er særlig relevante: hydrogen- og brændselsceller, luftfart og lufttransport,
innovativ medicin, nanoelektronik, indlejrede computersystemer og global miljø- og
sikkerhedsovervågning. Kommissionen har til hensigt at forelægge en køreplan for den proces, der
fører til fremsættelsen af FTI-forslag.
4
I form af en specifik håndbog.
11
15717/06 (Presse 337)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.XII.2006
Rådet opfordrer i denne forbindelse Kommissionen til senest i februar 2007 at fremsætte forslag til
oprettelse af FTI, der har nået en passende forberedelsesgrad. Rådet agter at træffe afgørelse om
disse forslag så hurtigt som muligt. Forslag på andre områder bør følge efter snarest muligt. Rådet
opfordrer i denne forbindelse også kraftigt erhvervslivet til at give passende tilsagn om finansiering
af FTI, samtidig med at det sikres, at deltagelse i projekter står åben for en lang række deltagere i
hele Europa, især SMV'er. Tildeling af fællesskabsmidler over FTI sker på grundlag af
rammeprogrammets principper om topkvalitet og konkurrence.
5.
Fremme af innovation og vækst på "lead markets"
EU har brug for en fokuseret strategi for markedsføring af innovative produkter og tjenester på
lovende områder. Lead markets kan være et svar på denne udfordring, for de drejer sig om at skabe
rammer, der fremmer innovation på specifikke områder af økonomien, hvor europæiske
virksomheder kunne spille en førende rolle på verdensplan, men hvor dette potentiale ikke udnyttes
i øjeblikket på grund af bl.a. besværlige regler og systemfejl i den politiske og retlige
sammenhængskraft. En samordnet og fremsynet tilgang til offentlig intervention, der efter behov
omfatter foranstaltninger inden for f.eks. produktmarkedsregulering, standardisering, IER og
offentlige indkøb samt fjernelse af retlige hindringer, kunne spille en afgørende rolle. Dette kunne
være med til at styrke efterspørgselssiden af innovation og dermed skabe de rette betingelser for, at
innovationsdrevne lead markets kan opstå og udvikle sig i Europa.
Rådet hilser det velkommen, at Kommissionen agter at høre interessenterne om hindringerne for
lead markets. Rådet opfordrer Kommissionen til i løbet af 2007 at fremlægge et initiativ vedrørende
lead markets baseret på en bred høring af interessenter for at få fastlagt en velfungerende
fremgangsmåde, der kan støtte fremkomsten af markeder af høj økonomisk og samfundsmæssig
værdi. Dette skulle omfatte en identificering af områder, hvor fælles optræden ved hjælp af centrale
politiske instrumenter og rammebetingelser, sammenhæng og koordinering af relevante offentlige
myndigheders udformning af politikker samt øget samarbejde mellem nøgleinteressenterne kan
fremskynde markedsudviklingen, uden at markedskræfterne berøres. Man kunne vurdere potentialet
for lead markets, bl.a. inden for områder som lavkulstofteknologier, økoinnovation, e-sundhed,
intelligente transportsystemer, digitalt indhold, energieffektivitet, bioenergi/bioteknologi,
nanoteknologi, satellitnavigation og jordobservation, sikkerhed, ikt samt havteknologi, herunder
mineralressourcer. Rådet agter at afslutte drøftelserne om initiativet senest i februar 2008.
15717/06 (Presse 337)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453566_0013.png
4.XII.2006
6.
Styrkelse af et tættere samarbejde mellem videregående uddannelse, forskning og
erhvervsliv
Rådet understreger den afgørende rolle, som videregående uddannelse og livslang læring spiller
som støtte for innovation. Rådet støtter konklusionen i Kommissionens meddelelse "Virkeliggørelse
af universiteternes moderniseringsdagsorden", nemlig at universiteterne i Europa
5
skal reformeres
og moderniseres. Det er også enigt i, at de prioriterede områder for reform er bedre forvaltning,
udvikling af nye partnerskaber med erhvervslivet, øgede og diversificerede finansieringskilder og
udvidede muligheder for videregående uddannelser og livslang læring for at støtte arbejdsstyrkens
innovationskapacitet. Anvendelse af forskningsresultater
6
og forskermobilitet, herunder flere
stipendier til studerende inden for naturvidenskab og teknologi, er vigtige elementer i samarbejdet
mellem forskning og erhvervsliv. Rådet anser derfor videnoverførsel for at være et stærkt element i
syvende rammeprogram og et vigtigt kriterium for den samlede evaluering af programmet.
På EU-plan har initiativet til Det Europæiske Teknologiske Institut potentialet til at vise vejen for et
moderne og effektivt samarbejde mellem universiteter, forskningsinstitutter og erhvervsliv. Rådet
hilser Kommissionens forslag om oprettelse af ETI velkommen. Kommissionen opfordres til at
klarlægge de udestående spørgsmål, især de budgetmæssige følger af oprettelsen af ETI. Rådet vil
bestræbe sig på at afslutte drøftelserne om forslaget efter den fælles beslutningsprocedure med
Europa-Parlamentet i tide, således at ETI kan fungere snarest muligt som led i Lissabon-processen.
Rådet opfordrer ligeledes Kommissionen til at forelægge den annoncerede meddelelse om
videnoverførsel, herunder retningslinjer for offentlige myndigheder, offentlige forskningscentre og
erhvervslivet, der tager sigte på at forbedre videnoverførslen mellem den offentlige og den private
sektor i Europa.
7.
Hjælp til innovation i regionerne
Klynger kan være en effektiv måde at styrke regional innovation på, idet de samler kompetencer fra
erhvervsliv, forskning og offentlige myndigheder. Klynger kan yderligere styrkes ved hjælp af en
grænseoverskridende/tværnational dialog og udveksling af oplysninger om de mest relevante
redskaber, foranstaltninger og erfaringer.
Der ligger også at stort potentiale i at programmere interventioner i europæiske regionale
programmer og samhørighedsprogrammer til støtte for regional innovation. Programmer, der
finansieres af strukturfondene, bør være mere målrettede for at støtte forskning og innovation.
5
6
Ordet "universiteterne" omfatter andre højere uddannelsesinstitutioner i de medlemsstater,
der anerkender dem.
Innovationsvouchers er et eksempel på et nyttigt instrument på nationalt plan, der kan lette
videnoverførsel til SMV'er.
13
15717/06 (Presse 337)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453566_0014.png
4.XII.2006
Rådet hilser Kommissionens initiativ til den europæiske klyngealliance velkommen; det tager sigte
på at stimulere et praktisk samarbejde mellem regionale regeringer. Kommissionen opfordres i
denne forbindelse til senest i april 2007 at foretage en analyse af, hvordan man kan fremme den
tværnationale dimension af klynger.
Rådet opfordrer medlemsstaterne til at forpligte sig til at nå målene i overensstemmelse med
prioriteterne i de finansielle overslag for 2007-2013 for at fremme konkurrenceevne og jobskabelse,
navnlig forskning og innovation som fastsat for den nye programmeringsperiode for
samhørighedspolitikken. Kommissionen opfordres også til at yde ekspertbistand vedrørende
anvendelsen af strukturfondene til fremme af innovation. Rådet vender tilbage til disse spørgsmål
og vil overveje de næste skridt senest i november 2007.
8.
Udformning af en politisk tilgang til innovation inden for tjenesteydelser og til ikke-
teknologisk innovation
Det erkendes, at de bestående politiske instrumenter vedrørende innovation på EU-plan og i
medlemsstaterne ikke altid i tilstrækkelig grad tager hensyn til servicesektorens overordnede
betydning og særlige behov, og at det jævnligt forekommer, at de ikke opfylder de
innovationsbehov, der også er inden for tjenesteydelser i den offentlige sektor. Der skal ses samlet
på politikkerne vedrørende tjenesteydelser, og deres fokus skal tages op til fornyet vurdering på
baggrund af tjenesteydelsesrelateret og ikke-teknologisk innovation. På samme måde spiller ikke-
teknologisk innovation en stadig større rolle på grund af den intense konkurrence på de globale
markeder, navnlig for SMV'er. Rådet opfordrer Kommissionen til senest i april 2007 at udarbejde
en samlet vurdering af innovation inden for tjenesteydelser, hvor den bl.a. evaluerer de eventuelle
behov for politikjusteringer på dette område. Kommissionen opfordres også til at tage hensyn til de
forskellige former for ikke-teknologisk innovation. Rådet vil drøfte vurderingen senest i juni 2007
og beslutte, hvad der videre skal ske.
9.
Markeder for risikovillig kapital
På baggrund af Kommissionens meddelelse
7
for nylig og andet relevant arbejde på dette område
8
opfordrer Rådet Kommissionen til at fortsætte sin indsats for at forbedre virksomhedernes adgang
til passende innovationsfinansiering, bl.a. ved i samarbejde med medlemsstaterne at identificere
hindringer for venturefondes grænseoverskridende investeringer. Kommissionen opfordres også til
nærmere at undersøge betingelserne for tidlig investering af venturekapital i EU med henblik på
kommende politiske initiativer for SMV'er. Kommissionen bør udarbejde en rapport om de
grænseoverskridende hindringer og forelægge den for Rådet senest i november 2007. Rådet vender
tilbage til dette spørgsmål for at drøfte Kommissionens rapport og overveje de næste skridt.
7
8
11216/06 COMPET 189 MI 146 IND 58 ECOFIN 248 - "Finansiering af SMV'ers vækst –
Merværdiskabelse på EU-plan" KOM(2006) 349 endelig.
Økofin-Rådets konklusioner af 10. oktober 2006 (13547/1/06 REV 1).
14
15717/06 (Presse 337)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.XII.2006
Gennemførelse af de strategiske prioriteter
Rådet
opfordrer Kommissionen til at integrere disse strategiske prioriteter i Fællesskabets Lissabon-
program og aflægge rapport om fremskridtene med prioriteterne i forbindelse med sin årlige
statusberetning, især med en analyse af komplementariteten mellem foranstaltninger på
nationalt plan og i EU. I den forbindelse bør der lægges særlig vægt på systemisk
benchmarking af innovationspolitikker på EU-plan i forhold til de innovationspolitikker, der
føres andre steder i verden, herunder af offentlige finansieringsforanstaltninger for forskning,
udvikling og innovation;
vil løbende revidere disse strategiske prioriteter og overvåge gennemførelsen heraf. Med
henblik herpå vil det afholde en årlig strategisk debat om innovation på grundlag af
Kommissionens årlige statusrapport og udarbejde et bidrag til Det Europæiske Råds
forårsmøde;
anmoder De Faste Repræsentanters Komité om at give ét forberedende organ den
koordinationsopgave, der består i regelmæssigt at se på fremskridtene med
innovationspolitikkerne på EU-plan og i medlemsstaterne og komme med nogle af de
nødvendige bidrag til ovennævnte strategiske debat;
opfordrer medlemsstaterne til at fortsætte arbejdet med deres nationale innovations- og
forskningspolitik og gøre rede for deres foranstaltninger i de nationale statusrapporter.
Endelig har Rådet besluttet at forelægge de strategiske prioriteter for Det Europæiske Råd til
godkendelse."
Rådet noterede sig også:
Kommissionens forelæggelse af 2006-rapporten om konkurrenceevne
(15669/06)
en mundtlig rapport fra formandskabet om udkastet til forordning om oprettelse af Det
Europæiske Teknologiske Institut
(14871/06)
forløbet af forberedelsen af forslagene om fælles teknologiske initiativer
(15504/06).
15717/06 (Presse 337)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453566_0016.png
4.XII.2006
BEDRE LOVGIVNING
a)
Kommissionens strategiske gennemgang af programmet for bedre lovgivning
(15510/06)
Rådet noterede sig Kommissionens næstformand, Günter Verheugens forelæggelse af den
meddelelse, Kommissionen vedtog den 14. november 2006, "En strategisk gennemgang af
programmet for bedre lovgivning i Den Europæiske Union" (15510/06).
Denne strategiske gennemgang, der ledsages af særskilte dokumenter om forenkling (15510/06
ADD 1) og administrative omkostninger (15510/06 ADD 2), analyserer fremskridtene og
kortlægger de væsentligste udfordringer.
b)
Fremskridtsrapport om bedre lovgivning under det finske formandskab
Rådet noterede sig også en fremskridtsrapport om bedre lovgivning, som det finske formandskab
har udarbejdet. Denne rapport indeholder en kort oversigt over fremskridtene hen imod
gennemførelsen af principperne for bedre lovgivning i Rådets lovgivningsproces.
c)
Udveksling af synspunkter
Rådet havde på grundlag af et spørgeskema fra formandskabet en offentlig udveksling af
synspunkter om bedre lovgivning med henblik på at udstikke retningslinjer for det videre arbejde.
Rådet bekræftede på ny den vægt, det tillægger et velfungerende regelsæt som et vigtigt middel
både til at nå vedtagne politiske mål og styrke europæiske virksomheders konkurrenceevne.
15717/06 (Presse 337)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453566_0017.png
4.XII.2006
FORBRUGERKREDITAFTALER
Rådet noterede sig (offentlig forhandling) en fremskridtsrapport vedrørende et udkast til direktiv om
forbrugerkreditaftaler og om ændring af Rådets direktiv 93/13/EF
9
(15406/06)
og havde en kort
udveksling af synspunkter.
Dette udkast til direktiv har til formål at harmonisere visse aspekter af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om aftaler om forbrugerkredit. Det opstiller betingelserne for et ægte
indre marked og sikrer samtidig et højt forbrugerbeskyttelsesniveau.
9
EFT L 95 af 21.4.1993, s. 29-34.
17
15717/06 (Presse 337)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453566_0018.png
4.XII.2006
EVENTUELT
Rådet noterede sig formandskabets og Kommissionens oplysninger om:
lægemiddelforummets aktiviteter
(15842/06)
Kommissionens meddelelse om eksterne aspekter af konkurrenceevne "Det globale Europa - i
konkurrencen på verdensmarkedet" - Rådets konklusioner af 13. november 2006
(13715/06
og 14779/06)
det uformelle økonomiske ministermøde mellem EU og USA
gennemgangen af forbrugerlovgivningen
(16077/06)
den fælles referenceramme for europæisk aftaleret
(16086/06)
gennemgang af direktivet om timeshare
(16088/06)
situationen med hensyn til suspension af importafgifterne på primær aluminium (efter
anmodning fra den polske delegation)
(15690/06)
*
*
*
Under frokosten udvekslede ministrene synspunkter om energieffektivitet og klimaændringer
relateret til konkurrenceevneaspekter.
15717/06 (Presse 337)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453566_0019.png
4.XII.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Euro-Middelhavs-aftalen om luftfart med Marokko
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse og midlertidig anvendelse af Euro-Middelhavs-aftalen
med Marokko.
Kommissionen har forhandlet aftalen på grundlag af et mandat, som Rådet vedtog i december 2004.
Den skal ses som en forlængelse af processen med at styrke luftfartsrelationerne mellem EU og dets
nabolande.
Aftalen tager sigte på at opnå den størst mulige grad af tilnærmelse af Marokkos og EU's
lovgivning på områder, som har økonomisk, social og miljømæssig relevans i luftfartssektoren. I
overensstemmelse med graden af tilnærmelse mellem lovgivningen skal markedet mellem Marokko
og EU gradvis åbnes, hvilket rummer store muligheder for både passagerer og erhvervsliv på begge
sider. Dette vil føre til et erhvervsmiljø uden restriktioner, hvor operatørerne har frihed til at træffe
forretningsmæssige afgørelser, og hvor de opererer efter de højeste normer for flyvesikkerhed,
sikkerhedsbeskyttelse af luftfarten samt miljø- og forbrugerbeskyttelse.
Aftalen underskrives den 12. december 2006 i Bruxelles.
DET INDRE MARKED
Nominelle mængder for færdigpakkede produkter
Rådet vedtog med enstemmighed sin fælles holdning til et udkast til direktiv om indførelse af
bestemmelser om nominelle mængder for færdigpakkede produkter, som ophæver Rådets direktiv
75/106/EØF og 80/232/EØF og ændrer direktiv 76/211/EØF. Rådet sender nu sin fælles holdning til
Europa-Parlamentet til andenbehandling efter den fælles beslutningsprocedure.
Flere oplysninger i pressemeddelelse
12254/06 (Presse 240).
15717/06 (Presse 337)
19
DA