Europaudvalget 2006-07
2770+2771 - Almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
Samlenotat rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
11.-12. december 2006
18. Kommissionens udkast til forhandlingsmandat for en udvidet aftale med Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt udkast til forhandlingsmandat for en udvidet aftale med Ukraine. Kommissionen
håber at afslutte forhandlingerne om mandatet snarest muligt, hvorefter forhandlinger om aftaleudkastet vil
kunne begynde. Den udvidede aftale mellem EU og Ukraine skal, hvor det er muligt, være endnu mere
vidtgående end de eksisterende forpligtelser i henhold til den eksisterende partnerskabs- og samarbejdsaftale
mellem EU og Ukraine. Det forventes, at der bl.a. vil blive etableret et ’dybt og omfattende’ frihandelsområde
mellem EU og Ukraine.
2. Baggrund
Det eksisterende grundlag for EU's samarbejde med Ukraine er en partnerskabs- og
samarbejdsaftale (PSA), som trådte i kraft den 1. marts 1998 (aftalen løber for en periode på 10
år med automatisk forlængelse, hvis ingen af parterne stiller andre krav). PSA'en fastsætter, at
der skal oprettes et frihandelsområde, "når Ukraine er nået længere i den økonomiske
reformproces”.
Indenfor rammerne af EU’s Naboskabspolitik blev der den 21. februar 2005 vedtaget en EU-
Ukraine handlingsplan for en periode på tre år. Den bygger på PSA’en og udgør et vigtigt skridt
i udviklingen af et tættere forhold mellem EU og Ukraine. I forbindelse med vedtagelsen af
handlingsplanen besluttede Rådet (almindelige og eksterne anliggender) at indlede
konsultationer om en udvidet aftale mellem EU og Ukraine til afløsning af PSA'en, når denne
udløb i 2008.
Det blev i forbindelse med Rådets konklusioner fra februar 2005 understreget, at
forhandlingerne om en udvidet aftale – og som en central del heraf, et frihandelsområde - ville
blive indledt, når Ukraine var blevet medlem af WTO. Det forventes, at Ukraine tidligst bliver
medlem af WTO i løbet af første halvår 2007.
Eftersom det kommende frihandelsområde vil være en integreret del af den kommende aftale
mellem EU og Ukraine, vil der ikke senere blive forelagt et særskilt forhandlingsmandat for
frihandelsområdet.
3. Hjemmelsgrundlag
Den kommende udvidede aftale skal erstatte den eksisterende partnerskabs- og
samarbejdsaftale og vil have hjemmel i Traktatens artikel 310 sammenholdt med art. 300(2) og
300(3) samt Euratom art. 101(2). Rådets afgørelse træffes ved enstemmighed. De dele af
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
aftalen, som får hjemmel i Traktatens afsnit IV, er omfattet af Danmarks særlige stilling, jf.
protokollen herom.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Den udvidede aftale mellem EU og Ukraine skal være en alsidig aftale, som afspejler den
bestående brede vifte af samarbejde på økonomiske og politiske områder og udvikler disse
områder yderligere. Den skal, hvor det er muligt, være endnu mere vidtgående end de
eksisterende forpligtelser i henhold til PSA’en. For at garantere en effektiv realisering af de
politiske mål for samarbejdet mellem Ukraine og EU forudses den udvidede aftale at indeholde
bestemmelser om:
En seriøs opbakning af og institutionaliseret dialog om
fælles værdier,
navnlig demokrati
og retsstat, respekt for menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder, god
regeringsskik, markedsøkonomi og bæredygtig udvikling.
Et
udvidet samarbejde om udenrigs- og sikkerhedspolitik
med fokus på regionale
spørgsmål, masseødelæggelsesvåben, ikke-spredning og nedrustning, konfliktforebyggelse
og krisestyring.
Et
dybt
og
omfattende frihandelsområde
med EU: Der sigtes mod, at al handel som
udgangspunkt omfattes, herunder forbedret markedsadgang for varer og tjenesteydelser
(’omfattende’ aftale). Endvidere vil der være bindende bestemmelser om gradvis
tilnærmelse til EU-standarder (’dyb’ aftale), herunder vedr. handel og investering,
standarder og overensstemmelsesvurderinger, dyre- og plantesundhedsregler, intellektuel
ejendomsret, handelsfacilitering, offentlige indkøb og konkurrence. Aftalen skal også
indeholde strenge bindende bestemmelser om handelsrelaterede energispørgsmål, inkl.
investering, transit og transport, med udgangspunkt i det eksisterende aftalememorandum
mellem Ukraine og EU vedrørende energi. Aftalen skal være helt forenelig med WTO,
bygge på EU-Ukraine handlingsplanen under den europæiske naboskabspolitik, og bidrage
til at bringe Ukraines reguleringssystem så tæt på EU’s som muligt.
Udvidet samarbejde på områder af betydning for de
økonomiske forbindelser
generelt,
erhvervssamarbejde, bæredygtig udvikling, offentlige finanser, makroøkonomisk stabilitet,
beskæftigelse og sociale anliggender.
Udvidede forbindelser på
energiområdet
(herunder nukleare spørgsmål) med
udgangspunkt i det eksisterende EU-Ukraine aftalememorandum og med særlig fokus på
spørgsmål om forsyningssikkerhed, gradvis integration af energimarkederne,
energieffektivitet, vedvarende energikilder og nuklear sikkerhed.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udvidet samarbejde på
andre vigtige sektorpolitiske områder,
herunder transport, miljø
og folkesundhed, videnskab og teknologi, uddannelse og kultur, informationssamfund og
medier.
Udvidet samarbejde om
justitsanliggender, frihed og sikkerhed
på basis af EU-Ukraine
handlingsplanen under den europæiske naboskabspolitik, herunder retsstatsemner,
databeskyttelse, regulering af migration, bekæmpelse af hvidvaskning af penge og
finansiering af terrorisme, bekæmpelse af narkotika, og bekæmpelse af organiseret
kriminalitet og terrorisme.
Forpligtelser for Ukraine med hensyn til
gennemførelsen af den udvidede aftale,
idet
Ukraine særlig skal sørge for, at den administrative og institutionelle infrastruktur er på
plads til at efterleve og håndhæve de vedtage bestemmelser.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal afgive samstemmende udtalelse til selve aftaleudkastet, når det til sin tid
foreligger.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret. Aftalen tager højde for Danmarks, UK’s og Irlands særstilling for
de dele af aftalen, hvor dette er relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har været i høring i handelspolitisk Specialudvalg.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at der i lyset af de udbyggede relationer mellem EU og Ukraine er
behov for at indgå en udvidet aftale med Ukraine som afløser for den eksisterende
partnerskabs- og samarbejdsaftale. Målet bør være en udvidet aftale, der indeholder et ’dybt og
omfattende’ frihandelsområde, som en central bestanddel. Regeringen mener, at
forhandlingerne bør indledes, når Ukraine er blevet optaget i WTO.
På den baggrund støtter regeringen, at Rådet bemyndiger Kommissionen til at føre
forhandlinger om en ny udvidet aftale mellem EU og Ukraine til at afløse den eksisterende
partnerskabs- og samarbejdsaftale. Den ny aftale vil udgøre den juridiske ramme for EU’s
fremtidige samarbejde med Ukraine og vil være et vigtigt element i en fortsat positiv
demokratisk og økonomisk udvikling i Ukraine.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er bred enighed blandt medlemslandene om at åbne forhandlinger med Ukraine om en
udvidet aftale, der omfatter styrkelse af samarbejdet på en lang række områder, herunder
frihandel. Der er også enighed om, at forhandlingerne først bør indledes, når Ukraine har
tiltrådt WTO. Der er på denne baggrund således bred enighed om at tilslutte sig udkastet til
forhandlingsmandatet for en udvidet aftale med Ukraine.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4