København 13-12-06
Til medlemmer af Folketingets Europaudvalg
Vedrørende rådsmøde landbrug og fiskeri 19-21. december
Europaudvalg skal på mødet fredag den 15. december diskutere næste års fiskerimuligheder af torsk i Nordsøen
og Kattegat, i anledning af det Fødevareminister Hans Chr. Schmidt deltagelse i landbrug- og fiskeriminister
rådsmøde i Bruxelles den 19-21. december.
Det fremgår af EU Kommissionens forslag, at der er en stigende bekymring omkring torsken. EU
Kommissionen foreslår derfor en reduktion på 25 % i forhold til sidste års fangster (undtaget er de bestande, der
blev forhandlet på plads med Norge den 1. december), at den aftalte TAC skal dække torsk som tages i bifangst,
samt en reduktion i fiskeriindsatsen i de fiskerier, der har signifikant indflydelse på torskedødeligheden.
Torskebestanden i Nordsøen er i akut krise. Vurderingerne og rådet fra Det International Havundersøgelsesråd,
ICES, taler sit tydelige sprog, og har gjort det de sidste mange år. Torskebestanden er i tilbagegang, har
reduceret reproduktiv kapacitet og fiskes ikke bæredygtigt. Grundet disse fakta anbefaler ICES et totalt stop for
torskefiskeri i Nordsøen i 2007. Rådene fra ICES har været ignoreret ved de sidste mange forhandlinger
1
. Det
må ikke fortsætte. Reduktioner er ikke nok, der er brug for er anden tilgang til forvaltning af torskefiskeriet.
Forslaget fra kommissionen om kun at tillade landinger af torsk fanget i bifangst har en del faldgrubber.
Ved en lille torskekvote, vil der blive et større udsmid. Der er forskel på landinger og fangster. Ved at bruge
kvoten kun til bifangst, er der stor risiko for at fiskerne, der har bifangst af torsk, primært i trawlfiskeriet, kun
lander de bedste og største torsk, (såkaldte highgrading) og smider resten tilbage i havet døde eller døende.
Derfor vil en sådan forvaltning i værste fald ikke føre til nogen nedgang i torskedødeligheden.
Ifølge ICES er der en højere fiskedødelighed at torsk i Nordsøen, end der kan forklares af estimeret naturlig
dødelighed, udsmid og landinger. Der er ingen data på kilden til dette, men det formodes at stamme fra udsmid
og urapporterede landinger. Ifølge ICES viser historien, at kvote restriktioner ikke har været effektive i at
kontrollere fangst af torsk. ICES understreger at der ved forvaltningen af torsk må tages højde for de
kombinerede effekter af upålidelige fangstdata (udsmid og urapporterede landinger), samt den manglende
mulighed for kontrol af denne fangst. Så længe dette ikke er muligt, kan bestanden ikke genopbygges. Med
andre ord; med den forvaltning der føres i dag, og de problemer den medfører, er det ikke muligt at opnå en
genopbygning af torskebestanden
2
.
Ved kun at tillade torsk landet som bifangst fjerner man ikke det generelle problem: At bifangsten af småtorsk
er for stor i visse fiskerier, og i visse redskaber. Ved kun at tillade at torsk kan landes som bifangst, stoppes det
målrettede torskefiskeri. Det kan have store konsekvenser for de fiskere, der lever af dette direkte fiskeri.
Mange af de fiskere er garnfiskere, fiskere som i det lange løb, når torskebestanden er genoprettet, ville kunne
udøve et mere miljørigtigt og skånsomt fiskeri, med brug af en mindre mængde brændstof, mindre udsmid og
ikke skrabende redskaber.
1
2001:
ICES = 0, TAC = 48 000 tons.
2002:
ICES = 0, TAC = 49 000 tons.
2003:
ICES = 0, TAC = 27 000 tons.
2004:
ICES = 0, TAC = 27 000 tons.
2005:
ICES = 0, TAC = 27 000 tons.
2006:
ICES = 0, TAC 23 000 tons.
2
ICES okt. 2006 advice on cod in subarea IV(North Sea)