Europaudvalget 2006-07
2773 - Miljø Bilag 2
Offentligt
332386_0001.png
11. december 2006
Til miljøminister Connie Hedegaard
Til medlemmerne af Folketingets Miljø- og planlægningsudvalg
Til medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Vedrørende rådsmøde miljø den 18. december
I forbindelse med det kommende Miljøministerrådsmøde vil vi gerne rette jeres
opmærksomhed på tre vigtige spørgsmål på dagsordenen:
-
Forslaget til havstrategidirektiv, hvor det finske EU formandskab forventer, at
man når frem til politisk enighed om en fælles holdning på Rådsmødet den 18.
december.
EU Kommissionens forslag til Rådsbeslutning om at Østrig pålægges at
ophæve et forbud mod dyrkning af to GMO majslinjer, MON810 og T25.
Rådskonklusioner vedrørende opfølgning på COP 12 under
Klimakonventionen.
-
-
I forbindelse med Rådsmødets eventuelle opnåelse af enighed om udkastet til
havstrategidirektiv beder vi jer overveje, om den nuværende rådstekst faktisk
indeholder de tiltag, som er nødvendige for at sikre Europas have. Det arbejde, som
ligger for, er enormt. Uden de nødvendige forpligtende beslutninger vil vi være ude af
stand til: at forhindre et nært forestående kollaps af mange kommercielt interessante
fiskebestande, at forhindre at marine habitater går tabt, at kontrollere effekterne af en
ekspanderende olie- og gas sektor til havs, at undgå den miljømæssige forarmelse, der
er en konsekvens af en akvakultur i hastig vækst og til at opbygge de marine
økosystemers modstandskraft overfor konsekvenserne af klimaforandringer.
Tiden er således ikke til mål, som man kun tilstræber at nå eller til løse forpligtelser.
Effektiv beskyttelse af havmiljøet kræver mere end, at der via havstrategidirektivet
”stræbes efter” en bedre beskyttelse af havmiljøet. Vi opfordrer indtrængende til at
direktivet:
-
-
-
-
Forpligter til, at der
opnås
god miljøtilstand
senest i 2021.
Behandler kollapset af fiskebestande som den biodiversitetskrise, dette
repræsenterer.
Opstiller bindende mål for at begrænse sektor-baserede pres på havmiljøet.
Knæsætter en økosystem-baseret tilgang i forvaltningen af vore havområder,
bl.a. ved at sætte ind overfor kumulative og grænseoverskridende
konsekvenser af menneskelige aktiviteter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
332386_0002.png
-
-
-
Kommer til at indeholde handlingsveje i overensstemmelse med
forsigtighedsprincippet
på de områder, hvor vores viden om det marine
økosystem er ufuldstændig.
Indeholder en omfattende og eksplicit definition af
god miljøtilstand,
som
afspejler alle menneskelige påvirkninger af det marine økosystem (se vedlagte
fælles NGO papir om definition af
god miljøtilstand
– på engelsk)
Etablerer permanente, fuldt beskyttede havområder af en sådan størrelse, at de
sikrer eller genopretter unikke – og i nogle tilfælde ødelagte - marine
økosystemer med henblik på at styrke disses modstandskraft overfor globale
økosystemforandringer.
I forbindelse med EU Kommissionens udkast til Rådsbeslutning om at Østrig
pålægges at ophæve et forbud mod dyrkning af to GMO majslinjer, MON810 og T25,
minder vi om: At 22 ud af 25 medlemsstater på Miljøministerrådsmødet i juni 2005,
stemte imod EU Kommissionens forslag om at ophæve de nationale forbud mod
dyrkning af GMO afgrøder. Det ny forslag fra EU Kommissionen om at ophæve de to
østrigske forbud truer ikke alene medlemsstaternes ret til at beskytte miljøet mod
risici fra GMO, men vælger altså også at se stort på afstemningen i 2005. Vi opfordrer
til, at I modsætter jer EU Kommissionens forslag med henvisning til:
-
Demokratiske principper. EU Kommissionen ignorerer en klar afgørelse fra
medlemsstater og en klar holdning i EU's befolkninger. EU Kommissionen
ignorerer igen og igen sin egen erklæring fra 1999 om, at EU Kommissionen
på følsomme områder ikke vil gå imod en fremherskende holdning i Rådet
Ny videnskabelige resultater versus gammel godkendelse. Østrig, Ungarn og
Grækenland har redegjort for en lang række risici for sundhed og miljø, som
ikke var kendt, da MON810 og T25 blev risikovurderet i 1996-98.
EU Kommissionens egen erkendelse. I forbindelse med WTO-sagen
bemærkede EU Kommissionen selv, at den gængse risikovurdering kun vil
opdage tilfælde, hvor GMO forårsager akut forgiftning, men ikke den
langsigtede indvirkning.
-
-
Se i øvrigt vedlagte bilag ”Seven reasons to not support the EU commission’s
proposal to repeal Austrian safeguard measures”.
Vedrørende Rådskonklusion om opfølgning på COP 12 støtter vi varmt den tyske
regerings udmelding om, at man på det kommende Europæiske Råds forårstopmøde
tilstræber at opnå enighed om en reduktion i udslippet af drivhusgasser på 30% i 2020
i forhold til 1990. Hjørnestenen i en succesfuld fælles EU position på klimaområdet
vil være vedtagelse af en bindende reduktionsforpligtelse, som er i tråd med
Klimakonventionens mål om, at forhindre farlig klimaforandring, hvilket forudsætter,
at man holder stigningen i den globale middeltemperatur under 2 grader C i forhold til
præ-industrielt niveau. En reduktionsforpligtelse på mindst 30% i 2020 i forhold til
1990 vil være i overensstemmelse med dette mål – en mindre reduktionsforpligtelse
vil ikke være det. Frankrig og UK har allerede givet deres støtte til dette mål. Vi skal
opfordre til, at den danske regering gør tilsvarende.
Det er nu over et år siden, at der var enighed om, at Miljøministerrådet skulle vedtage
en slutdato for færdiggørelse af forhandlinger om Kyoto protokollens 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forpligtelsesperiode. Vi forventer, at en sådan deadline bliver vedtaget på Rådsmødet
den 18. december. Den burde fastsættes til at være 2008, da dette vil øge
sandsynligheden for, at der er tilstrækkelig tid til, at aftalen kan nå at træde i kraft og
have en effekt i 2013-2017, så der ikke opstår et hul imellem forpligtelsesperioderne.
Med venlig hilsen
Hanne Kærgaard Larsen
Dan Belusa.
Tarjei Haaland
Jan Søndergård
Greenpeace