Tak for de mange anerkendende og konstruktive ord om redegørelsen. Jeg skal spare Folketinget for sådan at stå og holde en lang tale om, hvad det er, der står i redegørelsen; den ligger der nu, og alle har forholdt sig vældig konstruktivt til den. Det vil jeg gerne kvittere for og også sige tak for de mange bemærkninger til det gode samarbejde. Det kan jeg helt gengælde. Jeg synes, der er en meget god dialog, og jeg synes også, der er en tillidsfuld dialog. Kl. 15.35 Derfor synes jeg også, at det er vigtigt, som vi har hørt i nogle af de senere indlæg, bl.a. fra hr. Kristen Touborg og fru Line Barfod, at der er eksempler på, at der netop er denne gensidige dialog. Vi kan ikke bare forudsætte, at hinanden ved en masse ting, som vi ikke nødvendigvis ved. Det er vigtigt, at der også både på det formelle og det uformelle plan hele tiden er en mulighed for at minde hinanden om dette eller hint og gøre det ud fra en fælles erkendelse af, at det ikke kun er den ene parts opgave at sørge for det, hr. Allan Niebuhr talte om: synlighed i det nordiske. Det er både den danske delegations og parlamentarikernes såvel som ministrenes rolle, og jeg synes, der har været mange tilkendegivelser af - også i indlæggene herfra - at man netop ser det som en proces, vi er sammen om at have ansvaret for. Den eneste smule malurt i bægeret, der måske var, kom fra hr. Ole Stavad, der sagde, at den årlige redegørelse måske var blevet noget teknisk. Det kan jeg såmænd godt være enig med hr. Stavad i, for sådan er det jo, når man indhenter forskellige bidrag fra mange ministre, der hver især er ansvarlige for noget og gerne vil have det med, og så kan man i hvert fald risikere, at sådan en redegørelse bliver lang. Det vil jeg gerne indrømme. Jeg synes også, at man godt kunne overveje, om man skal gøre formatet kortere. Den pointe vil jeg gerne tage med. Men jeg synes nu ikke, at hr. Ole Stavad har ret i, at der ikke er mange politiske ting. Det er selvfølgelig sådan, at når det bliver spredt meget ud, skal man måske lige kigge efter dem. Jeg synes faktisk, der er rigtig, rigtig mange meget konkrete ting, hvor Danmark har sat og vil sætte nordiske fingeraftryk. Det er klart, at det med det administrative, moderniseringsprocessen og budgetprocessen fylder meget, fordi jeg er af den faste overbevisning som samarbejdsminister, at hvis det nordiske samarbejde skal være levedygtigt, er det alfa og omega, at vi ikke giver op på halvvejen nu med hensyn til det, vi under det danske formandskab fik sat i gang med fokus på modernisering, de administrative gennemgange, hele budgetproceduren osv. Det er rigtigt, at det fylder, men det er, fordi det er et stærkt fokus for os i samarbejdsministerkredsen for tiden, og jeg mener altså, at det er et stærkt fokus med rette. Jeg synes så også, at en lang række andre prioriteringer fremgår af redegørelsen, f.eks. de selvstyrende områder, som jeg skal vende tilbage til, og spørgsmålet om grænsehindringer, og der er det da nok rigtigt, at hvor vi havde et meget stærkt fokus på det under Poul Schlüters formandskab, har nordmændene brugt deres formandskabsår til at prøve at se på, om man kan lave en pådriverordning, som de kalder det, og vi mangler endnu rigtig at se konkretiseringen af det. Der er en ny strategi for frivillighedsarbejdet, som bliver fremlagt her til sessionen; der er informationsspredning om Arktis og miljø og klimaspørgsmålet, hvor man i den grad tager hensyn til de indstillinger, der er kommet fra Nordisk Råd; der er et nyt ngo-program udviklet for at støtte civilsamfund i Østersøområdet, i den grad også inspireret af de input, der er kommet fra Nordisk Råd; der er en konference i den kommende uge også på dansk foranledning om de sociale aspekter ved menneskehandel; der er etableret nordisk netværk vedrørende gmo; initiativer om fælles fokus på overvægt og fedme osv. Jeg synes, der er rigtig mange initiativer - og også nogle, der peger længere frem - som fremgår af redegørelsen. Men for lige at returnere den del af det lyttede jeg jo også spændt på, hvilke nye store visioner der så ville være i hr. Stavads indlæg, og der forstod jeg, at det var noget med, at vi skulle lade os inspirere af de andre nordiske lande med hensyn til at få kvinderne væk fra kødgryderne. Der er jeg nu helt tryg ved, at dér er Danmark ganske godt med. Så blev miljøområdet nævnt, og det må jeg jo sige er et af de områder - det fremgår også af redegørelsen - hvor der er et overordentlig tæt samarbejde, et tæt samarbejde omkring publicering af, hvad vi gør omkring miljøteknologi, fælles initiativer internationalt omkring kviksølv og fælles initiativer internationalt omkring kemi. Klima blev nævnt. Og som hr. Allan Niebuhr også fremhævede det, er det jo et af de områder, der virkelig er fokus på i det nordiske. Jeg har selv opfordret til, at der kunne være sideevents nu her til sessionen i København specielt fokuseret på klima, og jeg forstår også, at det vil komme til at spille en rolle. Jeg skal her i de kommende dage deltage i Arktisk Råd i Rusland, i Sibirien. Russerne skal herefter overlade formandskabet til Norge, og det betyder, at over de næste 3 gange 2 år har Norge, Danmark og Sverige formandskabet i Arktisk Råd, og der er det klart, at vi vil bruge det til at koordinere en fælles stærk indsats for i den grad at sætte klimaet på dagsordenen i Arktisk Råd. Sådan kunne jeg nævne mange af de ting, hr. Ole Stavad foreslog. Kunne man forestille sig nationale forskningsmidler, som kunne være nogle, man også kunne allokere så at sige til universiteter og læreanstalter i de øvrige nordiske lande? Det er da en interessant tanke, som jeg synes man kan udforske nærmere, men jeg kan i hvert fald sige, at i hele den budgetproces er NordForsk, altså netop forskningsindsatsen, jo noget af det, vi i fællesskab har valgt at prioritere allerhøjest i forhold til, hvad effektiviseringsgevinsterne bliver brugt til. Kl. 15.40 Der blev nævnt noget om grænsehindringer. Det har jeg været inde på. Til sidst til hr. Stavad, som helt konkret spurgte til Østersøsamarbejdet. Hvor er den danske regerings engagement blevet af? blev der spurgt. Jeg vil sige, at der er et meget stærkt engagement. Jeg mener, at det f.eks. kommer til udtryk ved, at flere af ministerrådene gerne inviterer baltiske kolleger - det gør vi f.eks. i mit eget Miljøministerråd - for at koordinere ting i fællesskab. Men jeg må så også bare konstatere, at det somme tider er svært, for om vi kan lide det eller ej, er balternes fokus i disse år, så relativt kort efter at de er blevet optaget i EU, meget vendt mod EU-samarbejdet. Men det skal jo ikke forhindre os i at gøre forsøget. Der er også hele frivillighedsprogrammet, som jeg har nævnt, og som er en central ting i forhold til Østersøregionen, lige så vel som man også kunne nævne University of the Humanities; det er jo et meget, meget centralt nordisk initiativ i Vilnius, hvor man virkelig også fokuserer på noget, der ligger lidt ud over det kernenordiske område. Fru Anita Knakkergaard spurgte: Hvordan vil regeringen få nedsat antallet af nordiske lægestuderende? Det er jo et overordentlig relevant spørgsmål. Jeg kan sige, at regeringen umiddelbart efter sommerferien besluttede at nedsætte to hurtigtarbejdende arbejdsgrupper, og det skal tages bogstaveligt: Inden udgangen af næste måned skal de komme med nogle forslag til løsningsmodeller for de her problemer med henblik på, at de løsninger, vi finder frem til, skal virke allerede fra næste sommer, altså fra næste optagelsesår. Den ene arbejdsgruppe skal komme med forslag til regulering af optaget af studerende med adgangsgivende eksamener fra andre lande til de videregående uddannelser i Danmark, og den anden arbejdsgruppe har fået til opgave at komme med nogle forslag til, hvordan vi kan justere bonusordninger, herunder det, der hedder Bonus A, og afdække, om - det var fru Anita Knakkergaard også inde på - indførelsen af en ny karakterskala kan medføre utilsigtede virkninger i forhold til optagelsessystemet. Så det er altså noget, vi i den grad har sat fokus på. Vi har selvfølgelig også set tallene, og det udvikler sig temmelig voldsomt, og derfor har vi også allerede nu taget det op over for den nye svenske regering. Videnskabsministeren har i et brev til sin nye kollega Lars Leijonborg, undervisningsministeren i Sverige, straks anmodet om at få et møde, hvor det her skal på dagsordenen. Tak til fru Bente Dahl for de pæne ord og den konstruktive tilgang. Og så synes jeg jo på baggrund af de diskussioner, vi havde sidste år, om, hvordan man skulle komme igennem med de ændringer, der var på kulturområdet, at det var rigtig interessant at høre fru Bente Dahls vurdering af, at det altså heldigvis er landet fornuftigt og på benene. Hr. Kristen Touborg sagde: Vær vedholdende i forhold til budgettet. Og det løfte vil jeg gerne give også i forhold til det her med at være vedholdende, sådan at vi får et budget, der er til at læse. Jeg tror, at vi alle her i salen må erkende, at det ikke er verdens letteste opgave, og så er det jo i hvert fald en umulighed for temmelig mange andre at gå ind at overskue: Hvad er det for bevægelser, der sker, og på hvilke poster? Det arbejde er sat i gang. Så det løfte vil jeg meget gerne give. Så vil jeg gerne have lejlighed til at vende tilbage til de bekymringer, der blev udtrykt omkring forbrugerområdet. Jeg kan forstå, at der er nogle spørgsmål på vej; jeg har ikke selv haft lejlighed til at se dem endnu. På ét punkt, sagde hr. Kristen Touborg, er regeringen markant uengageret, og det var så det her med de selvstyrende områders rolle, og det kom fru Line Barfod og hr. Høgni Hoydal jo også ganske meget ind på. Der må jeg sige, at det synes jeg er en urimelig anklage. Regeringen har sat det på dagsordenen i det nordiske samarbejde. Jeg tror ikke, jeg afslører større hemmeligheder fra hemmelige forhandlinger, hvis jeg siger, at de andre lande synes, vi har sat det overordentlig højt på dagsordenen. Og jeg kan sige, at det ikke er noget, som andre lande har stået sådan meget i kø for skulle fylde så meget. Det mener jeg faktisk at regeringen har arbejdet for, og jeg må sige til hr. Kristen Touborg, som i sit første indlæg til hr. Kristian Pihl Lorentzen sagde, at regeringen havde haft forskellige synspunkter, at nej, det har regeringen ikke; det har hr. Frederik Harhoff, men som bekendt er hr. Frederik Harhoff juraprofessor, han er ikke medlem af den danske regering. Ingen skal være i tvivl om, at der er en række formelle barrierer for fuldgyldigt medlemskab for de selvstyrende områder, bl.a. på grund af den danske grundlov, men det skal ikke og vil ikke forhindre os i at arbejde for at fjerne, hvad der måtte være af praktiske forhindringer for, at de selvstyrende områder kan deltage på lige fod i samarbejdet. Det ved jeg også at de tilstedeværende medlemmer af den danske parlamentarikerdelegation til Nordisk Råd har hørt mig sige ganske mange gange, og man ved også, hvad det er, vi arbejder på. Kl. 15.45 Vi har jo også i fællesskab, så vidt jeg da har fornemmet det, været enige om, at nu må vi have diskussionen på Nordisk Råds session i København, vi må have tilkendegivelserne også fra de andre nordiske lande, og derfor er lige netop det her spørgsmål jo blevet et selvstændigt tema på sessionen. Når vi så har det og det er overstået, vil regeringen følge op på det, så vi er klar til at videreføre diskussionen i december, når de nordiske samarbejdsministre mødes igen. Jeg mener altså faktisk, at vi har sat en dagsorden her, og vi har tænkt os at følge den til dørs, og jeg er sikker på, at den også vil ende med et resultat, der gør, at der bliver nogle ændringer i forhold til, hvordan det fungerer i dag, et resultat, som forhåbentlig kan være til glæde for både Grønland og Færøerne. Der har jo også være en forståelse af, at vi skulle prøve så vidt muligt at være enige i rigsfællesskabet om, hvordan vi går videre i denne her sag. Så vil jeg lige til sidst blot sige til fru Line Barfod, som mente, at der skulle være sådan en særlig pointe i, at ordet lighed kan forekomme i en redegørelse, som er udsendt af en konservativ minister, at der kan jeg nu berolige fru Line Barfod med, at der skam ikke behøver at være noget mærkeligt i det. Ligesom når der står respekt for natur og social medinddragelse, og at der er lav magtdistance, er det heller ikke noget, som venstrefløjen har patent på, men noget, som også Det Konservative Folkeparti hylder og ikke bare i redegørelser. Jeg kan fortælle fru Line Barfod, at Danmark så sent som i dag er kåret til EU-mester i social udligning, så helt galt står det nu ikke til. Jeg mener, at disse nordiske styrkepositioner, som fremhæves i rapporten »Norden som global vinderregion«, faktisk har overlevet under såvel borgerlige som socialistiske regeringer i de forskellige nordiske lande. Jeg tror ikke, der er grund til at nære den store bekymring dèr. Jeg synes hellere, vi skulle være enige om det, vi er enige om, nemlig at der er nogle karakteristika ved de nordiske måder at bygge samfund på, som altså resulterer i, at der er nogle ting, vi er rigtig gode til, f.eks. innovation, bl.a. fordi der kommer nogle selvstændige borgere, der ikke lider af unødig autoritetstro ud af det. Til allersidst vil jeg slutte med at ønske delegationen en god og konstruktiv og forhåbentlig også konkret session i København i næste uge, og jeg vil gerne slutte med også at takke vicepræsidenten og præsident Ole Stavad og hans sekretariat for det engagement og de kræfter, der er lagt i, at det skal blive en vellykket session. Jeg håber, det bliver en session, som ikke kun vil blive oplevet som vellykket af dem, der deltager i den, men som også udadtil vil vise, at det nordiske samarbejde bestemt ikke er fortid, at det også har rigtig mange bud på, hvordan vi kan have noget at være sammen om også i nutiden.