Europa-Parlamentets sammensætning
Europa-Parlamentet,
- der henviser til sin beslutning af 11. juli 2007 om indkaldelse af regeringskonferencen - Europa-Parlamentets udtalelse (EU-traktatens artikel 48)[1],
- der henviser til artikel I-20, stk. 2, i traktaten af 29. oktober 2004 om en forfatning for Europa og til protokol 34 til denne traktat,[2]
- der henviser til konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 21.-22. juni 2007 i Bruxelles[3],
- der henviser til artikel 1, nr. 15, i udkastet til traktat om ændring af traktaten om Den Europæiske Union og traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab (reformtraktaten)[4],
- der henviser til forretningsordenens artikel 45,
- der henviser til betænkning fra Udvalget om Konstitutionelle Anliggender (A6‑0351/2007),
A. der henviser til, at Det Europæiske Råd den 21.-22. juni 2007 opfordrede Europa-Parlamentet til senest i oktober 2007 at fremlægge et udkast til initiativ til en afgørelse om Europa-Parlamentets fremtidige sammensætning som omhandlet i protokol 34, der blev aftalt på regeringskonferencen i 2004,
B. der henviser til, at fordelingen af pladser for valgperioden 2009-2014 i øjeblikket er fastsat i artikel 9, stk. 2, i akten af 25. april 2005 om Republikken Bulgariens og Rumæniens tiltrædelsesvilkår samt om tilpasning af de traktater, som Den Europæiske Union bygger på,
C. der henviser til, at traktaten om Den Europæiske Union ifølge udkastet til reformtraktat skal ændres med en ny procedure for sammensætningen af Europa-Parlamentet (ny artikel [9 A]), som indebærer en generelt loft pÃ¥ 750 pladser, et maksimum pÃ¥ 96 og et minimum pÃ¥ 6 pr. medlemsstat samt anvendelse af princippet om â€degressiv proportionalitet",
D. der påpeger, at princippet om degressiv proportionalitet ikke er defineret i traktaten, og at det bør præciseres klart og objektivt, hvis det skal kunne fungere som retningslinje for enhver omfordeling af pladserne i Europa-Parlamentet,
E. der henviser til, at princippet om degressiv proportionalitet, som princip nedfældet i primærretten og som defineret i denne beslutning, vil fungere som parameter for en vurdering af lovmæssigheden af den afgørelse, som de kompetente institutioner skal træffe om sammensætningen af Europa-Parlamentet,
F. der henviser til, at enhver krænkelse af dette princip endog vil kunne gøres til genstand for sanktioner fra Domstolens side,
G. der påpeger, at det under de nuværende omstændigheder er vigtigt at sikre, at ingen medlemsstat pålægges yderligere nedskæringer i antallet af pladser i forhold til det antal, der fastsattes ved den seneste udvidelse,
H. der finder, at det på dette tidspunkt ikke er hensigtsmæssigt at tage højde for virkningerne af fremtidige udvidelser, som det ikke er muligt at forudsige, og hvis konsekvenser der vil kunne tages fornødent hensyn til i de relevante tiltrædelsesakter gennem en midlertidig overskridelse af loftet på 750 pladser, sådan som det skete ved den seneste udvidelse,
I. der mener, at en klar, forståelig og transparent ordning også bør kunne anvendes på fremtidige ændringer i medlemsstaternes indbyggertal uden at skulle genforhandles,
J. der påpeger, at en retfærdig, forståelig og varig ordning for fordelingen af pladserne i Europa-Parlamentet er en forudsætning for at kunne styrke den folkelige repræsentations demokratiske legitimitet og for, at Europa-Parlamentet kan varetage sin rolle og medvirke i den europæiske meningsdannelses- og lovgivningsproces,
K. der henviser til, at det nuværende antal pladser i Europa-Parlamentet gør det både hensigtsmæssigt og velbegrundet at fastsætte et antal for det Europa-Parlament, der skal vælges i 2009, som markerer en overgang fra den nuværende situation til den, som vil være gældende, når der er vedtaget en mere stabil ordning baseret på degressiv proportionalitet,
1. deler Rådets ønske om allerede nu at nå frem til en politisk aftale, som kan gøre det muligt at tilpasse Europa-Parlamentets sammensætning i overensstemmelse med ånd og bogstav i den nye traktat, og om at formalisere denne aftale umiddelbart efter ikrafttrædelsen af den nye traktat og i god tid før valget til Europa-Parlamentet i 2009;
2. mener, at fastlæggelsen af en ny sammensætning af Europa-Parlamentet, der i højere grad svarer til de demografiske realiteter, og på bedre vis afspejler unionsborgerskabet, vil styrke Europa-Parlamentets demokratiske legitimitet på et tidspunkt, hvor det begynder at udøve de øgede beføjelser, som det tildeles i den nye traktat;
3. konstaterer, at den sammensætning af Europa-Parlamentet, der er fastsat i tiltrædelsesakten for Bulgarien og Rumænien, under alle omstændigheder skal ændres straks efter reformtraktatens ikrafttrædelse;
4. konstaterer, at artikel [9 A] i traktaten om Den Europæiske Union, som foreslået i udkastet til reformtraktat, fastsætter en ramme, der indebærer et samlet loft på 750 pladser, et maksimum på 96 for den folkerigeste medlemsstat og et minimum på 6 for den mindst befolkede medlemsstat, og at den indfører princippet om, at Europas borgere skal repræsenteres degressivt proportionalt, uden at dette defineres nærmere;
5. bemærker, at den nævnte artikel [9 A] gør det muligt at forene principperne om henholdsvis funktionsdygtighed (der fastsættes et loft for antallet af medlemmer på et niveau, som stadig er foreneligt med en lovgivende forsamlings rolle), pluralitet (hver enkelt medlemsstat får mulighed for at få sine politiske hovedstrømninger repræsenteret, navnlig flertal og opposition) og solidaritet (de folkerigeste stater accepterer at være underrepræsenterede for at give de mindst befolkede stater en bedre repræsentation);
6. mener, at princippet om degressiv proportionalitet må indebære, at forholdet mellem antallet af indbyggere og antallet af pladser for de enkelte medlemsstater bør variere i forhold til deres respektive indbyggertal, således at et medlem fra en mere folkerig medlemsstat skal repræsentere flere borgere end et medlem fra en mindre folkerig medlemsstat og omvendt, men også, at en mindre befolket medlemsstat aldrig kan have flere medlemmer end en mere befolket stat;
7. understreger i betragtning af den nuværende mangelfulde harmonisering af medlemsstaternes definition af begrebet borgerskab, at man som referencegrundlag for de enkelte medlemsstaters indbyggertal bør benytte tallene fra De Europæiske Fællesskabers Statistiske Kontor (Eurostat), som i forvejen benyttes af Rådet for Den Europæiske Union, når det i forbindelse med en afgørelse truffet med kvalificeret flertal skal kontrollere, at denne repræsenterer den fornødne procentdel af Unionens samlede befolkning;
8. finder det på dette trin i den europæiske integrationsproces ikke hensigtsmæssigt at foreslå nedskæringer i nogen medlemsstats antal pladser i forhold til det antal, den er tildelt i tiltrædelsesakten for Bulgarien og Rumænien, når bortses fra den nedskæring, der fremgår af mandatet for reformtraktaten og som indebærer, at antallet af pladser for den folkerigeste medlemsstat, Tyskland, skal nedbringes fra 99 til 96;
9. mener i øvrigt ikke, at der under de nuværende omstændigheder er nogen grund til at nedskære antallet af pladser i Europa-Parlamentet og dermed de europæiske borgeres repræsentation i EU for at foregribe fremtidige udvidelser, som der endnu ikke kan forudsiges nogen dato for;
10. foreslår derfor, at antallet af medlemmer af det fremtidige Europa-Parlament fordeles på grundlag af 750 medlemmer, og mener, at der i forbindelse med fremtidige tiltrædelser bør kunne ske en midlertidig overskridelse af dette loft indtil udløbet af den pågældende valgperiode, således som det skete i Bulgariens og Rumæniens tilfælde, efterfulgt af en samlet revision af pladsfordelingen ved det efterfølgende valg til Europa-Parlamentet;
11. erindrer om, at manglende overholdelse af princippet om degressiv proportionalitet som defineret i denne beslutning i fremtiden vil kunne gøres til genstand for sanktioner fra Domstolens side, når Europa-Parlamentets sammensætning er vedtaget i form af en afledt retsakt, som skal respektere de begrænsninger og principper, der er fastsat i traktaten
12. opfordrer regeringskonferencen til at inkorporere det i bilag 1 til denne beslutning indeholdte udkast til Det Europæiske Råds afgørelse om Europa-Parlamentets sammensætning i en erklæring – som skal knyttes til slutakten fra regeringskonferencen - vedrørende artikel [ 9A], stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Union som foreslået i udkastet til reformtraktat, idet det forudsættes, at afgørelsen vil blive formelt vedtaget efter proceduren i den nævnte artikel [9A], stk. 2, umiddelbart efter reformtraktatens ikrafttrædelse; forpligter sig for sit eget vedkommende til at handle, så snart reformtraktaten er trådt i kraft; opfordrer Det Europæiske Råd til at gennemføre ovennævnte erklæring, så snart reformtraktaten træder i kraft, og i overensstemmelse med dennes bestemmelser, således at medlemsstaterne i god tid kan vedtage de nationale bestemmelser, der er nødvendige for at tilrettelægge valget til Europa-Parlamentet for valgperioden 2009-2014;
13. finder det vigtigt, at man i forbindelse med den revision, der er omhandlet i artikel 3 i det nævnte udkast til Det Europæiske Råds afgørelse, undersøger den praktiske og politiske mulighed for at erstatte antallet af indbyggere, som fastlægges årligt af De Europæiske Fællesskabers Statistiske Kontor (Eurostat), med antallet af EU-borgere; opfordrer med henblik herpå sine repræsentanter i regeringskonferencen til at forelægge konferencen det i bilag 2 til denne beslutning indeholdte udkast til erklæring vedrørende artikel 2 i udkast til protokol nr. 10 om overgangsbestemmelser (Afsnit 1: Bestemmelser vedrørende Europa-Parlamentet), og opfordrer konferencen til at knytte denne erklæring til slutakten;
14. henleder opmærksomheden på den politiske forbindelse mellem den foreslåede nye fordeling af pladser baseret på princippet om degressiv proportionalitet, den samlede reformpakke for Unionens institutioner, navnlig princippet om "dobbelt flertal" for definitionen af flertal i Rådet (artikel [9 C], stk. 4, i traktaten om Den Europæiske Union som foreslået i udkastet til reformtraktat) og Kommissionens sammensætning (artikel [9 D], stk. 5, i nævnte traktat), og understreger behovet for, at alle disse reformer bliver sammenhængende, samtidig med at de anerkender de enkelte institutioners særlige retlige status; er enig i, at selv om reformen af flertalsafstemninger i Rådet og af Kommissionens sammensætning først træder i kraft i 2014, bør den nye fordeling af pladser i Parlamentet træde i kraft i 2009; forbeholder sig ikke desto mindre ret til at gøre sin godkendelse af Det Europæiske Råds afgørelse i henhold til ovennævnte artikel [9 A] i traktaten om Den Europæiske Union om fordelingen af pladser i Europa-Parlamentet afhængig af, hvordan reformerne af EU-institutionerne bliver fastlagt i reformtraktaten;
15. er bevidst om, at den således foreslåede sammensætning af Europa-Parlamentet er udtryk for en objektiv anvendelse af de bestemmelser, der er foreslået i udkastet til reformtraktat, men at den i fremtiden vil skulle justeres, for at kunne imødegå de nye udfordringer, der vil opstå på længere sigt, bl.a. i forbindelse med fremtidige tiltrædelser; mener, at der i forbindelse med en sådan fremtidig reform under alle omstændigheder skal rettes op på eventuelle eksisterende uligheder, som har historiske årsager;
16. foreslår Det Europæiske Råd, at det i god tid før hvert valg til Europa-Parlamentet og sammen med Europa-Parlamentet gennemgår befolkningstallene med henblik på at fastlægge beregningsgrundlaget;
17. agter i denne forbindelse at undersøge muligheden for at vælge et vist antal medlemmer af Europa-Parlamentet på transnationale lister; mener, at dette vil bidrage til at give valgdebatten en ægte europæisk dimension, navnlig ved at give de europæiske politiske partier en central rolle;
18. bekræfter, at dette forslag hænger snævert sammen med reformtraktatens ikrafttrædelse; mener, at den i de gældende traktater fastsatte fordeling af pladser i Parlamentet fortsat skal gælde, såfremt det ikke lykkes at få reformtraktaten ratificeret inden valget til Europa-Parlamentet i 2009;
19. pålægger sin formand at sende denne beslutning og den ovennævnte betænkning fra Udvalget om Konstitutionelle Anliggender til regeringskonferencen, Det Europæiske Råd, Rådet og Kommissionen samt til kandidatlandenes regeringer og parlamenter.
BILAG 1
Udkast til Det Europæiske Råds afgørelse om sammensætningen af Europa-Parlamentet
DET EUROPÆISKE RÅD HAR -
under henvisning til artikel [9 A] stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Union,
under henvisning til Europa-Parlamentets initiativ,
under henvisning til Europa-Parlamentets godkendelse,
ud fra følgende betragtninger:
(1) Den afgørelse, der er omhandlet i artikel [9 A], stk. 2, andet afsnit, i traktaten om Den Europæiske Union, bør træffes hurtigst muligt, således at medlemsstaterne kan træffe de nødvendige interne foranstaltninger med henblik på afholdelsen af valget til Europa-Parlamentet for valgperioden 2009-2014.
(2) Denne afgørelse skal respektere de kriterier, der er fastsat i stk. 2, første afsnit, i samme artikel, dvs. at det samlede antal repræsentanter for Unionens borgere ikke må overstige 750, idet borgerne skal repræsenteres degressivt proportionalt med en mindstetærskel på seks medlemmer for hver medlemsstat, samtidig med at ingen medlemsstat kan tildeles mere end 96 pladser.
(3) Det er på nuværende tidspunkt ikke hensigtsmæssigt at tage højde for virkningerne af mulige fremtidige udvidelser, idet dette vil kunne ske i de relevante tiltrædelsesakter gennem en midlertidig overskridelse af loftet på 750 medlemmer, således som det skete i forbindelse med Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af Den Europæiske Union -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Det i artikel [9 A] i traktaten om Den Europæiske Union fastsatte princip om degressiv proportionalitet anvendes på følgende måde:
– de i traktaten fastsatte minimums- og maksimumstal skal udnyttes fuldt ud for at sikre, at fordelingen af pladser i Europa-Parlamentet afviger mindst muligt fra fordelingen af indbyggere mellem medlemsstaterne;
– jo større en medlemsstats befolkning er, jo mere ret har det til et stort antal pladser;
– jo større en medlemsstats befolkning er, jo flere indbyggere skal hvert af dets medlemmer af Europa-Parlamentet repræsentere.
Artikel 2
I overensstemmelse med ovenstående artikel fastsættes antallet af repræsentanter i Europa-Parlamentet, der vælges i hver enkelt medlemsstat, med virkning fra valgperioden 2009-2014 til:
Belgien                                    22
Bulgarien                                            18
Den Tjekkiske Republik                      22
Danmark                                             13
Tyskland                                             96
Estland                                               6
Grækenland                                         22
Spanien                                               54
Frankrig                                              74
Irland                                                  12
Italien                                                  72
Cypern                                                 6
Letland                                     9
Litauen                                    12
Luxembourg                                         6
Ungarn                                                22
Malta                                                   6
Nederlandene                                   26
Østrig                                                19
Polen                                                   51
Portugal                                               22
Rumænien                                           33
Slovenien                                              8
Slovakiet                                             13
Finland                                    13
Sverige                                    20
Det Forenede Kongerige                    73
Artikel 3
Denne afgørelse revideres i god tid inden begyndelsen af valgperioden 2014-2019 med henblik på at gøre det muligt fremover før hvert valg til Europa-Parlamentet at omfordele antallet af medlemmer objektivt mellem medlemsstaterne på grundlag af princippet om degressiv proportionalitet, jf. artikel 1, under hensyntagen til en eventuel stigning i antallet af medlemsstater og til behørigt registrerede demografiske ændringer i deres befolkninger.
Artikel 4
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Det Europæiske Råds vegne
Formand
BILAG 2
UDKAST TIL ERKLÆRING TIL ARTIKEL 2 I PROTOKOL NR. 10 OM OVERGANGSBESTEMMELSER (AFSNIT 1: BESTEMMELSER VEDRØRENDE EUROPA-PARLAMENTET)
Med forbehold af Det Europæiske Råds afgørelse om Europa-Parlamentets sammensætning i valgperioden 2009-2014 opfordrer konferencen Parlamentet til at udarbejde forslag om valget af dets medlemmer ved almindelige direkte valg i overensstemmelse med artikel 190, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, der mere præcist definerer begrebet "borgere" som omhandlet i artikel 9A, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Union. Dette forslag bør udarbejdes i god tid inden de næste valg i 2014.