P6_TA-PROV(2007)0429

Europa-Parlamentets sammensætning

Udvalget om Konstitutionelle Anliggender

PE 392.381

Europa-Parlamentets beslutning af 11. oktober 2007 om Europa-Parlamentets sammensætning (2007/2169(INI))

 

Europa-Parlamentet,

 

-                 der henviser til sin beslutning af 11. juli 2007 om indkaldelse af regeringskonferencen - Europa-Parlamentets udtalelse (EU-traktatens artikel 48)[1],

 

-                 der henviser til artikel I-20, stk. 2, i traktaten af 29. oktober 2004 om en forfatning for Europa og til protokol 34 til denne traktat,[2]

 

-                 der henviser til konklusionerne fra Det Europæiske RÃ¥d den 21.-22. juni 2007 i Bruxelles[3],

 

-                 der henviser til artikel 1, nr. 15, i udkastet til traktat om ændring af traktaten om Den Europæiske Union og traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab (reformtraktaten)[4],

 

-                 der henviser til forretningsordenens artikel 45,

 

-                 der henviser til betænkning fra Udvalget om Konstitutionelle Anliggender (A6‑0351/2007),

 

A.            der henviser til, at Det Europæiske RÃ¥d den 21.-22. juni 2007 opfordrede Europa-Parlamentet til senest i oktober 2007 at fremlægge et udkast til initiativ til en afgørelse om Europa-Parlamentets fremtidige sammensætning som omhandlet i protokol 34, der blev aftalt pÃ¥ regeringskonferencen i 2004,

 

B.            der henviser til, at fordelingen af pladser for valgperioden 2009-2014 i øjeblikket er fastsat i artikel 9, stk. 2, i akten af 25. april 2005 om Republikken Bulgariens og Rumæniens tiltrædelsesvilkÃ¥r samt om tilpasning af de traktater, som Den Europæiske Union bygger pÃ¥,

 

C.            der henviser til, at traktaten om Den Europæiske Union ifølge udkastet til reformtraktat skal ændres med en ny procedure for sammensætningen af Europa-Parlamentet (ny artikel [9 A]), som indebærer en generelt loft pÃ¥ 750 pladser, et maksimum pÃ¥ 96 og et minimum pÃ¥ 6 pr. medlemsstat samt anvendelse af princippet om ”degressiv proportionalitet",

 

D.            der pÃ¥peger, at princippet om degressiv proportionalitet ikke er defineret i traktaten, og at det bør præciseres klart og objektivt, hvis det skal kunne fungere som retningslinje for enhver omfordeling af pladserne i Europa-Parlamentet,

 

E.             der henviser til, at princippet om degressiv proportionalitet, som princip nedfældet i primærretten og som defineret i denne beslutning, vil fungere som parameter for en vurdering af lovmæssigheden af den afgørelse, som de kompetente institutioner skal træffe om sammensætningen af Europa-Parlamentet,

 

F.             der henviser til, at enhver krænkelse af dette princip endog vil kunne gøres til genstand for sanktioner fra Domstolens side,

 

G.            der pÃ¥peger, at det under de nuværende omstændigheder er vigtigt at sikre, at ingen medlemsstat pÃ¥lægges yderligere nedskæringer i antallet af pladser i forhold til det antal, der fastsattes ved den seneste udvidelse,

 

H.            der finder, at det pÃ¥ dette tidspunkt ikke er hensigtsmæssigt at tage højde for virkningerne af fremtidige udvidelser, som det ikke er muligt at forudsige, og hvis konsekvenser der vil kunne tages fornødent hensyn til i de relevante tiltrædelsesakter gennem en midlertidig overskridelse af loftet pÃ¥ 750 pladser, sÃ¥dan som det skete ved den seneste udvidelse,

 

I.               der mener, at en klar, forstÃ¥elig og transparent ordning ogsÃ¥ bør kunne anvendes pÃ¥ fremtidige ændringer i medlemsstaternes indbyggertal uden at skulle genforhandles,

 

J.              der pÃ¥peger, at en retfærdig, forstÃ¥elig og varig ordning for fordelingen af pladserne i Europa-Parlamentet er en forudsætning for at kunne styrke den folkelige repræsentations demokratiske legitimitet og for, at Europa-Parlamentet kan varetage sin rolle og medvirke i den europæiske meningsdannelses- og lovgivningsproces,

 

K.           der henviser til, at det nuværende antal pladser i Europa-Parlamentet gør det bÃ¥de hensigtsmæssigt og velbegrundet at fastsætte et antal for det Europa-Parlament, der skal vælges i 2009, som markerer en overgang fra den nuværende situation til den, som vil være gældende, nÃ¥r der er vedtaget en mere stabil ordning baseret pÃ¥ degressiv proportionalitet,

 

1.             deler RÃ¥dets ønske om allerede nu at nÃ¥ frem til en politisk aftale, som kan gøre det muligt at tilpasse Europa-Parlamentets sammensætning i overensstemmelse med Ã¥nd og bogstav i den nye traktat, og om at formalisere denne aftale umiddelbart efter ikrafttrædelsen af den nye traktat og i god tid før valget til Europa-Parlamentet i 2009;

 

2.             mener, at fastlæggelsen af en ny sammensætning af Europa-Parlamentet, der i højere grad svarer til de demografiske realiteter, og pÃ¥ bedre vis afspejler unionsborgerskabet, vil styrke Europa-Parlamentets demokratiske legitimitet pÃ¥ et tidspunkt, hvor det begynder at udøve de øgede beføjelser, som det tildeles i den nye traktat;

 

3.             konstaterer, at den sammensætning af Europa-Parlamentet, der er fastsat i tiltrædelsesakten for Bulgarien og Rumænien, under alle omstændigheder skal ændres straks efter reformtraktatens ikrafttrædelse;

 

4.             konstaterer, at artikel [9 A] i traktaten om Den Europæiske Union, som foreslÃ¥et i udkastet til reformtraktat, fastsætter en ramme, der indebærer et samlet loft pÃ¥ 750 pladser, et maksimum pÃ¥ 96 for den folkerigeste medlemsstat og et minimum pÃ¥ 6 for den mindst befolkede medlemsstat, og at den indfører princippet om, at Europas borgere skal repræsenteres degressivt proportionalt, uden at dette defineres nærmere;

 

5.             bemærker, at den nævnte artikel [9 A] gør det muligt at forene principperne om henholdsvis funktionsdygtighed (der fastsættes et loft for antallet af medlemmer pÃ¥ et niveau, som stadig er foreneligt med en lovgivende forsamlings rolle), pluralitet (hver enkelt medlemsstat fÃ¥r mulighed for at fÃ¥ sine politiske hovedstrømninger repræsenteret, navnlig flertal og opposition) og solidaritet (de folkerigeste stater accepterer at være underrepræsenterede for at give de mindst befolkede stater en bedre repræsentation);

 

6.             mener, at princippet om degressiv proportionalitet mÃ¥ indebære, at forholdet mellem antallet af indbyggere og antallet af pladser for de enkelte medlemsstater bør variere i forhold til deres respektive indbyggertal, sÃ¥ledes at et medlem fra en mere folkerig medlemsstat skal repræsentere flere borgere end et medlem fra en mindre folkerig medlemsstat og omvendt, men ogsÃ¥, at en mindre befolket medlemsstat aldrig kan have flere medlemmer end en mere befolket stat;

 

7.             understreger i betragtning af den nuværende mangelfulde harmonisering af medlemsstaternes definition af begrebet borgerskab, at man som referencegrundlag for de enkelte medlemsstaters indbyggertal bør benytte tallene fra De Europæiske Fællesskabers Statistiske Kontor (Eurostat), som i forvejen benyttes af RÃ¥det for Den Europæiske Union, nÃ¥r det i forbindelse med en afgørelse truffet med kvalificeret flertal skal kontrollere, at denne repræsenterer den fornødne procentdel af Unionens samlede befolkning;

 

8.             finder det pÃ¥ dette trin i den europæiske integrationsproces ikke hensigtsmæssigt at foreslÃ¥ nedskæringer i nogen medlemsstats antal pladser i forhold til det antal, den er tildelt i tiltrædelsesakten for Bulgarien og Rumænien, nÃ¥r bortses fra den nedskæring, der fremgÃ¥r af mandatet for reformtraktaten og som indebærer, at antallet af pladser for den folkerigeste medlemsstat, Tyskland, skal nedbringes fra 99 til 96;

 

9.             mener i øvrigt ikke, at der under de nuværende omstændigheder er nogen grund til at nedskære antallet af pladser i Europa-Parlamentet og dermed de europæiske borgeres repræsentation i EU for at foregribe fremtidige udvidelser, som der endnu ikke kan forudsiges nogen dato for;

 

10.         foreslÃ¥r derfor, at antallet af medlemmer af det fremtidige Europa-Parlament fordeles pÃ¥ grundlag af 750 medlemmer, og mener, at der i forbindelse med fremtidige tiltrædelser bør kunne ske en midlertidig overskridelse af dette loft indtil udløbet af den pÃ¥gældende valgperiode, sÃ¥ledes som det skete i Bulgariens og Rumæniens tilfælde, efterfulgt af en samlet revision af pladsfordelingen ved det efterfølgende valg til Europa-Parlamentet;

 

11.         erindrer om, at manglende overholdelse af princippet om degressiv proportionalitet som defineret i denne beslutning i fremtiden vil kunne gøres til genstand for sanktioner fra Domstolens side, nÃ¥r Europa-Parlamentets sammensætning er vedtaget i form af en afledt retsakt, som skal respektere de begrænsninger og principper, der er fastsat i traktaten

 

12.         opfordrer regeringskonferencen til at inkorporere det i bilag 1 til denne beslutning indeholdte udkast til Det Europæiske RÃ¥ds afgørelse om Europa-Parlamentets sammensætning i en erklæring – som skal knyttes til slutakten fra regeringskonferencen - vedrørende artikel [ 9A], stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Union som foreslÃ¥et i udkastet til reformtraktat, idet det forudsættes, at afgørelsen vil blive formelt vedtaget efter proceduren i den nævnte artikel [9A], stk. 2, umiddelbart efter reformtraktatens ikrafttrædelse; forpligter sig for sit eget vedkommende til at handle, sÃ¥ snart reformtraktaten er trÃ¥dt i kraft; opfordrer Det Europæiske RÃ¥d til at gennemføre ovennævnte erklæring, sÃ¥ snart reformtraktaten træder i kraft, og i overensstemmelse med dennes bestemmelser, sÃ¥ledes at medlemsstaterne i god tid kan vedtage de nationale bestemmelser, der er nødvendige for at tilrettelægge valget til Europa-Parlamentet for valgperioden 2009-2014;

 

13.         finder det vigtigt, at man i forbindelse med den revision, der er omhandlet i artikel 3 i det nævnte udkast til Det Europæiske RÃ¥ds afgørelse, undersøger den praktiske og politiske mulighed for at erstatte antallet af indbyggere, som fastlægges Ã¥rligt af De Europæiske Fællesskabers Statistiske Kontor (Eurostat), med antallet af EU-borgere; opfordrer med henblik herpÃ¥ sine repræsentanter i regeringskonferencen til at forelægge konferencen det i bilag 2 til denne beslutning indeholdte udkast til erklæring vedrørende artikel 2 i udkast til protokol nr. 10 om overgangsbestemmelser (Afsnit 1: Bestemmelser vedrørende Europa-Parlamentet), og opfordrer konferencen til at knytte denne erklæring til slutakten;

 

14.         henleder opmærksomheden pÃ¥ den politiske forbindelse mellem den foreslÃ¥ede nye fordeling af pladser baseret pÃ¥ princippet om degressiv proportionalitet, den samlede reformpakke for Unionens institutioner, navnlig princippet om "dobbelt flertal" for definitionen af flertal i RÃ¥det (artikel [9 C], stk. 4, i traktaten om Den Europæiske Union som foreslÃ¥et i udkastet til reformtraktat) og Kommissionens sammensætning (artikel [9 D], stk. 5, i nævnte traktat), og understreger behovet for, at alle disse reformer bliver sammenhængende, samtidig med at de anerkender de enkelte institutioners særlige retlige status; er enig i, at selv om reformen af flertalsafstemninger i RÃ¥det og af Kommissionens sammensætning først træder i kraft i 2014, bør den nye fordeling af pladser i Parlamentet træde i kraft i 2009; forbeholder sig ikke desto mindre ret til at gøre sin godkendelse af Det Europæiske RÃ¥ds afgørelse i henhold til ovennævnte artikel [9 A] i traktaten om Den Europæiske Union om fordelingen af pladser i Europa-Parlamentet afhængig af, hvordan reformerne af EU-institutionerne bliver fastlagt i reformtraktaten;

 

15.         er bevidst om, at den sÃ¥ledes foreslÃ¥ede sammensætning af Europa-Parlamentet er udtryk for en objektiv anvendelse af de bestemmelser, der er foreslÃ¥et i udkastet til reformtraktat, men at den i fremtiden vil skulle justeres, for at kunne imødegÃ¥ de nye udfordringer, der vil opstÃ¥ pÃ¥ længere sigt, bl.a. i forbindelse med fremtidige tiltrædelser; mener, at der i forbindelse med en sÃ¥dan fremtidig reform under alle omstændigheder skal rettes op pÃ¥ eventuelle eksisterende uligheder, som har historiske Ã¥rsager;

 

16.         foreslÃ¥r Det Europæiske RÃ¥d, at det i god tid før hvert valg til Europa-Parlamentet og sammen med Europa-Parlamentet gennemgÃ¥r befolkningstallene med henblik pÃ¥ at fastlægge beregningsgrundlaget;

 

17.         agter i denne forbindelse at undersøge muligheden for at vælge et vist antal medlemmer af Europa-Parlamentet pÃ¥ transnationale lister; mener, at dette vil bidrage til at give valgdebatten en ægte europæisk dimension, navnlig ved at give de europæiske politiske partier en central rolle;

 

18.         bekræfter, at dette forslag hænger snævert sammen med reformtraktatens ikrafttrædelse; mener, at den i de gældende traktater fastsatte fordeling af pladser i Parlamentet fortsat skal gælde, sÃ¥fremt det ikke lykkes at fÃ¥ reformtraktaten ratificeret inden valget til Europa-Parlamentet i 2009;

 

19.         pÃ¥lægger sin formand at sende denne beslutning og den ovennævnte betænkning fra Udvalget om Konstitutionelle Anliggender til regeringskonferencen, Det Europæiske RÃ¥d, RÃ¥det og Kommissionen samt til kandidatlandenes regeringer og parlamenter.

 

 

 

BILAG 1

 

Udkast til Det Europæiske Råds afgørelse om sammensætningen af Europa-Parlamentet

 

DET EUROPÆISKE RÅD HAR -

 

under henvisning til artikel [9 A] stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Union,

 

under henvisning til Europa-Parlamentets initiativ,

 

under henvisning til Europa-Parlamentets godkendelse,

 

ud fra følgende betragtninger:

 

(1) Den afgørelse, der er omhandlet i artikel [9 A], stk. 2, andet afsnit, i traktaten om Den Europæiske Union, bør træffes hurtigst muligt, således at medlemsstaterne kan træffe de nødvendige interne foranstaltninger med henblik på afholdelsen af valget til Europa-Parlamentet for valgperioden 2009-2014.

 

(2) Denne afgørelse skal respektere de kriterier, der er fastsat i stk. 2, første afsnit, i samme artikel, dvs. at det samlede antal repræsentanter for Unionens borgere ikke må overstige 750, idet borgerne skal repræsenteres degressivt proportionalt med en mindstetærskel på seks medlemmer for hver medlemsstat, samtidig med at ingen medlemsstat kan tildeles mere end 96 pladser.

 

(3) Det er på nuværende tidspunkt ikke hensigtsmæssigt at tage højde for virkningerne af mulige fremtidige udvidelser, idet dette vil kunne ske i de relevante tiltrædelsesakter gennem en midlertidig overskridelse af loftet på 750 medlemmer, således som det skete i forbindelse med Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af Den Europæiske Union -

 

 

TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:

 

 

Artikel 1

Det i artikel [9 A] i traktaten om Den Europæiske Union fastsatte princip om degressiv proportionalitet anvendes pÃ¥ følgende mÃ¥de:

–        de i traktaten fastsatte minimums- og maksimumstal skal udnyttes fuldt ud for at sikre, at fordelingen af pladser i Europa-Parlamentet afviger mindst muligt fra fordelingen af indbyggere mellem medlemsstaterne;

–        jo større en medlemsstats befolkning er, jo mere ret har det til et stort antal pladser;

–        jo større en medlemsstats befolkning er, jo flere indbyggere skal hvert af dets medlemmer af Europa-Parlamentet repræsentere.

 

Artikel 2

I overensstemmelse med ovenstående artikel fastsættes antallet af repræsentanter i Europa-Parlamentet, der vælges i hver enkelt medlemsstat, med virkning fra valgperioden 2009-2014 til:

Belgien                                     22

Bulgarien                                              18

Den Tjekkiske Republik                       22

Danmark                                              13

Tyskland                                              96

Estland                                                 6

Grækenland                                          22

Spanien                                                54

Frankrig                                               74

Irland                                                   12

Italien                                                   72

Cypern                                                   6

Letland                                       9

Litauen                                     12

Luxembourg                                           6

Ungarn                                                 22

Malta                                                     6

Nederlandene                                       26

Østrig                                                   19

Polen                                                    51

Portugal                                                22

Rumænien                                            33

Slovenien                                                8

Slovakiet                                              13

Finland                                     13

Sverige                                     20

Det Forenede Kongerige                      73

 

Artikel 3

Denne afgørelse revideres i god tid inden begyndelsen af valgperioden 2014-2019 med henblik på at gøre det muligt fremover før hvert valg til Europa-Parlamentet at omfordele antallet af medlemmer objektivt mellem medlemsstaterne på grundlag af princippet om degressiv proportionalitet, jf. artikel 1, under hensyntagen til en eventuel stigning i antallet af medlemsstater og til behørigt registrerede demografiske ændringer i deres befolkninger.

Artikel 4

Denne afgørelse træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.

 

Udfærdiget i Bruxelles, den

 

På Det Europæiske Råds vegne

Formand

 

BILAG 2

 

 

 

 

 

UDKAST TIL ERKLÆRING TIL ARTIKEL 2 I PROTOKOL NR. 10 OM OVERGANGSBESTEMMELSER (AFSNIT 1: BESTEMMELSER VEDRØRENDE EUROPA-PARLAMENTET)

 

 

 

Med forbehold af Det Europæiske Råds afgørelse om Europa-Parlamentets sammensætning i valgperioden 2009-2014 opfordrer konferencen Parlamentet til at udarbejde forslag om valget af dets medlemmer ved almindelige direkte valg i overensstemmelse med artikel 190, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, der mere præcist definerer begrebet "borgere" som omhandlet i artikel 9A, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Union. Dette forslag bør udarbejdes i god tid inden de næste valg i 2014.

 

 

 

 


 



[1]        P6_TA(2007)0328.

[2]        EUT C 310 af 16.12.2004, s. 1.

[3]        11177/1/07 REV 1.

[4]        CIG 1/1/07 af 5.10.2007.