|
Kommissionen har ved SANCO/00093/2007 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksiÂmalÂÂgrænseværdier (MRL maximum residue level) for aktivstofferne acetamiprid, atrazin, deltamethrin, imazalil, indoxacarb, pendimethalin, pymetrhozin, pyrechlotrobin, thiachloprid og trifloxystrobin.
Forslaget er på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 22-23. oktober 2007.
Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier.
Der foreslås nye maksimalgrænseværdier for forslagets aktivstoffer acetamiprid, deltamethrin, indoxacarb, pendimethalin, pymetrhozin, pyrechlotrobin, thiachloprid og trifloxystrobin på baggrund af nye eller ændrede brug. For disse aktivstoffer forslås der højere grænseværdier end de hidtidige EU grænseværdier. For de fleste aktivstof-afgrøde kombinationer ændres grænseværdierne fra den laveste analytiske detektionsgrænse, LOD, da aktivstoffet ikke tidligere har været anvendt på den pågældende afgrøde, til et højere niveau fastsat ud fra restforsøg.
Generelt finder man fra dansk side, at det er en fordel af have fælles grænseværdier for pesticidrester i EU. Fødevarestyrelsen vurderer, at de foreslÃ¥ede maksimalgrænseværdier er sundhedsÂmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed.
Fødevarestyrelsen har pÃ¥ baggrund af dokumentet fremlagt til afstemningen ved mødet vurderet, at de i forslaget foreslÃ¥ede maksimalgrænseværdier for aktivstofferne er sundÂhedsÂmæssigt acceptable. En vedtagelse af forslaget skønnes derfor, alt i alt, at bevare beskyttelsesniveauet i Danmark.
Det indstilles, at man fra dansk side tilslutter sig forslaget, idet man
· arbejder for at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt under hensyntagen til god landbrugsmæssig praksis og en sundhedsmæssig vurdering.
· accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
                                                                                                                              Â
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om ændring af Rådets Direktiver 86/362/EØF og 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i korn og visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager
SANCO/00950/2007
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for aktivstofferne acetamiprid, atrazin, deltamethrin, imazalil, indoxacarb, pendimethalin, pymetrhozin, pyrechlotrobin, thiachloprid og trifloxystrobin. Forslaget fastsætter en række grænseværdier, der skønnes samlet set at bevare sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Baggrund             Â
Kommissionen har ved SANCO/00093/2007 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksiÂmalÂÂgrænseværdier (MRL maximum residue level) for aktivstofferne acetamiprid, atrazin, deltamethrin, imazalil, indoxacarb, pendimethalin, pymetrhozin, pyrechlotrobin, thiachloprid og trifloxystrobin.
Forslaget er fremsat med hjemmel i:
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Forslaget er sat på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 22.-23. oktober 2007.
2. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3. Formål og indhold
Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier.
Der foreslås nye maksimalgrænseværdier for forslagets aktivstoffer acetamiprid, deltamethrin, indoxacarb, pendimethalin, pymetrhozin, pyrechlotrobin, thiachloprid og trifloxystrobin på baggrund af nye eller ændrede brug. For disse aktivstoffer forslås der højere grænseværdier end de hidtidige EU grænseværdier. For de fleste aktivstof-afgrøde kombinationer ændres grænseværdierne fra den laveste analytiske detektionsgrænse, LOD, da aktivstoffet ikke tidligere har været anvendt på den pågældende afgrøde, til et højere niveau fastsat ud fra restforsøg.
For aktivstoffet atrazin blev der i direktiv 2007/7/EF fastsat midlertidige maksimalgrænseværdier, indtil der foreligger nye data fra restforsøg. Der er brug for at forlænge den midlertidige MRLs indtil juni 2009.
For aktivstoffet imazalil sættes MRL ned på baggrund af information fra et medlemsland om mulige sundhedsmæssige problemer med de eksisterende grænseværdier.
For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD, fastsættes maksimalgrænseværdien på LOD.
Kommissionen vurderer, at de foreslÃ¥ede grænseværdier for det maksimale restÂindhold er sundhedsmæssigt acceptabelt efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).
Danmarks Tekniske Universitet, Fødevareinstituttet vurderer, at der ikke er sundhedsmæssige problemer med hverken det kroniske som det akutte indtag for de i direktivet foreslåede grænseværdier.
Der gøres opmærksom på, at de foreslåede grænseværdier vil kunne ændres i løbet af forhandlingerne på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Danmark stemmer i overensstemmelse med regeringens holdning om, at fødevarer bør indeholde så få kemiske stoffer som muligt og at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt under hensyntagen til en sundhedsmæssig vurdering og god landbrugsmæssig praksis.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Gældende dansk ret
Lovgivningen vedrørende pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 391 af 8. maj 2007 om pesticidrester i fødevarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området. Forslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgørelse.
6. Konsekvenser
Fødevarestyrelsen har pÃ¥ baggrund af dokumentet fremlagt til afstemningen ved mødet vurderet, at de i forslaget foreslÃ¥ede maksimalgrænseværdier for aktivstofferne er sundÂhedsÂmæssigt acceptable. En vedtagelse af forslaget skønnes derfor, alt i alt, at bevare beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
7. Høring
Høring af forslaget er af tidsmæssige årsager ikke endnu afsluttet.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Generelt finder man fra dansk side, at det er en fordel af have fælles grænseværdier for pesticidrester i EU. Fødevarestyrelsen vurderer, at de foreslÃ¥ede maksimalgrænseværdier er sundhedsÂmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænseÂværÂdier, nÃ¥r der opnÃ¥s ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anvenÂdelser. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, og sÃ¥fremt der ikke er indtagsproblemer med de foreslÃ¥ede grænseværdier.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
10. Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg
Forslaget er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.