Europaudvalget 2007-08 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 43
Offentligt
406154_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 5. EUROPAUDVALGSMØDE 26/10 2007
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Fredag den 26. oktober 2007
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Til stede:
Elisabeth Arnold (RV) formand, Charlotte Antonsen (V)
næstformand, Martin Henriksen (DF), Svend Auken (S),
Anne Grete Holmsgaard (SF), Rune Lund (EL), Per Clau-
sen (EL).
Miljøminister Connie Hedegaard
Desuden deltog:
Punkt 1. Modtagelse af deputation: Folkebevægelsen mod EU
vedrørende juridisk vurdering af, om reformtraktaten skal til
folkeafstemning
Deputationen bestod af Søren Søndergaard.
Søren Søndergaard
indledte med at sige, at han havde bedt om at komme i
deputation, inden der blev udskrevet valg. Anledningen var, at statsministeren
på sin blog havde skrevet, at der ikke var tale om suverænitetsafgivelse i den
nye traktat. Det må gøre det lidt svært for juristerne i Justitsministeriet at
komme til et andet resultat. Søren Søndergaard fortalte, at når Folkebevæ-
gelsen mod EU var ude for at samle underskrifter på, at der skulle være fol-
keafstemning, blev den mødt med megen apati, idet vælgerne ikke mente, de
havde nogen indflydelse. På denne baggrund opfordrede han Europaudvalget
til at tage initiativ til, at der blev lavet en uvildig juridisk undersøgelse, som var
objektiv. I øvrigt mente han, Europaudvalget burde give udtryk for, at det var
uhensigtsmæssigt, at statsministeren gik ud med konklusionen, før den juridi-
ske § 20 undersøgelse var gennemført.
Svend Auken
sagde, at Socialdemokraterne ville have spørgsmålet om fol-
keafstemning undersøgt til bunds, og opfordrede Folkebevægelsen mod EU til
at fremsende sine synspunkter herpå, så de kunne indgå i overvejelserne.
Han tilføjede, at han tidligere havde givet udtryk for, at det var et uheldigt sig-
nal, statsministeren havde givet.
Rune Lund
støttede ideen om at gennemføre en uafhængig undersøgelse og
syntes, det ville være godt at give statsministeren en næse.
Charlotte Antonsen
havde tillid til juristerne i Justitsministeriet og mente,
man måtte have redegørelsen fra den øverste juridiske ekspertise, før man
tog stilling til spørgsmålet om folkeafstemning.
118
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
Martin Henriksen
syntes, det lød meget fornuftigt med en uvildig undersø-
gelse, og spurgte, om Folkebevægelsen mod EU havde et bud på, hvilken
uafhængig instans der ville kunne påtage sig opgaven.
Elisabeth Arnold
sagde på Det Radikale Venstres vegne, at nu blev der jo
en glimrende mulighed for at drøfte EU-spørgsmål, herunder spørgsmålet om
en folkeafstemning, med politikerne under valgkampen.
Søren Søndergaard
henviste til, at juristerne i Justitsministeriet i Tvindsagen
var blevet underkendt af højesteret, så han gik ind for en uafhængig undersø-
gelse. Han var enig i, at Justitsministeriets jurister naturligvis også skulle udta-
le sig. Alle kunne naturligvis fremkomme med deres vurderinger, men pointen
var, at de ikke skulle udpeges af Folkebevægelsen mod EU eller af regerin-
gen, men være uafhængige.
119
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
Punkt 2. Rådsmøde nr. 2826 (miljøministre) den 30. oktober 2007
Miljøministeren:
Jeg kan henvise til det samlenotat om rådsmødet den 30. okto-
ber, som er fremsendt til udvalget fredag den 19. oktober. De 5 punkter på dags-
ordenen forelægges alle til orientering.
1. Klimaændringer
Rådskonklusioner
Rådsmøde 2826 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Det Europæiske Råd 8-9/3-07 – bilag 9 (konklusioner fra den 8.-
9/3-07)
Miljøministeren:
Punkt 1 drejer sig om rådskonklusioner om EU’s forberedelse
af det 13. partsmøde under klimakonventionen på Bali den 3.-14. december
2007.
Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner, der baserer sig på
konklusionerne fra det Europæiske Råds møde i marts i år, der som bekendt an-
gav de centrale elementer i en effektiv og ambitiøs global aftale efter 2012, base-
ret på FN’s klimakonvention og Kyoto-protokollen. Målet er at begrænse den glo-
bale opvarmning til ikke mere end 2 grader Celsius over det præindustrielle ni-
veau. Det ved I, men I ved også, at det er ret vigtigt, at EU markerer det og står
fast på det, fordi der er mange, der har travlt med at flytte det mål.
Jeg er enig i konklusionernes understregning af EU’s stærke ønske om at spille
en ledende rolle i den internationale klimaindsats, og at FN’s klimakonvention er
det rette forum for at udforme en global og ambitiøs klimaaftale for perioden efter
2012.
Jeg er også enig i konklusionernes understregning af nødvendigheden af, at der
på COP13 på Bali til december skabes enighed om en samlet forhandlingspro-
ces, der engagerer alle parter med henblik på at opnå en global og ambitiøs post
2012-aftale, og at der etableres et mandat eller en køreplan for forhandlinger af
en sådan post-2012 aftale med henblik på at lande en aftale i 2009 i København.
Endvidere er jeg også enig i, at EU´s opgave er at presse på for, at gruppen af
udviklede lande forpligter sig til større absolutte emissionsreduktioner, og opfor-
drer til, at de udviklede lande samlet påtager sig reduktioner i størrelsesordenen
30 pct. i 2020 i forhold til 1990, og at et sådant niveau bør være retningsgivende
for det videre arbejde med forpligtelser for de udviklede lande. Jeg mener, det er
særligt vigtig at understrege det angivne mål i 2020. Det er ikke den helt store
kunst at få folk til at blive enige om, hvad man skal frem til 2050, men det er vig-
tigt, hvis vi skal holde 2 graderes målsætningen, at vi når målet i 2020. Så der
skal altså også på den kortere bane være forpligtende mål.
Jeg støtter, at konklusionerne fastslår behovet for at udvide de fleksible meka-
nismer hen imod et egentligt internationalt carbon marked, der kan bidrage til at
120
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
fremme de globale investeringer i klimavenlig teknologi. Især over for udviklings-
landene er det vigtigt, at behovet for, at klimaproblemer integreres i det løbende
udviklingssamarbejde, understeges, men også at der tilføres additionelle finansie-
ringsmidler og bringes andre instrumenter i anvendelse, der er målrettet specifikt
mod at håndtere klima og klimaforanledigede problemer og udfordringer i udvik-
lingslandene.
Med de konklusioner, der ligger her, står der et samlet EU bag kravet om, at for-
handlingerne i IMO nu skal accelereres med det sigte at etablere en global regu-
lering, der bidrager til, at søfarten leverer sit bidrag til at begrænse de globale
CO
2
-udledninger.
Danmark vil inden årets udgang fremlægge et konkret forslag om en bindende
regulering for skibsfartens udledning af drivhusgasser i IMO's miljøkomité. Paral-
lelt hermed vil vi i Bali arbejde for, at forhandlingerne om en post-2012 klimaaftale
åbner op for at inkludere emissioner fra skibsfart, hvis det ikke i passende tid for-
ud for klimakonferencen i København viser sig muligt at blive enige i IMO om am-
bitiøse og bindende reduktioner af skibsfartens CO
2
-udledninger. Danmark vil
endvidere lægge vægt på, at Bali-konferencen sender et klart politisk signal her-
om til IMO. Skibsfarten får en chance. Den skal de have udnyttet og leve op til
inden 2008. Hjælper det ikke noget, må vi have det på i 2009.
For regeringen er det væsentligt, at uanset i hvilket regi aftalen indgås, bør den
omfatte alle søfartsnationer. En forudsætning for aftalens effektivitet er således, at
det ikke er muligt for redere at undvige reduktionsforpligtelser gennem udflagning.
Samlet set er det min opfattelse, at der er tale om et godt udkast til rådskonklusi-
oner, som jeg aktivt vil støtte.
Svend Auken
syntes, der var tale om en vigtig dagsorden, og håbede, at mil-
jøministeren – trods valgkampen – ville deltage i mødet. Det europæiske
samarbejde fortsætter jo uanset udskrivelse af valg i Danmark.
Han betegnede situationen vedrørende klimaændringer som ret så desperat,
og fandt knap nok dette afspejlet i rådskonklusionerne. Han var ikke uenig i
noget af det, der stod i rådskonklusionerne, men fremhævede, at stigningen i
udledningen af klimagasser er tredoblet efter årtusindskiftet. Vi er slet ikke i
nærheden af en reduktion, og vi er slet ikke i nærheden af 2 graders målsæt-
ningen.
Man sætter sin lid til fleksible mekanismer og ser bort fra, at dette kun skal
være et supplement til den indsats, de enkelte lande skal gøre. Derfor opfor-
drede han til, at man sætter mere alvor ind.
Svend Auken pegede på, CDM-mekanismerne har udviklet sig til en alminde-
lig skandale, og at man nu også giver tilskud til oprettelse af kulfyrede kraft-
værker i udviklingslandene, hvilket han fandt meget lidt betryggende.
Med hensyn til kvotedirektivet mente han ikke, Danmark havde været noget
forbillede, og pegede i den forbindelse på den store uddeling af gratis kvoter.
Han var meget glad for det, miljøministeren sagde om additionelle midler.
121
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
Det er meget vigtigt at få søfarten med. Svend Auken refererede i den forbin-
delse til en opgørelse, som viste, at hvis man medregner den søfart, der bliver
udført af skibe indregistreret i Danmark, bliver Danmark suverænt verdens
største udleder af CO
2
. Vi ligger på 34 tons pr. indbygger. Han spurgte, hvad
chancen er for, at IMO gør noget i 2008, idet han henviste til den kæmpe
skuffelse, vi havde haft i ICAO med hensyn til luftfarten.
Svend Auken var enig med miljøministeren i, at det er lettere at få fastsat
målsætninger, når målene ligger langt ude i fremtiden, men spurgte, om det
ikke ville være godt at melde et dansk mål ud meget hurtigt, derved at vi sag-
de, at udledningerne skal være reduceret med 40 pct. i 2020.
Anne Grete Holmsgaard
hæftede sig ved, at miljøministeren havde talt om
en absolut reduktion på 30 pct. i 2020, men pegede på, at i øjeblikket køber
EU sig til en del af reduktionen uden for EU. Derfor spurgte hun, hvor græn-
sedragningen er mellem, hvad EU selv skal præstere, og hvad man kan købe
sig til uden for EU’s grænser. Ellers kan vi kun opfylde målsætningen på papi-
ret, men ikke i den reelle verden.
Hun pegede på, at 30 pct. målsætningen er under forudsætning af en række
ting. Det stod stadig væk fuldstændigt uklart for hende, om Rådet har givet
Kommissionen en klar besked på at udarbejde et forslag, der kan føre til, at
man rent faktisk når 30 pct. målet i 2020. Hun tilføjede, at hun havde stillet
nogle spørgsmål herom, men ikke fået et klart svar. Hun spurgte, om der bå-
de indgår et scenarie, hvor EU skal klare alle de 30 pct. selv, og et andet sce-
narie, hvor noget af det kan handles ind fra udlandet.
Med hensyn til om målsætningen om at begrænse stigningen i den globale
opvarmning til 2 grader i dette århundrede henviste Anne Grete Holmsgaard
til, at da Kommissionen spillede ud med sit energiforslag i januar, sagde den,
at 30 pct. reduktion i de rige lande kun ville give 50 procent chance for at hol-
de sig under de 2 graders opvarmning. Hun vidste, at de små østater havde
rejst dette spørgsmål på Wien-mødet, og bedt om, at der bliver lavet en ana-
lyse af det. Støtter Danmark, at der bliver presset på for, at der kommer en
analyse? Anne Grete Holmsgaard mente, vi skulle være vanvittigt varsomme
på dette punkt, idet de målsætninger, der bliver fastlagt i 2009, vil komme til at
gælde i mange år, så det er fuldstændig afgørende, at vi ikke gør for lidt i
2009. Hun tilføjede, at 30 pct. i 2020 formentlig er for lidt. Derfor spurgte hun,
hvorfor Danmark ikke bakker kansler Merkel op og siger, at vi ligesom Tysk-
land vil reducere med 40 pct. i 2020.
Anne Grete Holmsgaard syntes, det ville være fantastisk, hvis man kunne få
en aftale med IMO om at reducere udslippet fra skibstrafikken, men pegede
på, at der ikke kom meget ud af det på det tilsvarende møde i ICAO vedrø-
rende flytrafikken. Hun mente, der i Chicago-konventionen er en mulighed for,
at man kan gå videre med hensyn til at lægge afgifter på brændstof, og be-
tegnede det som skandaløst, at flybranchen i dag er fritaget. Vil miljøministe-
ren arbejde for, at vi siger: Nu er grænsen nået?
Anne Grete Holmsgaard pegede på, at det er vigtigt at få en ordning med
122
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
hensyn til skovene, idet skove holder på rigtigt meget CO
2
. Hun ville gerne
høre om miljøministerens holdning hertil.
Hun var fuldstændig enig med miljøministeren i, at midlerne til ulandenes til-
pasning til klimaforanstaltningerne skal være additionelle. Er der noget på
bordet, der gør det sandsynligt?
I relation til teknologioverførsel har der været diskuteret en eller anden form
for fondskonstruktion. Den idé ville hun gerne høre miljøministerens kommen-
tar til.
Med hensyn til CDM sagde hun, at de gode standarder, som WWF arbejder
for, må ind i reglerne. Ellers risikerer vi, at det bliver for svagt.
Per Clausen
erklærede sig enig i det meste af det, der var sagt, og spurgte
med hensyn til købet af kvoter, om det var rigtigt forstået, at det, som EU fak-
tisk lægger op til, er, at kvoter bliver grundlaget for indsatsen, hvor det oprin-
delig var meningen, at det kun skulle være et supplement.
Elisabeth Arnold
erklærede sig enig i de problemstillinger, som Svend Auken
og Anne Grete Holmsgaard havde rejst. Hun pegede på, at da udvalget var i
Rusland og Ukraine, havde man rejst spørgsmålet om den ”flaring”, de lave-
de, når de afbrændte gas og olie, men de havde været fuldstændig ligeglade
med, hvad det betød for klimaet. Derfor spurgte hun, hvordan man får dem i
tale.
Miljøministeren
var glad for Svend Aukens opfordring til, at hun skulle delta-
ge i rådsmødet på tirsdag. Det ville hun også gerne, uanset at der var valg-
kamp.
Hun var enig med Svend Auken i, at udledningerne stiger og stiger, og derfor
er det afsindigt vigtigt at få en aftale – men ikke en hvilken som helst aftale.
Der kom det ud af det forberedende møde, at man – med amerikansk accept
– taler om 2009, ikke om 2009/10, som der havde været optræk til. Kina vil
helst have en dialog, ikke en forpligtende aftale, men er ved at erkende, at det
kan blive nødvendigt. Netop fordi der er tale om en tredobling af stigningstak-
ten i udledningerne, kan vi kun komme ud af det ved forpligtende globale mål-
sætninger i 2020. Man kan ikke skubbe det hele til 2050 – selv om det så ville
være lettere at blive enige – for så er vi forbi ”the point of no return”.
Miljøministeren mente ikke, vi sætter al vor lid til fleksible instrumenter. De er
kun et supplement både i EU og i Danmark. Men vi skal passe på, at vi ikke
drager den konklusion, at vi slet ikke vil have fleksible mekanismer, idet det er
en god måde at få overført holdbare teknologier til den tredje verden og der-
med også få ressourcer ført over til udviklingslandene.
CDM-mekanismerne skal forbedres og raffineres, og nogle af uhensigtsmæs-
sighederne skal lukkes. Men de fleksible mekanismer er nødvendige for at få
en aftale.
I relation til bemærkningerne om Danmark sagde miljøministeren, at der i den
første forpligtelsesperiode ikke var mange lande, der auktionerede så meget
som Danmark, og at der næsten ingen var i den anden periode, 2008-2011.
123
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
Hun mente, auktionering er et godt værktøj.
På Svend Aukens spørgsmål om, hvad chancen er for, at IMO rent faktisk gør
noget, kunne miljøministeren kun gisne, men vi lægger pres på både IMO og
det danske rederierhverv med det argument, at hvis skibsfarten ikke selv gør
noget, må opgaven løses af nogle andre.
Hun var enig med Svend Auken og Anne Grete Holmsgaard i, at det ikke var
imponerede, hvad der kom ud af mødet i ICAO vedrørende luftfart. Vi må nok
i EU selvstændigt introducere krav til luftfarten, herunder til andre landes fly-
selskaber.
I svaret til Svend Auken sagde miljøministeren, at det kunne være fristende at
melde danske CO
2
-procentsatser ud, men det er utroligt svært præcist at reg-
ne ud, hvad regeringens udspil om 30 pct. vedvarende energi i 2025, forøget
energieffektivisering osv. vil betyde for de konkrete udledninger år for år. Mil-
jøministeren mente, vi ville lande et sted mellem 30 og 40 pct. Hun tilføjede,
at EU lige nu sidder og arbejder med en byrdefordelingsnøgle, så vi skal være
opmærksomme på, hvornår det er det rigtige tidspunkt at melde danske mål
ud. Men der er ingen tvivl om, at Danmark vil være blandt dem, der ønsker så
høje nedskæringsprocenter som muligt.
Miljøministeren svarede Anne Grete Holmsgaard, at Kommissionen er i gang
med at planlægge nedskæringer, som svarer til de 30 pct. i 2020, hvilket var
den opgave, den fik i marts.
Hun gav Anne Grete Holmsgaard ret i, at vi må passe på ikke at gøre for lidt i
2009. Vi må hele tiden pege på konkrete muligheder for at formindske udslip-
pet.
Skove er et af de helt centrale problemer. Det er det også på Bali, idet Indo-
nesien har meget store interesser i skov. Brasilien og Sydafrika er kommet
med et udspil, hvorefter man på en eller anden måde skal kompensere de
lande, som bevarer skovene. Problemet er, at i nogle af disse lande er data-
grundlaget utroligt usikkert. Det vil være en af de ting, der skal defineres i den
”road map”, der gerne skulle komme ud af mødet på Bali. Vi og EU er i møde-
kommende over for tredjelandene med hensyn til skove.
Det er rigtigt, at det skal være additionelle midler, både når det angår tilpas-
ningsfonden og støtte til udviklingslandenes teknologiomstilling, men miljømi-
nisteren fremhævede, at der også er brug for private midler.
Miljøministeren svarede Per Clausen, at hun ikke lagde op til, at kvoter er
grundlaget, men det er et delelement. Hun havde svært ved at se, at det var
en god idé bare at sige farvel til kvoter uden at have noget bedre at sætte i
stedet. Kvoter sætter en pris på carbon og er et virksomt instrument. Hun hå-
bede, at USA snart ville indføre en eller anden form for kvoteregulering.
Miljøministeren gav Elisabeth Arnold ret i, at selv om man taler så meget om
USA og Kina og Indien, skal vi bestemt ikke undervurdere Ruslands betyd-
ning for udslippet. Det er vi meget opmærksomme på.
Anne Grete Holmsgaard
mente, det er nødvendigt, at vi også får en interna-
124
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
tional skovaftale.
Hun mente, det var lidt bagvendt, at vi først kommer med en målsætning ved-
rørende vedvarende energi, og et halvt år efter kommer Kommissionen så og
siger, hvad der er nødvendigt. Er det ikke muligt at få at vide, hvor langt
Kommissionen er med planlægningen vedrørende de 30 pct.
Hun var skæppe ræd for, at man stikker folk blår i øjnene, når man bliver ved
med at tale om 2 graders målsætningen, for selv om man opnår 30 pct. reduk-
tion i 2020, er der kun 50 pct. chance for, at 2 graders målsætningen kan op-
fyldes.
Anne Grete Holmsgaard spurgte, om det ikke ville være muligt at få noget
med om flaring.
Svend Auken
påpegede, at den danske udmelding vedrørende reduktion
ikke skal være en afledet størrelse. Det er den vigtigste politiske udmelding
overhovedet. Det var hans bestemte opfattelse, at vi skal sige 40 pct. ligesom
Tyskland.
Han præciserede, at han ikke var imod de fleksible mekanismer, men han var
bekymret over, at de kommer til at dominere, og at kontrollen med dem bliver
for ringe. Han fandt det grotesk, at man vil give tilskud til kulkraftværker.
Til sidst sagde Svend Auken, at det vigtigste selvfølgelig vil være, hvad vi
fastsætter som national målsætning, men det kan man diskutere i de kom-
mende uger i andre fora.
Miljøministeren
svarede Anne Grete Holmsgaard, at Danmark i mange år
har arbejdet for, at vi får en international skovaftale, men der er ikke udsigt til,
at vi får en sådan.
NOT
Miljøministeren blev Anne Grete Holmsgaard svar skyldig med hensyn til, hvor
langt Kommissionen er med sin planlægning af de 30 pct., men hun ville under-
søge det og fremsende et notat om det.
Hun svarede Anne Grete Holmsgaard, at hun ikke vidste, hvor flaring hører
hjemme, men hun kunne godt nævne det på tirsdag. Hun tilføjede, at hun
havde en dialog med Maersk, som bruger flaring i høj grad på de danske fel-
ter. Man siger, at det er af sikkerhedshensyn, der sker så store afbrændinger.
Miljøministeren var enig med Svend Auken i, at fleksible mekanismer er et
supplement. Der har været en stor diskussion om, hvorvidt omstillingen til re-
nere teknologi var fornuftig eller ej, men det er en del af den eksisterende af-
tale. Tidligere havde hun sagt, at der blev bygget et nyt kraftværk i Kina om
ugen, men nu var det snarere 2, og formentlig var tallet endnu højere, idet
man i den kinesiske centralregering ikke har overblik over, hvor mange kraft-
værker der bliver bygget ude i provinserne. Det må være bedre at bygge rene
kulkraftværker i stedet for de svinende værker, de bygger nu i Kina.
125
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
2. Kommissionens meddelelse om vandmangel og tørke i Den
Europæiske Union
Rådskonklusioner
KOM (2007) 0414
Rådsmøde 2826 – bilag 1 (samlenotat side 7)
KOM (2007) 0414 – bilag 1 (grundnotat af 5/10-07)
Miljøministeren:
Kommissionen har denne sommer udarbejdet en meddelelse
om, hvordan man i EU kan imødegå problemer med vandmangel og tørke, som
de især oplever meget kraftigt i Sydeuropa.
Formandskabet har fremlagt et sæt rådskonklusioner, som udtrykker Rådets
holdning til Kommissionens meddelelse.
Jeg tror, at vi alle er opmærksomme på de alvorlige konsekvenser, tørke og
vandmangel har for særligt de sydeuropæiske lande. Jeg kan derfor grundlæg-
gende støtte, at der på europæisk plan kommer fokus på problemerne.
Man kan sige, at i vandrammedirektivet er der faktisk allerede mulighed for, at
medlemslandene gennem deres vandplanlægning kan tage højde for problemer
med tørke og vandmangel. Ud fra en umiddelbar betragtning synes der derfor
ikke at være behov for mere lovgivning. Jeg er imidlertid lydhør over for de øn-
sker, vi hører fra særligt de sydeuropæiske lande, som jo har problemerne, og jeg
er også indstillet på at se positivt på behovet for eventuelt opfølgende lovgivning,
hvis det måtte vise sig nødvendigt.
Svend Auken
sagde, at Danmark står i en meget mindre desperat situation
end Sydeuropa, men også vi kan gøre noget, f.eks. med hensyn til lednings-
tabet for vand.
Svend Auken nævnte i forbindelse med dette punkt en tv-udsendelse om, at
de fleste vandhaner, der blev importeret til Danmark, var fyldt med nikkel og
bly, sådan at vandet blev direkte sundhedsskadeligt. Han spurgte, om miljø-
ministeren var bekendt med den udsendelse, og ville gribe ind over for pro-
blemet.
Miljøministeren
svarede Svend Auken, at hun ikke selv havde set udsendel-
sen om vandhaner, og det lå lidt uden for hendes regi, men hun havde bedt
Miljøstyrelsen om at følge sagen, og hun vidste, at man i Økonomi- og Er-
hvervsministeriet ville stramme op.
126
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
3. Ny EU-strategi for bæredygtigudvikling: Fremskridtsrapport
Orienterende debat
KOM (2007) 0642
Rådsmøde 2826 – bilag 2 (tillæg til samlenotat)
Miljøministeren:
Kommissionens fremskridtsrapport og Rådets anbefalinger vil
indgå i Det Europæiske Råds status over fremdriften i gennemførelsen af bære-
dygtighedsstrategien til december i år.
Kommissionens overordnede vurdering er, at der kun er sket begrænset frem-
skridt, men at der er grund til optimisme, hvis der sker en effektiv implementering
af de politiske initiativer, som er undervejs. Dog er der også områder, hvor der er
behov for en forstærket indsats, hvis de fastsatte mål skal nås. Det gælder for
eksempel på transportområdet, visse dele af biodiversitet, vedvarende energi og
forskning og udvikling.
Man må sige, at Kommissionens meddelelse er voldsomt forsinket. Den er først
fremsendt i tirsdags. Det har derfor ikke været muligt at gennemføre høringer af
organisationerne og udarbejde en gennemarbejdet og konsolideret dansk hold-
ning til meddelelsen. Jeg vil derfor på nuværende tidspunkt tage meddelelsen til
efterretning. Vi vil så efterfølgende udarbejde en dansk holdning.
127
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
4. Forslag til direktiv om brændstofkvalitet
Politisk drøftelse
KOM (2007) 0018
Rådsmøde 2826 – bilag 1 (samlenotat side 16)
KOM (2007) 0018 – bilag 2 (grundnotat af 5/3-07)
KOM (2007) 0018 – bilag 3 (revideret grundnotat af 18/6-07)
Miljøministeren:
Kommissionens forslag har til hovedformål at opdatere det ek-
sisterende brændstofkvalitetsdirektiv med henblik på reduktion af drivhusgasser
og forurening fra brændstof anvendt til vejtransport og ikke-vejgående maskiner
samt at fremme anvendelsen af biobrændstoffer.
Udover revision af direktivets mere tekniske krav foreslår Kommissionen som et
nyt element, at transportsektoren skal overvåge udledningen af drivhusgasser fra
brændstoffer fra hele brændstoffets livscyklus fra 2009, og at udslippet af driv-
husgasser fra 2011 og frem til 2020 skal nedbringes med 1 pct. om året i forhold
til niveauet i 2010.
Generelt er jeg positiv over for de mere tekniske opstramninger, som Kommissio-
nen lægger op til. Altså dette med reducerede grænseværdier for svovl, overgang
til svovlfri dieselolie, højere tilladt andel af biobrændstof osv.
Formandskabet har ønsket en politisk debat på rådsmødet om det nye element:
En reduktionsmålsætning for transportsektorens udledning af drivhusgasser.
Jeg er enig i, at alle sektorer – og dermed også transportsektoren – skal bidrage
til CO
2
-reduktionsindsatsen. Men det er vigtigt, at vi arbejder på at finde den rigti-
ge model herfor. Jeg er ikke overbevist om, at Kommissionens forslag om direkte
reduktionsmål for oliebranchen er den optimale model. Krav til motorteknologi er
én type værktøj, der allerede bliver anvendt. Krav til biobrændstoffer er et centralt
alternativt værktøj, herunder krav til især CO
2
-fortrængning og energieffektivitet,
ligesom inklusion i EU’s kvotesystem bør overvejes.
I øvrigt er det afgørende, at 10 procents målsætningen fra Det Europæiske Råd
for biobrændstoffer i 2020 respekteres – herunder ikke mindst at det sikres, at
anvendelsen af biobrændstoffer er miljø- og samfundsøkonomisk bæredygtig.
For så vidt angår konkrete kriterier for bæredygtighed finder jeg, at der ud fra en
miljømæssig betragtning må stilles krav om for det første en væsentlig reduktion i
samtlige drivhusgasemissioner i hele brændstoffets livscyklus i forhold til fossile
brændstoffer. Det er min vurdering, at Kommissionens forslag om krav om 10 pct.
reduktion i 2010 er alt for lavt. Fra en miljømæssig betragtning kunne man snare-
re overveje f.eks. 50 pct. i 2010.
Når man gå ind og bruger en anden teknologi til fremstilling af biobrændstof, hvor
meget CO
2
fortrænger det så? Hvis man sætter den procent for lavt, så vil ethvert
1. generations biobrændstof kunne komme i anvendelse. Hvis man dertil føjer et
krav om, at man skal reducere med 1 pct. år for år, vil det være en måde at force-
re 1. generations biobrændstofs indtog på markedet på. Det ønsker vi ikke. Vi
ønsker, at man kun bruger bæredygtigt biobrændstof og altså – når det kommer –
128
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
certificeret biobrændstof. Derfor skal vi passe på. Selv om det kan lyde besnæ-
rende, så vil der, hvis man tager det, der ligger fra Kommissionen, komme et
enormt træk på 1. generations biobrændstoffer – inklusive de af dem, som ikke er
bæredygtige.
For det andet bør der stilles krav om stor energieffektivitet set over hele brænd-
stoffets livscyklus. CO
2
-neutral biobrændstof kan indebære et meget højt energi-
forbrug – typisk større end til produktionen af fossile brændstoffer. F.eks. er ener-
gieffektiviteten generelt lav for bioethanol og biodiesel, hvorimod teknologier ba-
seret på forgasning forventes at have en bedre energieffektivitet.
For det tredje bør der stilles krav om bevarelse af biodiversiteten. Denne målsæt-
ning skal ses i sammenhæng med FN’s globale mål om at begrænse tilbagegan-
gen i biodiversitet senest i 2010 og EU’s egen målsætning om at standse tilbage-
gangen i 2010.
For det fjerde bør der stilles krav om at undgå reduktion i kulstoflagring ved æn-
dret arealanvendelse.
Det er altså noget af det, man skal lægge vægt på, hvis vi skal undgå, at man
bare blindt tager alle mulige og umulige typer biobrændstoffer i anvendelse.
Også andre kriterier kan overvejes. I forhold til miljømæssige kriterier tænker jeg
især på Hollands og UK’s overvejelser vedrørende belastning af vandmiljøet og
udtømning af vandressourcer. Det vil også være en af parametrene, at der indgår
bevarelse af jordkvalitet samt fastholdelse eller forbedring af luftkvalitet.
Endelig kan også samfundsøkonomiske og sociale kriterier være relevante. Jeg
har her koncentreret mig om de miljømæssige kriterier. Jeg vil dog gerne tilføje, at
stigninger i fødevarepriserne som følge af øget efterspørgsel efter biobrændsel,
sætter ekstra fokus på de miljømæssige, etiske og fordelingspolitiske aspekter
ved anvendelse af korn til produktion af biobrændstoffer. Derfor synes jeg, det
bliver afgørende, at fremskynde og udvikle teknologier, som ikke baserer produk-
tionen af biobrændstoffer på fødevarer.
Jeg mener, det er et meget vigtig emne, formandskabet har lagt op til en første
politisk drøftelse af. Jeg tror ikke, at vi bliver færdige på rådsmødet på tirsdag, og
forventer derfor, at jeg kommer tilbage til emnet her i udvalget.
Svend Auken
syntes, hovedlinjen lød fornuftig. Han havde ligesom miljømini-
steren et stort problem med biobrændstof, som kan risikere at føre til miljø-
mæssige og sociale katastrofer. I den forbindelse pegede han på, at man ryd-
der tropiske regnskove og erstatter dem med palmeplantager, hvor der pro-
duceres råvarer til biobrændstof. Han mente, at forudsætningen for, at pro-
duktionen kan være bæredygtig, er, at der bliver tale om certificering.
Anne Grete Holmsgaard
var ligesom miljøministeren lidt loren ved, at man
kun pålægger oliebranchen at reducere med 1 pct. om året i perioden fra
2011 til 2020. For det første er 1 pct. ikke ret meget. For det andet vil det for-
mentlig blot føre til, at man anvender 1. generations biobrændstof. Det er ikke
godt nok, medmindre man får en certificeringsordning eller i det mindste en
129
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
ordning, der svarer til den, man opererer med i Storbritannien og Holland med
rapporteringspligt for biobrændstof. Derfor ville hun endnu engang spørge
miljøministeren: Vil du være med til, at vi laver den certificeringsordning og
siger, at den kommer til at gælde fra nu af på det danske marked? Det vil
lægge et pres på de andre lande.
Anne Grete Holmsgaard tilføjede, at hun ikke troede, en certificeringsordning
alene kan løse problemet. Hun troede, det var nødvendigt med en internatio-
nal skovaftale. En del af problemkomplekset er nemlig, at man bruger aftalen
om regnskove til at plante afgrøder, som kan bruges til biobrændstof, eller
skifter afgrøder.
Per Clausen
betegnede det som skæbnens ironi, at man behandlede
spørgsmålet om skove i udviklingslandene på det møde, som også beskæfti-
gede sig med tilskud til biobrændstof. Hvis man skal komme igennem med
noget, som er miljømæssigt og socialt bæredygtigt, bør man være indstillet på
at overveje, om det overhovedet er rigtigt at fastholde den målsætning, vi har
vedrørende biobrændstof.
I relation til biobrændstoffer taler man om at tillade et højere damptryk. Har
man foretaget nogen analyse i Danmark eller i EU af de sundhedsmæssige
konsekvenser af det?
Miljøministeren
svarede Svend Auken, at hun mente, vi skal certificere bio-
brændstoffer.
Hun svarede Anne Grete Holmsgaard, at vi tror på, at Kommissionen vil fore-
slå en europæisk ordning, og det vil være at foretrække for en national dansk
ordning.
I anledning af Per Clausens udtalelse om, at det er i orden med biobrændstof,
hvis det er certificeret, pegede miljøministeren på, at i regeringens energiud-
spil skriver man, at det er under forudsætning af, at det er samfundsmæssigt
og miljømæssigt bæredygtigt.
Hun svarede Per Clausen vedrørende damptryk, at vi sætter det ned til 8 nu.
Når vi ikke sætter det længere ned, er det fordi Miljøstyrelsen siger, at det er
minimalt, hvad man vil opnå ved at sætte det ned til f.eks. 6, men det koster
eksorbitant meget.
Anne Grete Holmsgaard
syntes, det var klart, at man skulle have en euro-
pæisk certificeringsordning, men når hun bad om, at vi indførte en dansk, var
det for at få den europæiske ordning til at blive tilstrækkelig skrap.
Hun mente også, det fremgik af topmødet, at der skulle være tale om sam-
fundsmæssig bæredygtighed og 2. generationsteknologi, bare med lidt andre
ord end i regeringens udspil.
Selv om hun godt vidste, det ikke var miljøministerens område, opfordrede
hun til, at man på landbrugsområdet fjernede tilskuddet til biobrændstofafgrø-
der, idet det fremmer 1. generationsteknologi. Rapsmarkerne bugner i øjeblik-
ket.
Miljøministeren
sagde vedrørende national certificering, at hun i sit indlæg
130
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
på tirsdag ville komme med nogle bud på, hvad vi gerne ser i en certifice-
ringsordning. Hun henholdt sig til, at på miljøministermødet i juni i Essen sag-
de energikommissæren og miljøkommissæren, at i løbet af 3-4 måneder ville
der ligge et forslag vedrørende certificering. Hun var overordentlig skeptisk
over for biobrændstof, og hun var usikker på, om der kommer en certifice-
ringsordning.
Miljøministeren nævnte, at den danske kommissær også havde været ude
med betragtninger om, at man skulle fjerne tilskuddet til bioafgrøder.
Hun medgav, at hvis vi ikke kan få en certificeringsordning globalt, må vi se
på det nationalt, men det bedste vil være at få en EU-plan, som sætter yderli-
gere skub i udviklingen af 2. og 3. generations teknologier til fremstilling af
biobrændstof.
131
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
5. GMO majs
Vedtagelse
KOM (2007) 0586
KOM (2007) 0589
Rådsmøde 2826 – bilag 1 (samlenotat side 28)
Bilag (041) 69 (grundnotat af 25/11-04)
Rådsmøde 2773 – bilag 2 (henvendelse fra Greenpeace af
11/12-06)
Udvalgsmødereferat:
EUU Alm. Del (06) – bilag 130, side 637 (senest behandlet i EUU
15/12-06)
(042) side 733 FO (forhandlingsoplæg forelagt 17/6-05)
Miljøministeren:
I forbindelse med rådsmødet i juni 2005 forelagde jeg disse to
sager for udvalget med henblik på forhandlingsoplæg og forud for rådsmødet i
december 2006 til orientering. Sagen har således allerede været behandlet to
gange i Rådet – begge gange har Danmark stemt imod, og der her været kvalifi-
ceret flertal i Rådet imod Kommissionens forslag.
Sagen drejer sig om, at Østrig med henvisning til sikkerhedsklausulen i det gamle
udsætningsdirektiv ønsker at forbyde brug og salg af to linjer genetisk modificeret
majs.
Kommissionen har siden sidste behandling i Rådet taget dyrkningsaspektet ud,
så forslaget nu kun vedrører fødevare- og foderaspektet. Ændringerne i Kommis-
sionens forslag ændrer ikke ved, at der efter regeringens opfattelse fortsat mang-
ler klare overgangsbestemmelser for, hvordan man håndterer sådanne gamle
sager, efter at det nye direktiv er trådt i kraft. Da der ikke er ændret ved dette for-
hold, siden Rådet behandlede sagen sidste gang, agter regeringen endnu en-
gang at stemme imod.
Kommissionen har bragt spørgsmålet om afgørelsen i WTO-panel sagen op i
Coreper i forbindelse med forberedelsen af rådsmødet. Kommissionen oplyste, at
fristen for at opfylde WTO-afgørelsen er den 21. november 2007, og at man risi-
kerer handelspolitiske sanktioner fra USA’s, Canadas og Argentinas side, hvis
Rådet ikke vedtager Kommissionens forslag.
Af WTO-panelets rapport, som blev endeligt vedtaget i november 2006, fremgår
det, at de østrigske foranstaltninger ikke var baseret på risikoprocedurer og der-
med ikke i overensstemmelse med WTO’s regler. Panelet konkluderer derfor, at
anvendelsen af sikkerhedsklausulen skal bringes i overensstemmelse med for-
pligtigelserne under SPS-aftalen.
Disse forpligtigelser indebærer, at Østrig inden for en rimelig tidsfrist skal iværk-
sætte yderligere videnskabeligt arbejde med henblik på at vurdere de fremdragne
risikomomenter ved de to GMO-typer. Østrig har oplyst, at dette videnskabelige
udredningsarbejde er iværksat, men endnu ikke afsluttet.
132
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
Grundlæggende mener vi altså ikke, at det ændrer den præmis, der har været
gældende for Danmark de to gange tidligere, hvor vi har utalt os imod forslaget.
Det agter vi at gøre også den tredje gang.
Svend Auken
mindede om, at en fjerdedel af den østrigske voksne befolk-
ning har skrevet under på et krav om helt at forbyde GMO. Han syntes, man
skulle respektere sådanne ønsker i de enkelte lande, og var derfor glad for
miljøministerens indstilling til sagen.
133
EUU, Alm.del - 2007-08 (1. samling) - Bilag 43: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 26/10-07
5. Europaudvalgsmøde
Udg.
Punkt 3. Gennemgang og fastlæggelse af tidsplan for udvalgets
behandling af B 1 (ordningen for De Europæiske Fællesskabers egne
indtægter)
B 1 (07) – bilag 1 (udkast til tidsplan)
På grund af valgudskrivelsen udgik dette punkt af dagsordenen.
134