Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriSagsnr.: 7303 Den 2. november 2007 SHO/TAER FVM 466 |
Orienterende Notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Kommissionens forordninger om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på de minimis-støtte i fiskerisektoren og i landbrugsproduktionssektoren samt ændring af forordning (EF) nr. 1860/2004
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har på baggrund af møder i Den Rådgivende Komité for Statsstøtte og offentliggørelse i EU-Tidende fremlagt reviderede forslag til en ny forordning for de minimis-støtte i både fiskerisektoren og i den primære landbrugssektor. De minimis-støtte er støtte, som ikke anses for at være konkurrenceforvridende og derfor ikke kan betragtes som statsstøtte. De minimis-støtte skal heller ikke anmeldes til Kommissionen. De to forslag hæver de minimis- støtte pr. støttemodtager og de nationale lofter for den samlede de minimis-støtte pr. medlemsland. De to forordningsforslag er hver særskilt blevet drøftet på 2 møder i Den Rådgivende Komité for Statsstøtte, hvoraf forslaget til en ny forordning for de minimis-støtte i den primære landbrugssektor blev drøftet 2. gang  d. 2. oktober 2007.
Baggrund
Kommissionen fremsendte den 25. juli 2007 et revideret forslag om at anvende EF-traktatens artikel 87 og 88 på de minimis-støtte i fiskerisektoren og om ændring af forordning (EF) nr. 1860/2004. Forordningen trådte i kraft d. 1. august 2007.
Tilsvarende fremsendte Kommissionen den 31. juli 2007 til medlemslandene revideret forslag om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på de minimis-støtteordninger i den primære landbrugssektor. Forslaget forventes vedtaget af Kommissionen i november måned.
Forslagene er fremsat med hjemmel i artikel 2 i Rådets forordning (EF) nr. 994/98 af 7. maj 1998 om at anvende artikel 87 og 88 i traktaten om at oprette Det Europæiske Fællesskab på visse former for horisontal statsstøtte.
Â
Ifølge artikel 8 i Rådets forordning (EF) nr. 994/98 hører Kommissionen Det Rådgivende Udvalg for Statsstøtte ved to møder. Det første møde afholdes inden Kommissionen offentliggør et udkast til forordning, og det næste afholdes inden Kommissionen udsteder en forordning. Kommissionen forelægger udvalget et udkast til de foranstaltninger, der skal træffes. Udvalget afgiver en udtalelse om dette udkast. Udtalelsen optages i mødeprotokollen. Medlemsstaterne har desuden ret til at anmode om, at deres holdning bliver indført i mødeprotokollen. Det Rådgivende Udvalg kan henstille, at udtalelsen offentliggøres i EF-tidende. Kommissionen skal tage størst muligt hensyn til udvalgets udtalelse og underretter udvalget om, hvordan den har taget hensyn til dets udtalelse.
Formål og indhold
Medlemsstaterne er generelt forpligtet til at forudanmelde og afvente Kommissionens tilladelse, inden støtteforanstaltninger sættes i værk. I henhold til artikel 2 i Rådets forordning (EF) nr. 994/98, den såkaldte "bemyndigelsesforordning", kan Kommissionen imidlertid ved forordning beslutte, at støtteforanstaltninger under et vist loft ikke skal anmeldes.
Kommissionen har udstedt forordning (EF) nr. 1860/2004 om de minimis-støtte i landbrugs- og fiskerisektoren. Den gældende de minimis-støtte er 3.000 € over en treårig periode. Forordningen trådte i kraft den 1. januar 2005 og ophører pr. 31. december 2008.
Forordningen foreslås nu ændret, så fiskerisektoren udgår. I stedet for foreslås en særskilt de minimis-støtte til fiskerisektoren.
Den nye de minimis-ordning for fiskerisektoren
De minimis-støtten for fiskerisektoren hæves til 30.000 € over en treårig periode og hæves til et samlet loft for hver medlemsstat på 2,5 % af værdien af den årlige fiskeriproduktion, hvilket svarer til 57,6 mio.€ for Danmarks vedkommende. Hele beløbet kan ligesom tidligere ydes i ét år.
Som begrundelse for forhøjelsen henviser Kommissionen bl.a. til handlingsplanen for statsstøtte, som er en udmøntning af Lissabonstrategien på statsstøtteområdet, og hvorefter fokus skal være på den mest konkurrenceforvridende statsstøtte. Desuden gør Kommissionen opmærksom på, at fiskerivirksomheder dels har større omsætning end landbrugsvirksomheder, og dels modtager fiskerisektoren ikke indkomststøtte, som landbrugssektoren. Derfor kan der accepteres en højere de minimis-støtte uden, at det er konkurrenceforvridende i sektoren. Endelig nævner Kommissionen, at den lave sats har gjort de minimis-støtten uinteressant. Derfor har det ikke medført den forventede administrative lettelse hos Kommissionen og i medlemsstaterne.
Kommissionen fastslår på baggrund af sine erfaringer og observationer, at de minimis-støtten ikke vil påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne og/eller fordreje eller true med at fordreje konkurrencevilkårene med det foreslåede loft.
Den nye de minimis-støtte i den primære landbrugssektor
Forordning (EF) nr. 1860/2004 foreslås ophævet pr. 1. januar 2008 og erstattet af en ny forordning, der kun finder anvendelse på produktion af landbrugsprodukter. I henhold til det nye forordningsforslag foreslås de minimis-støtten til produktion af landbrugsprodukter hævet til 6.000 € over en løbende treårig periode og et samlet loft for hver medlemsstat på 0,6 % af den årlige landbrugsproduktion svarende til 46,7 mio.€ for Danmarks vedkommende. Hele beløbet kan ligesom tidligere ydes i ét år.
Som begrundelse for forhøjelsen anfører Kommissionen, at forhøjelsen ikke vil pÃ¥virke samhandelen mellem medlemsstaterne og/eller fordreje eller true med at fordreje konkurrencevilkÃ¥rene, og at støtte inden for disse grænser ikke falder ind under traktatens artikel 87, stk. 1, forudsat at visse betingelser opfyldes. Det anføres desuden, at den foreslÃ¥ede forhøjelse af støttegrænsen vil kunne lette de administrative byrder.Â
For begge de nye forordninger gælder det, at det nu er præciseret, at der ikke kan ydes de minimis-støtte til kriseramte virksomheder, og at støtten skal være gennemsigtig, dvs. støttesatsen skal nemt kunne udregnes.
Konsekvenser
Forslagene har ingen lovgivningsmæssige eller væsentlige statsfinansielle konsekvenser, da anvendelse af de minimis-støtte i Danmark inden for landbrugsområdet og i fiskerisektoren kun har været anvendt i få tilfælde og ligeledes fremover forventes anvendt kun i begrænset omfang. Grundet det samlede nationale loft findes det imidlertid nødvendigt at etablere et register til registrering af den i Danmark ydede de minimis-støtte inden for landbrugs- og fiskerisektoren.
Høring
For så vidt angår forslaget om den nye de minimis-ordning i fiskerisektoren er §5-udvalget blevet hørt ved en skriftlig høring den 20. september 2006, hvilket ikke har givet anledning til bemærkninger.
For så vidt angår forslaget om den nye de minimis-ordning i den primære landbrugssektor er §2-udvalget (landbrug) blevet hørt.
I et skriftligt høringssvar af 8. juni 2007
bemærkede Dansk Industri, at EU's statsstøtteregler er en vigtig brik i
reguleringen af det indre marked. Man støtter principperne om mindre og mere effektiv støtte. For
DI er det centralt, at revisionen af EU's statsstøtteregler ikke skader
gennemsigtigheden og effektiviteten af kontrollen med statsstøtten i det indre
marked.
I forhold til en forhøjelse af de minimis-støtteloftet ser DI en række problemer.
Det er vigtigt, at de nødvendige instrumenter er på plads for at garantere, at
de minimis-reglen bliver mere gennemsigtig samt at misbrug af de minimis-støtte
undgås. De eksisterende kontrolmekanismer bør derfor nøje revurderes. DI udtrykker
skepsis overfor en fordobling af de minimis-støtteloftet til 6.000 € samt en
fordobling af de nationale støttelofter i forhold til den årlige landbrugsproduktion.
DI finder det positivt, at Fødevareministeriet agter at etablere et centralt de
minimis-register. DI gør opmærksom på, at man bør tage højde for om en
virksomhed, der opererer på tværs af grænserne, modtager de minimis-støtte fra
flere medlemsstater samtidig.
I et skriftligt høringssvar af 8. juni 2007 udtrykte Landbrugsraadet
accept til forslaget om at hæve de minimis-støtten fra 3.000 til 6.000 Euro,
med den tilføjelse, at loftet for, hvad der kan accepteres, også er nået. Man
lægger vægt på, at statsstøttereglerne bliver overholdt, og at renationalisering
af landbrugspolitikken undgås. En vedtagelse af forslaget bør følges op af en
effektiv kontrol.
Regeringens generelle holdning
Det er den danske regerings principielle holdning, at statsstøtte skal begrænses mest muligt. Det bør desuden være Kommissionen, der vurderer medlemslandenes statsstøtteordninger og disses forenelighed med EF-traktaten.
Fra dansk side støtter man fuldt ud målsætningerne om at reducere og omlægge statsstøtten. I den forbindelse tillægger man Kommissionens bestræbelser på at føre en målrettet og effektiv statsstøttekontrol stor betydning. Denne politik understreges yderligere af Kommissionens handlingsplan om mindre og mere målrettet statsstøtte 2005-2009.
Ved vedtagelsen af bemyndigelsesforordningen, Rådets forordning (EF) nr. 994/98, lagde man fra dansk side stor vægt på, at indførelsen af de minimis-ordninger på statsstøtteområdet ikke måtte føre til en svækkelse af hverken gennemsigtigheden eller af Kommissionens kompetence, herunder effektivitet og kontrolmuligheder. På den anden side er det væsentligt at holde sig for øje, at en del af formålet med at indføre en de minimis-ordning bl.a. er at sikre en administrativ forenkling, som kan bidrage til at frigøre ressourcer i Kommissionen, så denne kan intensivere bestræbelserne på at nedbringe den konkurrenceforvridende statsstøtte. Ligeledes er gruppefritagelser og de minimis-støtte i det hele taget et væsentligt element i Kommissionens bestræbelser på at forenkle, modernisere og klargøre statsstøttereglerne. Fra dansk side arbejdes der således for, at der opretholdes en balance mellem disse hensyn.
I forbindelse med, at den gældende de minimis-støtte forordning (EF) nr. 1860/2004 blev udstedt, kunne Danmark ikke støtte forslaget, idet man ikke mente, at der burde være mulighed for at yde mere statsstøtte inden for landbrugs- og fiskerisektoren. Det synspunkt har Danmark gentaget i forbindelse med møderne i Den Rådgivende komité for statsstøtte om de to forslag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forbindelse med drøftelserne i Det Rådgivende Udvalg for Statsstøtte var de fleste lande, bortset fra Danmark, generelt positive overfor Kommissionens to forslag til forhøjelse af de minimis-støtten inden for landbrugs- og fiskerisektoren. En række lande var endog fortaler for, at de minimis-støtten skulle forhøjes yderligere.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.