Europaudvalget

 

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere

10. oktober 2007

Europaudvalgets dagsorden

 

Forsiden er ganske vist gul, men ellers er der ikke mange ligheder mellem Europaudvalgets dagsorden og den traditionelle dagsorden for et udvalgsmøde i Folketinget. Europaudvalgets dagsorden er nemlig styret af, hvordan dagsordenen for møderne i EU’s Ministerråd (Rådet) ser ud. Idéen med dette notat er derfor at give en kort introduktion til europaudvalgsdagsordenens opbygning, udsendelsestidspunkter og de mest brugte forkortelser og kørebemærkninger.

 

Dagsordenen udsendes 4 gange pr. møde

Europaudvalgets dagsorden for et bestemt møde udsendes normalt i 4 udgaver. Udsendelsen af dagsordenen op til et ordinært fredagsmøde, følger et helt fast mønster (jf. figur 1):

 

 

                        Uge 1                                                Uge 2                   

  Man                                              Man                                                     

 

 


Onsdag:

1. udgave

 

 

 

 

 


Figur 1: De normale udsendelsesdage for Europaudvalgets dagsorden

 

1. udgave af dagsordenen udsendes onsdag ugen forinden - dvs. 9 dage før mødet. 1. udgave giver en oversigt over de møder i Rådet, der skal forelægges på Europaudvalgets møde.

 

2. udgave af dagsordenen udsendes fredag ugen forinden mødet. I denne udgave har Europaudvalgets sekretariat for hvert punkt tilføjet en henvisning til det relevante samlenotat – dvs. det notat, hvori regeringen gennemgår mødet i Rådet fra A til Z. Endvidere fremgår det for første gang af 2. udgave, på hvilke punkter regeringen forventer at forelægge et forhandlingsoplæg – med andre ord: på hvilke punkter udvalget skal give regeringen et mandat. Disse punkter bliver markeret med forkortelsen ”FF” (FF = Forventet Forhandlingsoplæg). Endelig angives det på 2. version af dagsordenen, hvilke punkter på rådsmødedagsordenen der forventes behandlet bag lukkede døre. Der benyttes forkortelsen ”FL”(FL = Foreløbigt Lukket).

 

3. udgave af dagsordenen omdeles om tirsdagen, tre dage før mødet. Af 3. udgave af dagsordenen fremgår det, hvilke ministre, der fremlægger de enkelte punkter. Desuden vil Europaudvalgets sekretariat have påført dagsordenen yderligere bilagshenvisninger (mere herom senere).

 

4. udgave af dagsordenen udsendes torsdag dagen før mødet. Som hovedregel er der kun få ændringer på denne udgave. Dels vil ”FF” markeringen være ændret til ”FO” (FO = Forhandlingsoplæg), da regeringen nu har endeligt afgjort, hvilke sager der skal forelægges til mandat i udvalget. Dels vil det endelig fremgå, hvilke punkter der behandles bag lukkede døre. Dette angives med et ”L” (L = Lukket). L-punkterne vil være de sager, der tidligere var markeret med ”FL”.

 

Det sker ofte, at der kommer nye punkter på dagsordenen i ugen op til mødet – i så fald vil ændringerne blive markeret med fed skrift.

 

Det skal understreges, at selv om der typisk vil være 4 udgaver af en dagsorden, kan der godt forekomme undtagelser, så man enten får flere eller færre.  Eksempelvis kan det ske, at regeringen kommer med vigtige nye punkter til dagsordenen uden for den normale møderytme, og derfor vil der blive udsendt en ekstra dagsorden.

 

Omvendt vil der ved de møder, hvor regeringen enten forelægger eller afrapporterer fra et møde i Det Europæiske Råd (DER) typisk være færre versioner af Europaudvalgets dagsorden.

 

Åbne/lukkede punkter på dagsordenen

Europaudvalget har besluttet, at åbne sine møder for offentligheden fra og med Folketingsåret 2006-07. Som udgangspunkt er udvalgets behandling af EU-rådsmøderne åben, dog kan regeringen og Europaudvalget beslutte, at visse punkter behandles for lukkede døre, typisk pga. uafklaret forhandlingssituation i Rådet.

 

Det angives på dagsordenen, hvilke punkter der er lukkede. Når det skal besluttes, om punkter på dagsordenen skal behandles for lukkede døre, kontakter Udenrigsministeriet Europaudvalgets sekretariat ca. 10 dage før det pågældende møde afholdes. Her informeres om, hvilke punkter regeringen forventer at indstille til behandling bag lukkede døre. Efterfølgende orienterer sekretariatet udvalgsformanden med henblik på foreløbig godkendelse af indstillingen. Såfremt udvalgsformanden godkender regeringens forslag, angives det på 2. version af dagsordenen, der udsendes fredag eftermiddag, hvilke sager der forventes behandlet bag lukkede døre. Der kan også forekomme situationer, hvor det er et eller flere udvalgsmedlemmer, der anmoder formanden om at et punkt skal forelægges for lukkede døre.

 

Endelig skal det bemærkes, at udvalgets interne punkter, hvor man tilrettelægger sine arbejdsgange, behandles for lukkede døre. Det betyder, at punktet ”eventuelt” som hovedregel behandles for lukkede døre.

 

Tilmelding til de åbne møder

Tilmelding for tilhørere skal ske senest kl. 12.00 dagen inden mødet ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. 33 37 36 10). Der vil være pladsbegrænsning. Udvalgets faste mødeværelse er vær. 2-133.

 

Dagsordenen udsendes også elektronisk

Europaudvalgets dagsorden udsendes både på papir og elektronisk. Den elektroniske dagsorden bliver mailet direkte til medlemmer og medlemssekretærer.

 

Den elektroniske dagsorden indeholder samme oplysninger som den gule papirdagsorden. Dertil kommer, at der på den elektroniske dagsorden er links til alle de europaudvalgsbilag og kommissionsforslag, der henvises til på dagsordenen.

 

Er man kommet til at slette mailen med den elektroniske dagsorden, kan man altid finde den seneste version af dagsordenen på Internettet på adressen: www.euo.dk/dagsorden eller www.ft.dk.

 

Hvornår på dagen udsendes dagsordenen?

Det præcise tidspunkt for, hvornår dagsordenen udsendes, afhænger af, hvornår Europaudvalgets sekretariat modtager den nødvendige information fra Udenrigsministeriet. Det sker ofte først sidst på eftermiddagen – og ind i mellem meget senere.

 

I de situationer, hvor Udenrigsministeriet først er klar med de nødvendige oplysninger uden for Folketingets normale åbningstid, vil papirdagsordenen af ressourcehensyn først blive omdelt næste morgen. Den elektroniske dagsorden vil derimod altid blive udsendt på den ”rigtige” dag, uanset hvornår sekretariatet har modtaget de nødvendige oplysninger.

 

Dagsordenens forside giver overblik over punkterne

Dagsordenen består af en forside og en række vedhæftede rådsmødedagsordener – jf. den fiktive dagsorden i bilag 1.

 

Dagsordenens forside giver et overblik over, hvilke emner der er på dagsordenen for udvalgsmødet. De fleste punkter bliver udgjort af de rådsmøder[1], regeringen skal orientere udvalget om. Det vil normalt være de rådsmøder, regeringens forskellige ministre skal deltage i den efterfølgende uge i Bruxelles.

 

Det er regeringen (Udenrigsministeriet), der fastsætter, hvilke rådsmøder der skal på dagsordenen, og i hvilken rækkefølge ministrene forelægger sagerne.

Fra og med 3. udgave af dagsordenen fremgår det af forsiden, hvilke ministre der møder op i udvalget for at forelægge de enkelte punkter.

 

Udover rådsmøder kan der også være andre emner på Europaudvalgets dagsorden – det kan f.eks. dreje sig om et samråd, udvalget har bedt om, modtagelse af en deputation, drøftelse af et beslutningsforslag, eller udvalgets deltagelse i et arrangement. Disse punkter vil være sat på dagsordenen af Europaudvalgets sekretariat efter aftale med udvalgsformanden.

 

Hvis tidspunktet for et udvalgsmøde bliver ændret, anføres det øverst på dagsordenens forside. Endelig finder man nederst på forsiden en lille ”mini-kalender” over Europaudvalgets øvrige aktiviteter i den uge, udvalgsmødet finder sted.

 

Dagsordenen har vedhæftet en kopi af rådsmøde-dagsordenen

For hvert af de rådsmøder, der nævnes som punkter på dagsordenens forside, vil der på de efterfølgende sider være vedhæftet en separat dagsorden – den såkaldte rådsmødedagsorden. Rådsmødedagsordenen fremsendes af Udenrigsministeriet og gengiver de væsentlige punkter, som ministrene skal diskutere på det pågældende rådsmøde i Bruxelles.

 

Da danske regeringer som bekendt består af væsentligt flere ministerier end de 9 forskellige konstellationer, som Rådet er nedsat i, vil ansvaret for punkterne på en rådsmødedagsorden ofte være delt mellem flere forskellige ministre. Det vil derfor fremgå af en fodnote nederst på rådsmødedagsordenen, hvilke ministerier, de enkelte punkter på rådsmødedagsordenen falder ind under.

 

Der henvises til de mest relevante bilag

For de fleste af punkterne på rådsmødedagsordenen tilføjer Europaudvalgets sekretariat henvisninger til de mest relevante bilag, udvalget har modtaget om sagen.

 

Den vigtigste bilagshenvisning er til det samlenotat, der er fremsendt en uge inden udvalgsmødet.

 

Ved de punkter på rådsmødedagsordenen, der vedrører EU-lovgivningsforslag (fx et direktiv- eller forordningsforslag), er der desuden henvist til det grundnotat, regeringen har fremsendt til udvalget, da lovgivningsforslaget i sin tid blev fremsat af Kommissionen. Grundnotatet vil derfor ofte være lidt forældet. Når grundnotatet alligevel medtages på dagsordenen, skyldes det, at mange medlemmer gerne vil kunne se, hvad regeringen oprindeligt skrev om forslaget, da det blev fremsat.

 

På dagsordenen henvises der desuden til de notater (kaldet EU-noter), som EU-konsulenten i Folketinget og Folketingets udsendte repræsentant ved EU har udarbejdet om sagen.

 

For de sager, som tidligere har været behandlet i udvalget, henvises der endelig til sidetallet i referatet, som findes i udvalgets protokol. Der henvises dog kun til den seneste behandling i udvalget samt til alle tidligere udvalgsmøder, hvor udvalget har givet et mandat (FO) i sagen.

 

Fra den 6. oktober 2006 har referatet fra de punkter på dagsordenen, der behandles for åbne døre, været offentligt tilgængeligt. De offentlige referater omdeles til udvalgets medlemmer og lægges på EU-Oplysningens hjemmeside. Udvalgsmødereferater dateret før den 6. oktober 2006 er fortrolige, og er alene sendt rundt i ét eksemplar til hvert partis EU-ordfører. Referat fra punkter, der er behandlet bag lukkede døre efter den 6. oktober 2006, er dog fortsat fortrolige.

 

 

 

De elektroniske statusblade indeholder alle bilag i en sag

Hvis man ikke kun vil have henvisninger til de umiddelbart mest relevante bilag, men derimod gerne vil se alle de dokumenter, som udvalget har modtaget om en given sag, kan det anbefales at bruge den elektroniske udgave af Europaudvalgets dagsorden (sendes pr. mail til alle udvalgsmedlemmer). På den elektroniske dagsorden finder man nemlig et link til ”EU-Sekretariatets statusblad”. Statusbladet rummer bl.a. et elektronisk arkiv over alle bilag, hvor forslaget er omtalt. Man finder det elektroniske statusblad ved at klikke på dagsordenspunktets henvisning til et Kommissionsdokument (fx KOM (2006) 0999). Derefter klikker man på linket øverst til højre på siden, hvor der står ”gå til oversigten”. Her finder man alle relaterede dokumenter til sagen.

 

”Siden sidst” handler om nyt, siden ministeren sidst var i udvalget

I forbindelse med Europaudvalgets seneste beretning om åbenhed og tidlig forelæggelse af 23. juni 2006 blev det besluttet, at punktet ”siden sidst” anføres på dagsordenen, når en minister forelægger sager for udvalget.

 

Punktet ”Siden sidst” bruges, når regeringen løbende og tidligt i beslutningsprocessen, ønsker at orientere Europaudvalget om behandlingen af et forslag, der formodes at være af større rækkevidde. Det vil sige, at punktet ikke er en del af den rådsmødedagsorden, som ministeren forelægger.

 

Sekretariatet henviser som hovedregel til de relevante grundnotater på dagsordenen under punktet ”Siden sidst”, idet der til disse punkter ikke udarbejdes samlenotater.

 

Mange forkortelser i rådsmødedagsordenen

Der anvendes en del forskellige forkortelser på dagsordenen. De hyppigste er:

FF

Forventet Forhandlingsoplæg

Markerer de punkter, hvor regeringen forventer at forelægge Europaudvalget et forhandlingsoplæg (= et forslag til mandat).

 

FO

ForhandlingsOplæg

Markerer de punkter, hvor regeringen vil forelægge Europaudvalget et forhandlingsoplæg.

 

FL

Forventet Lukket

Markerer de punkter, som regeringen indstiller behandles bag lukkede døre.

 

L

Lukket

Markerer de punkter, der behandles bag lukkede døre.

 

*

Stjernemarkeringen anvendes til at markere de sager på dagsordenen, der er omfattet af et af de danske forbehold.

 

KOM (2006) xxxx

 

”KOM” er en forkortelse for EU-Kommis­sionen. KOM-nummeret er en reference til det konkrete lovgivningsforslag fra Kommissionen, som dagsordenspunktet handler om. Kommissionens forslag kan rekvireres i Europaudvalgets sekretariat eller læses på Internettet. På den elektroniske udgave af Europaudvalgets dagsorden er der direkte links fra KOM-nummeret til dokumenterne fra Kommissionen.   

 

Økofin

Rådet for Økonomi- og Finansministre.

 

RIA

RÃ¥det for Retlige og Indre Anliggender.

 

DER-møde

Møde i Det Europæiske Råd (Topmøder for stats- og regeringscheferne i EU-landene – afholdes ca. 4 gange om året).

 

Udg.

Betyder at punktet er udgået.

 

                                                  

Kørebemærkninger

Udover forkortelser anvendes også mange forskellige såkaldte kørebemærkninger på dagsordenen. Kørebemærkninger udtrykker formandskabets hensigt med behandlingen af det pågældende punkt. Der eksisterer ingen udtømmende liste over kørebemærkninger, hvorfor der kan være variationer afhængig af formandskab. Følgende kørebemærkninger er dog hyppigt forekommende:

 

Præsentation

Anvendes normalt første gang en sag er på dagsordenen for et rådsmøde og er koncentreret om Kommissionens præsentation af forslaget.

 

Status over drøftelser/orientering fra formandskabet

Anvendes normalt, hvor formandskabet ønsker at redegøre for fremskridt i arbejdet med en sag, men uden at der lægges op til større debat eller beslutninger.

 

Udveksling af synspunkter/orienterede debat

Anvendes normalt, hvor formandskabet ønsker en drøftelse af visse aspekter af en sag som politisk bidrag til de videre drøftelser på embedsmandsniveau.    

Generel indstilling/fælles tilgang

Anvendes normalt, hvor der lægges op til politisk enighed om en sag, men hvor visse proceduremæssige betingelser for en endelig udtalelse ikke er opfyldt, fx fordi Europa-Parlamentet endnu ikke har udtalt sig. 

 

Politisk enighed

Anvendes normalt, hvor der lægges op til politisk enighed om en sag, men hvor det sidste tjek i Rådets juridiske sprogtjeneste endnu ikke har fundet sted, og endelig vedtagelse derfor ikke er mulig.

 

A-punkt

Markerer de punkter på dagsordenen, hvor der på forhånd er opnået politisk enighed mellem EU-landene på embedsmandsniveau. Punkterne skal formelt vedtages af ministrene på rådsmødet, men vedtagelsen vil normalt ikke give anledning til debat. På dagsordenen medtages kun de A-punkter, som regeringen skønner har politisk interesse.

 

 

 

Kontakt udvalgssekretærerne for yderligere information

Udvalgsmedlemmer, medlemssekretærer og øvrige medarbejdere i partisekretariaterne er altid meget velkomne til at kontakte Europaudvalgets sekretariat på ekspeditionsnummeret 3610 eller direkte til undertegnede med spørgsmål til dagsordenen/bilagshenvisningerne eller spørgsmål til Europaudvalgets arbejde i øvrigt.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Anna de Klauman (3694) og Jakob Heltoft (5596),

Udvalgssekretærer

 


Bilag 1 – konstrueret eksempel på en dagsorden

Europaudvalget

4. udgave

 

Mødedato:

Fredag den 24. december 2007

Tidspunkt:

Kl. 10.00

Sted:

Vær. 2-133

 

 

Dagsorden                                                                                                         Den 23. december 2007

1.   Modtagelse af deputation: Repræsentanter fra JuniBevægelsen og Folkebevægelsen mod EU vedr. folkeafstemning om Reformtraktaten

FO             2.  Rådsmøde nr. 2822 (økonomi- og finansministre) den 30. december 2007

L                    Pkt. 4 er lukket
Forelæggelse ved finansministeren

3.   Rådsmøde nr. 2825 (landbrug og fiskeri) den 31. december 2007
Fødevareministeren forelægger dagsordenspunkterne 1-9 og 12
Familie- og forbrugerministeren forelægger dagsordenspunkterne 10-11

L                4.  Udvalgets videre behandling af Kommissionens grønbog om biologisk beredskab (høringsfrist 1/10-07)

KOM (2007) 0399

KOM (2007) 0399 – bilag 3 (grundnotat af 21/9-07)

KOM (2007) 0399 – bilag 4 (høringssvar af 28/9-07)

KOM (2007) 0399 – bilag 5 (udtalelse fra SUU af 4/10-07)

EU-note (06) – E 74 (notat af 6/8-07 om grønbog om biologisk beredskab)

5.   Gennemgang af besvarelser, politisk drøftelse og eventuelt afgivelse af betænkning over B 17 (folkeafstemning om Tyrkiet), DF

B 17 – svar på spørgsmål 1-18
B 17 – bilag 3 (udkast til betænkning over beslutningsforslaget)

L                6.  Eventuelt

 

Der vedlægges foreløbig oversigt over det under punkt 2 og 3 nævnte møde

 

 


Andre arrangementer for Europaudvalgets medlemmer i uge 51:

Fredag 24/12 kl. 15.00: Gløgg og æbleskiver

 

Praktiske oplysninger:

Hvor intet andet er angivet, afholdes Europaudvalgets ordinære møder for Ã¥bne døre. Tilmelding for tilhørere skal ske senest kl. 12.00 dagen inden mødet ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. +45 33 37 36 10). Der vil være pladsbegrænsning.

 

Anvendte forkortelser:

FO   =Forhandlingsoplæg                                  

L      =Lukket behandling

Rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 30. december 2007
Revideret foreløbig oversigt, 2. udgave

1.   Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten

FO a) Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Tjekkiet

–    RÃ¥dshenstilling

Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 3)

Udvalgsmødereferater:

Alm. del (06) – bilag 415, side 1617 (seneste behandling i EUU 29/6-07)

(042) side 481 (behandlet i EUU 14/1-05)

(04) side 1292 FO (forhandlingsoplæg forelagt EUU 2/7-04)

b) Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Storbritannien

–    RÃ¥dsbeslutning

Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 9)

Udvalgsmødereferater:

Alm. del (06) – bilag 28, side 13 (seneste behandling i EUU 6/10-06)

(05) side 683 FO (forhandlingsoplæg forelagt EUU 20/1-06)

2.   Offentlige finanser i ØMU’en

–    RÃ¥dskonklusioner

KOM (2007) 0316

Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 14)

Udvalgsmødereferater:

Alm. del (06) – bilag 415, side 1620 (seneste behandling i EUU 29/6-07)

(05) side 1686 (behandlet i EUU 30/6-06)

 

Reform af stabilitets- og vækstpagten:

Alm. del (042) – bilag 81 (redegørelse for aftale om reformen af 31/3-05)

EU-note (03) E 9 (Notat af 30/1-04 om stabilitets- og vækstpagten)

Udvalgsmødereferater:

(042) side 96 FO (forhandlingsoplæg forelagt EUU 4/3-05)
(041) side 483 (behandlet i EUU 14/1-05)

3.   Kvalitet af offentlige finanser: Modernisering af den offentlige sektor

–    RÃ¥dskonklusioner

Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 19)


L                4.  (Evt.) Den økonomiske og finansielle situation

–    Opfølgning

Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 21)

Alm. del (06) – bilag 477 (orientering om dagsordenen forud for uformelt økofin-møde 14-15/9-07)

5.   Bedre regulering

–    RÃ¥dskonklusioner

Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 30)

Rådsmøde 2784 – bilag 1 (samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 19/2-07 indeholdende høringssvar)

Alm. del – bilag (042) 215 (regeringens liste over 50 danske forslag til regelforenkling af 7/7-05)

KOM (2006) 0689 – svar på spørgsmål 1 (om tiltag til at sikre reduktion af administrative byrder)

 

Udvalgsmødereferater:
Alm. del (06) – bilag 229, side 878 (seneste behandling i EUU 23/2-07)

Alm. del (06) – bilag 216, side 744 (behandlet i EUU 7/2-07 under konkurrenceevne)
Alm. del (06) – bilag 191, side 706 (behandlet i EUU 26/1-07)
Alm. del (06) – bilag 10, side 519 (behandlet i EUU 1/12-06 under konkurrenceevne)

6.   Flexicurity – økonomiske aspekter

–    RÃ¥dskonklusioner

KOM (2007) 0359

Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 35)

7.   Dialog med tredjelande

–    Orientering fra Kommissionen / udveksling af synspunkter

Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 39)

Udvalgsmødereferater:

Alm. del (06) – bilag 415, side 1621 (seneste behandling i EUU 29/6-07)

(05) side 1691 (behandlet i EUU 30/6-06)

(05) side 1438 (behandlet i EUU 6/6-06)

 


8.   Finansielle tjenesteydelser

a) Clearing og afvikling

–    RÃ¥dskonklusioner

Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 42)

Rådsmøde 2787 – svar på spørgsmål 1 (statusnotat om den såkaldte ”Code of conduct” i forbindelse med clearing og afvikling af værdipapirhandel)

Udvalgsmødereferater:

Alm. del (06) – bilag 229, side 885 (seneste behandling i EUU 23/2-07)

Alm. del (06) – bilag 99, side 430 (behandlet i EUU 24/11-06)

Alm. del (06) – bilag 28 (behandlet i EUU 6/10-06)

(041) side 165 (behandlet i EUU 12/11-04)

b) Finansiel stabilitet i EU

–    RÃ¥dskonklusioner

Rådsmøde 2822 – bilag 2 (tillæg til samlenotat)

FO             9.  Kommissionens direktivforslag om forlængelse af ordninger om nedsat moms for de nye medlemslande

–    Sagen er ikke pÃ¥ dagsorden for rÃ¥dsmødet den 9/10-07, men forventes behandlet pÃ¥ et senere rÃ¥dsmøde

KOM (2007) 0381

Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 48)

KOM (2007) 0381 – bilag 1 (grundnotat af 27/8-07)

10. Eventuelt

 

 

Dagsordenspunkt 1-4 og 6 henhører under Finansministeriets ressort. Dagsordenspunkt 5, 7 og 8b henhører under Økonomi- og Erhvervsministeriets og Finansministeriets ressort. Dagsordenspunkt 8a henhører under Økonomi- og Erhvervsministeriets ressort. Dagsordenspunkt 9 henhører under Skatteministeriets ressort.

 

11. Siden sidst:

Finansministeriets ressort:

a)   Kommissionens høringsoplæg til review af EU’s finansielle rammer

SEK (2007) 1188

SEK (2007) 1188 – bilag 1 (Kommissionens meddelelse vedr. EU's finansielle rammer)

 

 

Økonomi- og Erhvervsministeriets ressort:

b)   Kommissionens direktivforslag om livsforsikring om adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II)

KOM (2007) 0361

KOM (2007) 0361 – bilag 1 (grundnotat af 14/9-07)

 

Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. oktober 2007
Revideret foreløbig oversigt, 1. udgave

1.   Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)

–    Politisk enighed

KOM (2007) 0484

Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 3)

 

Om krydsoverensstemmelsessystemet:

Rådsmøde 2777 - svar på spørgsmål 1 (om regler der er sat i værk i forbindelse med krydsoverensstemmelser)

EU-note (06) - E 54 (notat af 4/4-07 om Kommissionens rapport om krydsoverensstemmelser)

Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (07) – bilag 7, side 1775 (seneste behandling i EUU 21/9-07)

EUU alm. del (06) – bilag 382, side 1454 (behandlet i EUU 8/6-07)

EUU alm. del (06) – bilag 330, side 1170 (behandlet i EUU 2/5-07)

EUU alm. del (06) – bilag 308, side 1105 (behandlet i EUU 13/4-07)

EUU alm. del (06) – bilag 191, side 722 (behandlet i EUU 26/1-07)

2.   Forslag til Rådets forordning om den fælles markedsordning for vin og om ændring af visse forordninger

–    Drøftelse

KOM (2007) 0372

Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 6)
KOM (2007) 0372 – bilag 1 (grundnotat af 26/7-07)

Udvalgsmødereferater:

EUU alm. del (07) – bilag 7, side 1773 (seneste behandling i EUU 21/9-07)

EUU alm. del (06) – bilag 443, side 1700 (behandlet i EUU 13/7-07)

3.   Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005 om finansiering af den fælles landbrugspolitik

–    Politisk enighed

KOM (2007) 0122

Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 14)


FO             4.  Bulgariens anmodning til Rådet om godkendelse af statsstøtte til bulgarske landmænd ramt af tørke

–    Vedtagelse

Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 18)

FO             5.  Rumæniens anmodning til Rådet om godkendelse af statsstøtte til rumænske landmænd ramt af tørke

–    Vedtagelse

Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 20)

6.   (Evt.) Forslag til midlertidig suspendering af importtold for korn

–    Drøftelse

Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 22)

FO             7.  Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2008 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande for Østersøen

–    Vedtagelse

KOM (2007) 0492

Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 25)
KOM (2007) 0492 – bilag 1 (grundnotat af 1/10-07)

8.   Konsultationer mellem EU og Norge om fiskerimuligheder for 2008

–    Drøftelse

Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 28)

9.   Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om opnåelse af bæredygtighed i EU’s fiskeri ved hjælp af et maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY)

–    Vedtagelse af rÃ¥dskonklusioner

KOM (2006) 0360

Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 30)
KOM (2006) 0360 – bilag 1 (grundnotat af 8/9-06)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (06) – bilag 75, side 367 (seneste behandling i EUU 17/11-06)
EUU alm. del (06) – bilag 50, side 151 (behandlet i EUU 13/10-06)


FO             10.                      Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om definition, betegnelse, præsentation og mærkning af spiritus.

–    Vedtagelse

KOM (2005) 0125

Rådsmøde 2825 – bilag 2 (samlenotat side 2)
KOM (2005) 0125 – bilag 1 (grundnotat af 1/2-06)
KOM (2005) 0125 – svar på spørgsmål 1 (ministerens kommentar til henvendelse fra European Vodka Alliance)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (06) – bilag 50, side 146 FO (forhandlingsoplæg forelagt 13/10-06)

11. Dyresundhedsstrategi for Den Europæiske Union (2007-2013)

–    Præsentation

KOM (2007) 0539

Rådsmøde 2825 – bilag 2 (samlenotat side 10)

12. Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1543/2000 om fastlæggelse af en EF-ramme for indsamling og forvaltning af fiskeridata, der er nødvendige til gennemførelse af den fælles fiskeripolitik

–    Vedtagelse

KOM (2007) 0369

Rådsmøde 2825 – bilag 3 (tillæg til samlenotat)

13. Eventuelt

 

 

Dagsordenspunkterne 1-9 og 12 hører under Fødevareministeriets ressort. Dagsordenspunkterne 10-11 hører under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressort.

 

14. Siden sidst:
Ingen punkter

 

 



[1]   ”Rådsmøder” er møder i EU’s Ministerråd (”Rådet”), hvor regeringen deltager på Danmarks vegne. Rådet mødes i 9 forskellige ministerkonstellationer, fx Rådet for miljøministre eller Rådet for økonomi- og finansministre.