Miljø- og Planlægningsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0018 Bilag 1
Offentligt
352095_0001.png
Notat
Nærhedsnotat
Notatet oversendes parallelt til FMPU
EU-Koordination
J.nr. DEP-251-00008
Ref. VIBEJ
Den 22. februar 2007
Kommissionens forslag til
Rådets og Parlamentets Direktiv om ændring af Direktiv 98/70/EC for
så vidt angår specifikationen af benzin, diesel og gasolie og om introduktion af en metode til over-
vågning og reduktion af drivhusgasser fra brugen af brændstoffer til vejtransport samt om ændring
af Rådets Direktiv 1999/32/EF for så vidt angår specifikation af brændstof der anvendes på indre
vandveje og om ophævelse af Direktiv 93/12/EEC.
Kom(2007) 18
Status
Nærværende forslag er vedtaget af Kommissionen den 31.01.07. Forslaget er endnu ikke modtaget
i dansk sprogversion.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 95 (indre marked) og i artikel 175 (miljøbeskyttelse), og skal
derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF
251.
Det forventes, at det tyske formandskab vil tage forslaget op på dagsordenen på det kommende
Rådsmøde (miljø) den 29. juni 2007 til politisk enighed.
Formål
Formålet med revision af forordning 98/70 er at reducere luftforurening og udledning af klimagasser
fra brændstof. Tillige vil forslaget være med til at implementere fællesskabets strategier om luftkva-
litet og klimaforandringer – herunder temastrategien om luftkvalitet. Endvidere vil forslaget gøre det
muligt at tilsætte større mængder biobrændstof til benzin.
Kommissionens nærhedsvurdering
Kommissionen fremfører, at forslagets målsætninger ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes gennem
foranstaltninger fra medlemsstaternes da der er et stort EU marked for vejkøretøjer, og den tilgæn-
gelige brændstofkvalitet er et væsentligt aspekt for køretøjernes funktionalitet. Handling fra med-
lemsstaterne alene ville medføre, at det indre marked for brændstof til vejkøretøjer ville ophøre. Det
ville dels have negative økonomiske såvel som sikkerhedsmæssige konsekvenser, da hvert med-
lemsland ville blive afhængige af forsyning produceret til landets specifikationer, og ville ikke læn-
gere kunne udveksle på det indre marked i tilfælde af sammenbrud.
Miljø- og sundhedsfordelene vil blive større til lavere omkostninger ved en fælles EU brændstofkva-
litet. pga. luftforureningens grænseoverskridende implikationer. Et fællesskabs initiativ vil endvidere
bedre kunne opfylde direktivets målsætninger. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Regeringens nærhedsvurdering
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.