Miljøstyrelsen
Industri og Transport
Miljøministeriet
Miljøpolitisk område, EU-Koordinationen
GRUNDNOTAT til FMPU og Folketingets Europaudvalg
1. marts 2007
MST/DK; MIM/VIBEJ
DEP-251-00008
Kommissionens forslag til
Rådets og Parlamentets Direktiv om ændring af Direktiv
98/70/EC for så vidt angår specifikationen af benzin, diesel og gasolie og om introduktion af
en metode til overvågning og reduktion af drivhusgasser fra brugen af brændstoffer til vej-
transport samt om ændring af Rådets Direktiv 1999/32/EF for så vidt angår specifikation af
brændstof der anvendes på indre vandveje og om ophævelse af Direktiv 93/12/EEC.
KOM(2007)18
Resume
Kommissionen fremsætter en række ændringsforslag til Direktiv 98/70/EF, der fastsætter
kravspecifikationer til benzin og dieselolie, der anvendes til vejtransport og ikke vejgående
maskiner. Kravene er fastsat af miljø- og sundhedsmæssige årsager.
Det maksimalt tilladte svovlindhold i dieselolie til vejtransport og i gasolie til brug i ikke-
vejgående maskiner forslås sænket til 10 ppm (0,001 vægt-%) i hhv. 2009 og 2010.
Kommissionen forslår, at der skal kunne iblandes op til 10 volumen-% bioethanol (eller til-
svarene mænger af andet biobrændstof) i benzin. Den nuværende grænse er 5 %. Det maksi-
malt tilladte damptryk for benzin foreslås hævet for at muliggøre markedsføring af benzin
med op til 10 % bioethanol. Den europæiske standardiseringsorganisation CEN opfordres til
samtidig at hæve den maksimalt tilladte iblanding af biodiesel i dieselolie fra 5 til 10 %.
Endelig foreslår Kommissionen, at oliebranchen skal overvåge udledningen af drivhusgasser
fra brændstoffer fra hele brændstoffets livscyklus fra 2009, og at udslippet af drivhusgasser fra
2011 og frem til 2020 skal nedbringes med 1 % om året i forhold til niveauet i 2010. Kom-
missionen vurderer, at det vil medføre en reduktion på 500 mio. tons CO
2
i 2020.
1. Status
Kommissionen sendte den 31. januar 2007 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjem-
mel i TEF artikel 175 samt i artikel 95, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret fler-
tal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251. Forslaget er endnu ikke
modtaget i en dansk udgave.