Miljø- og Planlægningsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0019 Bilag 1
Offentligt
352569_0001.png
Miljøstyrelsen
Industri og Transport
Miljøministeriet
Miljøpolitisk område, EU-Koordinationen
Grundnotat til FMPU og Folketinget Europaudvalg
26. februar 2007
MST/LHO; MIM/VIBEJ
DEP-251-0006
Kommissionens meddelelse om resultaterne af revisionen af Fællesskabets strategi til
reduktion af CO2 emissioner fra passagerbiler og lette erhvervskøretøjer.
KOM(2007) 19 final
Meddelelsen foreligger ikke på dansk.
Resume
Strategien indeholder et forslag om, at bilflåden skal have et gennemsnitligt CO2 udslip på 120 g
CO2/km fra 2012. Målet nås af to veje:
Et direktivforslag, som pålægger bilfabrikanter at reducere det gennemsnitlige CO2 udslip
til 130 g CO2/km gennem teknologiforbedringer.
Tekniske krav til biludstyr som f.eks. aircondition samtidig med, at medlemsstater opfordres
til at anvende afgiftsinstrumenter med et CO2 element, fremme af øko-kørsel, øget brug af
biobrændsel m.v. Disse tiltag vurderer EU-Kommissionen vil kunne tilføre en besparelse på
yderligere 10 g CO2/km, hvorved målsætningen på 120 g/CO2 nås.
Direktivforslaget om et gennemsnitligt CO2 udslip på 130 g CO2/km forventer EU-Kommissionen
at kunne offentliggøre senest medio 2008.
1. Status
Kommissionen offentliggjorde den 7. februar 2007 ovennævnte meddelelse til Rådet.
Folketingets Europaudvalg blev mundtligt orienteret om meddelelsen på udvalgets møde den 9.
februar 2007.
Meddelelsen var på dagsordenen for Rådsmødet (miljø) den 20. februar 2007 til politisk drøftelse.
Det forventes, at det tyske formandskab bringer sagen op på Rådsmøde den 28. juni 2007 til
vedtagelse af Rådskonklusioner.
2. Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU-Kommissionen angiver, at formålet med meddelelsen er at tage hånd om køretøjers stigende
CO2 udslip, og herigennem sikre, at alle sektorer bidrager til at reducere udslippet af CO2. Således
udgør udslippet fra biler 12 % af EU’s samlede CO2 udslip, og til trods for bedre motorteknologi, er
udslippet af CO2 fra vejtransport steget med 26 % i perioden 1990 til 2004.
Fællesskabets hidtidige strategi omkring CO2 for biler har taget afsæt i tre søjler. Den første søjle
indeholder en frivillig aftale med europæiske, japanske og koreanske bilproducenter om at
begrænse udslippet til 140 g CO2/km i 2008/2009. Imidlertid vurderer Kommissionen, at det ikke
er realistisk at nå dette mål. Således lå CO2 udslippet i 2004 på 163 g CO2/km samtidig med, at
bilflåden bliver sammensat af stadig større biler.
Den anden søjle bygger på forbrugerinformation, hvor der er krav om, at nye biler skal skilte med
deres CO2 udslip og energiforbrug. Kommissionen vurderer imidlertid, at dette krav efterleves
meget forskelligt i medlemslandene.
Endelig bygger den tredje søjle på at fremme energieffektive køretøjer ved brug af
afgiftsinstrumentet. Kommissionen konstaterer imidlertid, at der ikke er synderlig fremdrift
omkring et tidligere Kommissionsforslag om at indarbejde et CO2 element i EU’s bilbeskatning.
Samtidig har en række medlemsstaters bestræbelser på at indføre et CO2 element i den nationale
afgiftsstruktur ikke ført til betydelige CO2 reduktioner.
På den baggrund vurderer EU-Kommissionen, at der er behov for en fornyet indsats med en
målsætning på 120 g CO2/km.
EU-Kommissionen vurderer, at dette mål kan nås ved en blanding af EU- og nationale tiltag, som
kan skitseres som følger:
Bindende retlige krav til bilproducenter om at den gennemsnitlige bilflåde skal nå ned på 130 g
CO2/km fra 2012 gennem forbedring af motorteknologi. Direktivforslag forventes forelagt i
2007 eller senest medio 2008.
En yderligere reduktion på 10 g CO2/km gennem andre tiltag som:
Effektivitetskrav til aircondition
Montering af dæktryksmålere
Fastsættelse af krav til maksimal dækmodstand
Brug af gear-skifts indikator
Fremme energieffektiviteten i lette erhvervskøretøjer til 175 g CO2/km i 2012 og 160
g/km i 2015
Øget brug af biobrændstoffer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
352569_0003.png
Direktivforslag til forbedring af energimærkning af køretøjer i 2007
Frivillig aftale med bilproducenter om ”good practice” for markedsføring
Tiltag i medlemsstater til:
Afgifter med CO2 elementer – nationale såvel som opbakning til EU’s afgiftsforslag
Fremme af øko-kørsel
EU-Kommissionen vil i 2010 vurdere behovet for yderligere tiltag.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentets udtalelser foreligger ikke.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Konsekvenser for Danmark
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige-, økonomiske- eller miljømæssige
konsekvenser. En efterfølgende udmøntning af meddelelsen i form af eksempelvis direktiver må
imidlertid forventes at have positive miljømæssige konsekvenser samt kan potentielt have visse
økonomiske konsekvenser, særligt erhvervsøkonomiske/for bilpriserne. Størrelsesordenen er på det
foreliggende grundlag meget usikkert og vil afhænge af den konkrete udmøntning mv.
6. Høring
Forslaget er udsendt i høring den 8. februar 2007 til 28 interessenter. Høringsfristen udløber den 8.
marts 2007.
Sagen har endnu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget. Folketinget vil i et revideret
grundnotat snarest blive orienteret om resultatet af den almindelige høring samt af
specialudvalgshøringen.
7. Forhandlingssituationen
Rådet (miljø) havde den 20. februar 2007 en første politisk drøftelse af meddelelsen, hvor en lang
række medlemslande støttede forslag om bindende regler for bilers CO2 udslip.
8. Foreløbig dansk holdning
Danmark kan overordnet tilslutte sig hensigten i strategien om at reducere køretøjers CO2 udslip.
En nærmere dansk stillingtagen vil afvente et konkret direktivforslag fra EU-Kommissionen.
Danmark støtter at CO2 forpligtigelsen udbredes til flere sektorer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Transportområdet udgør her en særlig udfordring. Danmark er enig med Kommissionen i, at det
ikke er realistisk, at de frivillige aftaler med bilindustrien vil nå målet om 140 g CO2/km, og at der
derfor må gøres brug af bindende regulering. En omkostningseffektiv indsats forudsætter, at der
iværksættes fælles EU-virkemidler.
Danmark er enig i den foreslåede målsætning på 120 g CO2/km i 2012. Danmark finder det dog
tvivlsomt, om der kan opnås en CO2 besparelse på 10 g CO2/km gennem de supplerende
virkemidler, som EU-Kommissionen foreslår. Danmark finder derfor, at Kommissionens forslag om
130 g CO2/km fra 2012 ved krav til motorteknologien er for uambitiøst.
Danmark finder, at en reduktion i bilernes udledning af CO2 til 120 g/km som udgangspunkt skal
ske gennem krav til motorteknologien og energieffektiviteten i ekstraudstyr. Danmark vil forholde
sig til de forventede forslag til yderligere foranstaltninger i lyset af Kommissionens forventede
konsekvensvurdering.
Danmark finder endvidere, at der bør fastsættes en langsigtet målsætning på højest 100 g CO2/km i
2020, som vil være med til at fremme den miljøteknologiske innovation på motorteknologiområdet.