Miljøstyrelsen
Industri og Transport
Miljøministeriet
Miljøpolitisk område, EU-Koordinationen
Grundnotat til FMPU og Folketinget Europaudvalg
26. februar 2007
MST/LHO; MIM/VIBEJ
DEP-251-0006
Kommissionens meddelelse om resultaterne af revisionen af Fællesskabets strategi til
reduktion af CO2 emissioner fra passagerbiler og lette erhvervskøretøjer.
KOM(2007) 19 final
Meddelelsen foreligger ikke på dansk.
Resume
Strategien indeholder et forslag om, at bilflåden skal have et gennemsnitligt CO2 udslip på 120 g
CO2/km fra 2012. Målet nås af to veje:
Et direktivforslag, som pålægger bilfabrikanter at reducere det gennemsnitlige CO2 udslip
til 130 g CO2/km gennem teknologiforbedringer.
Tekniske krav til biludstyr som f.eks. aircondition samtidig med, at medlemsstater opfordres
til at anvende afgiftsinstrumenter med et CO2 element, fremme af øko-kørsel, øget brug af
biobrændsel m.v. Disse tiltag vurderer EU-Kommissionen vil kunne tilføre en besparelse på
yderligere 10 g CO2/km, hvorved målsætningen på 120 g/CO2 nås.
Direktivforslaget om et gennemsnitligt CO2 udslip på 130 g CO2/km forventer EU-Kommissionen
at kunne offentliggøre senest medio 2008.
1. Status
Kommissionen offentliggjorde den 7. februar 2007 ovennævnte meddelelse til Rådet.
Folketingets Europaudvalg blev mundtligt orienteret om meddelelsen på udvalgets møde den 9.
februar 2007.
Meddelelsen var på dagsordenen for Rådsmødet (miljø) den 20. februar 2007 til politisk drøftelse.
Det forventes, at det tyske formandskab bringer sagen op på Rådsmøde den 28. juni 2007 til
vedtagelse af Rådskonklusioner.
2. Formål og indhold