vedr. Rådsmøde nr. 2844 (økonomi- og finansministre) den 22. januar 2008
Europaudvalget behandler Europa-Kommissionens forslag om forordning om akkrediterings- og markedstilsynskrav i forbindelse med markedsføring af produkter (KOM (2007) 0037)
DI støtter forslaget til en forordning om krav til akkreditering og markedsovervågning. Formålet med forslaget er at styrke de overordnede rammer for at sikre et højt niveau for beskyttelse af sikkerhed og sundhed, samtidig med at der sikres lige konkurrencevilkår for de økonomiske aktører.
Akkreditering anvendes allerede i dag inden for EU for at sikre et ensartet, kompetent niveau for de organer, der skal godkende, at et produkt eller en ydelse er i overensstemmelse med fastlagte krav i lovgivningen eller en standard. Forordningen skal sikre retsgrundlaget for akkreditering. Det er væsentligt, at der anvendes ensartede fortolkninger og et højt kompetenceniveau i alle medlemslandene for at sikre tillid til de forskellige prøvningsorganisationer. Det skal forordningen give retsgrundlag til.
Et yderligere formål med forordningen er at sikre ensartede retningslinier for markedskontrol i de forskellige lande på tværs af produktområder. I visse direktiver findes der regler for markedskontrol, bl.a. i direktivet for generel produktsikkerhed. På trods heraf er der stadig ikke opnået et ensartet niveau for markedskontrol, endsige et effektivt system der også omfatter toldmyndighederne for at sikre kontrol af importerede produkter. En stadig større del af vigtige forbrugsvarer (f.eks. legetøj og elartikler) importeres nemlig fra tredjelande.
Det er væsentligt at give det signal til de nationale myndigheder og politikere, at markedskontrol er et område, der bør bruges øgede ressourcer på, også med henblik på øget samarbejde mellem de forskellige nationale myndigheder og på tværs af grænserne. Den øgede markedskontrol skal sikre, at der ikke er farlige produkter på markedet.
DI anbefaler det bredest mulige anvendelsesområde for begge hovedområder.
Akkreditering bør således omfatte både det regulerede og det ikke-regulerede område. Der bør kun være ét akkrediteringsorgan i hvert land. Da akkreditering er det højeste godkendelsesniveau, bør der ikke være konkurrence mellem akkrediteringsorganerne.
|
For markedskontrol betyder det bl.a., at reglerne overordnet set også bør gælde forbrugerprodukter, der også er underlagt direktivet om generel produktsikkerhed, da det netop oftest er på dette område, at der er problemer i dag.