Folketingets Europaudvalg

[email protected]


 


Benedicte Federspiel

Dok. 56356/ps

 
16. januar 2008

 

Møde i Europaudvalget den 18. januar 2008

Hermed Forbrugerrådets kommentarer til to af punkterne på Europaudvalgets dagsorden den 18. januar 2008.

FF 2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om akkrediterings- og markedstilsynskrav i forbindelse med markedsføring af produkter. Forelæggelse med henblik på tidligt mandat. Forelæggelse ved økonomi- og erhvervsministeren. KOM (2007) 0037.

FF 3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om fælles rammer for markedsføring af produkter. Forelæggelse med henblik på tidligt mandat. Forelæggelse ved økonomi- og erhvervsministeren. KOM (2007) 0053.

Forbrugerrådet er generelt enig i de fleste af de tiltag, som Kommissionen foreslår i forordning nr. 37 vedrørende akkrediterings- og markedstilsynskrav i forbindelse med markedsføring af produkter. Forbrugerrådet er enig i beslutningen om, at der kun skal være ét nationalt akkrediteringsorgan, som skal være medlem af den europæiske akkrediteringsorganisation. Forbrugerrådet skal i denne forbindelse ikke komme nærmere ind på problemerne vedrørende markedsovervågning, men blot henvise til, at det er vigtigt, at forbrugerne kan have tillid til den markedsovervågning, der sker ikke blot i ens eget land, men også i de andre lande. Forbrugerrådet skal henvise til de problemer, som er opstået i forbindelse med manglende kontrol af forbrugerprodukter, som kommer ind i EU.

I forbindelse med Kommissionens forslag til afgørelse om fælles rammer for markedsføring af produkter kan Forbrugerrådet tilslutte sig regeringens holdning vedrørende vigtigheden af, at forbrugerne har fuld tillid til, at de produkter, der sælges på markedet, opfylder EU’s regler for sundhed og sikkerhed. Forbrugerrådet er endvidere enig i, at der bør ske en præcisering af erhvervslivets forpligtelser og etableres en ensartet beskyttelsesprocedure. Forbrugerrådet er endvidere enig i, at der er behov for en grundig analyse og drøftelse af forslagets anvendelsesområde, da det kan være meget problematisk, såfremt den såkaldte ny metode anvendes på en lang række nye områder. Den europæiske forbrugerorganisationen for forbrugerinformation om standardisering og certificering, ANEC, finder ikke, at forbrugernes indflydelse efter den ny metode er tilstrækkelig. Det er meget problematisk, hvis man en række nye områder inddrages, hvor hverken de nationale myndigheder eller forbrugerorganisationerne umiddelbart får indflydelse.

Specielt vedrørende CE-mærket:

Begge de europæiske forbrugerorganisationer, BEUC og ANEC, er imod, at forbrugerprodukter direkte mærkes med CE-mærket. Der er enighed om, at CE-mærket ikke er et kvalitetsmærke, at det ikke er testet, ligesom CE-mærket misforstås af forbrugerne. Forbrugerrådet og de europæiske organisationer finder derfor, at forbrugerprodukter ikke må CE-mærkes, hvorimod mærket kan sættes på de ledsagende papirer.

Efter reglerne for CE-mærker skal alle produkter af den pågældende art, fx legetøj, mærkes med CE-mærket, og det betyder, at mærket ikke betyder, at det ene produkt skulle være bedre end det andet. Det betyder udelukkende, at produktet lever op til reglerne om overhovedet at kunne blive solgt, hvilket forbrugerne forventer, at alle produkter, som man finder i forretningerne, lever op til.

Utallige undersøgelser har vist, at forbrugerne vildledes af CE-mærket. Forbrugerne tror enten, at produkterne er af en særlig kvalitet (og ikke kun er ufarlige), at de er testet, eller at de er produceret i EU. Det er forståeligt, at forbrugerne ikke forstår systemet. For eksempel skal alle fødevarer ikke mærkes på en særlig måde, men de skal ikke desto mindre leve op til alle EU-forordninger og -direktiver. Det er derfor fuldt ud tilstrækkeligt for myndighedernes kontrol, at CE-mærket (som et sikkerhedspas til markedet) står på de ledsagende papirer, således at myndighederne kan foretage de nødvendige tjek. Forbrugerorganisationerne finder det urimeligt, at produkterne mærkes, så forbrugerne vildledes, og mener ikke, at det nytter, at de europæiske myndigheder vil lave en kampagne for at forklare systemet bedre. CE-mærket har ingen selvstændig værdi for forbrugerne, der vildledes, hvilket såvel industri som importører er fuldt ud opmærksomme på.

Med venlig hilsen

 

Karsten Kolding                                         Benedicte Federspiel

Chef for Forbrugerpolitisk Center                Chefkonsulent