Arbejdsmarkedsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0046 Bilag 5
Offentligt
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) om fællesskabs-
statistikker over folkesundhed og arbejdsmiljø, ”Sundheds- og arbejdsska-
destatistikker”, KOM(2007) 46, af 7. februar 2007
28. februar 2008
J.nr. 7113-0018
På udvalgsmødet i Folketingets Europa-udvalg den 22. februar 2008 blev beskæfti-
gelsesministeren spurgt om, hvad forenklingen i 2003 af Arbejdstilsynets arbejds-
skaderegister gik ud på, og hvordan denne forenkling hænger sammen med de nye
EU-regler.
Svar:
Arbejdsskadestyrelsens og Arbejdstilsynets fælles elektroniske anmeldesystem
(EASY) blev indført den 1. januar 2003. Ved indførelsen af EASY blev der med
henblik på at øge brugervenligheden indført en række forenklinger af de oplysnin-
ger, der skal registreres ved anmeldelse, og indberetningskravet blev nedsat. I det
arbejdsskaderegister, der eksisterede før 2003, blev der på baggrund af anmeldel-
serne registreret 6 oplysninger om det såkaldte ulykkeshændelsesforløb, der var
inddelt i 3 trin:
Handling:
Skadehændelse:
Skademåde:
Hvordan kom personen til ska-
de?
Hvad lavede skadelidte umid-
delbart inden ulykken?
Hvilken hændelse udløste
ulykken? Hvad gik galt?
Aktivitetsteknik:
Hvilken genstand, redskab,
maskine arbejdede skadelidte
med?
Mekanismeteknik:
Med hvilken genstand, red-
skab, maskine gik det galt?
Kontaktteknik:
Hvilken genstand, redskab,
maskine forårsagede person-
skade?
Dette system ligner det system, der er indført af Eurostat i forbindelse med indbe-
retning af arbejdsulykker til Kommissionen, og ved etablering af det europæiske
system er der i høj grad taget udgangspunkt i det daværende danske system. Den
såkaldte fase 3 af det europæiske system omfatter ovennævnte 6 oplysninger samt
3 yderligere oplysninger til beskrivelse af 1) den
arbejdsproces
skadelidtes arbejde
indgik i (handling/aktivitet), 2) det ”arbejdsmiljø” (eller de omgivelser), fx et kon-
tormiljø, vedkommende arbejdede i, og 3) det
arbejdssted
(indendørs/udendørs, til
lands/ til søs eller i luften mv.), hvor ulykken skete. Var de aktuelle EU-regler ble-
vet indført før 2003, ville Danmark umiddelbart fuldt ud have været i stand til at
opfylde indberetningskravet.
I det nye danske arbejdsskaderegister fra 2003, der er baseret på elektronisk an-
meldelse, hvor anmelderens oplysninger registreres direkte, er indberetningskravet