Retsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0051 Bilag 3
Offentligt
554253_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale
Kontor
2007-305-0477
CDH44238
Vedrørende: Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om strafferet-
lig beskyttelse af miljøet (KOM(2007)0051)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé
Ved dom af 13. september 2005, sag C-176/03, annullerede EF-
Domstolen Rådets rammeafgørelse om strafferetlig beskyttelse af miljø-
et, der var vedtaget under det mellemstatslige samarbejde i EU-
Traktatens afsnit VI om strafferetlige og politimæssige spørgsmål (søjle
3). EF-Domstolen fandt, at rammeafgørelsens artikel 1-7 på grund af be-
stemmelsernes formål og indhold havde miljøbeskyttelse som overordnet
mål, hvorfor de gyldigt kunne – og derfor skulle – have været vedtaget
med hjemmel i EF-Traktatens artikel 175, dvs. efter det overstatslige
samarbejde på miljøområdet (søjle 1). Kommissionen fremlagde i lyset
heraf den 9. februar 2007 et forslag til direktiv om strafferetlig beskyttel-
se af miljøet. En stor del af dette forslags bestemmelser var identiske
med de bestemmelser, som var indeholdt i den annullerede rammeafgø-
relse, men der var dog også medtaget flere nye bestemmelser i direktiv-
forslaget, herunder ikke mindst detaljerede regler vedrørende strafni-
veauet (strafferammekrav) i relation til lovovertrædelser, som er omfattet
af direktivforslaget samt en bestemmelse om såkaldt beskyttede leveste-
der. Ved dom af 23. oktober 2007, sag C-440/05 Kommissionen mod
Rådet, annullerede EF-Domstolen Rådets rammeafgørelse om skærpelse
af de strafferetlige rammer med henblik på håndhævelse af lovgivningen
til bekæmpelse af forurening fra skibe, der var vedtaget efter EU-
Traktatens afsnit VI om det mellemstatslige strafferetlige og politimæssi-
ge spørgsmål (søjle 3). EF-Domstolen fandt, at rammeafgørelsens artikel
2, 3 og 5 på grund af bestemmelsernes formål og indhold, der var at for-
bedre søfartssikkerheden og beskytte miljøet, skulle have været vedtaget
efter artikel 80, stk. 2, om den fælles søtransportpolitik i den overstatslige
EF-Traktat. EF-Domstolen fastslog endvidere, at EF-Traktaten ikke in-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
deholder hjemmel til at pålægge medlemsstaterne at indføre bestemte
straffetyper og straffeniveauer. Som følge heraf er de detaljerede be-
stemmelser om straffetyper og straffeniveauer udgået af direktivforslaget.
Der er på nuværende tidspunkt opnået bred enighed blandt medlemssta-
terne om forslaget. Der udestår således i det væsentlige kun spørgsmålet
om beskyttelsen af de såkaldte beskyttede levesteder. Europa-
parlamentets JURI-udvalg vedtog den 8. april 2008 en række ændrings-
forslag til det direktivforslag, som Kommissionen oprindeligt havde
fremlagt. Formandskabet indhentede den 16. april 2008 mandat fra Co-
reper til at indgå i uformelle drøftelser med Europa-Parlamentet med
henblik på at indgå en førstelæsningsaftale med Europa-Parlamentet.
Direktivforslaget vurderes ikke at ville få lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Forslaget vurderes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser.
Det forventes, at formandskabet den 14. maj 2008 vil anmode Coreper
om at godkende en førstelæsningsaftale med Europa-Parlamentet, som
kan føre til en vedtagelse af direktivet på rådsmødet (retlige og indre an-
liggender) den 5.-6. juni 2008. Fra dansk side kan man generelt støtte
det foreliggende forslag.
Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser
om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.
1.
Baggrund
Rådet vedtog den 27. januar 2003 en rammeafgørelse (2003/80/RIA) om
strafferetlig beskyttelse af miljøet. Rammeafgørelsen blev vedtaget inden
for rammerne af det mellemstatslige samarbejde i EF-traktatens afsnit VI
om strafferetlige og politimæssige spørgsmål (søjle 3).
Ved dom af 13. september 2005, sag C-176/03, Kommissionen mod Rå-
det, annullerede EF-Domstolen den pågældende rammeafgørelse under
henvisning til, at bestemmelserne i rammeafgørelsens artikel 1-7 henset
til deres formål og indhold havde miljøbeskyttelse som overordnet mål,
hvorfor de gyldigt kunne – og derfor skulle – have været vedtaget med
hjemmel i EF-Traktatens artikel 175, dvs. under det overstatslige samar-
bejde på miljøområdet (søjle 1).
Kommissionen fremlagde i lyset heraf den 9. februar 2007 et forslag til
direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet (KOM(2007)51). En stor
del af direktivforslagets bestemmelser er identiske med de bestemmelser,
som var indeholdt i den annullerede rammeafgørelse, men der blev dog
også medtaget flere nye bestemmelser i direktivforslaget, herunder ikke
mindst detaljerede regler vedrørende strafniveauet (strafferammekrav) i
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
relation til lovovertrædelser, som er omfattet af direktivforslaget samt en
bestemmelse om såkaldt beskyttede levesteder.
Direktivforslaget er fremlagt under henvisning til EF-Traktaten, særlig
artikel 175, stk. 1. Af denne bestemmelse følger, at Rådet – efter frem-
gangsmåden i artikel 251 (om fælles beslutningstagen med Europa-
Parlamentet) – træffer afgørelse om de aktioner, der skal iværksættes af
Fællesskabet med henblik på at gennemføre de mål, der er anført i artikel
174 om Fællesskabets politik på miljøområdet.
EF-Domstolen tog den 23. oktober 2007 i sag C-440/05, Kommissionen
mod Rådet, stilling til spørgsmålet om, hvorvidt bestemmelserne i Rådets
rammeafgørelse 2005/667/RIA om skærpelse af de strafferetlige rammer
med henblik på håndhævelse af lovgivningen til bekæmpelse af forure-
ning fra skibe gyldigt kunne – og derfor skulle – vedtages efter EF-
Traktatens artikel 80, stk. 2, om den fælles søtransportpolitik. Domstolen
fandt på den ene side, at rammeafgørelsens artikel 2, 3 og 5 på grund af
bestemmelsernes formål og indhold, der var at forbedre søfartssikkerhe-
den og beskytte miljøet, skulle have været vedtaget efter artikel 80, stk.
2, om den fælles søtransportpolitik i den overstatslige EF-Traktat. Dom-
stolen fastslog imidlertid på den anden side, at EF-Traktaten ikke inde-
holder hjemmel til at pålægge medlemsstaterne at indføre bestemte straf-
fetyper og straffeniveauer. Rammeafgørelsens artikel 4 og 6, der inde-
holdt sådanne regler, kunne derfor ikke have været vedtaget af fælles-
skabslovgiver inden for rammerne af EF-Traktaten.
Sagen om skibsforureningsrammeafgørelsen havde tæt sammenhæng
med forslaget til direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet, der netop
indeholdt detaljerede bestemmelser om straffetyper og straffeniveauer.
Disse regler er i lyset af dommen udgået af direktivforslaget.
Direktivforslaget om strafferetlig beskyttelse af miljøet har været be-
handlet på en række møder i arbejdsgruppen om materiel strafferet se-
nest den 10.-11. april 2008.
Europa-Parlamentets JURI-udvalg vedtog den 8. april 2008 en række
ændringsforslag til det direktivforslag, som Kommissionen oprindeligt
havde fremlagt.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
554253_0004.png
Formandskabet indhentede den 16. april 2008 mandat fra Coreper til at
indgå i uformelle drøftelser med Europa-Parlamentet med henblik på at
indgå en førstelæsningsaftale med Europa-Parlamentet.
Det forventes, at formandskabet den 14. maj 2008 vil anmode Coreper
om at godkende en førstelæsningsaftale med Europa-Parlamentet, som
kan føre til en vedtagelse af direktivet på rådsmødet (retlige og indre an-
liggender) den 5.-6. juni 2008.
2.
Indhold
2.1.
Det følger af direktivforslagets formålsbestemmelse, at direktivet har
til formål at beskytte miljøet gennem strafferetlige foranstaltninger.
Direktivforslaget oplister på den baggrund en række ulovlige handlinger,
som efter forslaget skal være strafbare i medlemsstaterne,
når de er be-
gået forsætligt, eller når de er begået ved grov uagtsomhed.
Det fastsættes i den nuværende udformning af forslaget, at der ved be-
grebet ”ulovlig” skal forstås overtrædelser af dels retsakter vedtaget med
hjemmel i EF-Traktaten (som optages i bilag A til direktivet), dels - med
hensyn til aktiviteter omfattet af Euratom-Traktaten - retsakter vedtaget
med hjemmel i denne (som optages i bilag B til direktivet). Hertil kom-
mer love, administrative bestemmelser eller afgørelser truffet af en kom-
petent myndighed i en medlemsstat, som giver effekt til denne fælles-
skabsret.
De handlinger, som medlemsstaterne forpligtes til at kriminalisere, svarer
i vidt omfang til dem, som var omfattet af den annullerede rammeafgø-
relse. Det drejer sig om udledning af skadelige stoffer eller (ioniserende)
stråling til luft, jord eller vand, ulovlig behandling af affald, ulovlig drift
af fabriksanlæg, hvor der udføres farlig aktivitet eller anvendes farlige
stoffer, ulovlig fremstilling, anvendelse mv. af nukleart materiale, ulovlig
besiddelse mv. af beskyttede vilde dyr eller planter samt ulovlig handel
med eller fremstilling, markedsføring eller brug af stoffer, der nedbryder
ozonlaget.
Som noget nyt forpligtes medlemsstaterne efter direktivforslaget til også
at kriminalisere ulovlig overførsel (dvs. transport over grænserne) af af-
fald samt den ulovlige betydelige forringelse af beskyttede levesteder
inden for et beskyttet område.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
554253_0005.png
Medvirken til og anstiftelse af de handlinger, som er omfattet af direktiv-
forslaget, skal – ligesom efter den annullerede rammeafgørelse – være
strafbart. Det samme gælder for overtrædelser begået af juridiske perso-
ner.
Det oprindelige direktivforslag, som Kommissionen fremlagde, fastsatte
detaljerede bestemmelser om, hvilke strafferammer medlemsstaternes
nationale lovgivning skulle indeholde i relation til de forskellige former
for strafbare handlinger på området. Der stilledes krav om, at medlems-
staterne sikrede, at de i direktivforslaget omhandlede strafbare handlinger
kunne straffes med strafferetlige sanktioner, der var effektive, stod i et
rimeligt forhold til den strafbare handling og havde afskrækkende virk-
ning. I tilknytning hertil opstilledes der – for så vidt angik nogle nærmere
definerede (grove) lovovertrædelser – krav til strafferammen i medlems-
staternes nationale lovgivning.
Under behandlingen af direktivforslaget er de detaljerede bestemmelser
om, hvilke strafferammer medlemsstaternes nationale lovgivning skal
indeholde i relation til de forskellige former for strafbare handlinger på
området, udgået med henvisning til bl.a. EF-Domstolens dom i den om-
talte skibsforureningssag. Efter direktivets nuværende formulering for-
pligtes medlemsstaterne alene til at have sanktioner, der er effektive, står
i et rimeligt forhold til den strafbare handling og har afskrækkende virk-
ning.
Direktivforslaget indeholder – i modsætning til den annullerede ramme-
afgørelse – heller ikke bestemmelser om henholdsvis jurisdiktion samt
udlevering og retsforfølgning.
3.
Gældende ret
Strafansvaret
Direktivforslaget berører en række love og bekendtgørelser inden for
miljøområdet. Det drejer sig bl.a. om miljøbeskyttelsesloven, havmiljø-
loven, naturbeskyttelsesloven, jordforureningsloven, kemikalieloven, og
loven om brug af radioaktive stoffer.
De pågældende miljølove med tilhørende bekendtgørelser er karakterise-
ret ved, at de regulerer en række miljøskadelige handlinger og fastsætter
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
554253_0006.png
strafferetlige sanktioner, der spænder fra bødestraf til fængsel i op til 2
år.
Herudover følger det af straffelovens § 196, at særligt grove overtrædel-
ser af miljølovgivningen, der indebærer betydelig skade på miljøet eller
fremkalder nærliggende fare derfor, eller er af mere systematisk karakter,
kan straffes med fængsel i op til 6 år.
Ansvar for medvirken og anstiftelse
Efter straffelovens § 23, stk. 1, omfatter den for en lovovertrædelse givne
straffebestemmelse alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket
til gerningen. Straffen kan nedsættes for den, der kun har villet yde en
mindre væsentlig bistand eller styrke et allerede fattet forsæt, samt når
forbrydelsen ikke er fuldbyrdet, eller en tilsigtet medvirken er mislykke-
des.
Det følger af § 23, stk. 3, at for så vidt ikke andet er bestemt, kan straf for
medvirken ved lovovertrædelser, der ikke straffes med højere straf end
fængsel i 4 måneder, bortfalde, når den medvirkende kun har villet yde
en mindre væsentlig bistand eller styrke et allerede fattet forsæt, samt når
hans medvirken skyldes uagtsomhed.
Ansvar for juridiske personer
Der kan efter straffelovens § 306 pålægges selskaber m.v. (juridiske per-
soner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel (§§ 25-27) for
overtrædelser af straffeloven.
Det følger af straffelovens § 25, at juridiske personer kan straffes med
bøde.
Endvidere følger det af straffelovens § 26, at strafansvar for selskaber
m.v. omfatter enhver juridisk person, herunder bl.a. statslige myndighe-
der, medmindre andet er bestemt. Statslige myndigheder kan dog alene
straffes i anledning af overtrædelser, der begås ved udøvelse af virksom-
hed, der svarer til eller kan sidestilles med virksomhed udøvet af private,
jf. straffelovens § 27, stk. 2. Myndigheders bødeansvar omfatter således
ikke handlinger, der må opfattes som led i myndighedsudøvelse.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig følger det af straffelovens § 27, stk. 1, 1. pkt., at strafansvar for
en juridisk person forudsætter, at der inden for dens virksomhed er begå-
et en overtrædelse, der kan tilregnes en eller flere til den juridiske person
knyttede personer eller den juridiske person som sådan.
Uagtet det i bemærkningerne til lov nr. 474 af 12. juni 1996, der fastsatte
reglerne om strafansvar for juridiske personer i straffeloven, er forudsat,
at virksomhedsansvaret som udgangspunkt er det primære, udelukker
bestemmelserne ikke, at der tillige rejses tiltale mod en eller flere fysiske
personer. I Retsudvalgets betænkning over lovforslaget afgivet den 7.
maj 1996 (Folketingstidende 1995-96, Tillæg B, side 784) er det i øvrigt
anført, at Retsudvalgets flertal har bemærket sig, at der ikke med lovfors-
laget er tilsigtet en indskrænkning i den hidtidige praksis om, at såvel en
virksomhed som en overordnet kan straffes.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1.
Forslaget vurderes ikke at ville få lovgivningsmæssige konsekvenser.
4.2.
Direktivforslaget vurderes ikke at ville have statsfinansielle konse-
kvenser.
5.
Høring
Forslaget til direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet er sendt i hø-
ring hos følgende myndigheder og organisationer:
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, præsi-
denterne for samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommer-
forening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigspolitichefen, Rigsadvoka-
ten, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark, Ad-
vokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater, Datatilsynet, Rets-
sikkerhedsfonden, Amnesty International og Institut for Menneskerettig-
heder, Frederiksberg Kommune, Hovedstadens Udviklingsråd, Kommu-
nernes Landsforening, Københavns Kommune - Miljøkontrollen, Affald
Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Asfaltindustrien, Batteri-
foreningen, Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation, Beredskabssty-
relsen, Centralforeningen af autoreparatører i Danmark, Centralorganisa-
tionen af industri-ansatte i Danmark (CO Industri), Centralorganisatio-
nernes fællesudvalg, DAKOFA (Dansk Komité for affald), Danmarks
Fiskeindustri- og Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederifor-
ening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Statistik, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Autogenbrug,
Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Energi Brancheforening, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Galvanisør Union,
Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Handel og Service,
Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Metal, Dansk Standard, Dansk
Transport og Logistik, Danske Fjernvarmeværkers forening, Danske
Havne, Danske Maritime, Dansk Vand- og Spildevandsforening (DAN-
VA), Dansk Automobilsports Union (DASU), DELTA, DONG, Elsam,
Emballageindustrien, Energi E2, ENERGINET.DK, Energistyrelsen, Er-
hvervs- og Boligstyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Finansrådet,
Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af Danske Grus- og
Stenindustrier, Foreningen af Danske Jordbrugskalkværker, Foreningen
af Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Danske Privathavne, For-
eningen af Vandværker i Danmark, Foreningen af danske ral- og sandsu-
gere, Forsikring og Pension, Genvindingsindustrien, Green Network,
Greenpeace Danmark, HORESTA, HTS-A Arbejdsgiver- og Erhvervsor-
ganisationen, HTSI Erhvervsorganisationen, Håndværksrådet, IMOKA,
Ingeniørforeningen i Danmark, International Transport Danmark, Kalk-
og Teglværksforeningen, Kommunekemi, Konkurrencestyrelsen, Land-
brugets Rådgivningscenter, Landbrugsrådet, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Landsbysamfund, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Mejeriforeningen, Mærsk Olie og Gas A/S, Natur og Ungdom,
NOAH, Oliebranchens Fællesrepræsentation, Plastindustrien i Danmark,
Procesindustrien, Rederiforeningen af 1895, Rederiforeningen for mindre
skibe, RenoSam, Returbat, Skovdyrkerne, Spildevandsteknisk forening,
Teknologirådet, Teknologisk Institut.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, præsi-
denterne for samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Advo-
katrådet, Landsforeningen af beskikkede Advokater, Datatilsynet, Institut
for Menneskerettigheder, Affald Danmark, Dansk Erhverv, Dansk Indu-
stri, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening,
Landbrugsrådet, Foreningen af Vandværker i Danmark og Dansk Fjern-
varme.
I det følgende gengives de dele af de modtagne høringssvar, som fortsat
har relevans for det foreliggende udkast til direktiv.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Affald Danmark
har anført, at man bifalder en øget beskyttelse af miljø-
et, men at man finder, at definitionerne af gerningsindholdet er ekstremt
vage. Affald Danmark har i den forbindelse peget på, at selv om man
overtræder en miljøretlig regel i forbindelse med behandling af affald
eller med drift af et fabriksanlæg, og selv om affaldet eller stoffet under
de rette forhold kan volde betydelig skade, betyder dette ikke, at over-
trædelsen forøger risikoen for en faktisk skade. Man kan således straffes
for overtrædelser af formaliteter, indberetningskrav eller andet, som ikke
har medført en forøget risiko for miljøet eller sundheden. Gerningsind-
holdet i en strafferetlig regel bør efter almindelig dansk praksis være
langt klarere og samtidig have en klar relation til varetagelsen af beskyt-
telsesinteressen bag reglen.
(…)
På den baggrund har Affald Danmark henstillet til, at man under forhand-
lingerne om direktivet lægger afgørende vægt på ved implementeringen
at kunne leve op til den sædvanlige nøjagtighed i beskrivelsen af ger-
ningsindholdet samt på, at straffen bør kunne lægges på et sædvanligt
niveau for dansk ret.
Endvidere har Affald Danmark peget på, at der er en klar interesse i at få
en ensartet, stærk håndhævelse af miljøreglerne på tværs af EU, da dan-
ske virksomheder ellers ofte vil blive stillet ringere i konkurrencen end
virksomhederne i resten af EU. Affald Danmark har på den baggrund an-
befalet, at fokus på håndhævelsen af direktivet øges.
Landbrugsrådet
har anført, at man som udgangspunkt finder, at der bør
være stor ensartethed i reglerne landene imellem, idet dette fremmer ens-
artede konkurrenceforhold. Samtidig anerkender Landbrugsrådet også
Europarådets protokol og tilslutter sig, at lovovertrædelser på miljøområ-
det sanktioneres.
Landbrugsrådet finder imidlertid, at Kommissionen på det omhandlede
område foreslår et redskab, som er unødvendigt, og som er ude af propor-
tioner i forhold til at sikre en ensartet anvendelse af fællesskabets miljø-
regler. Landbrugsrådet peger i den forbindelse på, at hovedproblemet
ifølge flere af Kommissionens rapporter om regelimplementering er, at
reglerne anvendes forskelligt i de enkelte lande.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landbrugsrådet har på den baggrund anført, at man finder, at Kommissi-
onen i stedet bør bruge kræfterne på at få medlemsstaterne til at anvende
de regler, som de i forvejen har fået Kommissionens godkendelse af im-
plementeringen af. Kommissionen har med denne notifikationsproces
ansvaret for konsekvensen i regelanvendelsen.
6.
Nærhedsprincippet
Sagen vurderes ikke at rejse spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7.
Andre medlemsstaters kendte holdninger
Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om andre medlemsstaters
holdninger til direktivforslaget.
8.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side er man generelt positiv over for forslaget.
9.
Europa-Parlamentet
Kommissionen har sendt direktivforslaget til Europa-Parlamentet samti-
dig med oversendelsen til Rådet med henblik på Europa-Parlamentets
stillingtagen til forslaget i overensstemmelse med proceduren for fælles
beslutningstagen, jf. EF-traktatens artikel 251.
Europa-Parlamentets JURI-udvalg har den 8. april 2008 vedtaget en
række ændringsforslag til Kommissionens oprindelige forslag.
10.
Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har senest været drøftet på et møde i Specialudvalget for politi-
mæssigt og retligt samarbejde
den 12. februar 2008.
11.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og
Retsudvalg
Et grundnotat om forslaget til direktiv om strafferetlig beskyttelse af mil-
jøet (KOM(2007)51) blev den 22. marts 2007 oversendt til Folketingets
Europaudvalg og Retsudvalg.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sagen har endvidere tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
og Folketingets Retsudvalg til orientering - senest forud for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 28. februar 2008. Sagen var imidlertid
ikke på den endelige dagsorden for det pågældende rådsmøde.
11