Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0185 Bilag 5
Offentligt
Udenrigsministeriet
Juridisk tjeneste
29. januar 2008
Kommissionens grønbog om revision af reglerne om aktindsigt i EU-institutionernes
dokumenter, KOM (2007) 185 – seneste udvikling i EF-domstolens retspraksis på
aktindsigt området.
I forlængelse af tidligere oversendelser i forbindelse med ovenfor nævnte grønbog, herunder
Udenrigsministeriets reviderede grundnotat herom, oversendt den 6. juli 2007 samt regeringens
høringssvar oversendt den 16. juli 2007 kan det oplyses, at tidsplanen for Kommissionens
fremsættelse af forslag til ændring af forordning om aktindsigt er ændret til første kvartal 2008.
Til orientering vedhæftes Kommissionens rapport om høringen: Report on the Outcome of the
Public Consultation on the Review of Regulation (EC) No 1049/2001 regarding public access
to European Parliament, Council and Commission documents (Commission Staff Working
Paper) af 16. januar 2008. Rapporten indeholder resultatet af høringen og den nye tidsplan for
fremsættelse af forslag til ændring.
I lyset af den forestående revision af forordning om aktindsigt kan nævnes, at udviklingen i EF-
domstolens retspraksis på området, siden Kommissionens fremsættelse af grønbogen den 18.
april 2007, har været betydelig og samlet set må betegnes som positiv set i forhold til den
danske prioritet om mest muligt aktindsigt i EU. Det kan ikke udelukkes, at der vil blive
fremsat ønske om at rulle dele af denne retspraksis tilbage som led i revisionen. Bilag til
orientering om den seneste udvikling i EF-domstolens retspraksis vedhæftes.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
525449_0002.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste
29. januar 2008
Bilag
Udvikling i EF-domstolens retspraksis på aktindsigt området for perioden april 2007 -
januar 2008.
1. Endelige afgørelser fra EF-domstolen
Samspillet mellem forordning om aktindsigt og forordning om databeskyttelse
I sagen T-194/04 Bavarian Lager Co. Ltd, mod Kommissionen afsagde Retten i Første Instans,
herefter Retten, dom den 8. november 2007. Retten bestemte, at Kommissionens beslutning af
18. marts 2004 om afslag på aktindsigt i det fulde referat af et møde med eksterne deltagere,
afholdt den 11. oktober 1996, hvoraf navnene på alle deltagerne fremgik, skulle annulleres.
Kommissionen havde begrundet sit afslag med undtagelsesbestemmelsen artikel 4, stk. 1, litra
b) om beskyttelsen af privatlivets fred/personoplysninger i forordning om aktindsigt.
Der henvises til dommens præmisser, 131-133, hvor Retten udtaler:
”Selv om det ikke uden videre kan udelukkes, at begrebet privatlivets fred omfatter
visse aspekter ved en persons erhvervsmæssige aktiviteter, kan dette imidlertid ikke
medføre, at enhver form for erhvervsmæssig aktivitet er generelt og automatisk
omfattet af beskyttelsen af retten til respekt for privatlivets fred. Retten finder
imidlertid i det foreliggende tilfælde, at den blotte omstændighed, at en
repræsentant for en kollektiv enhed har deltaget i et møde med en
fællesskabsinstitution, ikke vedrører privatlivet, således at udlevering af et referat,
som nævner personens tilstedeværelse under nævnte møde, ikke udgør et indgreb i
dennes privatliv.
Offentliggørelse af de omhandlede navne udgør derfor ikke et indgreb i
mødedeltagernes privatliv og er ikke til skade for beskyttelsen af privatlivets fred
og den enkeltes integritet.
Det er følgelig med urette, at Kommissionen har fundet, at undtagelsen i artikel 4,
stk. 1, litra b) i forordning nr. 1049/2001 skulle anvendes i det foreliggende
tilfælde.”
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
525449_0003.png
Rettens dom er appelleret af Kommissionen. Appellen er endnu ikke offentliggjort i EU-
tidende, hvorfor regeringen endnu ikke har taget stilling til spørgsmålet om intervention.
Sagen er nævnt i kommissionens grønbog side 5 og i Kommissionens rapport om høringen side
4.
Link
til
dommen
i
T-194/04
EF-domstolens
hjemmeside:
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-
bin/form.pl?lang=da&newform=newform&alljur=alljur&jurcdj=jurcdj&jurtpi=jurtpi&jurtfp=jurtfp&alldocrec=alldocrec&
docj=docj&docor=docor&docop=docop&docav=docav&docsom=docsom&docinf=docinf&alldocnorec=alldocnorec&d
ocnoj=docnoj&docnoor=docnoor&typeord=ALLTYP&allcommjo=allcommjo&affint=affint&affclose=affclose&numaff
=T-
194%2F04&ddatefs=&mdatefs=&ydatefs=&ddatefe=&mdatefe=&ydatefe=&nomusuel=&domaine=&mots=&resmax=1
00&Submit=S%C3%B8g
Forholdet mellem forordning om aktindsigt og særlige regler om fortrolighed.
Domstolen afsagde dom i appelsag C-64/05P, IFAW den 11. december 2007. Domstolen
annullerede Rettens dom og Kommissionens afgørelse om at nægte sagsøgeren, IFAW,
aktindsigt i dokumenter i Kommissionens besiddelse udarbejdet af en medlemsstat.
Sagen vedrører fortolkningen af forordning om aktindsigt, artikel 4, stk. 5, som lyder: "en
medlemsstat kan anmode institutionen om ikke at give aktindsigt i et dokument, som hidrører
fra denne medlemsstat uden dens forudgående samtykke." Den danske regering intervenerede i
sagen til støtte for IFAW og gjorde bl.a. gældende, at bestemmelsen var udtryk for en
privilegeret processuel stilling for medlemsstaterne, hvorfor den ikke kunne anvendes som en
vetoret.
Fra dommen kan fremhæves:
Reglen er ikke en vetoret (præmis 58):
…”det [er] ikke foreneligt med de hensyn, som er nævnt i nærværende doms
præmis 53 og 56, at fortolke artikel 4, stk. 5, i forordning nr. 1049/2001 således, at
en medlemsstat indrømmes en generel og ubetinget vetoret, som helt
skønsmæssigt, og uden at medlemsstaten skal begrunde sin beslutning, hindrer
udlevering af ethvert dokument, som en fællesskabsinstitution er i besiddelse af.”
Krav til medlemslandene, når de påberåber sig deres privilegerede processuelle stilling i henhold
til artikel 4, stk. 5 (præmis 75-76):
”Det fremgår af ovenstående, at artikel 4, stk. 5, i forordning nr. 1049/2001 ikke kan
fortolkes således, at den giver medlemsstaten en generel og ubetinget vetoret, som
skønsmæssigt hindrer udlevering af dokumenter, som hidrører fra medlemsstaten,
og som en institution er i besiddelse af, således at sådanne dokumenter ikke længere
er omfattet af nævnte forordnings bestemmelser men alene er omfattet af de
nationale bestemmelser.”
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
525449_0004.png
”Forskellige omstændigheder taler derimod for en fortolkning af artikel 4, stk. 5,
hvorefter den beføjelse som den berørte medlemsstat er tildelt ved bestemmelsen
begrænses af de materielle undtagelser, som er indeholdt i samme artikels stk. 1-3,
idet medlemsstaten i denne henseende blot tillægges en beføjelse til at deltage i
Fællesskabets beslutningsproces. På denne baggrund har medlemsstatens
forudgående samtykke, jf. artikel 4, stk. 5, ikke karakter af en skønsmæssig vetoret
men snarere en form for bekræftelse af, at ingen af undtagelserne i artikel 4, stk. 1-3,
er opfyldt.”
Sagen er nævnt i Kommissionens grønbog side 8 og ikke nævnt i Kommissionens rapport om
høringen.
Det bemærkes, at der ved Retten verserer en sag: T-417/07 Lodato & C. mod Kommissionen
om fortolkningen af samme bestemmelse, nemlig artikel 4, stk. 5. Kommissionen havde nægtet
aktindsigt i visse dokumenter, som den italienske regering havde fremsendt til Kommissionen
med den begrundelse, at den italienske regering skulle have modsat sig udbredelsen heraf.
Sagsøger, Lodato, har under sagen påstået annullation af Kommissionens beslutning. Det er i
den forbindelse gjort gældende, at Kommissionen har anlagt en fejlfortolkning af
bestemmelsen. Regeringen har besluttet at intervenere til støtte for sagsøger i sagen med
henvisning til, at den af Domstolen anlagte fortolkning, jfr. Sag C-64/05P, skal finde
anvendelse i sagen.
Folketinget vil på sædvanlig vis blive orienteret om sagerne i forbindelse med regeringens
afgivelse af indlæg.
Link
til
dommen
i
C-64/05P
EF-domstolens
hjemmeside:
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-
bin/form.pl?lang=da&newform=newform&alljur=alljur&jurcdj=jurcdj&jurtpi=jurtpi&jurtfp=jurtfp&alldocrec=alldocrec&
docj=docj&docor=docor&docop=docop&docav=docav&docsom=docsom&docinf=docinf&alldocnorec=alldocnorec&d
ocnoj=docnoj&docnoor=docnoor&typeord=ALLTYP&allcommjo=allcommjo&affint=affint&affclose=affclose&numaff
=C-
64%2F05P&ddatefs=&mdatefs=&ydatefs=&ddatefe=&mdatefe=&ydatefe=&nomusuel=&domaine=&mots=&resmax=1
00&Submit=S%C3%B8g
2. Verserende retssager ved EF-domstolen
Beskyttelse af juridisk rådgivning
I appelsag C-39/05P og C-52/05P, Turco, fremsatte generaladvokaten den 29. november 2007
forslag til afgørelse. Sagen vedrørte en anmodning om aktindsigt i dokumenter, som figurerede
på dagsordenen for rådsmødet om retlige og indre anliggender oktober 2002. Blandt disse
dokumenter fandtes en udtalelse fra Rådets Juridiske Tjeneste vedrørende et forslag til Rådets
direktiv om fastsættelse af minimumsstandarder for modtagelse af asylansøgere i
medlemsstaterne.
Rådet gav sagsøger, Turco, afslag på anmodning om aktindsigt i den nævnte udtalelse fra
Rådets Juridiske Tjeneste under henvisning til undtagelsesbestemmelsen i forordning om
aktindsigt, artikel 4 stk. 2, 2. pind, hvori det bestemmes, at dokumenter om retslige procedurer
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
525449_0005.png
og juridisk rådgivning kan undtages aktindsigt, medmindre der er en mere tungtvejende
offentlig interesse i udbredelsen af dokumentet.
Sagsøger, Turco, havde nedlagt påstand om annullation af Rådets beslutning. Den danske
regering intervenerede i sagen til støtte for Turco og gjorde bl.a. gældende at
undtagelsesbestemmelser skal fortolkes indskrænkende og anmodninger om aktindsigt
behandles og vurderes individuelt. I den konkrete sag fandt regeringen, at Rådet ikke i
tilstrækkelig grad havde vurderet anmodningen konkret. Tværtimod havde Rådets vurdering
indskrænket sig til at konstatere, at det omhandlede dokument indeholdt juridisk rådgivning,
hvilket ifølge Rådet var tilstrækkelig til, at undtagelsen fandt anvendelse.
Generaladvokaten er af den opfattelse, at dommen fra Retten skal tilsidesættes, da dens
fortolkning og anvendelse af artikel 4, stk. 2 er fejlagtig samt, at Rådets beslutning om at nægte
Turco aktindsigt annulleres.
Generaladvokaten finder som Retten, at kravet om konkret vurdering i den foreliggende sag er
opfyldt. Der er visse grænser for, hvor konkrete sådanne vurderinger og hermed begrundelser
kan være. I den konkrete sag ville yderligere information om det dokument, som der var
begæret aktindsigt i, have afsløret så meget af dokumentets indhold, at det ville være det samme
som at give aktindsigt. Med andre ord ville yderligere information have gjort undtagelsen
indholdsløs.
Generaladvokaten er derimod uenig med Retten og Rådets fortolkning af tungtvejende
offentlig interesse. Generaladvokaten finder således ikke, at den tungtvejende offentlige
interesse, som kan berettige til at udlevere dokumenter i henhold til artikel 4, stk. 2, 2. pind, skal
adskille sig fra forordningens grundlæggende principper om transparens, åbenhed, demokrati
og borgernes deltagelse i beslutningsprocessen, medmindre ansøgeren kan bevise at disse
principper henset til den konkrete sag er vigtigere end behovet for at beskytte dokumentet.
Tværtimod påhviler det Rådet at foretage denne vurdering, da ansøgeren ellers ville blive pålagt
en urimelig bevisbyrde.
EF-domstolen har endnu ikke oplyst tidspunktet for afsigelse af dom i sagen.
Sagen er nævnt i Kommissionens grønbog på side 7 og ikke nævnt i Kommissionens rapport
om høringen.
Link til general advokatens forslag til afgørelse i C-39/05P og C-52/05P(på engelsk) på EF-domstolens hjemmeside:
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-
bin/form.pl?lang=da&newform=newform&alljur=alljur&jurcdj=jurcdj&jurtpi=jurtpi&jurtfp=jurtfp&alldocrec=alldocrec&
docj=docj&docor=docor&docop=docop&docav=docav&docsom=docsom&docinf=docinf&alldocnorec=alldocnorec&d
ocnoj=docnoj&docnoor=docnoor&typeord=ALLTYP&allcommjo=allcommjo&affint=affint&affclose=affclose&numaff
=C-
39%2F05P&ddatefs=&mdatefs=&ydatefs=&ddatefe=&mdatefe=&ydatefe=&nomusuel=&domaine=&mots=&resmax=1
00&Submit=S%C3%B8g
Anmodning om aktindsigt i Kommissionens dokumenter i konkurrence/statsstøttesager
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
525449_0006.png
Sag C-139/07P, Technische Glaswerke, er en appelsag iværksat den 8. marts 2008 af
Kommissionen til prøvelse af dom afsagt den 14. december 2006 af Retten i sag T-237/02. De
andre parter i appelsagen er: Technische Glaswerke Ilmenau GmbH, Schott Glass og
Kongeriget Sverige og Republikken Finland.
Kommissionen påstår ophævelse af Rettens dom, for så vidt som den annullerer
Kommissionens beslutning af 28. maj 2002. Ved beslutningen meddelte Kommissionen afslag
på aktindsigt i dokumenter vedrørende undersøgelsesprocedurerne angående støtte ydet til
Technische Glaswerke Ilmenau GmbH. Afslaget var begrundet i undtagelsesbestemmelsen
artikel 4, stk. 2 i forordning om aktindsigt.
Retten finder det i dommen godtgjort, at Kommissionens blotte og bare afslag på aktindsigt for
sagsøgeren er udtryk for urigtig retsanvendelse. Det bør således lægges til grund, at
Kommissionen har tilsidesat artikel 4, stk. 2, idet der ikke er foretaget en konkret og individuel
undersøgelse af de af begæringen om aktindsigt omfattede dokumenter. (præmis 100)
Regeringen har besluttet at intervenere i sagen til støtte for Technische Glaswerke Ilmenau
GmbH, idet det bl.a. vil blive gjort gældende, at undtagelser skal fortolkes indskrænkende og
anmodninger om aktindsigt behandles og vurderes individuelt.
Det bemærkes, at der ved Retten verserer to andre sager om Kommissionens afslag på
anmodninger om aktindsigt i dokumenter vedrørende konkurrencesager, T-111/07 Agrofert
Holding mod Kommissionen og T-399/07 Basell Polyolefine mod Kommissionen. Her har
regeringen med samme begrundelse besluttet at intervenere til støtte for sagsøgerne i sagerne.
Sagerne er ikke nævnt i hverken Kommissionens grønbog eller Kommissionens rapport om
høringen.
Folketinget vil på sædvanlig vis blive orienteret om sagerne i forbindelse med regeringens
afgivelse af indlæg.
Link til dommen i T- 237/02 på EF-domstolens hjemmeside:
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-
bin/form.pl?lang=da&newform=newform&alljur=alljur&jurcdj=jurcdj&jurtpi=jurtpi&jurtfp=jurtfp&alldocrec=alldocrec&
docj=docj&docor=docor&docop=docop&docav=docav&docsom=docsom&docinf=docinf&alldocnorec=alldocnorec&d
ocnoj=docnoj&docnoor=docnoor&typeord=ALLTYP&allcommjo=allcommjo&affint=affint&affclose=affclose&numaff
=T-
237%2F02&ddatefs=&mdatefs=&ydatefs=&ddatefe=&mdatefe=&ydatefe=&nomusuel=&domaine=&mots=&resmax=1
00&Submit=S%C3%B8g
Anmodning om aktindsigt i retslige procedurer
Retten afsagde 12. september 2007 dom i sagen T-36/04, journalist sammenslutningen API
mod Kommissionen. Sagen vedrører Kommissionens afslag på anmodninger om aktindsigt i
Kommissionens indlæg i en række retssager. Kommissionen begrundede afslagene med
undtagelsesbestemmelsen i forordning om aktindsigt, artikel 4, stk. 2, 2. pind, hvorefter en
institution kan afslå at give aktindsigt i et dokument, hvis udbredelse ville føre til skade for
beskyttelsen af bl.a. retslige procedurer, medmindre der er en mere tungtvejende offentlig
interesse i udbredelsen af dokumentet.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
525449_0007.png
Kommissionen havde i sagen givet aktindsigt i afsluttede præjudicielle forelæggelser, men
nægtet aktindsigt i en række verserende og afsluttede direkte sager. For så vidt angik de
afsluttede direkte sager var begrundelsen dels, at der verserede erstatningssag om samme
spørgsmål dels, at medlemslandene endnu ikke havde gennemført den nødvendige lovgivning
mv., og der foregik derfor forhandlinger mellem Kommissionen og medlemslandene herom.
Retten slår fast, at der er en principiel forpligtelse til at foretage en konkret og individuel
bedømmelse af indholdet af de af begæringen om aktindsigt omfattede dokumenter (præmis
57), hvilket ikke var sket i de konkrete sager (præmis 71). Retten finder imidlertid ikke at denne
forpligtelse gælder for aktindsigt begæringer om retssager, hvori der endnu ikke er afholdt
mundtlig forhandling (præmis 80-81).
For så vidt angik Kommissionens afslag på aktindsigt i indlæg ved afsluttede direkte sager
annullerede Retten Kommissionens beslutninger, idet Retten fandt, at Kommissionen havde
udøvet et urigtigt skøn. Retten fandt, at der var tale om overdrevent hypotetiske begrundelser
eller begrundelser, som afhang af fremtidige eller usikre begivenheder.
Rettens dom er appelleret til Domstolen. Appellen blev offentliggjort i EU-tidende den 28.
januar 2008, hvorfor regeringens stillingtagen til spørgsmålet om intervention endnu ikke
foreligger.
Sagen er ikke nævnt i hverken Kommissionens grønbog eller Kommissionens rapport om
høringen.
Dertil kommer, at der for Retten verserer endnu en retssag om afslag på anmodning om
aktindsigt i Kommissionens indlæg i retssager, T-392/07 Strack mod Kommissionen. Den
danske regering har besluttet at intervenere til støtte for Strack. I sagen vil der bl.a. blive gjort
gældende, at undtagelsesbestemmelser skal fortolkes indskrænkende.
Folketinget vil på sædvanlig vis blive orienteret om sagen i forbindelse med regeringens
afgivelse af indlæg.
Link
til
dommen
i
T-36/04
EF-domstolens
hjemmeside:
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-
bin/form.pl?lang=da&newform=newform&alljur=alljur&jurcdj=jurcdj&jurtpi=jurtpi&jurtfp=jurtfp&alldocrec=alldocrec&
docj=docj&docor=docor&docop=docop&docav=docav&docsom=docsom&docinf=docinf&alldocnorec=alldocnorec&d
ocnoj=docnoj&docnoor=docnoor&typeord=&allcommjo=allcommjo&affint=affint&affclose=affclose&numaff=T-
36%2F04&ddatefs=&mdatefs=&ydatefs=&ddatefe=&mdatefe=&ydatefe=&nomusuel=&domaine=&mots=&resmax=10
0&Submit=S%C3%B8g
Definition af dokumentbegrebet
I en præjudiciel forelæggelse, sag C-345/06, Heinrich, forelagt af en østrigsk domstol er
spørgsmålet om definitionen af dokumentbegrebet og hermed anvendelsesområdet for
forordning om aktindsigt bl.a. blevet rejst. Den danske regering har i denne forbindelse gjort
gældende i sagen, at forordning om aktindsigt finder anvendelse på retsakter som kræver
offentliggørelse i henhold til Traktatens artikel 254.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Domstolen har endnu ikke oplyst, hvornår generaladvokatens forslag til afgørelse i sagen vil
foreligge.
Folketinget er orienteret om regeringens afgivelse af indlæg i sagen ved notits oversendt den 14.
november 2007.
8