Udvalget for Videnskab og Teknologi 2006-07
KOM (2007) 0371 Bilag 3
Offentligt
396075_0001.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi
Rådskonklusioner vedrørende Kommissionens meddelelse til Rådet,
Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
og Regionsudvalget – ITU's verdensomspændende radiokommunikati-
onskonference i 2007
(WRC-07)
-
KOM dok. foreligger ikke
1. Resumé
Rådet forventes at vedtage konklusioner om Kommissionens meddelelse til Rådet,
Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regi-
onsudvalget – ITU's verdensomspændende radiokommunikationskonference i
2007.
Rådskonklusionerne støtter i hovedtræk de hovedstandpunkter, som Kommissionen
har fremhævet i sin meddelelse. Kommissionen opfordres til hurtigt at rapportere
tilbage til Europa-Parlamentet og Rådet om resultaterne af konferencen og sikre,
at forberedelsen af næste konference i 2011 er i fuld overensstemmelse med de mål,
som konklusionerne skitserer. Desuden opfordres medlemsstaterne til at underskri-
ve de forslag, der er fremsat i CEPT (European Conference of Postal and Tele-
communications Administrations), og gøre deres yderste for at sikre, at målene
med konferencen og de dertil beslægtede CEPT forslag nås.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget som et a-punkt på et kommende rådsmøde.
2. Baggrund
Koordinering af frekvensforvaltningen på verdensplan hører under Den Internatio-
nale
Telekommunikationsunion (ITU), der er en FN-særorganisation, som har til opgave
at opretholde og udvide det internationale samarbejde om forbedring og rationel
brug af alle former for telekommunikation. Hvert tredje til fjerde år afholder ITU
en verdensomspændende radiokommunikationskonference (World Radiocommuni-
cation Conference – WRC) med det formål at tilpasse ITU's radioreglement, som er
den internationale aftale om koordinering af brugen af radiofrekvenser verden over.
Den næste verdensomspændende radiokommunikationskonference (WRC-07), der
er kulminationen på adskillige års forberedende arbejde, afholdes i Genève fra den
22. oktober til den 16. november 2007.
Kommissionen har ved meddelelse af 2. juli 2007
1
informeret Europa-Parlamentet
og Rådet om, hvilke fællesskabspolitikker, der kan blive berørt af resultatet af
WRC-07. Kommissionen sigter tillige mod at opnå Parlamentets og Rådets opbak-
12. september 2007
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
Sagsnr.
Dok nr.
Side
07-021730
308535
1/7
1
KOM (2007) 371 om Kommissionens meddelelse til Rådet, Europa-Parlamentet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget – ITU´s verdensom-
spændende radiokonference i 2007 (WRC-07)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
396075_0002.png
ning bag dette oplæg til, hvilke politiske mål der skal nås, og hvilke holdninger
medlemsstaterne bør indtage på WRC-07-konferencen.
Forberedelsen til WRC-07
Danmark og de andre EU-medlemsstater forhandler i ITU formelt som uafhængige
medlemmer. I praksis har Danmark dog koordineret tekniske standpunkter med an-
dre lande inden for CEPT (European Conference of Postal and Telecommunicati-
ons Administrations), der er en sammenslutning af 47 europæiske landes nationale
frekvens- og telemyndigheder. CEPT er et effektivt forum i udformningen af de de-
taljerede europæiske forhandlingsstandpunkter, der er nødvendige i en teknisk re-
guleringskonference som WRC.
Alle EU-landene er medlemmer af CEPT. På WRC-07 vil forhandlingerne med re-
sten af verden ske på grundlag af konsoliderede europæiske holdninger ("fælleseu-
ropæiske forslag"). De lande, der deltager i CEPT-processen, enes om at støtte eller
i det mindste ikke aktivt forhandle imod sådanne fælleseuropæiske forslag. Fra
dansk side har der været aktiv deltagelse i CEPT-processen, og branchen er løben-
de holdt orienteret om de fælleseuropæiske forberedelser og har været hørt om for-
slagene.
Kommissionen vil deltage i WRC-07 som ITU-medlem uden stemmeret. I denne
egenskab vil Kommissionen bestræbe sig på at støtte de fælles europæiske stand-
punkter, der er i overensstemmelse med og relevante for Fællesskabets politikker.
Relevante EU-politikker i forbindelse med WRC-07
Frekvenspolitikbeslutningen
2
indebærer, at holdningerne inden for Fællesskabet
koordineres, og at der aftales fælles politiske målsætninger for WRC. Medlemssta-
terne og Fællesskabet skal udarbejde fælles aktionslinjer og samarbejde tæt i hele
forhandlingsprocessens forløb, så Fællesskabet internationalt optræder som en en-
hed. De fælleseuropæiske forslag udarbejdet inden for CEPT tager således behørigt
højde for relevante EU-politikker.
Kommissionen peger i sin meddelelse på følgende hovedområder:
Fremtidens mobilkommunikation
Et vigtigt emne for konferencen bliver fremtidens mobilkommunikationssystemer.
Under forberedelserne til WRC-07 har der vist sig et klart behov for, at der udpe-
ges yderligere frekvenser på verdensplan til dette formål.
For at tilgodese dette behov overvejes det at udpege frekvensbånd både over og
under de frekvensområder, der i dag bruges til mobilkommunikationssystemer i
Europa.
En af mulighederne er frekvensbåndet 3,4-4,2 GHz. Dette frekvensbånd er attrak-
tivt for fremtidige mobilsystemer i Europa, men det benyttes i dag af satellittje-
nester som centralt bredbåndsnet, især i udviklingslande. En prioritering af del-
bånd til henholdsvis satellit- og jordbaserede tjenester i 3,4-4,2 GHz-båndet vil
give begge typer tjenester tilstrækkelig langsigtet garanti for, at de kan benytte det-
2
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 676/2002/EC af 7. marts 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
te frekvensbånd uden urimelig interferens. Satellittjenester bør fortsat have prioritet
i delbåndet 3,8–4,2 GHz.
En anden mulighed er den lavfrekvente del af UHF-båndet, der anvendes til tv-
spredning (470-862 MHz), der giver optimal signalspredning, for så vidt angår
dækning og gennemtrængning i rum. Netinfrastrukturer i UHF-båndet vil derfor
kunne blive væsentlig mere omkostningseffektive end de eksisterende systemer og
gøre det lettere at etablere mobilsystemer i tyndt befolkede områder og meget tæt
bebyggede byområder.
Det er økonomisk vigtigt for EU, at mobilsektoren fortsat har adgang til tilstrække-
lige frekvensressourcer. Kommissionen finder derfor, at EU bør sætte sig følgende
mål:
En del af 3,4–4,2 GHz-båndet bør stilles til rådighed for mobiltjenester i
Europa på et ikke-eksklusivt grundlag. Der bør findes en tilfredsstillende
løsning for de satellittjenester, der i forvejen benytter dette frekvensbånd.
Mobiltjenesters status i UHF-båndet i Europa bør opgraderes; derved ska-
bes der øget fleksibilitet, og en potentiel begrænsning for en optimal frem-
tidig udnyttelse af dette frekvensbånd ryddes af vejen.
Der bør gøres alt, hvad der er muligt for at minimere risikoen for satellit-
tjenesters interferens med IMT-2000-net, der drives i EU i 2,5–2,69 GHz-
båndet.
Støtte til videnskabelig brug af frekvenser
Videnskabelig brug af radiofrekvenser er af stor samfundsmæssig og økonomisk
værdi og må derfor støttes. Videnskabelige anvendelser af frekvenser omfatter
jordobservationssatellitter (EESS), meteorologiske satellitter og rumforskningssy-
stemer, der støtter EU's miljø-, rum- og forskningspolitik.
Det er Kommissionens holdning, at EESS-systemet er vigtigt for EU's miljøpolitik
og skal fortsat beskyttes mod interferens. Kommissionen mener derfor, at behørigt
begrundede yderligere frekvensallokeringer til videnskabelige tjenester bør støttes.
Omlægning af HF-båndet
HF-båndet eller "kortbølgebåndet", der er afgørende for transmission af radiosigna-
ler over lange afstande, er kommet under pres fra forskellige sider, særlig fra mo-
bilradiotjenester til luftfart, forsvar og søfart.
Kortbølgeradio er ved at være klar til at gå over til digital teknologi, og overgangen
bør lettes ved, at der stilles tilstrækkelige frekvensressourcer til rådighed. Nye ra-
diospredningstjenester baseret på digitale teknologier såsom DRM-teknologien
(Digital Radio Mondiale) giver mulighed for at genoplive kortbølgeradio og bidra-
ge til formidling af europæisk kultur og europæiske perspektiver verden over.
Yderligere HF-frekvenser til radio/tv-spredning vil medvirke til at give digital ra-
dioteknologi en god start. Vigtige maritime tjenester i HF-båndet går også gradvist
over til digital transmission. WRC-07 bør drøfte denne sektors frekvensbehov i tide
og samtidig sikre den nødvendige kontinuitet med kritiske analoge tjenester.
Kommissionen anfører i meddelelsen, at overgangen fra analog til digital teknologi
inden for kortbølgeradio og maritime tjenester bør lettes ved, at der tages hensyn til
disse tjenesters frekvensbehov ved den gennemgang af HF-båndet, der skal finde
sted på WRC-07.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fremtidige behov for frekvenser til luftfarten
Formålet med at skabe et fælles europæisk luftrum i EU er at optimere lufttrafik-
styring og -sikkerhed for at tilfredsstille alle brugere af luftrummet, da dette er et
fælles gode, som bør forvaltes kollektivt uden hensyn til nationale grænser. På
denne baggrund består EU's politiske interesser på WRC-07 i at skabe ekstra flyve-
kapacitet samt gøre lufttrafikstyringen mere effektiv. Dette kræver en koordineret
indførelse af nye og mere frekvenseffektive teknologier. Det erkendes, at gamle og
nye luftfartssystemer uundgåeligt må eksistere side om side i en periode, men den-
ne periode bør holdes så kort som muligt. De frekvenser, der allerede er allokeret
til luftfart, bør udnyttes så effektivt som muligt uden at gå på kompromis med sik-
kerheden.
Det er Kommissionens holdning, at det er vigtigt for det fælles europæiske luftrum,
at der stilles tilstrækkelige frekvensressourcer til rådighed for aeronautisk telemetri
og luft-til-jord-tale- og datakommunikation. Samtidig mener Kommissionen, at den
periode, hvor gamle og nye systemer samtidig lægger beslag på radiofrekvenser,
bør være så kort som muligt.
Satellitkommunikation
På WRC-07 skal nogle af ITU-reglerne vedrørende satellitsystemer tages op til
revision. Satellitter er en vigtig alternativ platform for elektroniske kommunika-
tionstjenester, der giver mulighed for at tilbyde nye europadækkende tjenester,
herunder bredbåndsbaseret datakommunikation, og dermed bidrager til at slå bro
over eventuelle it-kløfter til Europas landdistrikter og afsides liggende områder.
ITU's principper om retfærdig adgang til frekvens- og baneressourcer er af funda-
mental betydning. Kommissionen mener, at det burde sikres, at de verdensom-
spændende reguleringsrammer støtter konkrete initiativer fra industrien til at udvik-
le og drive levedygtige satellitkommunikationssystemer. De nuværende satellitre-
gistreringsprocedurer bør forenkles, og de eksisterende satellitsystemer bør beskyt-
tes i radioreglementets bestemmelser om satellitplanlægning.
Dagsorden for den næste konference (WRC-11)
På hver verdensomspændende radiokommunikationskonference fastlægges der en
dagsorden for den næste konference. Kommissionen peger i meddelelsen på blandt
andet klimaændringer, fælles europæisk net og tjenester inden for transport og
elektronisk kommunikation og bekæmpelse af it-kløftproblemer blandt andet for
befolkningen i landdistrikter.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formandskabet har udarbejdet udkast til rådskonklusioner, som har til formål at
fastlægge, hvilke politiske mål der skal nås, og hvilke holdninger medlemsstaterne
bør indtage på WRC-07-konferencen.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget som a-punkt på et kommende rådsmøde.
Indholdet af rådskonklusionerne er følgende:
Fremtidens mobilkommunikation
Det er økonomisk vigtigt for EU, at mobilsektoren fortsat har adgang til tilstrække-
lige frekvensressourcer. Rådet støtter derfor, at EU bør sætte sig følgende mål:
Frekvensbåndet 3,4–3,8 GHz-båndet bør stilles til rådighed for mobiltjene-
ster i Europa på et ikke eksklusivt grundlag. Der bør findes en tilfredsstil-
lende løsning for de satellittjenester, der i forvejen benytter dette frekvens-
bånd for at undgå, at der kan opstå skadelige forstyrrelser.
Mobiltjenesters status i UHF-båndet i Europa bør fortsat overvejes, uden
præjudice overfor andre forslag, som vil blive foreslået på WRC-07 herom.
Der bør gøres alt, hvad der er muligt for at minimere risikoen for satellit-
tjenesters interferens med IMT-2000-net, der drives i EU i 2,5–2,69 GHz-
båndet.
Støtte til videnskabelig brug af frekvenser
Det er Rådets holdning, at det er væsentligt, at EESS-systemer samt andre viden-
skabelige tjenester beskyttes mod skadelig interferens.
Omlægning af HF-båndet
Rådet støtter, at frekvensbehovene til digital teknologi inden for kortbølgeradio og
maritime tjenester tilgodeses i den udstrækning, det er muligt på WRC-07.
Fremtidige behov for frekvenser til luftfarten
Rådet støtter, at der stilles tilstrækkelige frekvensressourcer til rådighed for aero-
nautisk telemetri og luft-til-jord-tale- og datakommunikation.
Satellitkommunikation
Rådet støtter, at de verdensomspændende reguleringsrammer understøtter konkrete
initiativer fra industrien til at udvikle og drive levedygtige satellitkommunikations-
systemer.
Dagsorden for den næste konference (WRC-11)
På hver verdensomspændende radiokommunikationskonference fastlægges der en
dagsorden for den næste konference.
Rådet peger i den forbindelse særligt på følgende områder med særlige EU interes-
ser:
Større fleksibilitet i frekvensforvaltningen
Klimaændringer
Fælleseuropæisk rumpolitik.
De fælleseuropæiske forslag til WRC-07
Rådet støtter de fælleseuropæiske forslag, der er udarbejdet inden for CEPT, som
er relevante for fællesskabets politikker. Disse væsentligste forslag er fremhævet i
Kommissionens meddelelse og omtalt i udkastet til rådskonklusioner. Rådet invite-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rer i den forbindelse medlemsstaterne til at tiltræde de fælleseuropæiske forslag,
der er i overensstemmelse med fællesskabets målsætninger, der er nævnt ovenfor.
Rådet opfordrer medlemsstaterne til at underskrive de forslag, der er fremsat i
CEPT, og gøre deres yderste for at sikre, at målene med konferencen og de dertil
beslægtede CEPT forslag nås.
Endelig opfordres Kommissionen til hurtigt at rapportere tilbage til Europa-
Parlamentet og Rådet om resultaterne af konferencen og sikre, at forberedelsen af
næste konference er i fuld overensstemmelse med de ovenfor skitserede mål.
6. Europa- Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og konsekvenser herfor
Den gældende danske lovgivning på frekvensområdet er fastsat i lov om radio-
frekvenser, jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004, samt i lov om auktion
over tilladelser til 3. generations mobilnet, jf. lov nr. 1266 af 20. december 2000.
Rådskonklusionerne medfører ikke i sig selv et behov for ændring af eksisterende
lovgivning.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Udkastet til rådskonklusionerne har været i EU-specialudvalget for it og tele-
kommunikation, hvilket ikke har givet anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte rådskonklusionerne om WRC-07, herunder speci-
elt bestræbelserne på at gøre frekvensreguleringen mere teknologi- og tjeneste-
neutral, idet dette er en forudsætning for den elektroniske kommunikationssek-
tors evne til at udvikle nye og innovative tjenester. Det er dog væsentligt, at med-
lemsstaterne i de relevante frekvensbånd kan begrænse frekvensanvendelsen til
bestemte elektroniske kommunikationstjenester for at tilgodese væsentlige sam-
fundsmæssige hensyn, herunder mediepolitiske hensyn som f.eks. public service
forpligtelser.
For så vidt angår fremtidens mobilkommunikation støtter regeringen, at fre-
kvensbåndet 3,4 - 4,2 GHz afsættes som udvidelsesbånd til nye elektroniske
kommunikationstjenester, herunder offentlig mobilkommunikation - 3G, trådløst
bredbånd og senere systemer, dog således at eksisterende satellitsystemer indtil
videre har prioritet i frekvensbåndet 3,8-4,2 GHz.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen støtter, at der skal arbejdes for, at mobile tjenester opgraderes til
samme status som tv-tjenester i UHF-båndet 470 - 862 MHz ved WRC-07, såle-
des at den digitale dividende også kan udnyttes til andre formål end tv, hvis mar-
kedet tilsiger dette. Dette er væsentligt for, at innovationsreserven, som der er
truffet politisk beslutning om, kan udnyttes optimalt i Danmark.
For så vidt angår HF-båndene støtter regeringen særligt, at der sikres de fornødne
frekvenser, herunder til digital kommunikation, til det maritime område (skibsfar-
ten). Prioriteringen bør være således, at frekvenser til maritime tjenester og luft-
fartstjenester har forrang for broadcasting.
Regeringen støtter generelt de fælleseuropæiske forhandlingsstandpunkter, der ud-
arbejdes i regi af CEPT, og regeringen vil arbejde for, at de fælleseuropæiske for-
slag, som Danmark har tiltrådt, i videst mulig omfang bliver tilgodeset på WRC-
07.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådskonklusionerne har været genstand for drøftelser i Rådets arbejdsgruppe på
flere møder senest den 20. juli 2007. Drøftelserne har blandt andet drejet sig om
mobile tjenester i UHF-båndet. Resultatet har derfor været, at rådskonklusionerne
på dette punkt ikke har peget entydigt på, hvornår og hvordan opgradering af den
mobile tjeneste i UHF-båndet kan ske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er oversendt supplerende grundnotat om Kommissionens meddelelse den 27.
august 2007.