Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2006-07
KOM (2007) 0403 Bilag 2
Offentligt
392414_0001.png
14. august 2007
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGET
om forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende,
bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs NK603xMON810 under Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om GM fødevarer og foder.
KOM(2007) 403, tidligere dokument SANCO/965/2007
Revideret notat. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
Resumé
Forslaget til Kommissionsbeslutning vedrører godkendelse af NK603xMON810 majs under forord-
ning (EF) Nr. 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foder. NK603xMON810 er frem-
stillet ved krydsning af de genetisk modificerede majslinjer MON810, som er gjort modstandsdygtig
over for visse planteskadelige sommerfuglelarver, og NK603, som er tolerant over for ukrudtsmid-
let glyphosat. Egenskaberne er kombineret i krydsningen, hvilket har dyrkningsmæssige fordele.
Godkendelsen gælder markedsføring af fødevarer, fødevareingredienser og foder indeholdende, be-
stående af eller fremstillet af NK603xMON810 majs, samt produkter indeholdende eller bestående
af NK603xMON810 majs til anden industriel brug undtagen dyrkning.
Da der ikke kunne træffes afgørelse med kvalificeret flertal på mødet i Den Stående Komité den 8.
juni 2007, har Kommissionen nu fremlagt et forslag om godkendelse af majsen til afstemning i Rå-
det. Forslaget forventes at komme til afstemning på et rådsmøde i september 2007.
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har den 12. juli 2007 fremsendt forslag til Rådets beslutning om tilladelse til mar-
kedsføring af NK603xMON810 majs efter forordning (EF) Nr. 1829/2003 om genmodificerede fø-
devarer og foder (GMO forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i forordningens artikel 7 og 19, på baggrund af en ansøgning fra
virksomheden Monsanto.
Forslaget blev den 8. juni 2007 behandlet i en forskriftkomitéprocedure, (jf. Rådets afgørelse
1999/468/EF artikel 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed.
Mørkhøj Bygade 19
2860 Søborg
T 33 95 60 00
F 33 95 60 01
www.fvst.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
392414_0002.png
Da der ikke var kvalificeret flertal for forslaget på mødet, forelægger Kommissionen nu sagen for
Rådet og har samtidig underrettet Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage
forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal
Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst 3 måneder, kan
Kommissionen udstede beslutningen.
Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor Rege-
ringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
I juni 2004 indsendte firmaet Monsanto en ansøgning om godkendelse af NK603x810 til fødevare-
og foderbrug (ikke dyrkning) i henhold til reglerne i forordning (EF) Nr. 1829/2003 om genetisk
modificerede fødevarer og foder (GMO forodningen).
NK603xMON810 er fremstillet ved krydsning af de genetisk modificerede majslinjer MON810,
som er gjort modstandsdygtig over for visse planteskadelige sommerfuglelarver, og NK603, som er
tolerant over for ukrudtsmidlet glyphosat. Egenskaberne er kombineret i krydsningen, hvilket har
dyrkningsmæssige fordele.
Ifølge GMO forordningen må godkendte genmodificerede planter krydses med konventionelle
planter til frembringelse af nye sorter, uden at dette kræver speciel godkendelse. Ved indbyrdes
krydsning af to genmodificerede majslinjer kræves imidlertid godkendelse i henhold til forordnin-
gen, uanset om de anvendte linjer i forvejen har opnået en selvstændig godkendelse.
Majslinien har fået indsat to nye gener, som gør, at planten er resistent mod visse skadevoldende
sommerfuglelarver (MON810) samt overfor ukrudtsmidler baseret på glyphosat som aktivt stof
(NK603) Tilladelsen vil omfatte majs NK603xMON810 samt efterfølgende krydsninger heraf med
konventionelle ikke-gensplejsede linier.
For de enkelte majslinier gælder:
MON810 majs er godkendt til import og forarbejdning samt til foderbrug (men ikke dyrk-
ning) efter udsætningsdirektivet (EF) Nr. 220/1990. Fødevareingredienser af MON810 er
notitficeret under Novel food forordning (EF) Nr. 258/1997.
Side 2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
NK603 majs er godkendt til import og forarbejdning til foderbrug (men ikke dyrkning) efter
udsætningsdirektivet (EF) Nr. 18/2001 og til fødevarebrug efter Novel food forordning (EF)
Nr. 258/1997.
Produkter, fremstillet af såvel enkeltbegivenhederne NK603 og MON810 som krydsningen
NK603xMON810, er i henhold til GMO-forordningens overgangsbestemmelser notificeret som ek-
sisterende produkter på markedet, og må derfor i øjeblikket lovligt anvendes i EU til forskellige
formål.
Godkendelsens omfang
Ifølge beslutningsforslaget fra Kommissionen kan majskerner af de genmodificerede majslinjer an-
vendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionel majs, dvs. både som hele ker-
ner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter også tilladelse til industriel forarbejdning. God-
kendelsen omfatter ikke dyrkning.
Markedsføringen vil kunne ske fra datoen for en eventuel beslutning om godkendelse. Beslutningen
gælder i 10 år fra denne dato.
Sporbarhed
Forslaget indeholder ikke særskilte regler om sporbarhed og mærkning af genmodificerede materia-
ler og organismer. Det betyder, at GMO-sporbarhedsforordningens almindelige bestemmelser her-
om finder anvendelse. Tekniske retningslinier for prøvetagning og analyse af genmodificerede or-
ganismer og materialer, fremstillet heraf, er vedtaget, men disse indeholder ikke retningslinier for
beregning af indholdet af genmodificeret materiale i produkter, fremstillet ved krydsninger, hvor
der er indsat flere forskellige DNA-stykker i samme plante.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekven-
ser i Danmark, idet området er overordnet reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umid-
delbart anvendelige i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virksomheder og
umiddelbart gældende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Side 3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sundhedsmæssig vurdering
EFSA konkluderede med udtalelse af 13. oktober 2005, at NK603xMON810 er lige så sikker at an-
vende som konventionel majs.
Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet har kon-
kluderet, at majsen ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder, og at den ernæ-
ringsmæssigt er ækvivalent med konventionel majs.
Miljømæssig vurdering
Skov- og Naturstyrelsen har i forbindelse med EFSAs høring af miljømyndighederne, forud for of-
fentliggørelsen af EFSAs udtalelse, sendt sagen til de danske eksperter i Plantedirektoratet, Fødeva-
reinstituttet og Danmarks Miljøundersøgelser, som samlet har vurderet, at der ikke vil være og mil-
jømæssige konsekvenser af import af NK603xMON810-majsen, når den anvendes til andre formål
end dyrkning.
Forslaget skønnes således ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Et foreløbigt beslutningsforslag blev sendt i høring i december 2006 til Fødevarestyrelsens sædvan-
lige høringskreds.
Følgende høringssvar er indkommet:
Dansk Biotek, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark,
har ikke indvendinger imod
forslaget, såfremt planterne er sikkerhedsvurderet både med hensyn til mennesker, dyr og miljø i
henhold til EU’s regler.
Fagligt Fælles Forbund
finder ikke, at der skal gives tilladelse til markedsføring af majsen, idet der
skal foretages en helhedsvurdering, inden en eventuel tilladelse gives. Samtidig finder forbundet, at
der på baggrund af den store skepsis blandt forbrugerne skal foretages en samfundsnyttig konse-
kvensberegning af disse modificerede majs.
Greenpeace
ønsker med høringssvaret igen at påpege, at de grundlæggende betingelser for EU’s
GMO-håndtering ikke er på plads, og at advare imod, at myndighederne undergraver lovgivningen
yderligere ved at tillade, at GMO-ansøgninger behandles udenfor udsætningsdirektivet. Greenpeace
mener, at forsigtighedsprincippet tilsidesættes ved at tillade behandling af ansøgningen under for-
ordning (EF) Nr. 1829/2003.
Side 4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
392414_0005.png
Forbrugerrådet
har af ressourcemæssige årsager ikke haft mulighed for at forholde sig til det ud-
sendte beslutningsforslag.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning
mener, at lige meget hvor mange gange EU ved stående
udvalg og såkaldte ekspertgrupper m.v. påstår, at GMO-planter ikke er anderledes end ikke-GMO-
planter, så er og bliver det ukorrekt. Forbrugersammenslutningen vil derfor absolut fraråde en god-
kendelse af disse GMO-majs.
Grønne Familier
tilslutter sig høringssvaret fra Biodynamisk Forbrugersammenslutning.
Kost- og Ernæringsforbundet
mener generelt, at fødevarer skal være fri for genmodificerede pro-
dukter, hvorfor de opfordrer til, at der arbejdes for dette. Det er i øvrigt forbundets holdning, at hvis
der gives tilladelse til genmodificerede majs, så skal sikkerheden være i orden både for menneskers
og dyrs sundhed samt miljøet.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen mener, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificeret hybridmajs skal
træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering.
På baggrund af udtalelser fra Fødevareinstituttet, som støtter udtalelsen fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), har Danmark ikke sundhedsmæssige indvendinger mod en god-
kendelse af genetisk modificeret majs NK603xMON810 til fødevare- og foderbrug samt til indu-
striel forarbejdning på lige fod med konventionel majs.
På baggrund af en samlet vurdering fra danske eksperter i Plantedirektoratet, Fødevareinstituttet og
Danmarks Miljøundersøgelser, som har haft EFSA´s udtalelse i høring forud for dens offentliggø-
relse, vil der ikke være og miljømæssige konsekvenser af import af NK603xMON810-majsen, når
den anvendes til andre formål end dyrkning.
Tekniske retningslinier for prøvetagning og analyse af GM organismer og materialer fremstillet
heraf, til brug i forbindelse med kontrollen med overholdelse af reglerne i forordningen om spor-
barhed og mærkning af GMO er vedtaget og offentliggjort den 24. november 2004, og retsgrundla-
get for kontrol er således på plads.
Det har dog ikke tidligere været beskrevet, hverken i de tekniske retningslinjer eller i andre tilsva-
rende retningslinjer, hvordan indholdet af genmodificeret materiale skal beregnes i tilfælde af, at
der er tale om krydsninger, hvor der er indsat flere forskellige DNA-stykker i samme plante.
Side 5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
392414_0006.png
Dette er relevant i forhold til håndhævelsen af GMO-forordningens bestemmelse om, at der må væ-
re op til 0,9% utilsigtet eller teknisk uundgåeligt indhold af GM materiale i et givent parti uden at
dette skal mærkes som GMO (mærkningstærskelværdien).
Fra dansk side er det afgørende, at beregningsspørgsmålet er afklaret inden godkendelsen af hy-
bridmajsen af hensyn til at sikre ensartet kontrol i medlemslandene. Danmark stemte imod forslaget
i den stående komité med henvisning til den manglende afklaring af dette spørgsmål.
Der foreligger nu et oplæg fra Kommissionen til beregning af indholdet af genmodificeret materia-
le, i tilfælde af GMO hybrider med flere forskellige indsatte DNA-stykker i samme plante. Ifølge
dette oplæg skal tærskelværdien på 0.9 procent utilsigtet indhold forstås som vægtprocent af GMO-
kerner i et givent parti og ikke som mængden af indsat DNA i forhold til ikke-genmodificeret majs-
DNA. En GMO-majs med to eller flere indsatte DNA-stykker vil med denne beregningsmåde tælle
det samme som en gensplejset majskerne med ét nyt gen indsat.
Dette svarer til den hidtidige danske forståelse af, hvordan tærskelværdien skal beregnes, hvorfor
Danmark kan støtte beregningsoplægget.
Regeringen kan således støtte forslaget om godkendelse af hybridmajs NK603xMON810, idet den
sundheds- og miljømæssige vurdering af forslaget ikke giver danske eksperter anledning til indven-
dinger. Ligeledes anses spørgsmålet om beregning af tærskelværdien for tilfredsstillende afklaret.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med officielle tilkendegivelser om forslaget i de andre med-
lemsstater.
Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere orienteret om sagen ved oversendelse af grundnotat den 13.
april 2007.
Side 6/6