Erhvervsudvalget 2012-13
KOM (2007) 0603 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
Grund- og nærhedsnotat om genoptagelse af ændretforslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktivom mindstekrav til fremme af arbejdskraftens mobi-litet gennem bedre muligheder for at optjene og be-vare supplerende pensionsrettigheder, KOM (2007)603
17. april 2013J.nr. 2012-9576JAIC/she
Nyt notatResumé
Formandskabet har den 15. oktober 2012 udsendt KOM(2007)603 af 9. oktober2007 med henblik på genoptagelse af forhandlingerne om direktivet.Forslaget omhandler overførsel og bevarelse af supplerende pensionsrettigheder iforbindelse med jobskift og mobilitet.Det oprindelige forslag stammer fra 2005, hvor Kommissionen fremlagde forslagtil direktiv om bedre muligheder for at medtage supplerende pensionsrettighederfor derigennem at fremme arbejdskraftens fri bevægelighed. Sagen blev senest be-handlet på rådsmødet i december 2007, hvor det på baggrund af en længere drøf-telse måtte erkendes, at der ikke var grundlag for at opnå enighed.Efterfølgende har der i Kommissionens hvidbog om pensioner fra 2012 samt påstats- og regeringschefernes møder i Det Europæiske Råd været opfordringer til atstyrke mobiliteten i EU og man har derfor opfordret til, at forhandlingerne genop-tages.Direktivforslaget regulerer minimumsrettigheder for optjening og bevarelse afpensionsrettigheder. Formålet er at styrke arbejdskraftens bevægelighed.Efter vedtagelsen af Lissabon-Traktaten er der sket ændringer i hjemmelsgrundla-get. Artikel 42 er blevet til artikel 48 og fastsætter, at forslaget kan vedtages medkvalificeret flertal. Artikel 94 er blevet til artikel 115 og kræver fortsat enstemmig-hed. Det er foreløbigt uafklaret, hvilket af hjemmelsgrundlagene, der skal have for-rang.Implementering af direktivet vil efter det foreliggende reviderede forslag kunneoverlades til arbejdsmarkedets parter. Afhængigt af det endelige resultat vil derdog kunne være behov for opsamlende lovregulering for de områder, der ikke erreguleret af kollektive overenskomster.Der vil på det foreliggende grundlag ligeledes blive tale om tekniske rettelser af etmindre omfang eksempelvis i den eksisterende lovgivning på det finansielle områ-de, herunder blandt andet i lov om finansiel virksomhed.
1. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 20. oktober 2005 et forslag til direktiv om forbed-ring af mulighederne for at medtage supplerende pensionsrettigheder i forbindelsemed jobskifte med henblik på at fremme arbejdskraftens fri bevægelighed(KOM(2005) 507).Forslaget lagde i sin oprindelige form bl.a. op tilbådeminimumsrettigheder for op-tjening og bevarelse af pensionsrettighederogret for lønmodtageren til at vælge atbeholde sin tidligere pensionsordning eller overføre denne til et andet pensionsin-stitut ved jobskifte inden eller uden for landets grænser.Forslaget nåede at blive behandlet på 18 møder i Rådets Socialgruppe. Drøftelsernei Socialgruppen viste, at der er endog meget store forskelle i pensionssystemerne ide enkelte medlemslande. Dette er senere blevet tydeligt underbygget og bekræfteti Hvidbog om pensioner fra 2012.Kommissionen fremlagde den 9. oktober 2007 et revideret direktivforslag (KOM2007/603). Den største ændring i forhold til det oprindelige direktiv var, at der ikkelængere indgår bestemmelser vedrørende en obligatorisk ret for lønmodtageren tilat overføre/medtage sin tidligere pensionsordning til et andet pensionsselskab vedjobskifte inden eller uden for landets grænser. Dette var i overensstemmelse meddet forhandlingsmandat, Folketingets Europaudvalg havde givet. Direktivet omfat-ter nu primært minimumsrettigheder for optjening og bevarelse af pensionsrettig-heder.Forslaget blev senest behandlet på rådsmødet den 5. og 6. december 2007. På bag-grund af en længere drøftelse måtte det fra det daværende formandskabs side kon-kluderes, at der ikke var grundlag for at opnå den påkrævede enstemmighed.Det tidligere cypriotiske formandskab udsendte i efteråret 2012 det reviderede for-slag KOM(2007)603 af 9. oktober 2007 med henblik på en genoptagelse af for-handlingerne om overførsel og bevarelse af supplerende pensionsrettigheder tilfremme af arbejdstagermobilitet. Det irske formandskab har i 2013 arbejdet videremed forslaget.HjemmelsgrundlagKommissionen har ændret sit forslag med hjemmel i TEUF artikel 293 (tidligere250).Ved den tidligere behandling af direktivforslaget i 2005-2008 var dette fremsatmed hjemmel i såvel artikel 42 og 94 i Traktat om oprettelse af det EuropæiskeFællesskab. Begge bestemmelser medførte enstemmighed i Rådet. Artikel 42 med-førte, at Parlamentet også skulle tage stilling til et eventuelt direktiv, hvorimod ar-tikel 94 alene gav grundlag for en orientering af Parlamentet.Efter vedtagelsen af Lissabon-Traktaten er der sket ændringer i hjemmelsgrundla-get. Artikel 42 er blevet til artikel 48 og fastsætter, at forslaget kan vedtages med
2
kvalificeret flertal. Artikel 94 er blevet til artikel 115 og kræver fortsat enstemmig-hed.Europa-Parlamentets rolle afhænger af, hvilket hjemmelsgrundlag der skal anven-des i den videre proces. Anvendes artikel 48 skal direktivet behandles efter denalmindelige lovgivningsprocedure, hvorefter forslaget kan vedtages med kvalifice-ret flertal og i enighed med Europa-Parlamentet. Anvendes artikel 115 kræves en-stemmighed og høring af Europa-Parlamentet.Det vil indgå i forhandlingerne, hvilket retsgrundlag i forhold til Lissabon-Traktaten, der er det korrekte.2. Formål og indhold
Direktivforslaget regulerer minimumsrettigheder for optjening og bevarelse af pen-sionsrettigheder. Formålet er at fjerne barrierer for arbejdskraftens bevægelighed,men formålet er også at sikre, at flere lønmodtagere sparer op til deres alderdom.Det fremgår særligt af Kommissionens ”Hvidbog om bæredygtigt pensionssy-stem”, at mange lande endnu ikke har fået taget de nødvendige skridt hen imod atadressere de demografiske forskydninger, der vil ske i Europa som følge af den sti-gende aldring.Det reviderede direktivforslag tager afsæt i forhandlingerne om direktivforslagetunder formandskaberne i 2006 og 2007 og på baggrund af Europa-Parlamentetsførstelæsning.De centrale bestemmelser i direktivet er:Såfremt medlemskab af en pensionsordning er betinget af anciennitet, såmå denne periode ikke overstige 1 år fra ansættelsen.Såfremt man anvender en minimumsalder for, hvornår man opnår sikrederettigheder, så må denne ikke overstige 21 år. Såfremt man vælger at op-bygge ordningen omkring en rettighedsoptjeningsperiode, må denne ikkevære mere end 5 år for personer på 25 og derunder og 1 år for personerover 25 år. Reglen skal forstås således, at en 24-årig maksimal kan pålæg-ges en optjeningsperiode på 2 år.Såfremt en lønmodtager ikke er blevet sikret rettigheder, skal denne personhave tilbagebetalt evt. indbetalte bidrag ved jobskifte.Direktivets anvendelsesområde begrænses til beskæftigelsesperioder – ogdermed pensionsindbetalinger – foretaget efter direktivets gennemførsel inational ret. Kommissionens oprindelige forslag forudsatte, at alle pensio-ner – inkl. indbetalinger før direktivets ikrafttræden – blev omfattet af di-rektivet ved jobskifte.Arbejdsmarkedets parter får en direkte adgang til at implementere direkti-vet via kollektive overenskomster.Parterne får mulighed for at fastsætte andre bestemmelser om sikring afhenholdsvis optjeningskriterier og hvilende rettigheder ved gennemførselaf disse bestemmelser i kollektive aftaler. Det forudsættes dog, at lønmod-tageren ydes mindst samme beskyttelse i forhold til direktivets mindste-krav.
3
Direktivet anerkender, at det i visse situationer kan godkendes, at en pensi-onskasse afviser at tilbyde hvilende rettigheder imod at overføre beløbet tilen anden og ny ordning, der overordnet set opfylder direktivets krav.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog sin førstelæsning den 20. juni 2007, det vil sige før ud-sendelsen af det reviderede forslag, men har endnu ikke udtalt sig om det revidere-de forslag.Europa-Parlamentet vedtog ved førstelæsningen 34 ændringer til forslaget. Kom-missionen accepterede hovedparten af ændringerne, hvorfor disse genfindes i detreviderede forslag.4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at det reviderede direktivforslag bidrager til et af de bæ-rende principper inden for EU, nemlig arbejdskraftens frie bevægelighed.En fælles ramme for reguleringen af overførelse af supplerende pensionsrettighedervil fjerne visse barrierer for arbejdskraftens mobilitet inden for og over landegræn-serne. Det er endvidere Kommissionens vurdering, at udviklingen på området forarbejdsbetingede supplerende pensionsordninger har en sådan transnational karak-ter, samt at området undergår en sådan udvikling, at det kan være relevant med enfælles referenceramme i form af et direktiv.Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens generelle vurdering.5. Gældende dansk ret
De fleste arbejdsmarkedspensionsordninger er oprettet ved kollektive aftaler. Derer ingen lovgivning med hensyn til eventuel ret til at have en arbejdsmarkedspensi-on.Reglerne for overførsel af pensionsrettigheder til andre pensionsselskaber i forbin-delse med overgang til anden ansættelse følger af § 20, stk. 1 nr. 7 i lov om finan-siel virksomhed, jf. nedenfor. Branchen har udarbejdet en jobskifteaftale, som gæl-der for de selskaber, der har tilsluttet sig aftalen. Stort set alle selskaber har tilslut-tet sig Jobskifteaftalen.Lov om finansiel virksomhed indeholder regler om forholdene for hvilende pensi-onsrettigheder og for beregning af tilbagekøbsværdier og fripolicer, jf. § 20, stk. 1nr. 2. Efter lovens § 20, stk. 1 nr. 7, skal der endvidere ske anmeldelse af regler,hvorefter pensionsordninger med løbende udbetalinger tegnet eller aftalt som obli-gatoriske ordninger i et forsikringsselskab eller en pensionskasse kan overføres fraeller til selskabet i forbindelse med overgang til anden ansættelse eller i forbindelsemed virksomhedsoverdragelse eller virksomhedsomdannelse.I henhold til lov om finansiel virksomhed § 21, stk. 1, gælder, at grundlaget for be-regning af tilbagekøbsværdier og fripolicer skal være betryggende og rimelige overfor den enkelte forsikringstager og andre berettigede efter forsikringsaftalerne.
4
Ved jobskifte gælder lov om finansiel virksomhed § 20, stk. 1, nr. 7. Heraf fremgårmed hensyn til omkostninger i forbindelse med en jobskifteoverførsel, at det er til-ladt for det afgivende selskab at fastsætte et promillegebyr af depotet med en fastbeløbsmæssig overgrænse eller et fast beløb. Det modtagende selskab kan ikkefastsætte noget gebyr.6. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenserImplementeringen vil efter det foreliggende reviderede direktivforslag kunne over-lades til arbejdsmarkedets parter. Afhængigt af det endelige resultat vil der dogkunne være behov for opsamlende lovregulering for de områder, der ikke er regule-ret af kollektive overenskomster.Der vil på det foreliggende grundlag ligeledes blive tale om tekniske rettelser af etmindre omfang eksempelvis i den eksisterende lovgivning på det finansielle områ-de, herunder blandt andet i lov om finansiel virksomhed.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserSagen har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvensereller administrative konsekvenser for erhvervslivet.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervs-livet, idet der allerede efter danske ret er mulighed for såvel hvilende pension somfor samling af kollektivt aftalte pensionsordninger..7. Høring
Forslaget blev den 13. november 2012 sendt i høring i Specialudvalget for Ar-bejdsmarkedet og Sociale Forhold med frist den 28. november 2012.LO har i forbindelse med tidligere høringer udtrykt bekymring for konsekvenserneaf en grænseoverskridende overførselsmulighed i forbindelse med jobskifte, derkunne skabe usikkerhed om lønmodtagernes fremtidige pensionsforhold. LO harligeledes fremført, at arbejdsmarkedets parter skal have ret til at aftaleimplemente-re direktivet i overensstemmelse med hidtidig praksis. Dette understreges i betragt-ning 5 a og i Artikel 4 litra e.LO er tilfreds med, at Kommissionen i sit ændrede forslag til direktiv i høj gradimødekommer Parlamentets ændringsforslag og at formålet nu mere tydeligt er atfremme mobiliteten og direktivet derfor sigter på erhvervelse og bevarelse af pen-sionsrettigheder og ikke på en tvungen overførselsordning. Det er derfor glædeligt,at Kommissionen er imødekommende overfor Parlamentets forslag om at lade arti-kel 6 om ret til overførsel udgå.Herudover hilser LO det velkomment, at den vigtige rolle som arbejdsmarkedetsparter spiller ved udformningen og gennemførelsen af supplerende pensionsord-ninger understreges. LO bemærker, at bestemmelsen om bevarelse af hvilende pen-sionsrettigheder bevares. Danmark opfylder allerede dette krav, hvilket langt fra ertilfældet i alle lande. LO mener dog ikke, at det er tilstrækkeligt belyst, hvad der i
5
Artikel 5, stk. 1 menes med ”en retfærdig behandling” og ønsker i særdeleshed atfå belyst, hvad der ligger i Artikel 5, stk. 1, litra a, hvori der står ”pensionsrettighe-derne i den supplerende pensionsordning er fastlagt som en nominel sum”.LO hæfter sig ved, at der er tale om et minimumsdirektiv, som ikke er til hinder forat opretholde mere gunstige pensionsvilkår i de enkelte EU medlemsstater. Såledesfremgår det af betragtning 14, at ”Dette direktiv fastsætter mindstekrav, og med-lemsstaterne kan derfor vedtage eller opretholde gunstigere bestemmelser”.Det fremlagte forslag imødekommer de kritikpunkter, LO fremførte i høringssvareti februar 2006, hvor især bestemmelsen om overførsel af pensionsrettigheder vold-te problemer.FA ser positivt på forslaget, men er bekymret for om ændringen i forslagets tekst tilartikel 5, stk. 2, indebærer at det ikke nationalt kan bestemmes at overføre mindrepensionsbeløb til en anden ordning. Umiddelbart opstiller den aktuelle formuleringaf artikel 5, stk. 2, kun to muligheder: at lade opsparingen stå, hvor den står, ellerudbetale dens værdi. FA foreslår derfor, at ministeriet afklarer, om Kommissionenmed sin ændrede formulering ønsker at afskære løsningsmodeller, der arbejdesmed i arbejdsgruppen om små, hvilende pensionsopsparinger. FA kan i øvrigt hen-holde sig til de tidligere afgivne høringssvar.Dansk Arbejdsgiverforening (DA) finder, at det er væsentligt at fjerne eller ned-bryde barrierer for arbejdskraftens mobilitet i EU. Det gælder også i det omfang,hvor reguleringen af supplerende pensionsrettigheder i EU skaber barrierer for ar-bejdskraftens mobilitet. Dette fremhævede DA i forbindelse med EU-Kommissionens oprindelige forslag, og det gælder naturligvis stadig. Der henvisesi den forbindelse til DA’s høringssvar af 16. november 2005.Imidlertid er det afgørende, at EU-Kommissionen i overensstemmelse med nær-hedsprincippet fokuserer på de grænseoverskridende barrierer i relation til overfør-sel af pensionsrettigheder. EU-Kommissionens forslag vedrører primært betingel-ser for optjening af pensionsrettigheder, betingelser med hensyn til bevarelse afpensionsrettigheder og fastlæggelse af informationskrav for pensionsinstitutterne.DA tager derfor afstand fra de dele af forslaget, som vedrører interne forhold (her-under indholdet af de kollektive overenskomster) i medlemsstaterne.Udover at vedrøre interne forhold i medlemsstaterne fastsætter forslaget betingelserfor, hvilken minimumsalder og karensperiode man kan have i en arbejdsmarkeds-pensionsordning. Disse forhold er i Danmark reguleret af arbejdsmarkedets parter ide kollektive overenskomster, hvorfor der er tale om en direkte indgriben i aftale-stoffet på det danske arbejdsmarked.DA finder på den baggrund, at direktivforslagets indhold ikke kan støttes.Danmark bør arbejde for, at anvendelsesområdet for direktivet generelt ændres tilat dreje sig om håndtering af pensionsforhold i forbindelse med jobskift på tværs aflandegrænserne.8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene har generelt taget vel imod en genoptagelse af forhandlingerne.
6
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen anerkender, at der kan være et behov for at regulere området for ar-bejdsmarkedspensioner på EU-niveau.Regeringen mener dog, at særligt Hvidbogen om pensioner illustrerer, at ligesomder er et behov for at indarbejde hensynet til mobilitet i forhold til indretningen afde enkelte landes pensionssektorer, så er der et endnu mere påkrævet hensyn at ta-ge til at sikre, at alle medlemslande får taget de nødvendige beslutninger til at imø-degå de store demografiske forandringer (på grund af aldring) som Europa ståroverfor.Regeringen kan støtte tiltag, der skal fremme lønmodtagernes muligheder for atopbygge tilstrækkelige pensioner, idet man også i europæisk sammenhæng må for-berede sig på demografiske forskydninger.Regeringen lægger vægt på, at den danske model respekteres i forbindelse medmulighederne for at gennemføre direktivet. Dette gælder i særlig grad i forhold tilde danske arbejdsmarkedspensionsordninger, som er etableret af arbejdsmarkedetsparter efter aftale med regeringen.Regeringen lægger i den forbindelse særlig vægt på, at et direktiv, der omhandlerkollektivt aftalte pensioner, kan gennemføres via kollektive overenskomster.Regeringen lægger i den forbindelse navnlig vægt på, at forslaget ikke vil nødven-diggøre, at der foretages væsentlige ændringer i det allerede velfungerende danskearbejdsmarkedspensionssystem, og at arbejdsmarkedets parters rolle anerkendes.Regeringen vil arbejde for, at flest mulige pensionsordninger på tværs af Europaomfattes af et evt. initiativ, idet dette må være en forudsætning for direktivets for-mål om at fremme mobiliteten.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det reviderede direktivforslag har ikke tidligere være forelagt Folketingets Euro-paudvalg.Det oprindelige forslag (KOM(2005) 507) blev senest forelagt Folketingets Euro-paudvalg den 11. maj 2007 til forhandlingsoplæg.
7