Sundhedsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0630 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
17. december 2007
Retsstillings- og Internationalt Kontor
2005-10333-179
KAV
Grundnotat
om Kommissionens hvidbog om en ny fælles sundheds-
strategi ”Sammen om sundhed: en strategi for EU
2008-2013”
KOM(2007) 630 endelig
1. Resumé
Kommissionen har lanceret en hvidbog om en ny fælles sundhedsstrategi i EU for
2008-2013 med henblik på at håndtere og imødegå nye udfordringer på sund-
hedsområdet. Hvidbogen baserer sig på fire grundlæggende principper – Fælles
sundhedsværdier, sundhed som velfærd, sundhed på alle politikområder og styr-
kelse af EU’s stemme i global sundhed. Ud fra disse kerneværdier fokuserer hvid-
bogen på tre strategiske hovedområder – Sund alderdom, beskyttelse mod sund-
hedstrusler samt støtte til dynamiske sundhedssystemer og nye teknologier.
Kommissionen foreslår at oprette en ny mekanisme på EU-niveau, der skal lette
koordinationen mellem medlemslandene.
2. Baggrund
Kommissionen har den 23. oktober 2007 fremlagt en hvidbog om en ny fælles
sundhedsstrategi på EU-niveau for perioden 2008-2013, KOM(2007) 630 endelig,
som indeholder Kommissionens planer for den fremtidige udvikling på sundheds-
området.
Baggrunden for Kommissionens hvidbog er en række stadig større udfordringer for
EU-landene på sundhedsområdet. For det første har den demografiske udvikling i
EU medført, at andelen af ældre mennesker i befolkningen er stigende. Dette har
skabt et større pres på sundhedssystemerne, idet der både er kommet større be-
hov for sundhedsydelser samtidig med, at arbejdsstyrken udgør en faldende del af
befolkningen. For det andet anfører Kommissionen, at pandemier og bioterrorisme
udgør en potentiel sundhedstrussel. Dette er blandt andet forårsaget af klimafor-
andringer, som har skabt nye mønstre for grænseoverskridende sygdomme og
epidemier. Endelig er der sket et stort fremskridt i selve sundhedssystemerne som
følge af en rivende udvikling inden for nye teknologier, der bidrager til sundheds-
fremme ved at forudsige, forebygge og behandle sygdomme.
I arbejdet med hvidbogen har Kommissionen afholdt en række brede konsultatio-
ner med de involverede parter om, hvordan Kommissionen skulle udføre sin rolle
på sundhedsområdet. Konsultationerne viste bred enighed blandt de adspurgte, og
resultaterne og anbefalingerne fra konsultationerne er indarbejdet i hvidbogen.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der alene er tale om en
hvidbog.
5. Formål og indhold
Formålet med hvidbogen er at skabe en overordnet strategi og handlingsplan for
sundhedsområdet på EU-niveau, idet der ikke kan handles optimalt på alle sund-
hedsområder, hvis medlemslandene står alene. Ydermere kan der være sund-
hedsområder, hvor et grænseoverskridende samarbejde ligefrem er nødvendigt,
og hvor landene således kan få stor gavn af et samarbejde på EU-plan.
Indholdet i hvidbogen er baseret på fire grundlæggende principper, der fungerer
som basis for tre strategiske hovedområder, som Kommissionen har valgt at foku-
sere på i hvidbogen. Det første grundlæggende princip er
fælles sundhedsværdier.
Med dette henvises til juni 2006, hvor Rådet vedtog en udtalelse om fælles værdier
og principper i EU’s sundhedssystemer. De overordnede værdier blev her vedtaget
til at være universalitet, adgang til behandling af god kvalitet, lighed og solidaritet,
hvilket nye udtalelser på sundhedsområdet vil basere sig på. Sundhedsstrategien
vil integrere ligestilling, retten til forebyggende sundhed og behandling, patientind-
flydelse og -rettigheder, formindskelse af ulighed på sundhedsområdet, herunder
forskelle mellem mænd og kvinder samt videnskabelig evidens som grundlag for
sundhedspolitik ved at forankre forskning på pålidelige og sammenlignelige data.
Af kommende handlinger vil Kommissionen sammen med medlemslandene kom-
me med en udtalelse om fundamentale sundhedsværdier. Desuden vil Kommissi-
onen oprette et system for europæiske sundhedsindikatorer med fælles retningsli-
nier for indsamling af sammenlignelige sundhedsdata samt regler for udveksling af
data. Herudover vil Kommissionen arbejde videre med spørgsmålet om at mindske
uligheder på sundhedsområdet, ligesom den vil fremme programmer til forbedring
af sundhedskompetencer for forskellige aldersgrupper.
Det andet grundlæggende princip er
sundhed som velfærd.
Efter Kommissionens
opfattelse er sundhed ikke blot vigtig for de enkelte individer og samfundet som
helhed, idet en sund befolkning også er en forudsætning for økonomisk produktivi-
tet og vækst. Penge brugt på sundhed kan ikke bare betegnes som en omkost-
ning, men også som en investering, hvorfor sundhedsudgifter derfor bør akkom-
pagneres med investeringer i forebyggelse, beskyttelse og forbedring af befolknin-
gens fysiske og mentale sundhed. Ifølge Kommissionen kan forståelsen af sam-
menhængen mellem økonomiske midler og sundhed i EU og på globalt plan for-
bedres ved både at indsamle information i Kommissionen og gennem samarbejde
med partnere såsom USA, Japan og internationale organer i form af OECD og det
Europæiske Observatorium for Sundhedssystemer og -politikker.
For at opnå dette ønsker Kommissionen i samarbejde med medlemslandene at
udvikle et program vedrørende analytiske studier over de økonomiske sammen-
hænge mellem sundhedsstatus, sundhedsinvesteringer og økonomisk vækst og
udvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Hvidbogens tredje grundlæggende princip er
sundhed på alle politikområder.
Med
dette hentyder Kommissionen til, at sundhedsaspektet skal integreres på alle an-
dre områder og ikke kun drøftes på selve sundhedsområdet. Som eksempel næv-
ner Kommissionen regional- og miljøpolitik, tobaksbeskatning, regulering af læge-
midler og fødevarer, dyrevelfærd, forskning på sundhedsområdet, koordinering af
sundhedsforsikringsprogrammer, sundhed i udviklingspolitik og arbejdsmiljøpolitik.
Kommissionen vil i den forbindelse involvere nye partnere i sundhedspolitik som
for eksempel NGO’er, industrien, videnskaben og pressen. Sundhed bør ifølge
Kommissionen også integreres i eksterne politikker, hvilket inkluderer udviklings-
området, eksterne relationer og handel og på områder som blandt andet kampen
mod HIV/AIDS samt EU’s handlingsplan for menneskelige ressourcer på sund-
hedsområdet i udviklingslande.
Til opnåelse af dette vil Kommissionen sammen med medlemslandene styrke inte-
grationen af sundhed på alle politikområder på EU-niveau og på nationalt og regi-
onalt niveau, hvilket også inkluderer brugen af effektvurdering og evalueringsværk-
tøjer.
Det sidste og fjerde grundlæggende princip er
styrkelse af EU’s stemme i global
sundhed.
Formålet med et øget fokus på at styrke EU’s lederskab i global sundhed
er, at det vil skabe bedre resultater på sundhedsområdet for både EU’s medlems-
lande og for andre. Desuden er det i en globaliseret verden vanskeligt at adskille
sundhed på nationalt og EU-niveau fra det globale niveau. EU kan her bidrage til
den globale sundhed ved at dele sine værdier, erfaring og ekspertise samt tage
konkrete sundhedsforbedrende skridt. Kommissionen mener, at sammenhængen
mellem intern og ekstern sundhedspolitik skal styrkes for at opnå globale
sundhedsmål, at sundhed er et vigtigt element i kampen mod fattigdom, og at im-
plementeringen af internationale sundhedsaftaler fra Verdenssundhedsorganisati-
onen WHO’s rammekonvention om tobaksregulering (FCTC) og det Internationale
Sundhedsregulativ (IHR) skal støttes. For at styrke EU’s rolle i global sundhed
kræves desuden en styrket koordination med internationale organisationer som
WHO, Verdensbanken, den internationale arbejdstagerorganisation (ILO) og Euro-
parådet.
Som tiltag på dette område vil Kommissionen derfor forbedre EU’s status i interna-
tionale organisationer og styrke samarbejdet omkring sundhed med strategiske
partnere og lande. Desuden vil Kommissionen i tråd med de prioriteter, der er aftalt
med tredjelande, sikre en passende inklusion af sundhed i EU’s eksterne bistand
og fremme implementeringen af internationale sundhedsaftaler, herunder i særde-
leshed FCTC og IHR.
Med udgangspunkt i disse fire grundlæggende principper fokuserer hvidbogen på
tre strategiske hovedområder for de kommende år. Det første hovedområde er
sund alderdom.
EU oplever en stigende andel af ældre mennesker i befolkninger-
ne på grund af en lav fødselsrate og en længere middellevetid, hvilket estimeres til
en 70% stigning i andelen af personer over 65 år og en 170% stigning i personer
over 80 år i 2050. Dette vil ifølge Kommissionen medføre en øget efterspørgsel på
sundhedsydelser samtidig med, at arbejdsstyrken bliver mindre. Som en konse-
kvens deraf kan sundhedsudgifterne risikere at stige med 1-2% af medlemslande-
nes BNP, hvilket kan komme til at udgøre op til en 25% stigning i sundhedsudgif-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
terne som andel af BNP. Hvis sundheden forbedres, kan stigningen i sundhedsud-
gifter forårsaget af forøgelsen i den ældre befolkning halveres. Kommissionen øn-
sker at adressere emner som ernæring, fysisk aktivitet, alkohol, narkotika, tobak,
miljø, trafiksikkerhed og sikkerhed i hjemmet for at forbedre sundheden hos både
børn, voksne og ældre mennesker. En sund alderdom støttes af initiativer til at
fremme en sund livsstil og reducere skadelig adfærd, forebygge og behandle spe-
cifikke sygdomme. Udviklingen i geriatrisk medicin med fokus på individualiseret
behandling skal promoveres aktivt. Derudover skal palliativ behandling og syg-
domme som for eksempel Alzheimers adresseres, ligesom der skal forskes mere
på områder som blod, væv, celler og organer.
Kommissionens vil på dette område lave et tiltag, der skal fremme sundheden hos
både ældre mennesker, mennesker i arbejdsstyrken samt børn og unge. Desuden
påtænker Kommissionen sammen med medlemslandene at udvikle tiltag på områ-
det for tobak, ernæring, alkohol, mental sundhed og andre bredere miljø- og so-
cioøkonomiske faktorer, der kan påvirke helbredet. Kommissionen vil også frem-
komme med nye retningslinier for kræftscreening, en meddelelse om tiltag for
sjældne sygdomme samt følge op på meddelelsen om organdonation og -
transplantation.
Det andet hovedområde er
beskyttelse mod sundhedstrusler.
Forbedring af sik-
kerheden og beskyttelse af borgerne mod sundhedstrusler er en forpligtelse under
EF-traktatens artikel 152 om folkesundhed, hvorfor det er en vigtig del af fælles-
skabets sundhedspolitik samtidig med, at EU også har et ansvar over for tredje-
lande. Arbejdet på EU-niveau inkluderer videnskabelig risikovurdering, parathed
og respons på epidemier og bioterrorisme, strategier til at takle risici fra forskellige
sygdomme, forbedring af arbejdssikkerheden og handlingsplaner for uheld, føde-
varesikkerhed og forbrugerbeskyttelse. Kommissionen vil fortsætte dette arbejde
og fokusere på de nye sundhedsrisici, som stigende global interaktion har bragt
med sig. Kampen mod pandemier og bioterrorisme kræver handling på EU-niveau
samt koordination mellem medlemslandene og internationale aktører. Desuden er
der behov for handling på området for patientsikkerhed og for nye sundhedstrusler
forårsaget af klimaforandringer.
Her er Kommissionens plan at styrke mekanismerne for overvågning af og respons
på sundhedstrusler, inklusiv et nærmere eftersyn af Det Europæiske Center for
Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC). Herudover vil Kommissionen
belyse sundhedsaspekter i forbindelse med tilpasningen til klimaforandringer.
Det tredje og sidste hovedområde i Kommissionens hvidbog er
støtte til dynamiske
sundhedssystemer og nye teknologier.
Nye teknologier har ifølge Kommissionen
potentialet til at revolutionere sundhedsbehandling og EU’s sundhedssystemer og
dermed medvirke til at opretholde systemernes bæredygtighed, der på grund af en
ældre befolkning, stigende forventninger, migration samt mobilitet hos patienter og
sundhedsprofessionelle er kommet under et stigende pres. E-sundhed, genforsk-
ning og bioteknologi kan forbedre sygdomsforebyggelse og -behandling samt støt-
te at skift fra hospitalsbehandling til forebyggelse og primær behandling. E-
sundhed kan give en bedre borgercentreret behandling og sænke omkostningerne,
støtte kommunikationen på tværs af nationale grænser, hvilket faciliterer patient-
mobilitet og -sikkerhed. Som forbehold nævner Kommissionen, at nye teknologier
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
bør evalueres ordentligt både økonomisk og lighedsmæssigt, før de tages i brug,
og at de sundhedsprofessionelles uddannelse og kapacitet skal tages i betragt-
ning. Nye teknologier kan således tænkes at skabe etiske betænkeligheder, og
emner som borgertillid bør derfor overvejes. Sundhed er allerede integreret i stra-
tegier på områder som vækst og innovation, inklusiv Lissabon-strategien, men
yderligere arbejde på området mangler stadig, blandt andet i forhold til kapaciteten
hos regionerne, der er hovedaktører på sundhedsområdet.
For at opnå dette formål vil Kommissionen skabe en fælles EU-ramme for sikker
og effektiv sundhedsservice af høj kvalitet. Desuden vil Kommissionen støtte med-
lemslandene og regionerne med at håndtere innovation i sundhedsvæsenet samt
støtte implementeringen af e-sundhedsløsninger, ligesom den vil støtte, at de for-
skellige systemer kan arbejde sammen.
Eftersom det er medlemslandene, der er ansvarlige for sundhed på nationalt, regi-
onalt og lokalt niveau, og for at respektere subsidiaritetsprincippet, skal medlems-
landene inddrages tæt i implementeringen af sundhedsstrategien. Til dette formål
vil Kommissionen oprette en ny
samarbejdsmekanisme
på EU-niveau, som skal
erstatte nogle tidligere komitéer, og som skal rådgive Kommissionen, identificere
prioriteter, indikatorer, producere retningslinier og anbefalinger, måle fremskridt
samt fremme koordinationen mellem medlemslandene. Samarbejdsmekanismen
giver mulighed for lokal og regional inddragelse.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der er tale om en hvidbog, der ikke indeholder konkrete forslag til retsakter. Hvid-
bogen har derfor i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
Da der er tale om en hvidbog, der ikke indeholder konkrete forslag til retsakter, har
hvidbogen ikke i sig selv hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljø-
eller beskyttelsesmæssige konsekvenser
Hvad angår EU’s budget, støttes hvidbogens handlingspunkter af allerede eksiste-
rende finansielle instrumenter indtil slutningen af den nuværende finansielle ram-
me (2013), hvorfor der ikke vil komme yderligere konsekvenser for EU-budgettet.
9. Høring
Sagen har været sendt i høring i EF-specialudvalget for sundhedsspørgsmål med
svarfrist den 5. december 2007. Der er alene indkommet en udtalelse fra Danske
Regioner, der opfordrer til at medtænke regional inddragelse så tidligt som muligt i
forbindelse med Kommissionens forslag til en ny mekanisme, idet regionerne skal
implementere og efterleve EU-udspil på sundhedsområdet. Danske Regioner ser
meget positivt på, at det i hvidbogen er beskrevet, at regional deltagelse er mulig i
den nye mekanisme for samarbejde på EU-plan. Som et eksempel på inddragelse
af regionerne foreslår Danske Regioner at lade nogle af pladserne i de nye komi-
téer eller specialudvalg i EU-regi på sundhedsområdet være besat af regionsre-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
præsentanter for at opnå en så bred rådgivning som muligt, ligesom der skabes
større regionalt ejerskab i forhold til internationale beslutninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for Kommissionens planer for den fremtidige
udvikling på sundhedsområdet og finder, at hvidbogen indeholder en række rele-
vante spørgsmål vedrørende forbedring af folkesundheden.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På EU-rådsmødet for beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik den
5.-6. december 2007 udtrykte medlemslandene generelt en positiv holdning til
Kommissionens hvidbog, som blev anset for at være et godt redskab til at nå de
sundhedsmæssige målsætninger på både kort, mellemlangt og langt sigt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.