Udvalget for Videnskab og Teknologi 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0699 Bilag 1
Offentligt
Foreløbigt nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Videnskab og Teknologi
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om oprettelse af en
Europæisk Myndighed for markedet for elektronisk kommunikation
KOM (2007) 699 endelig
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 13. november 2007 fremsat forslag til forordning om
oprettelse af en Europæisk Myndighed på markedet for elektronisk
kommunikation. Den danske sprogversion er oversendt til Rådet den 22. november
2007.
Hjemlen for forordningen er artikel 95 i TEF (foranstaltninger vedrørende det indre
marked), og forordningen skal derfor vedtages efter proceduren i artikel 251 i TEF
om fælles beslutningstagen mellem Europa-Parlamentet og Rådet.
Kommissionen anfører, at den manglende sammenhæng og konsekvens i tilgangen
til regulering hos de 27 nationale tilsynsmyndigheder stiller sig i vejen for
teknologiske nyskabelser og udvikling, og af virksomhederne opfattes som en
hindring for deres ønsker om at udbyde transnationale eller fælleseuropæiske
tjenester.
Som led i revisionen af teledirektiverne foreslår Kommissionen derfor ved
forordning at oprette en europæisk myndighed for markedet for elektronisk
kommunikation (European Electronic Communications Market Authority -
EECMA).
Den nye myndighed, som skal stå til ansvar over for Europa-Parlamentet, skal have
et repræsentantskab bestående af cheferne for de nationale tilsynsmyndigheder i
samtlige EU-lande og skal erstatte De Europæiske Tilsynsmyndigheders Gruppe
vedrørende Elektroniske Kommunikationsnet og -tjenester (ERG).
Myndigheden skal yde ekspertrådgivning til Kommissionen, især med henblik på
forberedelsen af reguleringsmæssige beslutninger og den fulde gennemførelse af
det indre marked for elektronisk kommunikation ved at sikre bedre sammenhæng
og konsekvens i anvendelsen af EU-reglerne, og skal desuden fungere som
ekspertisecenter for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester på EU-plan. Det
er desuden hensigten, at den nye myndighed skal overtage de funktioner, der i
øjeblikket varetages af Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed
(ENISA).
Nærhedsprincippet
Det er EU-Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Dette
begrundes med:
5. december 2007
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Med de nuværende regler håndteres tilladelser til at udbyde elektroniske
tjenester af de enkelte medlemsstater, og de 27 nationale tilsynsmyndigheder har
vide diskretionære beføjelser på dette felt, medens Kommissionen kun har en
begrænset tilsyns- og koordineringsfunktion. Det betyder, at det indre marked
stadig er en form for "kludetæppe" bestående af 27 forskellige
reguleringssystemer. Det hæmmer udviklingen af tjenester, der rækker over
landegrænserne, og virksomhederne er nødsaget til at manøvrere mellem
forskellige eller ligefrem modstridende driftsvilkår for de samme tjenester. I
praksis er mange af de reguleringsspørgsmål, som de nationale myndigheder
tager sig af, de samme i hele EU (f.eks. den lovgivningsmæssige behandling af
nye tjenester, visse aspekter af regnskabspligten og -kontrollen, brug af numre,
udstyr og tjenester, der skal kunne anvendes af handicappede personer, der rejser
inden for EU osv.). For at opnå stordriftsbesparelser på disse områder er det helt
afgørende, at der udvikles en fælles EU-praksis og -ekspertise, så der sikres en
bedre sammenhæng og i givet fald harmonisering. Dette krav kan kun
imødekommes effektivt i alle henseender ved at forbedre den eksisterende
institutionelle model og skabe bedre balance i kompetencefordelingen mellem
medlemsstaterne, de nationale tilsynsmyndigheder og Kommissionen. Det kan
kun lade sig gøre ved en indsats på fællesskabsplan.
Udvikling af tjenester på tværs af landegrænserne inden for EU er et af formålene
med den revisionsprocedure, der er fastsat i tilladelsesdirektivet. Det fremgik af
den omfattende offentlige høring, at det er absolut nødvendigt meget snart at gøre
det lettere for virksomhederne at udbyde tværeuropæiske tjenester ved at fjerne
nogle af de alvorlige forhindringer, der er en uundgåelig konsekvens af den
nuværende model. Der findes en række tjenester på tværs af landegrænserne, der
ikke kan reguleres tilstrækkeligt sammenhængende eller konsekvent til, at der
kan opnås de fornødne stordriftsbesparelser, hvis de pågældende beføjelser ligger
hos de enkelte medlemsstater.
En indsats på fællesskabsplan vil helt klart indebære fordele på grund af sit
omfang og have mere positive virkninger, end hvis medlemsstaterne skulle
handle hver for sig, fordi den vil kunne sikre større sammenhæng i reguleringen
på det indre marked og nedbringe omkostningerne for virksomheder, der opererer
i flere forskellige lande. Formålet med forslaget vil derfor bedre kunne opfyldes
ved en fællesskabsindsats.”
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissionens vurdering og
finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
IT- og Telestyrelsen
2