Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0717 Bilag 3
Offentligt
EU’s økonomiske partnerskabsaftaler med udviklingslandene
(EPA) - og behovet for handling fra dansk side for at sikre, at
aftalerne kommer udviklingslandene til gode
Et baggrundspapir fra organisationer der samarbejder i og med 92-gruppen, maj 2008
Dette baggrundspapir, fra organisationer i og omkring 92-gruppen, er motiveret af behovet for en
indsats fra regeringens og Folketinget side i forhold til de igangværende forhandlinger mellem EU
og AVS-landene om nye handelsaftaler - de såkaldte Økonomiske Partnerskabsaftaler (EPA).
Forhandlingerne om De Økonomiske Partnerskabsaftaler trådte ind i en ny fase i november-
december sidste år, med indgåelsen af en række foreløbige aftaler på et af de følsomme områder,
nemlig varehandel. Disse aftaler ses af EU som et første skridt mod indgåelse af komplette EPA-
aftaler, og det næste skridt vil følgelig være at fortsætte forhandlingerne med henblik på indgåelse
af aftaler på de udestående områder, herunder tjenesteydelser og investeringer.
De tilsluttende organisationer i og omkring 92-gruppen mener, at der er grund til at advare mod
denne udvikling, idet meget tyder på, at de nuværende EPA-aftaler, og den måde EU agerer i
forhandlingerne, vil resulterer i aftaler, der ikke i tilstrækkelig grad sikrer den nødvendige udvikling
i udviklingslandene.
I det nedenstående vil der blive redegjort for dette. Papiret består af tre dele:
I første del gennemgås forhandlingsforløbet i 2007 i hovedtræk. Heraf fremgår det, at de AVS-
lande, som nu har underskrevet en delaftale, gjorde det under stort pres, og at en stor del af AVS-
landene i øvrigt har valgt at stå helt udenfor, da de ikke mener, at aftalerne er til gavn for dem.
I anden del gennemgås delaftalerne, idet der referes til Folketingets vedtagelse fra januar 2007
(V41) og denne sammenlignes med de nuværende delaftaler. På baggrund af en række rapporter om
delaftalerne, kan det konkluderes, at delaftalerne ikke sætter handelsrelationerne mellem EU og
AVS-landene på en udviklingsvenlig kurs.
Tredje del indeholder på baggrund af det ovenstående en række anbefalinger til regeringen og
Folketinget
Forhandlingsforløbet
Forhandlingsforløbet har længe været karakteriseret af en ensidig diktering af aftalernes indhold fra
EU-Kommissions side samt en manglende respekt for AVS-landenes ønsker og udviklingsbehov.
Særligt i 2006-07 skærpedes EU-Kommissionens tone og i flere tilfælde blev fremsat konkrete
trusler overfor udviklingslandene under forhandlingerne.
Ensidig diktering af indhold
Under forhandlingerne har EU Kommissionen blankt afvist AVS-landenes forslag til WTO
konforme EPA-aftaler, der kan skabe udvikling i landene. Omvendt har EU-Kommissionen
konsekvent presset på for en omfattende liberalisering af varehandel, samt en liberalisering af
reglerne på handelsrelaterede emner (tjenesteydelser, investering, offentlige indkøb og
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
561426_0002.png
konkurrence). Det er emner, som i 2003 blev taget af Verdenshandelsorganisationens (WTO)
dagsorden som modarbejdende AVS-landenes udvikling. Nedenfor eksempler på dette.
Stillehavsregionen (PACPS)
Et internt dokument fra EU-Kommissionen, bragt i Financial Times d. 28. november 2006
1
, viste, at
EU-Kommissionen konsekvent har afvist aftaleudkast fra Stillehavsregionen, som lægger op til, at
udviklingsbistand gøres til en integreret del af teksten. I det pågældende brev skriver EU
Kommissionen blot, “som I ved, så er det uacceptabelt for os”. Dette på trods af, at AVS-landene
ved flere lejligheder har påpeget, at en EPA aftale blot vil være en frihandelsaftale, hvis ikke der
indgår et udviklingskapitel i aftalen. Ifølge en samlet rapport fra ActionAid, Chistian Aid m.fl. har
afrikanske forhandlere fået samme svar på tilsvarende aftaleudkast.
Den Afrikanske Union (AU)
Den Afrikanske Union forhandler formelt ikke EPA-aftalerne på vegne af de afrikanske lande.
Forummet er dog anerkendt af de afrikanske lande som en repræsentant. De afrikanske
handelsministre har derfor givet AU mandat til at koordinere de fire afrikanske
forhandlingsregioner. AU har koordineret tre deklarationer
2
, der alle beder EU-Kommissionen
komme med alternativer til EPA-aftalerne i henhold til Cotonou Partnerskabsaftalen.
Deklarationerne fastslår desuden, at landene ikke ønsker, at EPA forhandlingerne skal omfatte
aftaler på tjenesteydelser, investering og andre handelsrelaterede emner. Disse erklæringer er dog
ofte blevet ignoreret af EU-Kommissionen, idet man ikke mener disse repræsenterer de afrikanske
regeringers position. EU-Kommissionen har derfor, på spørgsmålet om alternativer, ved flere
lejligheder udmeldt, at intet AVS-land endnu har efterspurgt alternativer, hvorfor man ikke har
foretaget sig noget på området
3
. EU-Kommission presser desuden fortsat på for, at EPA-aftalerne
også skal dække handelsrelaterede emner.
Hårde trusler og mangel på alternativer
I begyndelsen af 2007 blev det klart, at det eneste alternativ til en EPA-aftale, som EU-
Kommissionen var villig til at tilbyde de AVS-lande, der ikke er mindst udviklede (ca. halvdelen),
var at eksportere til EU-markedet under det gængse Generalised System of Preferences (GSP) told-
regime.
EU-Kommissionen gjorde det dog klart, at GSP ville betyde væsentligt ringere markedsadgang, end
den landene blev tildelt under Cotonou Partnerskabsaftalen. Blandt de Vestafrikanske lande
(ECOWAS) fik Ghana og Cote d’Ivoire (Elfenbenskysten) for eksempel at vide, at den eksport, der
særligt ville blive ramt af højere toldsatser var ananas, kakao, tun, bananer, aluminium og
grøntsager, hvilket ville betyde store økonomiske tab for landene. Såfremt landene ikke indgik en
EPA-aftale ville toldsatserne ganske enkelt blive hævet per 1. januar 2008.
Ikke alene er dette en konkret trussel, men en juridisk vurdering fra Commonwealth sekretariatet
konkluderer, at ringere markedsadgang også er et brud på Cotonou Partnerskabsaftalen
4
. Af
1 Financial Times, Brussels rejects moves to link trade with aid, Novmeber 28
th
2006.
http://www.ft.com/cms/s/0/8627e69e-7e85-11db-84bb-0000779e2340.html
2 AU Ministerial Declaration on EPAs, Cairo, June 2005 – AU Trade Ministers Declaration on EPAs, Nairobi, April
2006 – AU Ministerial Declaration on EPAs, Addis Abeba, January 2007
3 e.g. European Commission (2007) Economic Partnership Agreements: Questions and Answers, Brussels, 1
st
March
2007
4 Commonwealth Secretariat (2007) Opinion of the General Preferential Regime Applicable to imports of Goods
Originating in ACP Non-LDC Failing the Conclusion and Entry into Force of EPAs by 1
st
January 2008
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
561426_0003.png
Cotonou Partnerskabsaftalen fremgår det, at de lande, der ikke mener, de kan indgå en fremtidig
aftale, som EPA aftalerne, skal tilbydes et alternativ der, ikke stiller dem ringere på
markedsadgangen end den, de blev tildelt under Cotonou Partnerkskabsaftalens WTO-undtagelse
5
.
Splittelser i det regionale samarbejde
I slutningen af sidste år blev det klart, at EU ville gøre alvor af sine trusler. EU's forordning af 13.
november betød nemlig en annullering af de hidtidige betingelser for AVS-landens markedsadgang
til EU
6
: For de lande, der var villige til at indgå en aftale med EU, ville markedsadgangen være en
smule bedre, end det var tilfældet under de oprindelige forslag. Det afgørende er imidlertid, at
reglerne
kun
gjaldt for de lande, som var villige til at lave aftale om selv at åbne deres markeder
betydeligt op.
Af frygt for at miste deres markedsadgang forlod en stribe AVS-lande derfor deres
forhandlingsregion og indgik individuelle aftaler med EU. På nær den vestindiske region
(CARIFORUM), så er de nye aftaler altså ikke blevet indgået mellem EU og regionale grupper af
lande.
Denne forhandlingstaktik har ifølge Oxfam International resulteret i regionale splittelser blandt
AVS-landene
7
. Landenes regionale integration har ellers været et af EU's hovedargumenter for
EPA-aftalerne. EU har dermed handlet på tværs af egne idealer samt risikeret den regionale
integration alene på grund af egeninteresser. I en samlet AVS-deklaration af 13. december 2007
beklagede AVS-ministrene derfor at: “Den Europæiske Unions merkantile interesser er blevet
prioriteret over AVS-landenes udviklings- og regionale integrationsinteresser”.
Status på forhandlingerne
EU har foreløbigt indgået aftaler med 35 AVS-lande om enten komplette EPA-aftaler – der både
dækker varehandel og handelsrelaterede emner – eller interim/delaftaler, der kun dækker
varehandel. Kun de 15 lande i den vestindiske region har indgået en komplet EPA aftale. De
resterende 20 lande har indgået interim/delaftaler. Samtlige interimaftaler indeholder rendevouz
klausuler om at forhandle handelsrelaterede emner i løbet 2008.
De mindstudviklede lande (LDC), der valgte ikke at indgå EPA-aftaler med EU, eksporterer under
”Everything But Arms” told-regimet.
På trods af de individuelle interim/del aftaler og de nye regionale udfordringer presser EU hårdt på
for at indgå komplette EPA aftaler med stort set alle regioner inden udgangen af 2008.
På EU-Afrika topmødet i Lissabon d. 8.-9. december 2007 forsikrede EU-Kommissionens formand
Barroso AVS-landene, at der ville blive mulighed for at revidere de indgåede aftaler. I AVS-
deklarationen af 13. december 2007 beder AVS-landene derfor EU om en revision af aftalerne.
De nuværende delaftaler
EU’s markedsadgang til AVS-landene
5 European Commission (2000), Cotonou Partnership Agreement, artikel 37(6)
6
Regulation COM (2007) 717 final, November 13 2007
7 Oxfam International, Partnership or Power Play? 21
st
April 2008
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
561426_0004.png
Det første væsentlige træk ved delaftalerne er, at EU har fastholdt målsætningen om fuldstændig
liberalisering af 80 % af samhandlen. Dette sætter AVS-landene på en stor opgave. Så omfattende
liberalisering vil uundgåeligt få negative konsekvenser for en lang række sektorer, der ikke kan
konkurrere med producenter i EU. En tidligere rapport fra EU forudså bl.a. en accelereret
udkonkurrering af den vestafrikanske industrisektor
8
.
Præcist i hvilket omfang, der decideret vil være tale om udkonkurrering, har dog ikke været
genstand for tilstrækkelige undersøgelser. AVS-landene har gentagne gange erklæret, at ét af
problemerne ved det forcerede forhandlingsforløb vil være, at de må kaste sig ud i omfattende
liberaliseringer uden en præcis fornemmelse af konsekvenserne.
Hvor hurtigt denne liberalisering skal gennemføres varierer fra aftale til aftale. De fleste afrikanske
lande skal indfase aftalen inden, der er gået 15 år (11 lande ud af 17), 8 afrikanske lande skal
indlede liberaliseringerne inden, der er gået to år. Ifølge en opgørelse fra Overseas Development
Institute og European Centre for Development Policy Management (ODI & ECDPM) vil 8, d.v.s.
halvdelen af de afrikanske lande, som har skrevet under, skulle foretage omfattende tilpasninger
inden der er gået 15 år
9
. Den vestindiske region og stillehavslandene skal gennemføre de fleste
liberaliseringer inden for fem år
10
.
Lige så væsentligt som tidshorisonten er dog, at alle toldsatser ifølge aftalerne (bortset fra den
caribiske aftale) skal fastfryses. Dette vil forringe mulighederne for at bruge øgede toldsatser som
beskyttelsesforanstaltning i tilfælde af for hårde konkurrencebetingelser. Undtagelsen er aftalen
med SADC (det sydlige Afrika), hvor fastfrysningen ikke gælder de varer, som SADC vælger at
holde fri fra liberalisering
11
.
Der findes i aftalerne en række undtagelser, som angiveligt skal sikre en række udviklingshensyn.
Således rummer aftalerne en mulighed for at beskytte svage industrigrene, der er under opbygning
(infant
industry).
Denne beskyttelsesmekanisme kan dog kun bruges de første 8 år. Da langt de
fleste afrikanske lande befinder sig meget langt fra en dynamisk industrialiseringsproces, er denne
tidsramme helt utilstrækkelig.
Herudover har de centralafrikanske lande (CEMAC-regionen) adgang til at indføre midlertidig
beskyttelse i typisk ét år, mens det i de øvrige tilfælde vil blive afgjort i konkrete forhandlinger
mellem EU og det eller de pågældende lande. Dette ligger langt fra det, en lang række u-lande,
herunder mange AVS-lande, har krævet i WTO. Aftalerne rummer altså ikke muligheder for at
udviklingslandene effektivt kan beskytte sig mod dumping af f.eks. landbrugsvarer, sådan som
Danmark ellers har ønsket det.
Det lykkedes bl.a. Danmark at få indføjet målsætningen om toldreduktioner i ”et socialt og
statsfinansielt ansvarligt tempo” i Rådets opfordringer til Kommissionen fra maj 2007. Det har
8
Sustainability Impact Assessment of Trade Negotiations of the EU-ACP Economic Partnership Agreements,
PriceWaterhouseCoopers, oktober 2003, s. 126.
http://www.sia-acp.org/acp/download/summarized_mid-
term_report_final_doc_light.pdf
9 ODI & ECDPM, “The New EPAs: Comparative Analysis of their Content and the Challenges for 2008”, 2008, s.
56.
http://www.ecdpm.org/Web_ECDPM/Web/Content/Download.nsf/0/E8036BBF7CB4214BC1257421002B30D2/$F
ILE/ODI-ECDPM%20EPA%20Analysis%20-%20Final%20Report%2031-03-08%20Amended%2003-04-08.pdf
10 Se skema i Oxfams rapport “Partnership or Power Play”, 2008, s. 15.
http://www.oxfam.org/en/files/bp110_europe_EPAs_trade_deals_with_acp_countries_0804.pdf/download
11 Ibid. s. 130 & s. 61.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
561426_0005.png
imidlertid aldrig stået klart, hvad dette præcist dækker over. Og i lyset af karakteren af de indgåede
aftaler, tyder alt på, at Kommissionen har valgt at sidde opfordringen overhørig.
Overseas Development Institute og European Centre for Development Policy Management (ODI &
ECDPM) anslår ud fra tilgængelige statistikker, at “de fleste lande står over for et alvorligt chok på
kort sigt, hvad angår statslige indtægter”
12
. Rapporten nævner bl.a. følgende konkrete eksempler på
forventede årlige tab i statslige indtægter:
Cameroun: 99 mio. dollars (heraf 21 mio. de første seks år)
Cote d’Ivoire (Elfenbenskysten): 139 mio. dollars (heraf 83 mio. de første seks år)
Ghana: 97 mio. dollars (heraf 28 mio. de første seks år)
13
Der er tale om betragtelige tab, når der tages hensyn til de nævnte landes størrelse og økonomi.
AVS-landenes markedsadgang til EU
Det har ifølge folketingsbeslutning V41 af 24. januar 2007 været en målsætning fra dansk side at
sikre alle AVS-lande ”markedsadgangsvilkår i EU, svarende til ”Alt undtagen våben”
toldpræferencerne uden overgangsordninger”.
AVS-landene er vitterligt blevet tilbudt markedsadgangsvilkår til EU’s marked, om end ikke helt
uden overgangsordninger. Den danske regerings indsats har her været vigtig for at nå så langt.
Det skal dog bemærkes, at forskellen på niveauet for markedsadgang før årsskiftet og
markedsadgangen under ”Alt undtagen våben” ordningen, er ret beskeden. ODI & ECDPM anslår,
at der vil være tale om besparelser for udviklingslandene i form af reduceret told på 12,7 mio. euro.
Et tal, der er meget lavt set i forhold til mange AVS-landes betragtelige tab af statsindtægter.
Derudover har EU ikke givet sig tilstrækkeligt på spørgsmålet om oprindelsesregler.
EU har tilbudt at slække på oprindelsesreglerne, men i meget beskedent omfang. Det drejer sig især
om to områder, nemlig fiskeriprodukter og tekstiler. På sidstnævnte område vil det fremover være
muligt for AVS-landene, at bruge tekstiler produceret i tredjelande uden at dette fører til øgede
toldsatser eller andre hindringer i adgangen til EU-markedet.
Lempelse af oprindelsesregler har haft dansk opbakning, men den danske målsætning i
folketingsbeslutning V41 har relativt ukonkret, og det er derfor uklart om den beskedne lempelse,
der har været tale om, er tilfredsstillende set med regeringen og Folketingets øjne.
Udestående emner
En komplet EPA-aftale er efter EU’s opfattelse en aftale, der også indeholder delaftaler om
investeringer, konkurrencepolitik, offentlige indkøb og tjenesteydelser. Dette har AVS-landene
generelt været skeptiske eller direkte afvisende overfor.
Der er ikke tegn på, at EU har slækket på ambitionerne på de nævnte områder. Til trods for at f.eks.
investeringsaftaler er blevet afvist af en lang række AVS-landes regeringer ved mange tidligere
lejligheder, såvel i WTO som under EPA-forhandlingerne, har Kommissionen lagt stor vægt på at
få aftaler på dette område. Heller ikke på tjenesteydelsesområdet er der tegn på øget fleksibilitet.
12 Ibid. s. 55.
13 Ibid. s. 11-23.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
561426_0006.png
Den danske regering har ved en enkelt lejlighed, nemlig i forbindelse med Rådets debat om EPA-
aftalerne i maj 2007, angiveligt gjort en indsats for at få bl.a. investeringer taget af bordet, men blev
underkendt.
Udover disse områder udestår også en præcisering af EU’s vilje til at yde udviklingsbistand i
forlængelse af aftalerne. I de indgåede delaftaler findes formuleringer om en udviklingsdimension i
aftalerne, men denne dimension er kun vagt defineret og indeholder ikke tilsagn om, at EU vil yde
øget bistand. EU har afsat 2 milliarder euro til ”Aid for Trade”, men dels vil kun en lille del af dette
beløb tilfalde AVS-landene, dels er der ikke tale om yderligere midler til de særlige
omstændigheder, der er skabt af EPA-forhandlingerne
14
. Der er altså i bedste fald ikke skabt klarhed
om, hvor stor en bistand og hvilken form for bistand, der vil være tilgængelig for de enkelte AVS-
lande. Således er det uvist, om EU vil leve op til det krav om at øge bistanden, som er beskrevet i
Folketingets V41 vedtagelse.
Anbefalinger til en ny dansk indsats
I betragtning af ovenstående problemer i de indgåede delaftaler, er der et stort behov for en fornyet
debat om den danske position i forhandlingerne.
I forlængelse af forespørgselsdebatten den 24. januar 2007, vedtog Folketinget V41 (se boks).
Som det fremgår ovenfor, er det kun på ét punkt lykkedes at påvirke EU’s forhandlingslinje. Skønt
indsatsen på dette punkt bar frugt, er det overordnede billede, at slutresultatet ligger langt fra de
danske målsætninger, og at de danske målsætninger i øvrigt bør være mere ambitiøse.
V41 af 24. januar 2007
Folketinget understreger, at formålet med økonomiske partnerskabsaftaler med EU er at fremme
AVS-landenes udvikling og fattigdomsbekæmpelse gennem deres integration i verdenshandelen.
Regeringen opfordres til at arbejde for at:
- toldreduktioner fra AVS-landenes side sker i et socialt og statsfinansielt ansvarligt tempo,
- EU efterlever sit tilsagn om at øge bistanden, herunder at yde øget handelsrelateret bistand til
AVS-landene i forbindelse med partnerskabsaftalerne,
- EU kun stiller krav om skærpede regler for serviceydelser, intellektuel ejendomsrettigheder,
konkurrence, investeringer samt offentlige indkøb i det omfang, det tjener AVS-landenes
udviklingsinteresser og ønsker,
- AVS-landene effektivt kan beskytte sig mod al dumping bl.a. af landbrugsvarer,
- alle AVS-partnerskabslande tilbydes markedsadgangsvilkår i EU, svarede til »Alt undtagen
våben«-toldpræferencerne uden overgangsordninger,
- fremme syd-syd-handel, herunder at give mulighed for, at told på import fra EU afvikles
langsommere end mellem AVS-landene i de regionale grupperinger og
- EU lemper sine oprindelsesregler og arbejder for, at OECD-landene gør det samme.
Vi mener, det er vigtigt, at den danske regering og Folketinget ikke betragter de indgåede delaftaler
som afsluttede. Der er brug for en forstærket indsats for at nå målsætningerne i V41. En mangel på
handling fra regeringens og Folketingets side i det videre forhandlingsforløb, risikerer således at
underminere Folketingets beslutning.
14 Se f.eks. ”Partnership under Pressure” fra ActionAid, CAFOD, Christian Aid, Tearfund og Tradecraft, s. 18-21,
http://www.tearfund.org/webdocs/Website/Campaigning/EPAs%20report%20web2.pdf,
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
561426_0007.png
Derudover kræver den nuværende situation særlige nye tiltag fra dansk side.
Det er kun en et mindretal af AVS-landene, som har underskrevet en delaftale. Heraf ønsker næsten
alle en genforhandling. Derfor befinder forhandlingerne om EPA-aftalerne sig ved en korsvej. EU
kan fortsætte den hidtidige linje og insistere hårdt på en omfattende aftale. Dette kan kun ske
gennem hårdt politisk pres på AVS-landene, og vil allerede på kort sigt få negative
udviklingsmæssige konsekvenser, og efter vores opfattelse hurtigt vise sig uholdbare.
Derfor bør EU vælge en anden, mere fleksibel og udviklingsvenlig vej. En sådan kan opsummeres i
syv anbefalinger:
1. Genforhandling eller revidering
En lang række af de AVS-lande, der har skrevet under på delaftalerne, har samtidig markeret, at de
betragter aftalerne som midlertidige, og at de snarest bør revideres. De er af den opfattelse, at EU
har givet løfte om en genåbning af forhandlingerne.
Anbefaling: Danmark bør arbejde for, at forhandlingerne om delaftalerne genåbnes og forhandles i
overensstemmelse med AVS-landenes udviklings- og regionale integrationsinteresser.
2. Alternativer
De mange problemer og konflikter under forhandlingerne skyldes, at AVS-landene generelt har
ønsket aftaler af en helt anden type. Bl.a. derfor har en lang række AVS-lande valgt at stå helt
udenfor, og har ikke underskrevet en EPA-aftale.
Anbefaling 2: Danmark bør arbejde for, at der udvises en høj grad af fleksibilitet i forhandlingerne,
herunder at de AVS-lande, der ikke ønsker at indgå EPA-aftaler, tilbydes handelsaftaler, der ikke
stiller dem ringere end før 1. januar 2008, f.eks. i form af en revideret GSP+-aftale.
3. Ret til beskyttelse
Delaftalerne gennemfører EU’s ambitioner om omfattende liberaliseringer i AVS-landene. Der er
ikke udvist fleksibilitet hvad angår nødvendige beskyttelsesforanstaltninger. Dette er en alvorlig
brist i aftalerne.
Anbefaling 3: Danmark bør arbejde for at sikre AVS-landene ret til at afvise omfattende
handelsliberaliseringer, og bør arbejde for udvidet adgang til såvel kortsigtede som langsigtede
beskyttelsesforanstaltninger.
4. Stop for enhver form for politisk pres og trusler
Forhandlingerne i 2007 var præget af barske forhandlingsmetoder fra EU’s side. EU har ikke været
indstillet på at udskyde deadline for forhandlingerne, og har sat trumf på ved at forringe
markedsadgangen for AVS-lande, der ikke har underskrevet en EPA-aftale. Derudover har EU truet
med at skære i bistanden til f.eks. Stillehavslandene.
Anbefaling 4: Danmark bør arbejde for en skarp irettesættelse fra Rådet til Kommissionen, der kan
gøre en ende på enhver form for politisk pres og trusler fra Kommissionens side i forhandlingerne.
5. Nye emner og tjenesteydelser
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
561426_0008.png
Blandt de områder, hvor EU så afgjort har manglet evnen til at lytte er både investeringer,
konkurrencepolitik, offentlige indkøb og tjenesteydelser. På de første tre områder har de fleste
AVS-lande ved flere lejligheder helt afvist at forhandle, mens de har afvist omfattende
forhandlinger om tjenesteydelser.
Anbefaling 5: Danmark bør arbejde for fuld respekt for f.eks. de afrikanske landes afvisning af
forhandlinger om investeringer, konkurrencepolitik og offentlige indkøb, og bør medvirke til at
skabe maksimal fleksibilitet i forhandlingerne om tjenesteydelser, herunder at give mulighed for at
AVS-landene helt kan afstå fra at forhandle på dette område.
6. Markedsadgang
I forhold til tidligere handelsaftaler, er det småt med gevinsterne for AVS-landene i de indgåede
delaftaler.
Anbefaling 6: Danmark bør arbejde for større markedsadgang for AVS-landene til EU, herunder
yderligere lempelser af EU’s oprindelsesregler.
7. Udviklingsbistand
Der er ikke givet løfter om øget bistand til AVS-landene, hverken til kompensation for tab af
statsindtægter eller en mere fremadrettet støtte til udbygning og forbedring af infrastruktur og
produktiv kapacitet.
Anbefaling 7: Danmark bør arbejde for en betragteligt øget bistand til AVS-landene, som bl.a. står
mål med de produktions- og infrastruktur-udfordringer, der vil komme i takt med den øgede
liberalisering. Danmark bør i øvrigt sikre, at bistanden rettes mod fattigdomsbekæmpelse.
8