Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0836 Bilag 1
Offentligt
534490_0001.png
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg
6. marts 2008
Grundnotat om Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet,
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om krea-
tivt online-indhold på det indre marked
KOM (2007) 836
1. Resumé
Kommissionen har på baggrund af en bred høringsproces i 2006 fremlagt en meddelelse
om kreativt online-indhold på det indre marked.
Kommissionen anfører i meddelelsen, at Kommissionen senere agter at iværksætte nye
initiativer, hvis formål er at fremme nye forretningsmodeller for onlinetjenester og udvik-
lingen af grænseoverskridende onlinetjenester med kreativt indhold. Kommissionen
identificerer fire hovedudfordringer: 1) Udbuddet af kreativt indhold i onlinetjenester, 2)
Licensering af kreativt online-indhold for flere lande (multi-territorial licensering), 3)
Interoperabilitet og mærkning i forhold til Digital Rights Management-systemer og 4)
lovlige alternativer og piratkopiering.
Interesserede parter opfordres til at afgive høringssvar til Kommissionen, som efterføl-
gende agter at stille forslag om en henstilling fra Rådet og Europa-Kommissionen. Den
danske regering har afgivet høringssvar.
2. Baggrund
Meddelelsen skal ses i lyset af i2010-initiativet fra juni 2005 om et europæisk informa-
tionssamfund for vækst og beskæftigelse.
Kommissionen finder, at der skal skabes en EU-indsats, der sigter mod at fremme en
hurtig og effektiv indførelse af nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af
kreativt indhold online.
Meddelelsen er fremsat på baggrund af en omfattende offentlig høring om ”Content
Online in the Single Market”, som blev iværksat i juli 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
J.Nr.2004-19931-29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
534490_0002.png
Side 2
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I lyset af de svar, som er indkommet i forbindelse med den offentlige høring i 2006,
agter Kommissionen at iværksætte nye initiativer, hvis formål er at fremme nye forret-
ningsmodeller for onlinetjenester og udviklingen af grænseoverskridende onlinetjene-
ster med kreativt indhold.
Formålet med meddelelsen er at skabe opmærksomhed om og få input fra interesserede
parter om udfordringerne for gennemførelse af grænseoverskridende onlinetjenester
med kreativt indhold.
Kommissionen henviser til, at markedet for online indhold ifølge en undersøgelse blandt
25 medlemslande
1
er i vækst, og indtægterne herfra dækkende de 25 EU-lande forven-
tes at være steget fra 1,8 milliarder euro i 2005 til 8,3 milliarder euro i 2010.
Konkret vil Kommissionen senere stille forslag til en henstilling fra Rådet og Europa-
Parlamentet om kreativt onlineindhold. Endvidere vil Kommissionen oprette et diskus-
sionsforum (”Content Online Platform”), hvor de kommende udfordringer for grænse-
overskridende online-indholdstjenester kan diskuteres.
Med meddelelsen identificerer Kommissionen fire hovedudfordringer for udviklingen af
grænseoverskridende onlinetjenester.
1. Udbud af kreativt indhold
Manglen på kreativt indhold er en af de største hindringer for udviklingen af onlinetje-
nester i EU. Kommissionen bemærker, at rettighedshaverne frygter at miste kontrollen
med deres ophavsretligt beskyttede materiale, idet ulovlig digital kopiering på fx inter-
nettet har vist at være meget skadelig for rettighedshaverne. Mange rettighedshavere
har derfor valgt at opretholde eksisterende distributionsformer i stedet for at licensere
materialet til brug på nye platforme såsom onlineudnyttelse via internettet.
Kommissionen agter at agere som formidler af nye aftaler på området, hvilket vil ske
inden for rammerne af den nye ”Content Online Platform”.
Et andet problem er klareringen af rettigheder til udnyttelse af såkaldte ”orphan
works”, hvorved forstås ophavsretligt beskyttede værker m.v., hvor det er vanskeligt
eller umuligt at identificere eller lokalisere rettighedshaveren. Det er bekosteligt og
tidskrævende at forsøge at finde rettighedshaveren til sådanne værker, hvilket betyder,
at man i mange tilfælde opgiver at udnytte orphan works. Problemstillingen behandles
allerede inden for rammerne af ”i2010 Digital Libraries”. I en henstilling fra den 24.
Undersøgelse om Interactive Content and Convergence; Implications for the Informa-
tion Society”, gennemført for Generaldirektoratet for Informationssamfundet og Medier,
Europa-Kommissionen, og offentliggjort den 25. januar 2007.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
534490_0003.png
Side 3
august 2006 om digitalisering og onlineadgang til digitalt materiale og digital bevaring
har Kommissionen opfordret medlemsstaterne til at etablere metoder til klarering af
rettigheder til orphan works. Kommissionen vil nøje følge implementeringen af denne
henstilling og behovet for yderligere tiltag på EU-niveau.
2. Licensering af kreativt indhold for flere lande (multi-territoriale licensrettigheder)
Da ophavsretslovgivningen er territorialt afgrænset til hvert enkelt land, er en indhold-
sudbyder nødt til at klarere rettighederne til indholdet i alle medlemsstaterne. Om-
kostninger ved dette kan være så store, at udnyttelse på tværs af grænserne ikke kan
lade sig gøre. Manglen på multi-territoriale licenser inden for Fællesskabet gør det
vanskeligt for onlinetjenester at fungere på det indre marked.
Når det gælder musiksektoren henvises til en henstilling fra Kommissionen fra oktober
2005 om forvaltning af onlinemusikrettigheder. Henstillingen har bl.a. til formål at
fremme indgåelser af multi-territoriale licenser for onlineudnyttelse af musik. Kommis-
sionen har for nylig opfordret alle interessenter til at evaluere virkningerne af henstil-
lingen.
Det anføres videre, at multi-territoriale licenser også er blevet relevante i andre sekto-
rer såsom video-on-demand i den audiovisuelle sektor. I forbindelse med den kommende
høring vil spørgsmålet om multi-territoriale licenser på det audiovisuelle område være
et af de emner, som skal behandles. Det vil også skulle drøftes inden for rammerne af
den foreslåede Content Online Platform.
3. Interoperabilitet og mærkning i forhold til Digital Rights Management-systemer
(DRM)
Kommissionen mener, at DRM-systemer
2
udgør en nøgle i forhold til udviklingen af
lovlige onlinetjenester i EU. Dette gælder særligt i forhold til tjenester, det tilbyder
indhold af høj værdi som fx film. Med de rigtige DRM-systemer kan rettighedshaverne
udvikle de forretningsmodeller, som forbrugerne efterspørger, og samtidig håndhæve
deres rettigheder i det digitale miljø.
DRM-systemerne har imidlertid fået et dårligt ry. De bliver opfattet som en negativ
teknologi, der kun bliver brugt til at forhindre kopiering og konkurrence, og som ikke
lever op til brugernes forventninger. Det har ført til en situation, hvor visse interessen-
ter på markedet har valgt at distribuere indhold digitalt uden kopisikringer. Dette
gælder dog primært for udbydere af digitale musiktjenester.
I det digitale miljø bliver forbrugerne mødt med komplekse DRM-understøttede kon-
traktvilkår. Den generelle holdning er, at disse vilkår skader forbrugernes interesser og
bringer ubalance i forholdet mellem forbrugere og rettighedshavere. Samtidig er der en
DRM står for Digital Rights Management. Der er typisk tale om en teknisk foranstalt-
ning, som hæftes på det digitale produkt, fx en film eller et stykke musik, for at be-
grænse eller forhindre videre kopiering.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
stigende bekymring for, at DRM-systemernes manglende interoperabilitet fører til
såkaldte gatekeeper-situationer, hvor én eller ganske få producenter af indhold og
afspilningsudstyr dominerer hele markedet. Hvis DRM-systemerne skal have en nøgle-
rolle i forhold til udviklingen af lovlige onlinetjenester i EU, er det afgørende, at de
bliver interoperable i forhold til både forbrugere, indholdsleverandører og apparatur-
producenter.
Da der endnu ikke er opnået interoperabilitet på DRM-området, er der efter Kommissi-
onens opfattelse under alle omstændigheder brug for at etablere en mærkningsordning,
således at forbrugerne oplyses om de enkelte DRM-systemers grad af interoperabilitet
og brugerrestriktioner.
4. Retshåndhævelse og bekæmpelse af pirateri
Kommissionen fremfører, at piratkopiering og ulovlig up- og downloading af ophavsret-
ligt beskyttet materiale (fx musik og film) er et stort problem for rettighedshaverne.
Rettighedshaverne har givet udtryk for et ønske om et styrket samarbejde i kampen
mod piratkopiering.
Det anføres, at der i Frankrig i efteråret 2007 er indgået en ”Memorandum of Under-
standing” mellem musik- og filmproducenter, internetudbydere og den franske regering,
hvorefter der skal etableres en ny internet myndighed, der bl.a. kan bestemme, at dem,
der foretager ulovlig fildeling, skal kunne afskæres forbindelsen til internettet.
Kommissionen finder det tilrådeligt, at der etableres samarbejdsprocedurer (”codes of
conduct”) mellem internetudbydere, rettighedshavere og forbrugere med henblik på at
sikre et bredt udvalg af indhold i onlinetjenester, forbrugervenlige onlinetjenester, en
passende beskyttelse af ophavsretligt beskyttede værker, informationskampagner om
ophavsrsrettens betydning for udvalget af indhold i onlinetjenester samt et tæt samar-
bejde om bekæmpelse af piratkopiering og ulovlig fildeling.
Konklusion
For det første agter Kommissionen at etablere et europæisk diskussionsforum – ”Con-
tent Online Platform”. Formålet er at skabe mulighed for, at alle interessenter kan
drøfte spørgsmål, der relaterer til onlinedistribution af kreativt indhold. Platformen
skal desuden anvendes til forhandlinger mellem de relevante aktører om spørgsmål, der
har betydning for onlinedistribution af kreativt indhold.
For det andet overvejer Kommissionen i midten af 2008 at stille forslag om en henstil-
ling til Rådet og Europa-Parlamentet om kreativt indhold online. Henstillingen forven-
tes bl.a. at behandle følgende emner:
Gennemsigtighed af DRM-systemer ved mærkning
Interoperabilitet af DRM-systemer
Tilskyndelse til indgåelse af nye aftaler om onlinedistribution af audiovisuelle
værker
Retshåndhævelse og bekæmpelse af piratkopiering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Med henblik på at modtage input fra alle interessenter indbyder Kommissionen til at
afgive synspunkter om en række emner, der er opregnet i et bilag til meddelelsen. Det
drejer sig om
DRM-systemer
Multi-territoriale licenser
Retshåndhævelse og bekæmpelse af piratkopiering.
Fristen for at afgive bemærkninger er den 29. februar 2008.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Meddelelsen indeholder ikke egentlige forslag og forventes derfor ikke at få konsekven-
ser for dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget. Det vurderes for usandsynligt, at meddelelsen vil blive fulgt op af konkre-
te retsakter, meddelelser, rådskonklusioner eller andet, der vil have væsentlige udgifts-
konsekvenser.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at angive eventuelle konsekvenser for
erhvervslivet.
9. Høring
En lang række danske organisationer m.v. er blevet gjort opmærksomme på meddelel-
sens eksistens og på det forhold, at alle interessenter havde mulighed at fremkomme
med bemærkninger over for Kommissionen senest den 29. februar 2008.
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgs-
mål med frist den 22. februar 2008. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt med at fremme en hurtig og effek-
tiv indførelse af nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af kreativt indhold
online.
Regeringen er enig i, at der er behov for et initiativ på europæisk plan, da udfordrin-
gerne for udbredelsen af kreativt indhold online er grænseoverskridende.
Regeringen lægger vægt på, at initiativer på europæisk plan balancerer de hensyn der
er hos de forskellige interessenter på markedet for kreativt indhold online, herunder
forbrugerne, indholdsproducenter og –udbydere samt hardwareproducenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Regeringen forholder sig derfor åben over for at drøfte de udfordringer for udbuddet af
kreativt online-indhold, som fremgår af Kommissionens meddelelse, og afventer således
Kommissionens forslag om en henstilling fra Rådet og Europa-Parlamentet.
Regeringen har afgivet høringssvar. Med hensyn til indholdet henvises til vedlagte
bilag.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har endnu ikke været forhandlinger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.