NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg
Grundnotat om Kommissionens refleksionspapir vedrørende kreativt indhold
i et europæisk digitalt fælles marked.
8. januar 2010
1. Resumé
Kommissionen har på baggrund af en bred høringsproces i 2008 vedrørende Kommissi-
onsmeddelelsen om kreativt online-indhold fremlagt et refleksionspapir om kreativt
indhold i et digitalt fælles marked.
Kommissionen opregner i refleksionspapiret en række udfordringer, som forbrugere,
kommercielle brugere og rettighedshavere står over for, når det gælder udbredelsen af
digitalt kreativt indhold i EU. Kommissionen angiver samtidig en flerhed af mulige
initiativer, som kan imødegå disse udfordringer.
Interesserede parter opfordres til at afgive høringssvar til Kommissionen. Den danske
regering har afgivet høringssvar, hvori der henvises til det høringssvar, der blev afgivet i
forbindelse med høringen vedrørende Kommissionens meddelelse om kreativt online-
indhold.
2. Baggrund
Refleksionspapiret skal ses i lyset af Kommissionens meddelelse fra 2008 om kreativt
online-indhold. I meddelelsen anførte Kommissionen, at der skulle skabes en EU-
indsats, der sigter mod at fremme en hurtig og effektiv indførelse af nye tjenester og
forretningsmodeller for udbredelse af kreativt online-indhold. Kommissionen finder, at
der skal skabes en EU-indsats, der sigter mod at fremme en hurtig og effektiv indførelse
af nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af kreativt indhold online.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med refleksionspapiret er at igangsætte en bred debat om mulige europæiske
løsninger på de udfordringer, som europæiske forbrugere, rettighedshavere og indholds-
leverandører er stillet overfor, når det gælder udbredelse af kreativt indhold i form af
musik, film, litteratur m.v. Det drejer sig blandt andet om fri bevægelighed af kreative
personer, kulturelle aktiviteter samt digital distribution af produkter og tjenester.
J.Nr.2004-19931-94