Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
KOM (2007) 0872 Bilag 4
Offentligt
892142_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen 6. kontor/3.1/2.1
J.nr.: 2009-20-221-00057 /Dep. sagsnr. 3766
Den 21. september 2010
FVM 795
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om nye fødevarer og om æn-
dring af forordning (EF) nr. XXX/XXXX [fælles godkendelsesprocedure]
1
KOM (2007) 872
Baggrund
Kommissionen fremlagde ved KOM (2007) 872 af 14. januar 2008 forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om nye fødevarer og om ændring af forordning (EF) nr.
XXX/XXXX [fælles godkendelsesprocedure]. Forslaget blev sendt til Rådet den 22. januar
2008.
Forslaget har hjemmel i TEUF art. 114. Forslaget skal behandles efter den almindelige lov-
givningsprocedure TEUF art. 294.
Europa-Parlamentet vedtog den 25. marts 2009 i første behandling af forslaget en række æn-
dringsforslag.
Efter Europa-Parlamentets første behandling vedtog Rådet en fælles holdning til forslaget den
15. marts 2010, hvori der i et vist omfang blev taget hensyn til Europa-Parlamentets æn-
dringsforslag. Kommissionen kunne ikke tilslutte sig Rådets fælles holdning, idet den ikke
ønskede at lade fødevarer fra klonede dyrs afkom være omfattet af novel food reglerne.
Kommissionen ønskede at bibeholde status quo i den nuværende novel food forordning, hvor-
efter det kun er fødevarer fra klonede dyr, men ikke fra deres afkom, der er omfattet. En ved-
tagelse uden Kommissionens opbakning forudsætter enstemmighed blandt medlemslandene.
Alternativt vil der skulle søges kvalificeret flertal om en fælles holdning med udgangspunkt i
Kommissionens oprindelige forslag. Danmark tilsluttede sig medlemsstaternes holdning om at
lade forslaget omfatte såvel fødevarer fra klonede dyr som fra afkom af klonede dyr.
Kommissionen kom den 24. marts 2010 med en udtalelse om Rådets holdning og Europa-
Parlamentets ændringsforslag ved KOM (2010) 124.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1331/2208 af 16. december 2008 om en fælles godkendel-
sesprocedure for fødevaretilsætningsstoffer, fødevareenzymer og fødevarearomaer
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet vedtog i anden behandling med absolut flertal den 7. juli 2010 en række
ændringsforslag til Rådets fælles holdning. Europa-Parlamentet fastholder en række af æn-
dringsforslagene fra 1. behandling, som ikke er blevet imødekommet af Rådet. Herudover
stilles en række ændringsforslag til de nye aspekter (ikke omfattet af Kommissionens oprinde-
lige forslag) i Rådets fælles holdning. Ændringsforslagene vedrører blandt andet reguleringen
af fødevarer fra klonede dyr og deres efterkommere, definitioner af kloning, efterkommere af
klonede dyr, samt nanomaterialer og obligatorisk mærkning af fødevarer indeholdende nano-
materialer med betegnelsen ”nano”.
Rådet forventes ikke at kunne imødekomme alle Europa-Parlamentets ændringsforslag, og
forligsprocedure forventes iværksat snarligt.
Spørgsmål til forligsproceduren
Gennemgang af de udestående spørgsmål.
Europa-Parlamentets ændringsforslag indebærer blandt andet at:
Fødevarer fra klonede dyr og deres efterkommere skal tages ud af anvendelsesområdet
for forordningen og i stedet reguleres ved en særskilt lovgivning om kloning. Indtil en
sådan lovgivning er vedtaget, skal der nedlægges et forbud mod markedsføring af fø-
devarer fremstillet af klonede dyr eller deres efterkommere (ændringsforslag
11
ved-
rørende betragtning 6a (ny),
ændringsforslag 14
vedrørende betragtning 7b (ny),
æn-
dringsforslag 37
vedrørende artikel 2.2(b)(a) (ny),
ændringsforslag 41
vedrørende
artikel 3.2a(ii) og
ændringsforslag 64
vedrørende artikel 8(cd)(ny) i Rådets fælles
holdning).
Kommissionen kan ifølge sin udtalelse om Rådets fælles holdning og Europa-
Parlamentets ændringsforslag (KOM (2010) 124) ikke støtte et sådant forslag, idet det
vil medføre en situation, hvor der ikke vil eksistere nogen gældende harmoniseret EU-
lovgivning om fødevarer fra klonede dyr efter ophævelsen af den nuværende forord-
ning om nye fødevarer. Kommissionen går desuden ikke ind for, at fødevarer fra klo-
ners afkom skal reguleres og ønsker således at opretholde status quo i novel food reg-
lerne med hensyn til fødevarer fremstillet ved nye avlsmetoder som kloning.
Klonede dyr skal defineres som dyr produceret ved hjælp af metoder til ukønnet kun-
stig reproduktion med det formål at frembringe en genetisk identisk eller næsten iden-
tisk kopi af et individuelt dyr (ændringsforslag
45
vedrørende artikel 3.2(c)(a) (ny) i
Rådets fælles holdning).
I Rådets fælles holdning er der ikke tale om kloning, men om dyr frembragt ved ikke-
traditionelle avlsteknikker. Der er ikke nogen definition af, hvad der forstås ved ikke-
traditionelle avlsteknikker. Det er underforstået, at kloning er omfattet, men dette er
ikke nærmere defineret, udover at der står i de indledende betragtninger (nr. 35), at
ikke-traditionelle avlsteknikker omfatter teknikker til ukønnet reproduktion af genetisk
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
identiske dyr. Rådets formulering tager således højde for eventuelle fremtidige teknik-
kers udvikling.
Reglerne vedrørende fødevarer fra klonede dyr skal udvides til at omfatte alle efter-
kommere (engelsk: ”descendants”) af klonede dyr og ikke som i Rådets fælles hold-
ning kun 1.-generations afkommet (engelsk: ”offspring”) (ændringsforslag
37
vedrø-
rende artikel 2.2(b)(a) (ny) og
ændringsforslag 44
til artikel 3.2b i Rådets fælles
holdning).
Efterkommere af klonede dyr skal defineres som dyr produceret ved hjælp af alminde-
lig reproduktion, hvor mindst ét af dyrets forfædre (igennem flere generationer) var et
klonet dyr (ændringsforslag
46
vedrørende artikel 3.2(c)(b) (ny) i Rådets fælles hold-
ning).
Kommissionen har ikke kunnet tilslutte sig, at hverken fødevarer fra afkom eller fra ef-
terkommere af kloner bliver omfattet af novel food reglerne.
Alle ingredienser i form af nanomaterialer skal mærkes med betegnelsen ”nano” (æn-
dringsforslag 75
til artikel 9.2(c) (ny) i Rådets fælles holdning).
Kommissionen mener ifølge sin udtalelse om Rådets fælles holdning og Europa-
Parlamentets ændringsforslag (KOM (2010) 124), at stillingtagen til mærkning af nye
fødevarer med nanomaterialer skal ske fra sag til sag i forbindelse med novel food
godkendelsen.
Etiske og miljømæssige aspekter skal kunne indgå som en del af godkendelsesproce-
duren for et novel food (ændringsforslag
22
til betragtning 19a (ny),
ændringsfor-
slag 61
til artikel 8(ca)(ny),
ændringsforslag 62
til artikel 8(cb)(ny) og
ændringsfor-
slag 93
til artikel 15 i Rådets fælles holdning).
Kommissionen har under forhandlingerne været imod, at etiske aspekter skal indgå
som et led i godkendelsesproceduren for novel foods med henvisning til, at dette ville
være i strid med EU-traktaten og de internationale handelsaftaler. Kommissionen har
dog tilsluttet sig, at forordningens mål i Rådets fælles holdning er udvidet til også at
omfatte beskyttelsen af miljøet og dyrs velfærd.
Præciseringen af, at eventuelle særlige mærkningskrav til novel foods blandt andet kan
vedrøre etiske hensyn, skal slettes af forordningsteksten (ændringsforslag
27
til be-
tragtning 26 i Rådets fælles holdning).
For alle godkendte novel foods skal der foretages overvågning efter markedsføring, og
tilladelserne skal på baggrund heraf revideres efter fem år (ændringsforslag
72
til ar-
tikel 9.2(a)(ny),
ændringsforslag 87
til artikel 14 – titel og stk. 1 og
ændringsforslag
92
til artikel 14.2.1(b)(ny) i Rådets fælles holdning).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen har under forhandlingerne været modstander af et generelt krav om
overvågning efter markedsføring med henvisning til, at det ikke er proportionalt med
risikoen.
Traditionelle produkter fra tredjelande skal kunne godkendes ved en lempeligere pro-
cedure, hvorefter ansøgeren indsender en meddelelse til Kommissionen med navnet på
fødevaren, dens sammensætning og dens oprindelsesland. Meddelelsen skal være led-
saget af underbygget dokumentation for langvarig sikker anvendelse som fødevare i et
hvilket som helst tredjeland. Hvis ikke et medlemsstat eller den Europæiske Fødevare-
sikkerhedsautoritet (EFSA) inden for en frist på fire måneder gør videnskabeligt do-
kumenterede, begrundede sikkerhedsrelaterede indsigelser mod at markedsføre den
pågældende fødevare, vil denne lovligt kunne markedsføres i EU. Hvis der derimod
kommer begrundede indsigelser fra et medlemsstats myndighed eller fra den europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), skal ansøgningen behandles i henhold til de
almindelige procedurer for godkendelse af novel foods (ændringsforslag
81
til artikel
11 i Rådets fælles holdning).
Ændringsforslaget svarer til den anmeldelsesordning, Kommissionen oprindeligt hav-
de fremlagt i sit forslag til novel food forordning.
Udarbejdelsen af en række retsakter skal delegeres til Kommissionen. Det drejer sig
blandt andet om tilpasning af definitionen af nanomaterialer, udarbejdelse af nærmere
kriterier for konsum i nævneværdigt omfang og udarbejdelse af nærmere kriterier for
notifikation af traditionelle produkter fra tredjelande (ændringsforslag
109
til artikel
21.1 i Rådets fælles holdning).
Kommissionen har i sin udtalelse om Rådets fælles holdning og Europa-Parlamentets
ændringsforslag (KOM (2010) 124) anført, at den ønsker at få delegeret beføjelse til
at tilpasse definitionen af nanomaterialer og derfor ikke kan støtte Rådets fælles hold-
ning, hvorefter en sådan tilpasning af definitionen skal ske ved en gennemførelsesrets-
akt.
Regeringens hensigt:
Fra dansk side vil man deltage i forligsdrøftelserne på grundlag af det tiltrådte forhandlings-
oplæg af 14. januar 2009 og Rådets fælles holdning.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 14. januar
2009 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. januar 2009, jævnfør samlenotat over-
sendt den 8. januar 2009.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget har desuden været forelagt Folketingets Europaudvalg den 16. maj 2008 forud for
rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9.-10. juni
2008, jævnfør samlenotat oversendt den 8. maj 2008.
Grundnotat om forslaget er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 20. februar 2008. Der
er oversendt foreløbigt nærhedsnotat om forslaget den 28. januar 2008.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
5