Retsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0051
Offentligt
387286_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale
Kontor
2007-155-0249
MJO40579
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 13. juni 2007 fra Folketingets Euro-
paudvalg (KOM(2007)0051).
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den
8. juni 2007 – sende udvalget en redegørelse for de forfat-
ningsmæssige konsekvenser af Kommissionens forslag til
fælles regler for miljøstraffe herunder spørgsmålet om suve-
rænitetsafgivelse efter grundlovens § 20.”
Svar:
Justitsministeriet har tidligere i flere sammenhænge redegjort for betyd-
ningen af EF-Domstolens afgørelse i den såkaldte miljøsag.
Der kan herved bl.a. henvises til Justitsministeriets notat af 13. oktober
2005, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg (og Retsudvalg)
den 13. oktober 2005.
I det pågældende notat (punkt 4) er der redegjort for det danske forbehold
på området for retlige og indre anliggender. Som det bl.a. fremgår af no-
tatet, er det væsentligt at være opmærksom på, at der ikke med dommen
er tale om, at et samarbejde, der hidtil har henhørt under det mellemstats-
lige samarbejde efter EU-Traktaten, er blevet overflyttet til det overstats-
lige samarbejde i EF-Traktaten, således som det skete med hensyn til det
udlændinge- og civilretlige område ved Amsterdam-Traktaten i 1997.
Det, der er tale om, er i stedet, at EF-Domstolen har taget stilling til den
nærmere rækkevidde af det fællesskabsretlige samarbejde inden for mil-
jøområdet, som Danmark hele tiden har deltaget i, og som Danmark har
tiltrådt efter den særlige bestemmelse om suverænitetsafgivelse i grund-
lovens § 20. På dette punkt har Domstolen lagt en anden forståelse af EF-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Traktatens artikel 175 til grund end den, som Danmark og en række an-
dre medlemsstater hidtil har haft.
Sammenfattende anføres det i notatet, at det således – i overensstemmel-
se med det, der er anført i en tidligere redegørelse af 11. august 2003 fra
Udenrigsministeriet – er Justitsministeriets opfattelse, at det danske EU-
forbehold på området for retlige og indre anliggender ikke er til hinder
for, at Danmark som hidtil deltager i det overstatslige samarbejde efter
EF-Traktaten. Det gælder også med hensyn til fællesskabsregler af straf-
feretlig karakter, som efter det, der er fastslået i dommen, kan vedtages
med hjemmel i denne traktat.
I overensstemmelse hermed finder Justitsministeriet, at det forslag til di-
rektiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet, som – i lyset af EF-
Domstolens afgørelse – er fremlagt af Kommissionen, ikke rejser
spørgsmål i forhold til grundlovens § 20 om suverænitetsafgivelse.
Det bemærkes herved, at det pågældende direktivforslag er fremlagt un-
der henvisning til EF-Traktaten, særlig artikel 175, stk. 1.
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets tidligere besvarelse
af spørgsmål nr. 1 (af 30. marts 2007) fra Europaudvalget. Som det
fremgår heraf, er det regeringens opfattelse, at man fra dansk side på det
foreliggende grundlag ikke vil kunne give sin tilslutning til en vedtagelse
af direktivforslaget i den af Kommissionen fremlagte udformning, jf. i
den forbindelse bl.a. det ovennævnte notat af 13. oktober 2005.
2