Europaudvalget 2006-07
KOM (2007) 0185
Offentligt
384204_0001.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
Gammeltorv 22, 1457 København K
Telefon 33 1325 12. Telefax 33 13 07 17
Personhig henvendelse 10-15
Dato:
14 JUNI 200?
EU-Retskontor
Asiatisk Plads 2
1402 KobenhavnK
J.nr.: 2007-1736-962
Sagsbehandler: JNAJC
(Bedes anfert ved henvendelser)
Akt. nr.: 2
.
S KA N N ET
SKIAL IKKE RETUR TIL DOK
Vedrorende horing over Kommissionens gronbog om revision om aktindsigt i EU-
institutionens dokumenter
Jeg sender hermed mine svar vedrørende ovennvnte.
Sporgsrnâl 1: Hvordan vurderes den ti1gngeiige information i institutionernes registre
og pa institutionernes hjemmesider?
Svar: Ingen mening
Spørgsmâl 2: Skal aktiv formidling af information, evt. pâudvaigte omrãder, prioriteres
høj ere?
Svar: Ja
Spørgsmâl 3: Vii ét samiet set afregler om aktindsigt omfattende miljøinformation gi-
ve mere kiarhed for borgeme?
Svar: Ja
Spørgsrnâl 4: Hvilke kriterier bør en ndret undtagelsesbestemmelse om personoplys-
finger forordning om aktindsigt indeholde?
Svar: Jeg er enig med Kommissionen i at afvente resultatet afde verserende retssager.
Spørgsmâl
5:
Hvoriedes kan den eksisterende undtageise i artikel 4, stk. 2, 1. led, pne-
ciseres med henblik pa at opnà passende beskytteise aftredjemands konimercielle eller
økonomiske interesser?
Svar: Ingen mening
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384204_0002.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND 2
Spørgsmâl 6: Er der i lyset afde hidtidige erfaringer grundlag for sr1ige bestemmelser
om hándtering af overdrevne eller urimelige anmodninger, ser1igt med hensyn til tids-
frister?
Svar: Ja
Spørgsmál 7: Kan dokumentbegrebet defineres sâledes, at det dkker de informationer,
sorn findes i databaser, og som kan udtrekkes med de eksisterende søgevarktøjer?
Svar: Ja
Spørgsmâl 8: Skal der i forordningen vcre en prcisering afundtagelsesbestemmelser-
nes anvendelsesomrâde?
Svar: Ja
Sidste spørgsmâl: Andre bemrkninger?
Svar: Ingen bemerkninger
Med v hg hilsen
On Mdesecr
&OmtLer&
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384204_0003.png
Ved e-post af 14. maj 2007 har Udenrigsministeriet fremsendt Kommissionens gronbog om revision at
reglerne am aktindsigt I EU-institutionernes dokumenter.
Det fremsendte giver ikke Datatilsynet anledning til bemrkninger.
Med venlig hilsen
Inge Birgitte Moberg
Fu1dmegtig
Direkte tif.:
33
19 32 33
DArAl::i
LSYN ET
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384204_0004.png
Registrerede
Revisorer
Ud enrigsmi.nisteriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Att: EUretskontoret
Pr. e-mail:
i@um,dk
15. juni 2007
Horing over Kommissionens gronbog
orn
revision af reglerne
urn aktindsigL i
EU-institutionernes dokurnenter
Tak for muligheden for at kommentere udkastet.
Vi bar ingen bernrkninger.
Med veniig hilsert
Henrik Carmel
international fagkonsulent
Anirkvej 2650 dvr Teef4 3034 4422 T6efx
3634 4444
frr.dk frrfr.dk /R nr, 3101 ii 1€
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384204_0005.png
Til Udenrigsministeriet
Tak for tilsendte heringssvar vedr. ovennvnte.
AC har udsendt høringen til medlemsorganisationer, og har i den forbindelse ikke modtaget bemrkninger.
AC har sàledes ingen kommentarer til høringen.
Pa vegne af chefkonsulent Käthe Munk Ryom
Venlig hilsen
Flemming S. Pedersen
Sekretr
Akademikernes CentraIorgansation
Postboks 2192 • Nørre Voldgade 29 • 1017 København K
Telefon 33 69 40 40 • Telefon direkte 33 69 40 30
Fax 33 93 85 40
Internet www.ac.dk • e-mail fsDc.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384204_0006.png
EU-retskontoret
Udenrigsministeriet
Sendt elektronisk
15. juni 2007
Horing over gronbog om revision af reglerne om aktindsigt i EU-institutionernes
dokumenter (KOM (2007) 185)
Danske Mediers Forum har med tak modtaget Kommissionens høring over grønbog om revision
af reglerne om aktindsigt i EU-institutionernes dokumenter.
Danske Mediers Forum hilser EU-Kommissionens beslutning om at revidere reglerne om
aktindsigt i EU-institutioner som led i forsøget p at skabe mere benhed velkommen.
øget benhed og gennemsigtighed i beslutningsprocessen i EU er af afgørende betydning for
borgernes mulighed for at deltage i beslutningsprocessen og ikke mindst for de pgldende
institutioners legitimitet.
Danske Mediers Forum kan derfor tiltrde Kommissionens betragtninger om, at der er behov for
en gennemgang af de eksisterende regler om offentlighedens ret til aktindsigt I EU-
institutionernes arbejde og bifalder indledningsvist de tiltag til øget benhed, der kommer til
udtryk i de konkrete forslag til ndringer af forordningen om aktindsigt, herurider en forbedret
adgang til institutionernes registre, direkte adgang til dokumenter samt bedre information til
offentligheden om institutionernes aktiviteter.
Danske Mediers Forum finder imidlertid ikke, at Kommissionens ndringsforslag er
tilstrkkelige til at sikre borgerne den fornødne indsigt i institutionernes arbejde. En reform af
aktindsigtsreglerne i EU bør - sfremt forordningens forml om at give retten til aktindsigt
størst mulig virkning skal realiseres - reelt føre til, at offentlighedens ret til indsigt i EU styrkes
vsentligt.
Konkrete forslag til hvorledes aktindsigtreglerne kan forbedres vil fremg i forbindelse med
Danske Mediers Forums besvarelse af Kommissionens spørgeskema.
SpørgsmI 1: Vurdering af den tilgn gel/ge in formation i institutionernes registre og p
institutionernes hjemmesider
Det er Danske Mediers Forums opfattelse, at institutionerne - herunder srligt Kommissionen -
generelt offentliggør mange oplysninger p deres hjemmesider. Dette er desvrre ikke
ensbetydende med, at det offentliggjorte materiale er let tilgngeligt for offentligheden, da det
erfaringsmssigt kan vre ganske vanskeligt for den ikke professionelle bruger at finde frem til
de relevante dokumenter og oplysriinger. Det er essentielt, at de elektroniske
informationssystemer er brugervenlige og ikke fordrer nøjagtig kendskab til dokumentets titel
og journalnummer, men at systemet muliggør en konkret søgning p emne og tema.
Institutionernes hjemmesider kunne derfor med fordel forbedres svel med hensyn til den
faktiske udbredelse af oplysninger, herunder med indføjelsen af links til andre relevante
dokumenter i sagen, som den praktiske udformning af og omfang af de enkelte institutioners
reg istre.
Danske Mediers Forum
-
Pressens Hus
-
Skindergade 7 1159 København K
-
T: 33 974000
-
F: 33 97 23 25
-
E: [email protected]
Danske Mediers Forum er en sammenslutning af fulgende medieforeninger og -virksomheder:
Dansk Fagpresse (OF), Dansk Magasinpresses Udgiverforening (DMU), Danske Dagblades Forening (DDF), Foreningen af kommercielle lokalradio og -fl/-stationer i Denmark
(KOMM), OR, Foreningen af Danske InternetMedier (FOIM), Foreningen af danske lokae Ugeaviser (Ugeaviserne), RADIOERNE, TV
2/Denmark, TV
2/regionerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384204_0007.png
Spørgsmâl 2: Skal aktiv form/dung af in formation prioriteres højere?
Danske Mediers Forum kan svare bekrftende p ovennvnte spørgsmi. Danske Mediers
Forum skal i den forbindelse foresi, at der - I lighed med forordning 1367/2006 om adgang til
miijøopiysninger - indføjes en pligt for institutionerne til aktivt at formidle oplysninger, der kan
medvirke til øget benhed om beslutningsprocessen i EU. Aktiv elektronisk formidiing af
oplysninger til offentligheden vii forbedre den enkeltes adgang til aktindsigt, og p lngere sigt
lette institutionernes ressourceforbrug I forbindeise med aktindsigtsanmodninger.
Der henvises i øvrigt til bemrkningerne til spørgsmi 1.
SpørgsmI 3: Vii ét samlet st af regler om aktindsigt omfattende miljøin formation give mere
kiarhed for borgerne?
Danske Mediers Forum finder indledningsvist, at ét samlet st af regier om aktindsigt i
dokumenter og oplysninger, som opbevares af FIiesskabets institutioner og organer, vii give
mere kiarhed for borgerne, og derved gavne offentiighedens adgang til indsigt i institutionernes
arbejde.
Det er dog en vsentiig forudstning herfor, at aktindsigtreglerne bringes I overensstemmeise
med de mere omfattende aktindsigtsregier i Arhus-konventionen og jjj omvendt. Danske
Mediers Forum skal i den forbindelse pege p, at regierne om aktindsigt i miijøoplysriinger gr
ingere end de aimindelige regier om aktindsigt fx ved at undtagelserne fra aktindsigt er
snvrere, at indsigten glder aile Fliesskabets institutioner og ikke kun Kommissionen, Rdet
og Europa-pariamentet, samt at retten til indsigt gider dokumenter svei som opiysninger,
sidstnvnte uanset om de er tiiknyttet et dokument, en sag elier en database. Disse specifikke
forskeiie I adgangen til aktindsigt samt forpligteisen til at sørge for en aktiv form idling af
oplysninger vii - sfremt de udvides til at gide de aimindelige aktindsigtsregler i EU - vre en
kiar forbedring af adgangen tii indsigt i EU-institutionernes dokumenter og en prisvrdig
implementering af Kommissionens vedtagne benhedspoiitik.
Danske Mediers Forum skal i den forbindeise bemrke, at en harmonisering af de pgIdende
regier om aktindsigt ikke udelukker muiigheden for tilføjeisen af en specifik undtagelse for at
beskytte miijøet, herunder yngiesteder for sjidne dyrearter.
SpørgsmI 4: Hvilke kriterier bør en ndret undtage/sesbestemmelse om personop/ysninger /
forordning om aktindsigt indeholde?
Danske Mediers Forum er enig i, at en endeiig stiiiingtagen tii hvilke kriterier, der bør indg i
forbindeise med en afvejning af offentiighedens interesse i aktindsigt og behovet for beskytteise
af personoplysninger, bør afvente de verserende retssager herom.
Medierne finder dog anledning tii ailerede nu at prcisere, at iovtekstens henvisning tii
Fliesskabets regier om beskytteise af personopiysninger ikke bør medføre, at
aktindsigtsanmodninger konsekvent afsis, sfremt de ønskede dokumenter indeholder
personopiysninger af en eiier anden art. Det ppeges i den forbindeise, at langtfra aiie
personopiysninger er kontroversieile eiier føisomme, og dette bør prciseres, nr der opstiiles
praktiske regler for behandiing af anmodninger om adgang tii personoplysninger.
I de tiifIde, hvor en offentiiggøreise af de pgidende personopiysninger vii skade privatiivets
fred, kan Danske Mediers Forum tiitrde, at aktindsigtsanmodningen imødekommes delvis,
siedes at der sker en ekstrahering af de opiysninger, der ikke kan betegnes som føisomme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384204_0008.png
Danske Mediers Forum forudstter naturligvis, at undtagelser til aktindsigt generelt
administreres med omhu og behørig hensyntagen til offeritlighedens interesse i indsigt.
Spørgsml 5: Hvorledes kan den eksisterende undta ge/se / artikel
4,
stk. 2, 1. led, prciseres
med henblik p at opn passende beskyttelse af tredjemands kommercielle økonomiske
interesser?
Danske Mediers Forum finder umiddelbart, at formuleringen af undtagelsen i artikel 4, stk. 2, 1.
led, synes at afspejle den rette balance mellem beskyttelse af forretningsmssige interesser og
offentlighedens interesse I udbredelsen af oplysninger. Medierne har i den forbindelse lagt vgt
p, at der ved aktindsigtsanmodninger skal undersøges, om der foreligger en tungtvejende
offentlig interesse i, at det pgldende dokument udbredes.
Det er imidlertid uklart, hvad begrebet "tungtvejende offentlig interesse" omfatter, idet dette
hverken fremgr af vejledningen til eller betragtningerne i forordning 1049/2001, og Danske
Mediers Forum skal derfor anbefale, at der p baggrund af relevant retspraksis indsttes et
afsnit i vejledningen herom.
Spørgsml 6: Er der / lyset af de hidtidige erfaringer grundlag for srlige bestemmelser om
hândteringen af overdrevne el/er urimelige anmodninger, s.rlige med hensyn til tidsfrister?
Offentlighedens adgang til indsigt og information om EU er afgørende for borgernes mulighed
for at deltage i den samfundsmssige debat om vigtige udenrigspolitiske som indenrigspolitiske
emner samt den demokratiske kontrol af institutionerne. Det er derfor vigtigt, at institutionernes
ønske om at lette administrationen af aktindsigtsanmodninger ikke kommer til at medføre en
unødig og uhensigtsmssig begrnsning af offentlighedens ret til indsigt.
Det fremsatte forslag om indførelsen af en adgang for institutioner til - I visse situationer - at
afvise meget omfattende aktindsigtsanmodninger som uretsmssige m betegnes scm en
strk betnkelig og upkrvet begrnsning af offentlighedens adgang til aktindsigt. Det
forekommer ligeledes tvivlsomt og ganske uacceptabelt, sfremt institutionerne i forbindelse
med deres behandling af aktindsigtsanmodninger skal vre berettiget til at foretage en
vurdering af dokumenternes nyttevrdi for ansøgeren!
Under henvisning til at forordningens artikel 6, stk. 3 allerede giver institutionerne mulighed for
at tage kontakt til ansøgeren med henblik p at finde frem til en - for begge parter - rimelig
løsning I tilflde af meget omfattende aktindsigtsanmodninger, skal Danske Mediers Forum
modstte sig, at der indsttes yderligere bestemmelser, der har til forml at lette
institutionernes administration af skaldte besvrlige aktindsigtsanmodninger. Der henvises i
øvrigt til forordningens artikel 7, stk. 3, der berettiger institutionerne til at forlnge svarfristen
med 15 hverdage i tilflde af fx et stort antal dokumenter.
Sfremt hensigten am at forbedre udbredelsen af oplysninger p hjemmesiderne føres ud i livet,
vil antallet og formentlig ogs omfanget af aktindsigtsanmodningerne mindskes, og derved ogs
institutionernes ressourceforbrug, hvilket ligeledes taler imod en udvidelse af myndighedernes
adgang til at afsl aktindsigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384204_0009.png
Spørgsmâl 7: Kan dokumentbegrebet defineres sâledes, at det dkker de informationer, som
fin des / databaser, og som kan udtr.kkes med de eksisterende søgev.rktøjer?
Danske Mediers Forum støtter en prcisering af, at retten til aktindsigt I EU-institutionerne
gIder information og oplysninger uafhngigt af, om de er knyttet til et dokument elier en sag
eller forefindes I institutionernes databaser. Det er aitafgørende for benhed og
gennemsigtighed I beslutningsprocessen i EU, at de mange reievante oplysninger, der dagligt
indføres I institutionernes databaser, buyer omfattet af reglerne om aktindsigt.
Danske Mediers Forum kan derimod ikke tilsiutte sig Kommissionens forsiag til
dokumentbegrebet. Der lgges I den forbindelse vgt p at definitionen
"specifikke,
begrnsede st af oplysninger, som kan uddrages af en database gennem en normal søgning
ved hj€lp af eksisterende søgevrktøjer" forekommer meget snver og formentlig vii medføre
at adgang til at f udtrk fra databaser gøres mere elier mindre illusorisk. En egentlig
stiuiingtagen til Kommissionens opIg forudstter derfor en nrmere beskrivelse af hvilke
opiysninger, der i givet fald vii vre omfattet, samt en definition af begrebet "en normal
søg fling".
Spørgsmâl 8: Skal der / forordningen vre en prcisering af undtagelsesbestemmelsernes
anvendelsesomrde?
Danske Mediers Forum finder, at det er vigtigt for den fremtidige administration af
aktindsigtsregierne i EU, at der sker en udtømmende prcisering af
undtageisesbestemmeisernes anvendeisesomrde. Dette gider sveI i forhold til at sikre en
ensartet anvendeise af regierne som i forhoid til offentuighedens adgang til at vurdere, hviike
oplysninger, der kan gives aktindsigt i. Det forudsttes I den forbindeise, at retspraksis -
herunder de sager, som Retten i Første Instans har udtait sig om - indarbejdes i vejiedningen til
a kti ndsigtsregierne.
Danske Mediers Forum star naturuigvis til rdighed sfremt en uddybning af disse synspunkter
ønskes. Henvendelse herom kan rettes til konsuient, cand. jur. Christina Moshøj p teiefon 3397
4000 eller e-mail [email protected].
Med venlig hilsen
Danske Mediers Forum
Christian Kierkegaard Ebbe Dal
Direktør, Dansk Fagpresse Adm. direktør, DDF
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384204_0010.png
1W
11
INSTITUT FOR
MENNESKERETTIGHEDER
STRANDGADE 56 1401 KOBENHAVN K
TLF. 32 6988 88
Udenrigsministeriet
EU-Retskontoret
Bolette Weis Fogh
FAX
32 69 88 00
[email protected]
WWW.MENNESKERET.DK
WWW.HUMANRIGHTS.DK
15.juni 2007
J.NR.
540.20/15201
Vedrorende horing over Kommissionens gronbog om revision af reglerne om
aktindsigt
i
EU-institutionernes dokumenter
Institut for Menneskerettigheder modtog den 14. maj 2007 Udenrigsministeriets
anmodning om eventuelle bemrkninger til Kommissionens grønbog om revision af
reglerne om aktindsigt i EU-institutionemes dokumenter.
Instituttet har enkelte bemrkninger til grønbogen:
I forbindelse med spørgsmàl 1 og 2 fremgár det, at institutionernes aktive formidling af
information, f.eks. i elektroniske registre, overvejende sker pa frivillig basis. I forhold til
tilgngelighed, som rejst i spørgsmàl 1 og 2, understøtter Institut for
Menneskerettigheder, at der udarbejdes en aktiv og systematisk politik for at gøre
elektronisk information tilgngelig. Dette vii tillige vre i trâd med de "Principles on
Freedom of Information Legislation" (1999), der er udarbejdet af organisationen Article
19, og som er endosseret af FNs Special Rapportør for ytringsfrihed. Som led i en sâdan
aktiv og systematisk politik bør tillige inddrages FNs Konvention for Handicappedes
rettigheder, srligt artikel 9 der vedrører tilgngelighed, bl.a. i relation til information.
I forbindelse med spørgsmâl
5
skal man efter instituttets opfattelse bevare det nuvrende
system, hvor spørgsmalet om aktindsigt afgøres pa grundlag af en konkret vurdering efter
en afvejning af de modstáende interesser (svar A). Der kan formentlig were behov for en
klargøring af de kriterier, som retten i første instans har anvendt i sagen T- 198/03 Bank
Austria Creitanstalt AG mod Kommissionen om "alvorlig skade af beskyttelseswerdige
interesser". Instituttet vii foreslâ, at artikel 4(2),lst indent i Regulation (EC) No
1049/200 1 of The European Parliament and of The Council of 30 May 2001 regarding
public access to European Parliament, Council and Commission documents formuleres
sàledes, at: "2. The institutions shall refuse access to a document where disclosure would
seriously
undermine the protection of: (...)."
Med venlig hilsen
Morten Kjerum
Direktør
INST1TUT FOR MENNESXERETT1GHEDER ER
OPRE11ET
VED LOV AF 6.6.2002 OM
ETABLERING AF DANSK CENTER FOR
INTERNAI1ONALE STUDIER 00
MENNESKERETOGHEDER.
INS11TUTrET
ER
ETABLERET
SON NATIONAL MENNESKERETTIGHEDSINSTITU11ON I HENHOLD
ilL
FNS
PARIS
PISINCIPPER.
INSTI11JTTET
VIDEREFORER TIE
AXITSITETER
DEE SIDEN 1987
BLEV VARETAGET AF DEE DANSKE
CENTER
FOR
MENNESKERE111GHEDER.
INSTI11JTIET
VARETAGER FORSKNING INFORMATION, UNDERVISNING DOKUMENTATION 00 INTERNATTONALE PISOGRAIIMER.